با طرح ترافیک جدید تهران آشنا شوید +جدول
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه طی روزهای گذشته، کلیات طرح ترافیک جدید تهران در شورای شهر به تصویب رسید، امروز جزئیات این طرح در دستور کار شورا قرار گرفت و به تصویب رسید، تا گامهای نهایی برای اجرای آن در سال آتی برداشته شود؛ طرحی که با سرعتی کم سابقه در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد و از این روی، بسیاری از شهروندان اطلاعات چندانی در خصوص آن ندارند.
در ادامه میکوشیم، توضیحاتی در خصوص این طرح و چگونگی اجرای آن دهیم؛ طرحی که مهمترین تفاوت آن با طرح فعلی ترافیک تهران، تقسیم بندی زمانی و به تناسب آن، چند نرخ عوارض مختلف است.
بنا بر این طرح جدید، سه بازه زمانی برای تردد در منطقه تحت پوشش در نظر گرفته شده که در مجموع از ۶:۳۰ صبح شروع شده و تا هفت بعدازظهر ادامه مییابد.
ساعتهای ۶ و نیم تا ۱۰ صبح و همچنین ۴ تا ۷ بعدازظهر ساعات "اوج" ترافیک در نظر گرفته شده که بالاترین عوارض را دارد و کمترین عوارض مربوط به ساعت "غیر اوج" است که از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر است.

قیمت روزانه مجوز طرح ترافیک جدید از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۳۶ هزار تومان بسته به زمان تردد متغیر است که این پول از طریق حساب کاربری راننده خودرو برداشته میشود.
قیمت کنونی طرح ترافیک در ساعت اوج ۴۱۱۶۰ تومان و جریمه ورود به منطقه طرح، بدون مجوز ساعتی بیست هزار تومان است.
پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سقف ورود روزانه به محدوده طرح (جدید) را ۱۰۳ هزار خودرو اعلام کرده است که در صورت پر شدن این سقف، خودرو نمیتواند وارد منطقه طرح شود.
بر اساس طرح جدید، دو دسته خودروها مجوز میگیرند؛ ۶۳ هزار سهمیه دائمی برای افرادی که به لحاظ شغلی مجاز به ورود به محدوده هستند و ۴۰ هزار سهمیه نیز به صورت روزانه به متقاضیان ارایه میشود.
در طرح جدید، سهمیه خرید سالیانه به غیر از کسانی که دارای سهیمه دائمی هستند، حذف شده است، حال آنکه به خبرنگاران و عکاسان هم با پیشنهاد شورای شهر تخفیف ۵۰ درصدی تعلق گرفته است. با این ملاحظه که از سهمیه فعلی ایشان کاسته خواهد شد.
هماکنون ۱۰۰ هزار خودرو دارای مجوز سالانه ورود به طرح هستند و تعداد موارد صدور مجوزهای روزانه ۲۰ هزار اعلام شده است.
این در حالی است که به گفته پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، امسال (۱۳۹۶) ۳۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی از فروش طرح ترافیک برای شهرداری حاصل شد که با اجرای این طرح درآمد شهرداری افزایش پیدا میکند و به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان میرسد.
طبق برآورد شهرداری تهران ۵۵ درصد سفرها با خودروی شخصی به محدوده طرح، کاری و مابقی غیرکاری است. مسئولان این نهاد ابراز امیدواری کردهاند که از محل حذف سهمیههای واگذاری آرم طرح ترافیک، خطوط مترو، تعداد قطارها و اتوبوسها را افزایش دهد.
اما این طرح چگونه اجرا خواهد شد؟ آن گونه که مسئولان توضیح میدهند، طرح جدید عمدتا بر مبنای ثبت از طریق دوربینهای کنترل ترافیک در محدوده طرح بنا شده که به گفته برخی منتقدان کافی به نظر نمیرسند. علاوه بر این، از جمله انتقادات وارده به طرح جدید، احتمال تشدید فرار از دوربینها با استتار پلاک و کمک گرفتن از موتورسیکلتهاست.
شیوهای که البته سالهاست در محدوده طرح ترافیک تهران متداول است؛ بعضی موتورسوران اتومبیلهای بدون طرح ترافیک را به نحوی پوشش میدهند که دوربینها نتوانند شماره پلاکشان را ثبت کنند. این کار چند ده ثانیه بیشتر طول نمیکشد و صاحب خودرو در ازای فرار از دست دوربینها به موتورسوار پول میپردازد، که البته در قیاس با خرید طرح روزانه مقرون به صرفهتر به نظر میرسد، چون نرخ روزانه طرح فعلی بالای ۴۰ هزار تومان است و جریمه ورود به طرح ۲۰ هزار تومان، در حالی که این موتور سواران با قیمتی بسیار کمتر از جریمه این کار را انجام میدهند.
ای لعنت... همش در حال التماس و درخواست شدم... یکی نیست بشنوه... این همه بدبختی بود اینم اضافه کردین...
آخه برای چی و کی اینکار رو کردین... محدوده زوج و فرد مایی که نه پول داریم ماشین بخریم نه اینکه تا الانش ماشین رو نصف سال در نمیاوردیم چه گناهی کردیم که باید هزینه بدیم و عوارض و بیمه و هزار مورد دیگه رو کامل دادیم همیشه...
چرا یکی به فکر نیست که این محدوده هم انسان زندگی میکنه و کار داره و هزار بدبختی...
پول زور گرفتن دیگه شده عادت...
ای بر این مردم که همه چیز رو تحمل میکنن.......
حالا هزینه های احتمالی ورود به طرح هم بماند!







