بازدید 2646

امیدواری سفیر ایران نسبت به تقویت مناسبات اقتصادی با کوبا

سفیر ایران در هاوانا ابراز امیدواری کرد که در ماههای آتی با برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور باشیم.
کد خبر: ۷۷۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ 09 February 2018

سفیر ایران در هاوانا ابراز امیدواری کرد که در ماههای آتی با برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

به گزارش فارس، کامبیز شیخ حسنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا بمناسبت فرارسیدن سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران طی مصاحبه با رادیو هاوانا به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

شیخ حسنی اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران در 39 سال گذشته لحظه ای برای توسعه و ارتقای رفاه جامعه، توقف نداشته و در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی به موفقیتهای خوبی دست یافته است. امروزه بسیاری از تحلیلگران، ایران را با ثبات ترین کشور خاورمیانه ناآرام و آن را عامل توازن بخش منطقه می دانند.

وی با اشاره به وضع تحریمهای ناعادلانه علیه کشورمان از سوی آمریکا، اضافه کرد: برغم این تحریمها در حال حاظر با دارا بودن بزرگترین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر بزرگ نفت خام جهان، رتبه نخست تولید علم در منطقه، رتبه نخست در صنایع نانو، بیو و هوا فضا، کشاورزی و صنایع غذایی، خودرو، سیمان، فولاد، سدسازی، الکترونیک، کشتی سازی، رتبه نخست سوادآموزی را دارا هستیم و جمهوری اسلامی لحظه ای از تلاش در جهت تعالی و پیشرفت کشور فروگذار نبوده است. 

سفیر ایران ادامه داد: در سال 2017 رشد اقتصادی 7 درصد داشتیم و موفق به جذب 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی شدیم. صندوق بین المللی پول IMF ایران را هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر شاخص قدرت خرید در سال 2017 اعلام کرده و روند روبه رشد ادامه دارد. همه اینها درحالی صورت پذیرفته که ایران تحت تحریم های ظالمانه و فراگیر قرار داشته و حتی پس از امضا توافق هسته ای با 1+5 در سال 2016 نیز، هنوز عهدشکنی های آمریکا برای لغو و برداشتن کامل تحریمهای اقتصادی هسته ای ادامه دارد.

سفیر کشورمان در ادامه و در پاسخ به وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران و کوبا،   وضعیت سیاسی روابط دو کشور را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد که دو کشور دوست ایران و کوبا از هنگام آغاز روابط سیاسی خود در 38 سال گذشته، همواره روابط مستحکمی بر پایه احترام و منافع متقابل داشته اند. در عرصه روابط اقتصادی، تلاشها برای ارتقاء روابط در حوزه های بهداشت و درمان، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، کشاورزی، صنعت برق و آب و ورزشی نیز به نتایج خوبی رسیده است و امیدواریم در ماههای آتی با برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، شاهد تقویت هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

اوضاع منطقه خاورمیانه و نشست اخیر سوچی در خصوص سوریه بخش دیگر مصاحبه سفیر کشورمان بود که شیخ حسنی نشست اخیر برگزار شده در سوچی روسیه (29 و 30 ژانویه 2018) را گامی دیگر از جانب ایران، روسیه و ترکیه برای کاهش تنش و ایجاد صلح پایدار در سوریه ارزیابی کرد.

وی با اشاره به سابقه بحران سوریه و عوامل دخیل در آن دیدگاه و مواضع کشورمان را تبیین کرد.

شیخ حسنی اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه در سال 2011، یک طرح 6 ماده ای برای توقف درگیری ها و ایجاد صلح شامل توقف خشونت ها واجرای آتش بس سراسری، ارسال فوری کمک های انساندوستانه، پایان دادن به محاصره اقتصادی، بازگشت آوارگان، تشکیل یک کمیته آشتی ملی برای همکاری با نماینده دبیرکل سازمان ملل و برآورد خسارت ها، تغییر قانون اساسی و انتقال قدرت از طریق برگزاری انتخابات آزاد در یک فرآیند زمانی مشخص داد، که اگر مورد قبول قرار گرفته بود، منجر به سالها تخریب و کشتار نمی شد. ولی حامیان تروریستها و جنگ طلبان، از غرب و کشورهای منطقه، به خیال آنکه ظرف چند ماه حکومت قانونی بشار اسد را سرنگون می کنند، به آن گوش نکرده و بر طبل جنگ دمیدند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار