بازدید 98389

چرا خبر فروش 500 جنگده روس به ایران در قبال یک میلیون بشکه نفت، واقعیت ندارد؟!

این خبر عجیب و غریب داستانی بود که این روزنامه لبنانی نوشت و با سرعتی خیره کننده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ایران نیز بازتاب پیدا کرد. بدون اینکه نیازی به تکذیب مقامات رسمی ایران و یا روسیه باشد، باید گفت، این خبر با عقل و منطق و محاسبات استراتژیک جور درنمی آید و به همین جهت و بنا به دلایل زیر، می توان با قاطعیت گفت، چنین خبری از اساس نمی تواند درست باشد.
کد خبر: ۷۷۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰ 03 February 2018

روزنامه الدیار لبنان که در انتشار اخبار عجیب، جنجالی و سناریوهای دور از ذهن ید طولایی دارد، مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پذیرفته است، 500 جنگنده MiG-31 و MiG-35 به ایران بفروشد و جمهوری اسلامی نیز در ازای به‌طور روزانه یک میلیون بشکه نفت به روسیه صادر کند.

به گزارش «تابناک»؛ الدیار گزارش داد: ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی اش، بر ساخت موشک های زمین به زمین و موشک های بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر فرمانده ارتش ایران به روسیه، وی به روس ها پیشنهاد خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ۳۱ و میگ ۳۵ را داد، که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روس ها واگذار کند. علاوه بر این، در پیشنهاد ایران فروش نفت با قیمتی پایین تر به روسها برای ده سال نیز وجود داشت.

این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: پوتین با این معامله و فروش ۵۰۰ هواپیما به ایران موافقت کرد تا روسیه پذیرای هزاران تن از جوانان ایرانی برای آموزش خلبانی نظامی باشد. این جوانان ایرانی در صورت پذیرش در معاینات، سه سال تحت آموزش قرار می گیرند تا قادر به پرواز با ۵۰۰ جنگنده طراز سوخوی۳۵، که از جدیدترین هواپیماهای جنگی روسیه است، باشند.

در ادامه الدیار مدعی شد، وزیر دفاع آمریکا در این باره گفته است: قطعنامه شورای امنیت فروش سلاح به ایران را ممنوع کرده و در صورتی که روسیه چنین اقدامی کند، ایالات متحده تمام روابط خود با روسیه را قطع خواهد کرد. با این حال، پوتین با ردّ فشار آمریکا، متعهد شد که سالیانه ۱۰۰هواپیمای خود را پس از آموزش خلبانان ایرانی به مدت سه سال، به ایران بفروشد.

پوتین همچنین پیشنهاد ایجاد یک پایگاه هوایی روسی بزرگ در ایران را به این کشور داده تا ۴۰۰ جنگنده به همراه موشک های زمین به هوای روسیه در آن مستقر شوند؛ اما ایران با رد این پیشنهاد اعلام کرده، شعار جمهوری اسلامی ایران آن است که به هیچ دولت خارجی اجازه بنا نهادن پایگاه نظامی در خاک خود را ندهد.

فروش 500 جنگده روس  به ایران در قبال 1 میلیون بشکه نفت؛ باور کنیم!!؟

در صورتی که ایران به هواپیماهای روسیه دست یابد و پوتین به این شکل ایالات متحده را به چالش بکشد ـ همان طور که در اوکراین و سوریه چنین کرد ـ با فروش هواپیماهای جنگنده روسیه به ایران، عربستان در معرض بزرگترین خطر قرار می گیرد، چون ایرانی ها بر خلاف سعودی ها آماده آن هستند که در صورت لزوم از جنگنده های خود برای بمباران عربستان استفاده کنند.

این خبر عجیب و غریب داستانی بود که این روزنامه لبنانی نوشت و با سرعتی خیره کننده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی در ایران نیز بازتاب پیدا کرد. بدون اینکه نیازی به تکذیب مقامات رسمی ایران و یا روسیه باشد، باید گفت، این خبر با عقل و منطق و محاسبات استراتژیک جور درنمی آید و به همین جهت و بنا به دلایل زیر می توان با قاطعیت گفت که چنین خبری از اساس نمی تواند درست باشد.

نخست اینکه؛ فروش 500 جنگنده در قبال یک میلیون بشکه نفت در روز از سوی ایران با هیچ محاسبه ای پذیرفته نیست، چون نه ایران در وضعیت اقتصادی مناسبی است که بخواهد روزانه یک میلیون بشکه از نفت خود را هزینه چنین خرید سنگینی کند و نه اینکه روس ها بعید است قادر به تأمین 500 جنگنده برای ایران ظرف سه سال باشند. همچنین بعید است از ابتدای اختراع و به وجود آمدن جنگنده، چنین معامله ای در میان دو کشور با این بازه زمانی انجام گرفته باشد! آن هم دو کشوری که نمی توان از عنوان شریک راهبردی یا متحد راهبردی در روابط آن ها استفاده کرد!

دوم؛ روس ها در ماجرای سامانه دفاعی اس.300 به دلیل روابط خود با اسرائیل و اعراب و همچنین ملاحظاتی که در برابر آمریکا داشت، بیش از هشت سال تحویل این سامانه را به ایران به تأخیر انداخت و با تعلل زیاد به تعهدات خود عمل نکرد؛ حال چه اتفاقی در روابط ایران و روسیه افتاده است که آن ها را مجاب کرده 500 جنگنده به ایران بفروشند؟ روس ها به خوبی می دانند که فروش این تعداد جنگنده چه حساسیت منطقه ای و بین المللی را به وجود خواهد آورد و بدون تردید از تأثیر این اقدام بر روابط خود با آمریکا، اعراب و اسرائیل آگاه هستند و منافع خود در روابط با این بازیگران را به فروش این تعداد جنگنده به ایران ترجیح خواهند داد.

سومین دلیل به منبع خبر بازمی گردد. روزنامه الدیار لبنان معمولا هر چند وقت یک بار از این خبرها منتشر می کند؛ خبرهای عجیبی که یا برای جلب توجه و دیده شدن است و یا پیگیری یک هدف سیاسی خاص.

در نهایت به رسانه های ایرانی توصیه می شود پیش از انتشار چنین اخباری کمی به نقد و یا تحلیل آن نیز بیندیشند و روی موج خبری یک روزنامه درجه چند عربی سوار نشوند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸۹
انتشار یافته: ۳۰
خودتم منتشر کردی تابناک حالا میگی بقیه دقت کنند!!!!!
كاملا منطقي بود
يعنى هر هواپيما ١٠٠٠٠٠$
حتما هواپيما ها پلاستيكى بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
چطور حساب کردی استاد؟؟
اولش خودت هم نشر دادی تابناک در ضمن 1 میلیون بشکه یعنی نصف نفتی که ایران میفروشد و خود این دروغ رسانه ای است
ولی اگه بشه چی میشه
چرت و پرتهای تابناک
خود شما هم که خبر را اشتباه درج کرده اید درستش سوخو30 و سوخو35 است نه میگ
در ضمن ما خودمان داریم جنگنده نسل 5 قاهر را تولید می کنیم که از اف35 آمریکا هم پیشرفته تر است
بدبختی اینجاست۱میلیون بشکه می برند ولی هیچ جنگنده ای تحویل نمی دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
تو کا اصلا تو باغ نیستی
واقعا چرا ریاضیات بعضی از افراد اینقدر ضعیف هستش؟؟چون یک میلیون بشکه نفت ضربدر قیمت پایه بشه ضرف کتر از 4ماه پول تمام هواپیما ها تسویه میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برای اینکه روسها سیاست بلدن وتا چند برابر قیمت واقعیشو از ایران نگیرن چیزی به ایران نمیدن.
ایرانیها آب اگر باشد بهترین موج سوار هستند ؟
واقعا فکر میکنید حتی بخش کوچکی از خبر واقعیت ندارد یا اینکه مسئولان حاضر نمیشدن در قبال دریافت جنگنده روزی یک ملیون بشکه نفت صادر کنند
سوخوی 35 اس بهتره
تولید میگ 31 در سال 1994 متوقف شده ...
راستی از قاهره خودمون چه خبر !
پس قاهر 313 چی شد؟! :)
انشااله که خبر جعلی باشد.اما دلایلی که شما با توسل به آنها خبر را رد میکنی اعتبار چندانی ندارند
1-اگر ایران مجبور به دست کشیدن از طراحی و ساخت موشک شود مجبور است به نحوی نیروی هوایی خود را تقویت کند
2- برای روسها نه زمان بندی و نه تعهد هیچوقت الزام آور نبوده است .درنیروگاه اتمی بوشهر وسیستم موشکی اس 300 شاهد آن بوده ایم و بدتر از آن اینکه گزینه جاگزینی نداریم
3- وقتی مجبور شویم در هر شرایط اقتصادی روزانه یک میلیون بشکه را تامین میکنیم . همین الان هم برای مسائل مختلف هزینه های زیادی را متحمل میشویم
4- متاسفانه آمریکا و روسیه از زمان سابق به هم پاس گل های زیادی داده اند و این آخرینش نخواهد بود .
ما باید خط تولید کامل سوخو 30 اس ام را داشته باشیم
بله تاراج اموال مردم مردم به بهانه خرید هواپیمای بنجل روسیه
مطلب خوبی بود... از روسها خیری به ایران نمیرسه اون هم جنگنده اون هم 500 عدد
به نام خدا روسیه عمرا به ایران جنگنده ویا هرچیز بدرد بخور دیگه ای بفروشه
500 جنگنده که قطعا صحت نداره اما هدیه یک میلیون بشکه نفت به روسیه حتما صحت داره!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
دقیقا
الدیار همیشه در اختیار عربستان بوده و همیشه منافعی رو دنبال می کنه که اونها میخوان جوی رو راه اندازی می کنن که اگر بعدا هم خبری شد با فشار بتونن کار کنن
تابناک جان اول این توصیه رو به خودت بکن
شما هم شدید مثل دولت
شاید حقیقت باشه. حالا یک میلیون بکشه وپانصد هواپیما شاید کم وبیشتر. ولی حتما قول نفت مجانی دادند. تا نباشد چیزکی. مردم ........
خبر واقعیت دارد و ایران قوی ترین نیروی هوایی جنوب غرب آسیا میشود
اگر۵تا هم بفروشند غنیمت است و اگر۵۰فروند بفروشند حتی با۲برابر قیمت هم نعمت است.ولی قطعا با۱۰برابر قیمت هم نمی فروشندزیرا منافع روس ها در رابطه خوب با اسراییل و غرب است.و به ایران دید خوبی ندارند طوری که در ادبیات پوتین هم نمایان بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر