بازدید 13193

تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم برجام بر مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا

حدود پنج روز پیش بود که پس از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی، جایی که ورزشکاران دو کره تحت یک پرچم به مسابقات اعزام شدند، کره شمالی آمادگی خود را برای مذاکره با آمریکا بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود اعلام کرد؛خبری که با دیدار رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور کره جنوبی تکمیل شد تا بمب آسیایی این بار به ‌گونه‌ای دیگر در رسانه‌های دنیا منفجر شود.
کد خبر: ۷۸۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵ 11 March 2018

حدود پنج روز پیش بود که پس از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی، جایی که ورزشکاران دو کره تحت یک پرچم به مسابقات اعزام شدند، کره شمالی آمادگی خود را برای مذاکره با آمریکا بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود اعلام کرد؛خبری که با دیدار رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور کره جنوبی تکمیل شد تا بمب آسیایی این بار به ‌گونه‌ای دیگر در رسانه‌های دنیا منفجر شود.

به گزارش «تابناک»؛ روابط دو کره که از زمان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی رو به بهبود گذاشته، همچنان در حال گسترش است و به دنبال دیدارهای فرستادگان ویژه سئول با مقامات کره شمالی، اکنون خبر دیدار و مذاکره میان رهبران کره شمالی و ایالات‌متحده توجهات جهانی را به خود جلب کرده است.

پس از دیدار مقامات کره جنوبی و کره شمالی، سفیران کره جنوبی با پیامی از سوی رهبر کره شمالی عازم واشنگتن شدند؛ پیامی که حاکی از آمادگی کره شمالی برای مذاکره بر سر توقف فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی بود. در پی انتقال پیام آقای کیم درباره آمادگی کره شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و مذاکره درباره خلع سلاح هسته‌ای، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از آمادگی آقای ترامپ برای دیدار با آقای کیم در مکان و زمانی که هنوز مشخص نشده، خبر داد.

این مسأله می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین تحولات در نظم و امنیت جهانی بعد از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی نامیده شود. نفس خبر مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا خود نشان از در راه بودن این تحولات دارد.

تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم برجام بر مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا

اما در حالی‌ که این مسأله به‌خودی‌خود موضوعی جالب‌ توجه است که اکنون حدود یک هفته توجهات رسانه‌های مختلف در سراسر جهان را به خود مشغول ساخته است، نکته‌ای که اخیراً توجه برخی تحلیلگران را به خود جلب کرده، آثار و تبعات مستقیم این مذاکره میان کره شمالی و آمریکا بر برجام و توافق هسته‌ای ایران است.

بنابراین، باربارا اسلاوین تحلیلگر مسائل امنیت بین‌الملل در مطلبی در نشریه اکسیوس، با اشاره به دو جنبه متفاوت از مذاکرات آینده میان کره شمالی و آمریکا، بیان کرده است که این مذاکرات می‌تواند منجر به این خوش‌بینی باشد که کره درنهایت خلع سلاح اتمی و موشکی خواهد شد، یا آنکه این نگرانی را در پی داشته باشد که درنهایت فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای این کشور از سوی آمریکا به رسمیت و مشروعیت شناخته شود.

وی اشاره می‌کند، بااین‌حال برای همه آن‌هایی که تلاش دارند تا آمریکا را همچنان به توافق هسته‌ای با ایران پایبند نگاه‌ دارند، این مذاکرات می‌تواند کاملاً مشوق و هیجان‌انگیز باشد.

وی سپس به نکات جالب‌توجهی اشاره می‌کند که ارتباط تنگاتنگ میان توافق هسته‌ای ایران و مذاکرات با کره شمالی را نشان می‌دهد؛ از جمله این‌که اگر تا دوازدهم ما می، دونالد ترامپ اقدام به تمدید تعلیق تحریم‌های ایران نکند ـ که خود این به معنی خروج آمریکا از برجام و توافق هسته‌ای است ـ مذاکره برای توافق خلع سلاح با کره شمالی بسیار مشکل خواهد بود.

وی همچنین اشاره می‌کند، به رغم آنکه ایران بیان کرده که با خروج آمریکا هنوز هم می‌توان با حضور روسیه، چین و اروپا برجام را زنده نگاه داشت، با خروج آمریکا از برجام ایران اقدام به فشار برای کاستن از حجم محدودیت‌های قرار گرفته بر برنامه هسته‌ایش طبق برجام خواهد کرد.

اسلاوین ادامه می‌دهد، در صورت عقب‌نشینی آمریکا از برجام، این اقدام منجر به برانگیخته شدن دشمنی و ایجاد چندپارگی در جامعه‌ای خواهد شد که واشنگتن به حضور و اتحاد آن‌ها برای تحریم جدی کره شمالی و ایران نیاز شدیدی دارد و در نتیجه اهرم فشار از سوی واشنگتن در این خصوص از بین خواهد رفت.

وی نتیجه می‌گیرد، اگر ایالات‌متحده خواهان آن است که بهترین نتیجه را فرصت پیش‌آمده برای مذاکرات با کره شمالی بگیرد و کشورهای مؤثر مانند چین را در این مسأله همچنان حامی خود داشته باشد، ماندن در برجام و پایبندی به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با ایران بهترین گزینه برای کاخ سفید است.

از سوی دیگر، روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی مشابه به موضوع ارتباط میان مذاکرات آمریکا و کره شمالی با توافق هسته‌ای ایران پرداخته است. این روزنامه بیان کرده که افراد ذی‌ربط در توافق هسته‌ای ايران، مدت‌هاست مي‌گويند ممکن است سرنوشت اين توافقنامه، بر ديپلماسي کره شمالي تأثیر زيادي داشته باشد. اين افراد اين استدلال را مطرح کرده‌اند که خارج شدن ترامپ از توافق هسته‌ای سال 2015 با ايران موجب خواهد شد، رهبر کره شمالي به اين نتيجه برسد که نمی‌تواند بر تضمین‌های امنيتي که وي قطعا در ازاي محدود کردن برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ خواستار دريافت آن‌ها از آمريکاست، حساب کند.

اکنون برخي از همان افراد می‌گویند، برعکس اين موضوع روي خواهد داد. درحالی‌که فرصت ديپلماسي با کره شمالي ناگهان فراهم شده، ممکن است ترامپ متقاعد شود که از بين بردن توافق ايران می‌تواند موجب تقويت موضع وي در برخورد با کره شمالي شود.

وندي شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمريکا در توافق هسته‌ای ايران که سال‌ها در دولت کلينتون هدايت ديپلماسي با کره شمالي را به عهده داشته است، گفت: «منطق اين است که اگر آمريکا از توافق ايران خارج شود، اين کار اعتبار آمريکا را تضعيف می‌کند. با وجود این، ترامپ ممکن است به سبب نحوه عملکرد خود تا حدودي معتقد باشد پاره کردن توافق هسته‌ای اين پيام را ارسال خواهد کرد که او درباره آنچه آن را توافقي بد می‌نامد، مذاکره نمی‌کند. اين فاجعه خواهد بود زيرا ترامپ بعدازآن هم‌مان با دو بحران هسته‌ای روبه رو می‌شود.»

يک ديپلمات ارشد غربي ديگر گفت مذاکرات با رهبر کره شمالي احتمالاً براي توافق ايران، خبري بد است. اين ديپلمات گفت: «اين خطر وجود دارد که ترامپ بگويد توافق ايران توافقي بد بود و ما به شما نشان خواهيم داد که کار چطور بايد انجام شود»!

برخي منتقدان توافق ايران، با اين نظر موافق‌اند. جيمز کارافانو، معاون رئيس انديشکده آمريکايي بنياد هريتج که در حلقه انتقال قدرت ترامپ حضور داشته است، گفت: «رئیس‌جمهور آمريکا دراین‌باره جدي است که توافق هسته‌ای ايران به‌اندازه کافي خوب نيست. کيم ياد خواهد گرفت اگر قرار است توافقي به دست بيايد، بايد اين توافق بسيار قاطع‌تر از برجام باشد»!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
اتفاقاً برعکس چیزی که شما گلچین شده از میان اخبار جهانی انتخاب میکنید اتفاق می افتد. در صورت توافق آمریکا با روسیه و چین بر سر مساله ی کره ی شمال، فشار های آمریکا با مجوز چین و روسیه به ایران وارد خواهد شد. یعنی احتمالاً روسیه، چین یا هردو با آمریکا توافق می کنند که در ازای چشم پوشی ایالات متحده از کره ی شمالی، فشار ها بر سر برنامه ی اتمی ایران بیشتر بشه. آخه چقدر شما خوش بین هستید و با همین خوش بینی مملکت رو به پرتگاه بردید. قبل توافق هم همین بود. همین الآن با وجود برجام، تولیدات نفت ایران در چند ماه اخیر کاهش پیدا کرده و هنوز مملکت در شرایط بلاتکلیفی هست. تا کی می خواید با انتشار اخبار خوب خودتون و مردم رو گول بزنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
دوست عزیز برای چین وروسیه اصلاح یا اجرای فعلی برجام هیچ فرقی نمیکنه.چون معامله بر سر ایران در زمان حاضر برای اونها ممکن نیست چون خواسته های آمریکا در مورد ایران تنها منحصر به هسته ای نیست بلکه منطقه ای -موشکی وحقوق بشری هست.آمریکا هرگز از کره شمالی چشم پوشی نمیکند چون این به معنای برنده شدن چین وروسیه خواهد بود ..در مورد برجام به نظر میرسه با لابی های گسترده اسرایل وکشورهای عربی خروج آمریکا از برجام در صورتی که اصلاح نشه یا توافق مکمل هم منعقد نشه قطعی هست..فقط نکته ای که هست اینه که اگه زمان مذاکرات کره شمالی با آمریکا بعد از مدت مقرر تعلیق تحریمهای ایران باشه یعنی بعد از ماه می ممکنه دوباره ترامپ برجام را اونهم با پیشنهاد مشاورانش مجدد تمدید همراه با ریسک بالا بکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
دقیقا با این تحلیل موافقم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
دقیقا درست است. من خودمم جزو همین مردم هستم، ولی واقعیت این است که سطح درک مردم ما پایین است. زود گذشته را فراموش می کنیم و به راحتی با حرف های قشنگ فریب می خوریم. البته سطح فهم پایین تر از مردم ما هم عربستان است که پول خود را بابت کشتن مردم هزینه می کنند.
از آنجایی که ترامپ آدم خود پسندیه من شک ندارم از توافق اوباما با ایران خارج خواهد شد و با دادن امتیازات زیاد با کره شمالی توافقی خواهد داشت و ژست پیروزمندانه خواهد گرفت. چقدر استراتژیست های کره شمالی خوب کارشون رو بلدن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
واقعا انگار نمیدونی تعیین سیاستهای در امریکا بر عهده یک نفر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
دلیل سقوط سه هزارواحدی بورس دریکماه گذشته هم همینه
دنیا خود میداند بااین سیاستی که ایران در دنیا وخاور میانه پیش دارد غیر از مقابله وبه بازی گرفتن ایران به دور از دنیای جنگ باید ایران را منزوی وضیعف نگه دارد بقول امریکاها بازی هویچ وچماق هنوز پا برجاست
کره شمالی به این حقیقت رسیده که باید با دنیا تعامل کند و نفع مردم خود را ببیند. چین و روسیه کاری برای آنها نمی کنند. و تا به حال نکرده اند. من نمی دانم کی ایران به این حقیقت می رسد که که سیاست امر ساده ای نیست.
سلام .
ان شا الله به لطف خدا و خرد رهبر فرزانمون ایران رو سرفراز و پرقدرت ببینیم . حتی با برجام .
پاسخ ها
شهاب
| Germany |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
جواب شما رو ملت با منفی دادند این تفکر شما مرده هست
روابط آمريكا با جمهوري اسلامي هيچوقت عادي و يا غير خصمانه نخواهد شد حتي اگر تمام شرايط آمريكا رو مو به مو اجرا كنيم پس تنها راه باقيمانده براي ايران مقابله هست ولاغير. ولي اين بمعناي بهانه دست آمريكا دادن نيست مثل قبول برجام كه در زمان خود بهترين و تنها راه باقيمانده براي ايران بود والا خطر جنگ حتمي بود .
اگه برجام پاره بشه ما ریزریز میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
خب، تحریم های کمرشکن هم سریعتر از راه می رسه و قطع نخاع می کنه عزیز دل داداچ
تابی جون با برادر اون هماهنگ کردید ای ناقلا؟؟؟!!!
ترامپ اگر برجام رو لغو کنه برای ما بهتره تا در بلاتکلیفی کامل باشیم. اصلا خود وزارت خارجه ما نمی دونه باید چه کار کنه. اگه کار کنن، ما رو متهم می کنند به نقض برجام. اگه کاری نکنن، بیشتر ما رو تحریم می کنند و بنزین نمیدن و ...
کره شمالی و امریکا باهم به توافق می رسند. توافق با کره شمالی بسیار ساده تر است. زیرا فقط در زمینه اتمی است. کره شمالی هم که قول داده تا پرونده هسته ای اش را جمع کند.
هر کسی از ظن خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من
-----------------------------------
کره بمب های اتمی اش را آزمایش کرده و برد موشکش را هم به خاک آمریکا رسانده . حالا از موضع یک قدرت اتمی با آمریکا مذاکره خواهد کزد . اگر هم قرار باشد تعلیق و متوقف و خلع سلاح شود ، دانش و تجربه اش را دارد و در ازای آن امتیازهای بزرگ از آمریکا طلب خواهد کرد . در این سوی میدان این ترامپ است که می خواهد حتما توافقی بهتر از برجام داشته باشد پس در هر کاری که برای برجام می خواهد انجام دهد نیم نگاهی هم به طرف کره ای خواهد داشت و بنابراین دست به عصاتر در قبال ایران عمل خواهد کرد . به هر حال نیاز دارد هوای شرکایش را هم داشته باشد تا بتواند همکاری آنها را بدست آورد . ترامپ تاجر گونه عمل خواهد کرد .
عربستان که از ما جلو افتاد.
کم کم کره شمالی هم از ما جلو می افتد.
این ما هستیم که تنهای تنها خواهیم بود و روز به روز منزوی تر خواهیم شد.
باید هرچه سریع تر یک حساب و کتابی بکنیم ببینیم مشکل ما چیست؟ کجای کارمان اشتباه است.
نمیشه با دنیا در افتاد. دوران موشک و بمب و ... تمام شده است. امروزه سلاح برای جنگ، سلاح اقتصاد است. همه به فکر تقویت بنیه اقتصادی مملک شان هستند. ایشااله روزی فرا می رسد که ما هم به سمت این سلاح پیش برویم.
پاسخ ها
fojica
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عزیز دل دوران قزافی لیبی یکی از کشورهای ثروتمند بود (دارای بیش از 4000 تن طلا)که میخواست طلا(درهم) رو به جای دلار به عنوان پول واحد تبادلات اقتصادی آفریقا ایجاد کنه.
تنها شدیم دیگر.
اگر رهبران دو کره که در اصل یک کشور بودند بر سر عقل آمده باشند با اتحاد ،و یک پارچگی دو کره میتوانند دست امریکا را از سرزمین خود کوتاه کنند ؟ که برای این کار لازمه اش اول تنش زادایی ،وسپس اتحاد ،وآنگاه اخراج امریکا ؟
مشکل ما با آمریکا هسته ای نیست. حقوق بشری نیست. موشکی هم نیست. چه بخوایم قبول کنیم یا نه مشکل ما با آمریکا اسرائیله. تا امنیت اسرائیلو تهدید کنیم اونا هم امنیت ما رو تهذید می کنن. این یک واقعیته که کشوری که بمب اتم داره رو نمیشه نابود کرد.به فرض که آخرش با اسرائیل جنگیدیم و اصلا به شکستشون هم نزدیک شدیم حالا بمب اتمی که اسراییل در دفاع از موجودیتش میتونه استفاده کنه ذو جیکار کنیم؟ اسراییل نه و روسیه یا چین یا همین آمریکا. آمریکا مجبور شد و استفاده کرد و ژاپن رو تسلیم کرد
جناب پرزیدنت ترامپ ماه می را بدون تاریخ دقیق تاریخ تقریبی مذاکرات بین رهبران امریکا وکره تعیین کرده اند. تاریخ اعلام مقبول یا نامقبول بودن برجام برای امریکا تا۱۲ ماه می است. با احتمال زیاد چنانچه مذاکرات اولیه که اما واگرهای زبادی هم در ان یافت شده از بیماری وزیر امورخارجه گرفته تا درخواست های این وان در مورد تعهد هائی پیش از مذاکره از طرف کره احتمال زیاددارد مذاکره بعد از۲ ۱ ماه می صورت گیرد. اگر مذاکرات قبل از ماه می باشد احتمال این است که نتیجه مذاکرات بر تصمیم امریکا در مورد برجام موثر باشد ولی اگر بعد از .۱۲ می باشد تصمیم امریکا در مورد برجام در مذاکرات پرزیدنت ترامپ و صدر اون موثر خواهد بود.مذاکرات امریکا وکره شمالی مذاکراتی دوجانبه است و مطمئنا تصمیمات در رفع تحریم های کره باتوجه به حضور دیگران در شورای امنیت چندجانبه ونیاز به مذاکراتی داخلی وخارجی از طرف امریکا دارد..لذا میتوانیم پیش بینی کنیم که این تصمیم امریکا در مورد برجام است که بر مذاکرات ونتیجه مذاکرات تاثیر خواهد داشت. زمانی که تعهدات بین المللی با حضور کلیه اعضای اصلی شورای امنیت ومصوبه ان شورا اعتباری از هیئت اجرائی دموکرات به جمهوریخواه نداشته باشدکره شمالی چه اعتمادی به نتیجه مذاکرات خواهدداشت.به تصور من شرایط ایجاد شده در شبه جزیره کره به نفع برجامم وبه نفع صلح وبه نفع منافع کلیه کشورهای اسیائی وجنوب شرقی اسیا وایران است.در کل تصمیم به مذاکره درمورد مسائل هسته ای کره به نفع ایران وبرجام است.
اتفاقا خوب توافقی خواهند کرد
همه ما باید تابع رهبر فرزانه انقلاب باشیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار