بازدید 22604
«دنیس راس» در واشنگتن‌پست نوشت؛

برد ایران در صورت خروج ترامپ از توافق هسته‌ای

آن‌هایی که فکر می‌کنند، دولت آمریکا می‌تواند اروپا را با تهدید به تحریم شرکت‌های اروپایی که با ایران مراوده می‌کنند، تحت ‌فشار قرار دهد، بهتر است، روی این موضوع شرط‌بندی نکنند. اروپایی‌ها همیشه در مقابل این تحریم‌های ثانویه مقاومت کرده‌اند و با توجه به عدم محبوبیت ترامپ در افکار عمومی اروپا، کمتر رهبری خواهان تسلیم در برابر تهدیدهای ترامپ و آمریکاست.
کد خبر: ۷۸۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ 04 April 2018

«دنیس راس»، سیاستمدار کارکشته و باسابقه آمریکایی که در دولت‌های مختلف آمریکا از ریگان و بوش تا کلینتون و اوباما در پست‌های مختلفی در حوزه امنیت ملی آمریکا خدمت کرده است، در مقاله‌ای در واشنگتن‌پست، به موضوع خروج آمریکا از برجام و تبعات آن برای دولت ترامپ پرداخته است.

به گزارش «تابناک»؛ وی در این مقاله بیان کرده: من از جمله طرفداران توافق هسته‌ای ایران نیستم. این توافق در حالی‌ که اقدام به اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران می‌کند، پس از سال 2030 بسیاری از تأسیسات هسته‌ای ایران را مشروع ساخته و به رسمیت می‌شناسد، درحالی‌که هیچ محدودیتی بر ویژگی یا ابعاد آن‌ها اعمال نمی‌کند. به‌ جای پایان دادن به تعاقب سلاح هسته‌ای از سوی ایران، تنها آن را به تأخیر می‌اندازد. درست است که ایران تعهد داده به دنبال سلاح هسته‌ای یا ساخت آن نباشد، اما آن‌ها ادعا کرده‌اند که پیش ‌از این نیز هرگز به دنبال آن نبوده‌اند؛ به رغم شواهد روشن خلاف این ادعا.

برد ایران در صورت خروج ترامپ از توافق هسته‌ای

در نتیجه خطرات پایان دوازده ساله محدودیت‌های این توافق جدی است؛ اما این هرگز به معنی آن نیست که دونالد ترامپ باید از این توافق در ماه می خارج شود. اگر او از توافق خارج شود، این خروج، خروجی به‌ تنهایی است. اروپایی‌ها با او همراه نخواهند بود، به ‌ویژه بعد از مذاکراتی جدی برای قبول برخی امتیازات انحصاری به آمریکا: تحریم آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران، بیانیه مشترک برای اعمال محدودیت بر آنچه ایران بعد از 2030 قادر به انجام آن است و اعلام آمادگی برای بالا بردن هزینه‌ها برای فعالیت‌های ثبات زدای ایران در خاورمیانه. حتی اگر بریتانیا و فرانسه و آلمان به‌اندازه‌ای که رئیس‌جمهور دوست دارد آماده تغییر این توافق نبوده‌اند، حداقل نگرانی‌های دولت ترامپ در مورد آن را شناسایی کرده و بخش‌هایی از آن را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

خروج از توافق به این موارد پایان می‌دهد. این خروج آمریکا را منزوی می‌کند، نه ایران را. فشار بر ایران تنها زمانی مؤثر بوده که آمریکا با دیگران همراه بوده است. تنها زمانی که ایران فشار را احساس کرده، وقتی بوده که اروپایی‌ها برای تحریم نفت ایران همراهی کرده‌اند و در این زمان ایران تحت‌فشار تحریم تن به مذاکره داده است؛ حتی بعد از آن که ادعا کرده هرگز این کار را نخواهد کرد.

متأسفانه اروپایی‌ها تنها به نام توافق بسنده نمی‌کنند و تلاش زیادی دارند تا ایران را در این توافق نگاه ‌دارند. ایران نیز به‌ خوبی می‌داند که چگونه با این ترس اروپایی‌های بازی کند. پیش ‌از این ایران تهدید کرد، اقدام به نصب سانتریفیوژهای جدید خواهد کرد و تولید سوخت خود را محدود نمی‌کند. این مسأله ترس اروپا از بروز جنگ را افزایش داده و آن‌ها را به ‌سوی ارائه مشوق به ایران برای ماندن در توافق به ‌پیش می‌برد.

آن‌هایی که فکر می‌کنند دولت آمریکا می‌تواند اروپا را با تهدید به تحریم شرکت‌های اروپایی که با ایران مراوده می‌کنند، تحت ‌فشار قرار دهد، بهتر است روی این موضوع شرط‌بندی نکنند. اروپایی‌ها همیشه در مقابل این تحریم‌های ثانویه مقاومت کرده‌اند و با توجه به عدم محبوبیت ترامپ در افکار عمومی اروپا، کمتر رهبری خواهان تسلیم در برابر تهدیدهای ترامپ و آمریکاست.

قطعاً برخی شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی به‌ وضوح پتانسیل تحریم از سوی آمریکا را دارند که تأثیر مستقیمی بر سرمایه‌گذاری آن‌ها در ایران دارد؛ اما این ترس حتی بدون خروج ما از توافق هسته‌ای وجود دارد. تحریم‌های ما هنوز بر ایران به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر و تروریسم برقرار است؛ واقعیتی که نشان می‌دهد، چرا ایران همچنان از عدم برخورداری از مزایایی اقتصادی توافق هسته‌ای شکایت می‌کند.

اما برخی نگران هستند که خروج آمریکا از توافق از این هم عمیق‌تر رود. این کار می‌تواند توهم سختگیری بدون نتیجه بر ایران را ایجاد کند؛ تهدیدی که ایران دارد، مربوط به گسترش نفوذ این کشور در منطقه است. ایران از نایبان شیعه خود برای تسلط بر دولت‌های منطقه استفاده می‌کند. ایران به لحاظ نظامی جای پای خود را در سوریه محکم می‌کند. بدتر از همه این‌که ایران در سوریه به شکل رو به تزایدی کمتر از ریسک گریزان است و زمانی که پای چالش مستقیم با اسرائیل در میان است، به‌ شدت خارج از ویژگی‌های همیشگی خود رفتار می‌کند و مستقیم و بدون استفاده از نایبان خود، اسرائیل را به چالش می‌کشد و پهپادهای خود را مستقیم به آسمان اسرائیل می‌فرستد.

اسرائیل به‌ وضوح بیان کرده که با گسترش نفوذ ایران در سوریه کنار نمی‌آید، مخصوصاً این‌که اسرائیل این گسترش نفوذ را در قالب تدوین سیستم‌های هدایت پیشرفته در سوریه و لبنان برای 120 هزار موشکی که حزب‌الله در اختیار دارد می‌بیند. اندازه اسرائیل و اهداف حساس نظامی و شهری نسبتاً کوچک آن به معنای آن است که اسرائیل توان وقت تلف کردن در برابر این حرکت ایران را ندارد. می‌توان راحت تصور کرد که جنگ بین ایران و حزب‌الله با اسرائیل چگونه آغاز می‌شود اما پایان آن به ‌سادگی قابل ‌تصور نیست.

تداوم نفوذ ایران در منطقه، نایبان ایران و توسعه توان نظامی ایران در سوریه باید نکات مدنظر ترامپ در خصوص ایران باشد؛ اما این‌گونه نیست و ترامپ خود بیان کرده که دوست دارد این مسائل را به عهده دیگران بگذارد. اولویت ما باید از بین بردن تهدید ایران در منطقه باشد و این موضوع نیازمند تحرک برای حمایت از این هدف است، نه واگذار کردن آن به عهده دیگران.

شاید باور ترامپ این است که خروج از توافق هسته‌ای او را شخصی سختگیر در برابر ایران نشان می‌دهد؛ اما این‌گونه نیست. خروج از توافق هسته‌ای، تهدید اصلی ایران را نادیده می‌گیرد و برد را تقدیم ایران می‌کند. آن‌ها می‌دانند ما تنها هستیم و می‌دانند که ابزار مؤثری برای متوقف کردن اقدامات ایشان در منطقه وجود نخواهد داشت. توافق هسته‌ای ایران در خصوص موضوع هسته‌ای زمان خریده و اکنون وقت آن نیست که از آن خارج شویم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۴
ما اگه نخواییم ببریم کیو باید ببینیم
پاسخ ها
میترا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
جالبه خودشون هم میگن برجام به ضرر ماست
اما ما هنوز توهم سیب و گلابی داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خوب است بروید از ترس خود را بکشید.
آ
تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
کمی غیرت هم خوبه ناشناس جان
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
احتیاجی نیست کسیو ببینی.به لطف وجود شما و همفکرای شما تو جامعه و توی دولت همین الانم برد که نکردیم بماند، ی باختم داشتیم اونم با اختلاف خیلی زیاد.اما اقای روحانی ی روز فرمودند ما ۳ به ۲ بردیم.اما احتمالا این مصاحبه ایشون بین دو نیمه بوده و نیمه دوم که نیمه مربیاست هنوز باقی مونده بوده،اونام مربی دارن چه مربیایی
سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
آقای دنیس راس یک سوال دارم . شما فرض کنین که یک کشور داری یا یک شرکت معظم بین المللی در اروپا داری . اگر آمریکا از برجام خارج شود شما بعنوان مسئول یک کشور آیا بازار آمریکا را انتخاب میکنی یا بازار ایران را ؟ فقط همین سوال
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بازنده ها طرفداران برجام هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
زنده ای تابی؟ کامنتارو قورت دادی؟
هوشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
کلا ما همیشه در حال بردیم و این حال روزمونه اگه تو باخت بودیم چی میشد قربونتون برم برد باخت سرسفره مردم مشخص میشه تو اوضاع اقتصادی کشور مشخص میشه بازم بگم بسه همین دوتاش .
این اقا خیلی سادس که فک میکنه امریکا در برابر ایران منزوی خواهد بود و اروپا باهاش همکاری نخواهد کرد اروپا هیچ گاه از بین امریکا و عربستان ایران رو انتخاب نخواهد کرد
ما می بریم. قبول ، ولی چیو می بریم؟!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ترس از جنگ راه میاندازه، تحریم ها را بر می گردونه، تا ما بمانیم. فقط پای تعهداتمان بمانیم.
ترامپ مگه احمقه که از برجام خارج بشه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
۲۲ اردیبهشت میبینی که چطورخارج میشه
والا به پير به پيغمبر ما با كسى جنگ نداريم اونا هم كه رو موشك تمرين خط ميكنند لطفا برن با خانواده به ميدان جنگ به نمايندگى خودشون. ملت به جنگ طلب ها وكالت نداده كه ايران را ويران كنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
همیشه برای امثال تو دلم خیلی میسوزه! آدمایی که !مدام دروغ میگن و دروغاشون هم باورشون میشه واقعا قابل ترحمید!
کی جنگ دوست داره؟ تو و امثال تو فکر میکنید اونایی که رفتن و شهید شدنو و مجروح شدنو ... جنگ طلب بودن؟ امثال تو فک میکنید این آدما دنبال جنگ و خونریزی بودن؟ واقعا چقدر میتونید به خودتون دروغ بگید؟
توی این کشور هیچکسی دنبال جنگ نیست، اما وجود دارن آدمای غیوری که حاضر نیستن مثل حیوون برای یه لقمه نون تن به هر خفت و خواری بدن. اینو بفهم که فرق من و تو فقط توی همینه و گرنه صلح طلب تر از شهدا و ایثارگرا و خانواده هاشون توی عالم نیست، آدمایی که برای رسیدن جامعه به صلح حتی حاضر شدن جون خودشونم فدا کنن. اینقدر به خودتون و ملت دروغ نگید، آدمای ترسویی که به هر خفتی حاضرن زندگی کنن بزرگترین سرمایه برای آدمای زورگو و گرگ صفت هستن. اگر نبود غیرت مردان و زنان سرزمین من، با وجود آدمایی مثل تو زورگوها تا حالا هزاران بار جنگ راه انداخته بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
داداش اونی که رو موشک تمرین خط می کنه کارمند موساده. مگه میشه بهش دست زد
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ناشناس ۱۵:۱۷ افرین دوست عزیز.ناشناس۱۲:۰۴عزیزم کی جنگو دوست داره .یعنی اون ایرانیایی که میرن سوریه دلشون میخاد زنو بچه های خودشونو ول کنن برن کشته بشن.نه عزیزم اونام عاشق صلحو آرامشن تا عروسی بچه هاشونو ببینن اما اونارو میسپارن به خدا و میرن کشته میشن تا امثال منو شما در آرامش زندگی کنیم.والا به همون پیر و پیغمبر که شما قسم خوردی اونایی که رو موشک تمرین خط میکنن اگه این موشکارو نشون نداده بودن الان امریکا موشکاشو نشون ما داده بود.ضمنا شما یک مورد نشون بده که ایران جنگ که نه ،فقط تهدید به جنگ کرده باشه.ما جنگ طلب نیستیم اونایی جنگ طلبن که از اونطرف دنیا بدون هیچ حق قانونی وهیچ اجازه ای وارد خاک یک کشور میشن.وای به حال ایران که ادمایی توش پیدا میشن که بجای اینکه طلبکار دنیا باشن خودشونو و کشورشونو بدهکار دنیا میدونن.ضمنا اونایی که به نظر شما جنگ طلبن از خیلی وقت پیش با خانواده توی خط مقدم جنگ بودن .شما که تو خونه رو مبل لم دادیو کامنت میزاری اگه ازشون تشکر نمیکنی نکن اما لا اقل طعنه نزن.بزار تا هم من و هم شما همینجور رو کاناپه درازکش باشیم
22 اردیبهشت خروج آمریکا از برجام بازگشت تحریمها سقوط بورس
این امو خبر نداره ما همین طوریشم بردیم ،ولی هر چی داشتن بعضی ها بردن ،کجای کاری کاکو
اگر ترامپ از برجام خارج بشه ی اتفاق خوب که نه ،ی اتفاق عالی برای ایران افتاده چون الان ایران فقط امتیاز داده و برجام برای ایران هیچ سودی نداشته.اگر این اتفاق بیوفته دست ایران برای فشار به اروپا و امریکا کاملا باز میشه چون الان ایران منفعت بسیار کمی از برجام برده که به قول بعضیا تقریبا هیچ بوده.اگه امریکا از برجام خارج بشه ایران میتونه تمام فعالیتهاشو دوباره شروع کنه و یا با تهدید اروپا به خروج از برجام اروپاییارو مجبور کنه به تعهداتشون عمل کنن تا به اینصورت تاحدودی منافع بیشتری از برجام نسیب ایران بشه.ولی به نظر من ترامپ از برجام خارج نمیشه ولی این تهدید به خروجو به عنوان ی ابزار تا اخر دوره ریاست جمهوریش یا تا مدت زیادی بکار میگیره تا از یک طرف ایران مثل الان هیچ بهره ای از برجام نبره و از طرف دیگه به اروپاییا فشار بیاره و بهانه لازم برای فشار به ایرانو به اروپا بده تا از طریق اروپا و به بهانه های دیگه تحریمهای جدیدی به ایران تحمیل کنند.از طرف دیگه چون ترامپ هر۴ماه باید درباره برجام نظر بده و اونو تایید کنه جو روانی شدیدی بر اقتصاد سیاست و روحیه ایران وارد میشه
ما که همیشه برنده ایم، آمریکا بره فکری به حال دلارش بکنه که هر روز گرونتر میشه ....!!!!
برد که نمیشه نان برای ما
به سر مردم شیره نمالید ما حقوق بگیران دیگه تمام شده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
حقوق کارمندان ترکیه را هم ایران میده؟
برجام بهترین کاری بود که دولت انجام داد. اونهایی که الان و یا در گذشته برجام رو نقد میکردن هیچ پاسخی به سوال اصلی نداشته و ندارند . و اون سوال اینه :
در اون مقطعی که دولتاحمدی نژاد و گروه مذاکره کننده قبلی بلایی سر ما آورده بودند که در موضع ضعف قرار گرفته بودیم و همه علیه ما اجماع کرده بودند و با اشاره آمریکا هر چند ماه یک تحریم جدید علیه ما صادر میشد و حتی روسیه و چین هم به آن رای مثبت میدادند واقعا اگر برجام انجام نمیشد چه بلایی در انتظار این کشور بود ؟ چه جایگزینی برای برجام متصور بودید ؟

.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
قلب راکتور هسته ای رابابتن پرکردیددرمقابل چی گیرتون اومد؟!
احمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بله برجام بهتربن اتفاق بوده و هست اما به شرطی که کامل اجرا میشد.الان هم بیشتر منتقدین برجام انتقادشون اینه که چرا ما به تمام تعهداتمون عمل کردیم ولی طرف مقابل تعهداتشو انجام نمیده که بماند،تازه تحریمهارو افزایش داده و الان هم قصد داره به بهانه های دیگه تحریمهای جدیدی اعمال کنه.چرا ایران انجام تعهداتشو مرحله به مرحله و به تناسب اجرای تعهدات طرف مقابل انجام نداد
برد با ايران خواهد بود : دلار ١٠/٠٠٠ توماني تورم ٢٠٠٪؜ اقتصاد فروپاشيده و افتادن مردم به جان همديگه
اگر مي باختيم چي ميشد؟؟؟؟
الان چندین ساله ما داریم به آمریکا تو دهنی میزنیم ولی نمیدونم چرا خودمون داریم له میشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
آخه دهنش خیلی سفته
دلتونوبه این حرفاخوش نکنید خروج آمریکا ازبرجام یعنی ورود دوباره تحریمها!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
نه که الان خارج شدیم و تحریم جدید نشدیم
ناشناس
| Turkey |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
شما که حقوقت محفوظه حق داری نگران نباشی
فهم اینکه برای بقا باید قدرتمند باشیم خیلی سخت نیست به چه قیمتش هم خیلی جای بحث نداره مسأله قدرتمند بودن و توهم قدرته این که توی یه سری معادلات منطقه‌ای با صرف هزینه‌های گزاف دست بالا را داشته باشیم مثل کسیه که توی دعوا چماق بدست ونعره زنان دور خودش می‌چرخه که کسی بهش نزدیک نشه واضحه که این وضعییت پایداری نیست البته گاهی بهتر از مغلوب شدنه از اون بهتر هر چند ناخوشایندتر دوری از گود معرکه وخزیدن به کنجی ارام وتوان افزای واقعی هست این گوشه واون گوشه گرد وخاک کردن جز پر کردن جیب فروشندگان جهانی سلاح نفعی برای مردم نداره این بردی هم که گفته شده از اون حرفاست که مصرف خاص داره
باشههههههههههه
آقای کارشناس
اصلالازم نیست ترامپ کاری بکنه
باتهدیدکردنش راحت خط یک میلیاردیورویی بانک اتریشی راتعلیق کرد
همین نمونه کافیه که کارشناسیتون بدردفقط روزنامه هامیخوره
بله
کلاه ب این گشادی

بهترین کار لغو شدن این قرار داد برا ایرانه

حتما لغوش برا ما ب معنا برده
این برجام با این فریبی که امریکایی ها دادن اصلا اجازه نمیدن ایران از برجام استفاده کنه خودتونم میدونید ای سیاست مداران بزرگ تابناکه برجام اون چیزی نشد که میخواستید درسته الان مغلطه می کنید اینی که چهار ماه باید توسط رئیس جمهور امریکا تایید بشه خیلی اشتباه بزرگی بود یا باید یک سال میشد یا اصلا نباید می بود قبلا برجام حداقل همچین چیزی نبود تکلیف مشخص بود کار با مافیا بین المللی ولی الان بلاتکلیفی زیادی کشور گرفته از همه چی بدتر بلاتکلیفی که اینا امریکایی ها خوب میدونن همه میدون ن جز شماها
الکی هندونه زیره بغلمون میزارن
شکست بر جام یه سود روسیه است و از هر لحاظ روسیه برنده این شکست خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
خب یه عده هم که تو ایران کارمند سفارت روسیه هستند دم به دم بر ضد برجام حرف می زنند
همه برنده هستند الا ایران
چون اونا هرچه خواستند ایران انجام داده حالا اونا بزنن زیرش هیچ ضرری نمی کنند چین نفت مفتی میبره نفت ایران تحریم بشه قیمتش میره بالا بنفع روسیه و عربها و امریکاست
مردم هم باید با دلار 20000تومانی خرید کنند
با سلام
آمریکا با اهرم برجام ایران را در حالت حیات و ممات قرار داده و از آنطرف بابزرگ کردن تهدید ایران برای منطقه از حکام عرب باج میگیره و به هیچ وجه ترامپ از برجام خارج
نمیشه ، ترامپ آدم باهوشیه و فکر اقتصادی داره .
دلتون رو بی خودی با این حرفا خوش نکنید یه فکر اساسی بکنید.
ای ول خدایی دروغ نمیگه ما برنده شدیم از اولش ما برنده بودیم چون چند چمندان وهه دلار رررر دلاررررررر از امریکا فرستادن اما به ما یه ریال شو ندان ما همه بردیم ولی بعضی ها بردن ما موندیم وباز این حوض شکسته شما رو خدا چند دلار به من بدین
با سلام خدمت همه عزیزان
لطفا کمی انصاف داشته باشین
کمترین فایده برجام فروش نفت کشور از مجرای رسمی است.
با لغو برجام باز امثال بابک زنجانی باید نفت را بفروشند و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ساده نباش الان دهها بابک داریم که گندش بعدا درمیاد
بابا امثال این آقایون دارن مارو گول می زنن کجاش برده آخه همین حرف قبلا هم میگفتن که اگه آمریکا ایران رو تحریم کنه خودش ضرر میکنه و ما رو شیر کردن بعدش با هزار التماس رفتیم برجام رو امضا کردیم
باز هم یک سرگرمی و حاشیه گنده واسه رد گم کردن ..
اخه اگه واقعا چیزی حالیت می شد به داد مملکت خود میرسیدی که توسط صدها هزار صهیونیست اشغال شده. نه اینکه به فکر خاورمیانه باشی.
دیگه چیزی از امریکا نمانده که توسط صهیونیست ها اشغال نشه. بجز چندتا دادگاه و موسسه که انها هم به زودی هضم خواهند شد. بیش از 65درصد ارکان دولتی امریکا صهیونیستی هستند تو خودت هم از صدقه سر صهیونیست ها نطق در میکنی وگرنه اجازه نفس کشیدن هم بهت نمیدادند. کشور ازاد یعنی همین دیگه هرکسی با هر عقیده ای متونه وارد نظام آن شود. بله این درسته اما بشرطیکه به همراه یک ایدئولوژی سراسر اشغالگری وارد نشه. وقتی یک ایدئولوژی خارجی و البته خاص بتواند بیش از نیمی از یک کشور را اشغال کند . فاتحه ان کشور خوانده شده.
یک نهاد یا موسسه دولتی بزرگ امریکائی را نام ببرید که تاثیرگذاران آن صهیونیست نباشند.حداقل جیره خواران صهیونیست ها که هستند. بنازم چرچیل که واقعا مغز شیطان صفتی داشت. کاری با امریکا کرد که تمامی زرنگی های جنگ جهانی دوم در اینده نه چندان دور از بغلش بیرون خواهد زد. وقتی قاره اروپاه به یک مشت خروارد تبدیل شد و روسای امریکائی قهقه میزدند و البته یک بازار گنده به نام اروپا را در اختیار گرفتند اصلا فکرش را هم نمی کردند که روزی از امریکا فقط نامش باقی می ماند.
این اقا الان کاره ای نیست زندگی در آمریکا هم خرج دارد احتمالا دلار مفتی براش فرستاده شده تا مقاله بنویسه خواهید دید که آمریکا از برجام خارج می شود و عکس نظر این آقا هم ثابت می شه.
تو جنگ ایران و عراق ما بردیم, تو جنگ عراق و آمریکا ما بردیم, تو جنگ افغانستان و آمریکا ما بردیم , تو جنگ غزه ما بردیم , تو جنگ لبنان و اسراییل ما بردیم, تو جنگ یمن ما بردیم , خدا کنه ایندفعه شکست بخوریم و الا دهنمون سرویسه.
این مقاله ها توسط واریز پول به حساب این آقا نوشته می شه خوتونو گول نزنید.
سیاستمداران بازنشسته آمریکایی با گرفتن پول هر نظری را مقاله می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس