بازدید 8824
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش دلار چند نرخی در میانه بهمن ۹۶» تا «ماجرای تخلف در واردات ۷ هزار خودرو»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس دوباره رشد کرد، مالیات بر ارزش افزوده بنزین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود، کاهش یک پله‌ای رتبه آزادی اقتصادی ایران، افزایش تعداد دکل‌های نفتی فعال در آمریکا، واردات در ۱۰ ماه امسال نزدیک به ۲۲ درصد رشد داشته است، کاهش شدید تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ با اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس، افزایش 59 درصدی واردات ترکیه از ایران و هدف‌گذاری خودروساز ژاپنی برای بازار چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 05 February 2018

از «جهش دلار چند نرخی در میانه بهمن ۹۶» تا «ماجرای تخلف در واردات ۷ هزار خودرو»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس دوباره رشد کرد، مالیات بر ارزش افزوده بنزین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود، کاهش یک پله‌ای رتبه آزادی اقتصادی ایران، افزایش تعداد دکل‌های نفتی فعال در آمریکا، واردات در ده ماه امسال نزدیک به ۲۲ درصد رشد داشته است، کاهش شدید تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ با اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس، ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، افزایش 59 درصدی واردات ترکیه از ایران و هدف‌گذاری خودروساز ژاپنی برای بازار چین را در بر دارد.

شاخص کل بورس دوباره رشد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه پانزدهم بهمن ماه 96 با افزایش 89 واحدی معادل 0.09 درصد به رقم 97 هزار و 808 واحد رسید. این در حالی است که نماگر اصلی بازار سهام در چهار روز گذشته با افت مجموع 1694 واحدی همراه شده بود. تالار شیشه ای در دومین روز کاری از سومین هفته بهمن ماه 96، بر خلاف چهار روز قبل، شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 28 واحدی معادل 0.09 درصد به رقم 28 هزار و 56 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن، با رشد 60 واحدی معادل 0.35 درصد، عدد 17 هزار و 509 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 45 واحدی معادل 0.35 درصد به رقم 13 هزار و 157 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصد همراه شد و 82 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 104 هزار و 961 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 93 واحد افزایش معادل 0.14 درصد به رقم 69 هزار و 249 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 33 واحد افزایش معادل 0.02 درصد همراه بود و عدد 209 هزار و 471 واحد را به نمایش گذاشت. 

 از «جهش دلار چند نرخی در میانه بهمن ۹۶» تا «ماجرای تخلف در واردات ۷ هزار خودرو»

مالیات بر ارزش افزوده بنزین به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه، پانزدهم بهمن‌ماه و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در بخش درآمدی، جزء ۲ بند (و) تبصره ۶ این لایحه را از متن قانون حذف کردند. در حکم مذکور که از سوی مجلس حذف شد، پیش‌بینی شده بود که مالیات بر ارزش افزوده سیگار و محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره به حساب وزارت کشور واریز شود که نمایندگان با ۱۲۰ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر، ‌این حکم را از متن قانون حذف کردند. بر این اساس، به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، مقرر شد در این زمینه مطابق برنامه ششم توسعه عمل شود. به موجب برنامه ششم توسعه، مالیات بر ارزش افزوده سیگار و محصولات دخانی، بنزین، سوخت هواپیما، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره به حساب سازمان امور مالیاتی واریز خواهد شد. /شانا

جهش دلار چند نرخی در میانه بهمن ۹۶

دلار به همراه یورو و درهم روز یکشنبه با افزایش روبه رو شدند، به گونه ای که دلار آمریکا در سامانه نظارت ارز بانک مرکزی یعنی سنا، با افزایش 945 ریال نسبت به روز شنبه، به طور میانگین به قیمت 46 هزار و 650 ریال فروخته شد. این در حالی است که در بازار آزاد نرخ های 47,440، 47,330، 47,470، 47,400 و 47,570 ریال برای دلار ثبت شد. از طرفی یورو نیز با جهش 1419 ریالی در سامانه سنا مواجه شد و در پایان روز به رقم میانگین فروش 58 هزار و 863 ریال رسید. این در حالی است که نرخ یورو در بازار آزاد تا 60 هزار و 280 ریال نیز پیش رفت. همچنین هر درهم امارات در سامانه سنا با 85 ریال افزایش نسبت به روز شنبه، 12 هزار و 719 ریال قیمت گذاری شد. این ارز نیز در بازار آزاد تا سطح 13 هزار و 170 ریال پیش رفت. نمودار زیر نرخ فروش دلار آمریکا بر مبنای محاسبات سامانه نظارت ارز بانک مرکزی است.

از «جهش دلار چند نرخی در میانه بهمن ۹۶» تا «ماجرای تخلف در واردات ۷ هزار خودرو»

 

کاهش یک پله‌ای رتبه آزادی اقتصادی ایران

بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود با نام «شاخص آزادی اقتصادی 2018» به بررسی آزادی فعالیت‌های اقتصادی در 180 کشور جهان پرداخته است. بر اساس این گزارش، ایران با افزایش 0.4 واحدی نسبت به سال گذشته، امتیاز 50.9 را از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی کسب کرده است. ایران سال گذشته امتیاز 50.5 را کسب کرده و در رتبه 155 جهان قرار گرفته بود اما امسال به رغم افزایش امتیاز با یک پله نزول در جایگاه 156 قرار گرفته است. البته سال گذشته، رتبه ایران با 16 پله صعود از 171 به 155 رسیده بود. شاخص آزادی اقتصادی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی بر اساس اصول اقتصاد بازار آزاد را نشان می‌دهد و به هر کشور در این شاخص امتیازی از صفر تا 100 داده می‌شود، هر چه این امتیاز بیشتر باشد، نشان‌دهنده آزادی بیشتر اقتصادی این کشور است. جزئیات بیشتر این گزارش

افزایش تعداد دکل‌های نفتی فعال در آمریکا

گزارش های مؤسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد، در هفته ی منتهی به دوم فوریه آمریکا با افزودن شش دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۷۶۵ عدد رسانده است. همچنین، مجموع دکل های نفتی و گازی فعال در این بازه ی زمانی ۸۷۶ عدد بوده است. گفتنی است، شمار دکل های نفتی فعلی و فعال در آمریکا در بالاترین حد خود از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ تا کنون قرار دارد. افزون بر این، تحلیلگران اقتصادی حوزه ی انرژی موسسه ی سیمونز آمریکا پیش بینی کرده اند که مجموع دکل های نفتی و گازی این کشور در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب ۱۰۰۶ و ۱۱۳۱ عدد خواهد بود. لازم به ذکر است که در هفته ی گذشته مبادله ی آتی نفت خام آمریکا با قیمت حدودا ۶۵ دلار در هر بشکه انجام شد که این قیمت از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است.

واردات در ده ماه امسال نزدیک به ۲۲ درصد رشد داشته است

فرود عسکری، رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری با اشاره به حجم تجارت خارجی غیر نفتی ایران در ده ماهه امسال اظهار داشت: تجارت خارجی در این مدت 80 میلیارد دلار بوده که از آن میزان 37 میلیارد دلار سهم صادرات با رشد 1.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و 42 میلیارد و 800 میلیون دلار حجم واردات با رشد 21.9 درصدی همراه بوده است. وی با بیان اینکه در بخش صادرات سهم پتروشیمی‌ها 12 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده، گفت: میعانات گازی با 5.6 میلیارد دلار و سایر کالاها با رشد 13 درصد و پس از آن گاز طبیعی قرار دارند. معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه چین، امارات، عراق، کره و ترکیه طرف‌های عمده کالاهای صادراتی هستند، عنوان کرد: رشد صادرات به امارات منفی 18.9 درصد، عراق منفی یک و ترکیه 11.3 درصد بوده است. رئیس کل گمرک عمده‌ترین کالاهای وارداتی را قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، کنجاله سویا، برنج و لوبیای سویا دانست و افزود: طرف‌های عمده بازار چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و آلمان هستند که واردات از هر یک از این کشورها افزایش داشته است. عسکری در مورد واردات تلفن همراه گفت: 2 میلیون و 361 هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که رشد 98 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته و ارزش آن 342 میلیون دلار بوده است. /فارس

کاهش شدید تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ با اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس

بر اساس پیش بینی های شرکت اگزون موبیل آمریکا، اگر سیاست های مربوط به کاهش تأثیرات گازهای گلخانه ای بر آب و هوا به طور کامل اجرایی شود میزان تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۰ میلادی به شدت کاهش خواهد یافت. گزارش این شرکت در حالی منتشر شده که حدودا سه سال پیش ۲۰۰ کشور دنیا در شهر پاریس فرانسه گرد هم آمدند تا برای کاهش میزان متوسط دمای جهانی تصمیم گیری کنند. به نقل از رویترز، شرکت اگزون موبیل پیش بینی کرده است که در صورت اجرای این سیاست ها میزان مصرف جهانی نفت تا سال ۲۰۴۰ به طور سالانه ۰.۴ درصد کاهش یافته و به مجموع ۷۸ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. لازم به ذکر است که میزان کنونی مصرف نفت در دنیا بنا بر آمار های منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژٰی آمریکا ۹۸ میلیون بشکه در روز است و تقاضای ۷۸ میلیون بشکه ای نفت تا سال ۲۰۴۰ کاهشی ۲۵ درصدی را در مقایسه با سطح تقاضای کنونی این محصول نشان خواهد داد.

ادامه کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد اندک 2/ 0 درصدی به قیمت 71 هزار و 979 تومان معامله شدند. کاهش تقاضا میانگین «تسه»ها را در بهمن به سطح 72 هزار و 109 تومان رسانده است. از ابتدای مهر شاهد نوسان «تسه»ها در بازه 72 تا 78 هزار تومانی هستیم. مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن رشد تعداد معاملات از سیزده هزار معامله در تابستان به ۱۹ هزار معامله به معنای رونق معاملات در بازار مسکن عنوان کرد. وی همچنین اعلام کرد قیمت مسکن در آذر و دی به ترتیب ۴ و ۳ درصد افزایش یافت؛ اما تشدید نوسانات بازار مسکن همزمان با تشدید نوسانات در سایر بازارها، کاهش رشد شبه‌پول و رشد پول در ماه‌های اخیر در کنار افزایش سهم واحدهای کلنگی بخشی از تشدید نوسانات مسکن را می‌توان ناشی از افزایش تقاضای سرمایه‌‌ای در بازار مسکن دانست.

افزایش 59 درصدی واردات ترکیه از ایران در سال 2017

ارقام اقتصادی منتشره از سوی مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که صادرات محصولات این کشور به ایران در سال 2017 با افتی 34 درصدی به رقم سه میلیارد و 259 میلیون دلار رسیده است در صورتی که میزان صادرات ترکیه به ایران در سال پیش از آن چهار میلیارد و 966 میلیون دلار بوده است. همچنین در آمارهای اقتصادی اعلام شده، میزان واردات ترکیه از ایران در سال 2017 با افزایش چشمگیر 59 درصدی مواجه شده و به رقم هفت میلیارد و 492 میلیون دلار رسیده است که علت عمده آن صعودی شدن قیمت نفت و گاز در ماه های اخیر است. ایران دوازدهمین صادرکننده به ترکیه در این سال بوده و سهم 3.2 درصدی از کل واردات ترکیه داشته است. بنا بر اعلام خبرگزاری آناتولی، مطابق داده اقتصادی مراجع رسمی، سال گذشته میلادی میزان کل واردات ترکیه نیز با 17.7 درصد افزایش نسبت به سال قبل از 198 میلیارد و 618 میلیون دلار به 233 میلیارد و 792 میلیون دلار رسیده است. کسری تجاری ترکیه نیز در سال گذشته میلادی با 36.8 درصد افزایش به رقم 76 میلیارد و 736 میلیون رسید. بنا به اعلام این رسانه، مطابق داده های منتشر شده، نسبت صادرات بر واردات ترکیه نیز که در سال 2016 به میزان 71.8 درصد بود، در سال 2019 میلادی به 67.2 درصد کاهش یافت. به گزارش ایرنا، دولت ترکیه رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 میلادی را بیش از 6 درصد اعلام کرده است.

هدف‌گذاری خودروساز ژاپنی برای بازار چین

شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن قصد دارد در سال ۲۰۱۸ یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه از محصولات خود را در بازار چین به فروش برساند. به گزارش رویترز این رقم در مقایسه با فروش سال گذشته تویوتا در چین، ۹ درصد بیشتر است. برخی کارشناسان بر این باورند، محدودیت‌های تولیدی تویوتا و موانع دیگر دستیابی به این هدف را مشکل خواهد کرد. منابع آگاه اعلام کرده‌اند این هدف بلندپروازانه در حالی تعیین شده است که تویوتا برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید خود در سال‌جاری ندارد. آنچه مدیران تویوتا را به تحقق این هدف فروش امیدوار ساخته است برنامه ارائه دو نسخه ویژه شاسی‌بلند کوچک «سی‌اچ-آر» برای بازار چین است. سخنگوی تویوتا نیز گفت، هرچند هدف فروش امسال در چین به سادگی محقق نخواهد شد، عرضه نسخه بازطراحی شده سدان کمری و دو شاسی‌بلند کوچک به تویوتا امکان می‌دهد آمار فروش سال گذشته را به چالش بکشد.

ماجرای تخلف در واردات ۷ هزار خودرو

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است: بر اساس آماری که استعلام کرده‌ایم، از شش ماه بعد از ابلاغ این بخشنامه افرادی که دارای نمایندگی هستند که البته نحوه فعالیت آنها نیز با اما و اگرهای فراوانی همراه است، از دوازدهم تیرماه سال جاری که فرصت تعیین‌شده تمام شد تا 30 آذرماه قریب به 9هزار و 370 خودرو خارج از نمایندگی‌ها وارد کشور شده که طبق توضیحاتی که خودروسازان ارائه داده‌اند از این میزان می‌توان تنها دلایل ورود 2هزار خودرو را پذیرفت، اما حدود 7هزار خودرو دیگر فاقد نمایندگی بوده و مطابق با قانون واردات آنها تخلف بوده است. بهرام پارسایی در بیان نتیجه حاصل از نشست بررسی پرونده واردات خودرو و عدم کنترل قیمت خودرو یادآورشد: عدم حمایت از حقوق مصرف‌کننده در حوزه واردات خودرو اصلا قانع‌کننده نبود و وارد کردن این تعداد خودرو بدون مجوز و ثبت سفارش نیز توجیه‌پذیر نیست، بنابراین پیرو این نشست مکاتبات دیگری نیز خواهیم داشت تا بتوانیم در این مورد به یک جمع‌بندی برسیم. /خانه ملت

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
لطفا درمورد نوع محصولات صادره از ترکیه به ایران و کالاهای وارداتی ازایران نیزتوضیحی بدهید چراکه ترکیه ازایران عمدتا نفت و گاز واردکرده ولی به ایران کالاهای نهایی (مصرفی) صادر میکند.
خوب اومد پایین.خوووووووب
اگه قیمت دلار در زمان احمدی نژاد از 1000 تومان به 3000 تومان رسید به خاطر تحریم ها بود الان چه توجیهی برای افزایش قیمت دلار از 3000 تومان به 5000 تومان دارند؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
فقط بی کفایتی و ناکارامدی
این هفت هزار خودرو احتمالا همراه مسافر و چمدانی تشریف اوردن تو.
چند روز پیش همین تابناک خودمون سود ناقابل هر خود رو رو حدود 80000000 تومان کفته بود حالا بفرمایین که 7000*80000000 میشود 56 بعلاوه 3 تا صفر از هفت هزارتا و 7 تا صفر هم از اون سود ناقابل که کلا میشه 10 تا صفر البته به تومن. ریال هم که بخواین تبدیل کنین میدونین که هر تومنمون 10 ریال. نمیدونستین اینو؟ باور کنین دروغم چیه.
من دیگه رای نمیدم چون مثل اینکه بدبختی تو پیشونی این ملت خورده مثل اینکه هر کی بیاد فرقی نمی کنه.
سلام
سیف پیداش نیست
اقای سیف کمتر صحبت کن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل