بازدید 4915

بی ارزش شدن وام مسکن با افزایش قیمت مسکن

افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر به گونه ای بوده است که از قدرت خرید مردم خارج شده؛ به طوری که حتی وام های در نظر گرفته شده برای خرید مسکن هم دیگر نمی توانند آن گونه که باید مانند سابق بخشی از قیمت مسکن را جهت خرید پوشش دهند. اما راه حل رفع این مشکل چیست؟
کد خبر: ۸۱۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶ 30 June 2018

بی ارزش شدن وام مسکن با افزایش قیمت مسکنافزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر به گونه ای بوده است که از قدرت خرید مردم خارج شده؛ به طوری که حتی وام های در نظر گرفته شده برای خرید مسکن هم دیگر نمی توانند آن گونه که باید مانند سابق بخشی از قیمت مسکن را جهت خرید پوشش دهند. اما راه حل رفع این مشکل چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال گذشته تلاطمات در بازارهای دیگر باعث شد تا بسیاری از سرمایه های سرگردان به بازار مسکن وارد شوند و در نتیجه ورود این سرمایه های سرگردان به بازار مسکن و ایجاد تقاضاهای غیرواقعی، قیمت مسکن تا حدی افزایش یافت که متقاضیان واقعی خرید مسکن دیگر قدرت خرید خود را از دست دادند. گزارش اخیر بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن در شهر تهران که مربوط به خرداد ماه سال جاری می باشد نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران با رشدی 8.9 درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و 45.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 65.1 میلیون ریال رسیده است. این افزایش قیمت مسکن رکود معاملات را با خود به همراه داشته به طوری که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران در خرداد ماه با کاهشی 22.1 درصدی نسبت به ماه قبل و 3.1 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به 14.9 هزار واحد مسکونی رسیده است.

بخشی از کاهش قدرت خرید مردم برای مسکن به این خاطر بوده است که این افزایش قیمت مسکن در حالی اتفاق افتاده که میزان وام های پرداختی برای خرید مسکن در یک سال گذشته ثابت باقی مانده اند و این موضوع باعث شده است تا این گونه وام ها ارزش خود را از دست بدهند. موضوعی که رحیمی انارکی رئیس بانک مسکن بر آن مهر تایید زده است و طی مصاحبه ای عنوان نموده که اگر وام مسکن در گذشته می توانسته است تا 50 درصد قیمت یک واحد آپارتمان معمولی را پوشش دهد هم اکنون این وام تنها می تواند 28 درصد از قیمت یک آپارتمان معمولی را پوشش دهد. وی در ادامه صحبت های خود نیز به این موضوع اشاره کرده است که در شرایط فعلی هیچ گونه تصمیمی جهت افزایش میزان وام مسکن گرفته نشده است.

البته باید گفت که در شرایط موجود امکان افزایش وام مسکن هم وجود ندارد چرا که اولاً افزایش وام مسکن در توان اعتباری بانک مسکن نیست و ثانیاً اگر هم در توان اعتباری بانک مسکن باشد، این متقاضیان هستند که دیگر توانایی پرداخت اقساط بیشتر از این را نخواهند داشت. پس راه حل چیست؟

بسیاری از کارشناسان مسکن معتقدند که شاید یکی از راه حل های موثر در این زمینه این باشد که بانک ها نگاه خود به وام های پرداختی جهت خرید مسکن را از نگاه تجاری به نگاه توسعه ای تغییر دهند. هم اکنون نگاه بانک ها (حتی بانک مسکن که متولی اصلی پرداخت وام برای خرید مسکن می باشد) به پرداخت وام های مسکن به این گونه است که می خواهند از پرداخت این وام ها سودی عایدشان شود. این نگاه باید به نگاه توسعه ای که همانا پرداخت تسهیلات خاص مسکن با مبالغ موثر و با سودهای کمتر به متقاضیان است تغییر کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر