بازدید 3844

تهران در بحران مطلق آب قرار دارد

کد خبر: ۸۰۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 17 June 2018

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از قیمت پایین آب شرب و خدمات آبفا در ایران انتقاد و خاطرنشان کرد: در دنیا به یک چاه آب همانند چاه نفت نگاه می‌کنند اما در ایران قیمت هر لیتر آب شرب شهری سه ریال بوده و ایران در زمره کشورهای با قیمت پایین خدمات آبفا قرار دارد.

به گزارش ایسنا، محمد پرورش در نشست علمی گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها که امروز یکشنبه ۲۷ خرداد در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه شاید ریشه اصلی گرد و غبار در بحث آب باشد گفت: امروز موضوع آب در ایران به یک ابرچالش تبدیل شده است.

پرورش افزود: امروز در کشور ۸۰ تا ۸۵ درصد منابع آب تجدید پذیر مصرف شده است؛ در هیچ جای دنیا چنین منطقی وجود ندارد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد استراتژی هماهنگ بین بخشی برای مدیریت بحران آب خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد آب کشور در استان تهران که یک درصد از سطح کشور را دارد تولید می‌شود بنابراین برنامه‌ریزی برای مدیریت آب شرب تهران می‌تواند برای کشور به یک مدل تبدیل شود.

پرورش از تولید سالانه یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون مترمکعب آب در استان تهران خبر داد و گفت: اوج مصرف آب در تهران روزانه به ۴.۵ میلیون مترمکعب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در خصوص مقایسه سرانه آب تهران، ایران و جهان نیز گفت: سرانه آب جهان برای هر نفر در سال شش هزار مترمکعب است، این سرانه در ایران هزار تا هزار و ۲۰۰ و در تهران ۳۳۰ مترمکعب است.

وی افزود: طبق معیارهای جهانی سرانه کمتر از ۵۰۰ مترمکعب به معنای بحران مطلق آب است بنابراین اکنون تهران در بحران مطلق آب قرار دارد.

پرورش ادامه داد: همه اینها در حالی است که سال ۱۳۱۰ سرانه آب در تهران شش هزار مترمکعب بود و امروز با رسیدن جمعیت به ۱۴.۵ میلیون نفر این سرانه به ۳۳۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

این مسئول در خصوص سرانه مصرف در تهران نیز اعلام کرد: سرانه مصرف در استان تهران ۲۲۰ مترمکعب در روز است البته سرانه شهر تهران چیزی در حدود ۱۰۰ مترمکعب بیشتر از استان تهران است.

وی با بیان اینکه ایران در بین ۲۴ کشوری که وضعیت خطرناک آبی دارند قرار گرفته و افزود: در دنیا برداشت ۲۰ درصدی از منابع تجدیدپذیر مرز برداشت محسوب می‌شود و بیش از ۴۰ درصد هم معنا ندارد ولی در ایران ۸۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر مصرف شده است.

پرورش اعلام کرد: از ۶۰۹ دشتی که در کشور وجود دارد ۲۲۸ دشت ممنوعه و ۱۶۶ دشت نیز ممنوعه بحرانی است.

وی در ادامه به مقایسه مصرف آب در ایران و کشورهای توسعه یافته پرداخت و گفت: مصرف آب در بخش شرب در ایران شش درصد، در صنعت سه درصد و در کشاورزی حدود ۹۲ درصد است اما در دنیا این ارقام به ترتیب شش درصد، ۴۶ درصد و ۴۸ درصد برآورد می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به این ارقام ما می‌توانیم ۴۵ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی، ۳.۸ درصد از آب مصرفی در بخش شرب و ۱.۵ درصد از آب مصرفی در بخش صنعت احصا کنیم.

پرورش از قیمت پایین آب شرب و خدمات آبفا در ایران نیز انتقاد و خاطرنشان کرد: در دنیا به یک چاه آب همانند چاه نفت نگاه می‌کنند اما در ایران قیمت هر لیتر آب شرب شهری سه ریال بوده و ایران در زمره کشورهای با قیمت پایین خدمات آبفا قرار دارد.

وی بر لزوم برنامه‌ریزی برای بازچرخانی ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب در تهران تاکید کرد و گفت: هر چه قیمت خدمات آبفا بیشتر شود مصرف آب نیز کمتر خواهد شد.

پرورش در پایان از مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و چمن‌کاری در فضای سبز شهری نیز انتقاد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار