بازدید 58166

چرا اسرائیل اقدام به افشای آمار «نیروهای ایران» در سوریه کرد؟/ سابقه افشای اطلاعات در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه

به تازگی سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد، مدعی شده که ایران 82 هزار نیروی جنگجو و نظامی در سوریه را تحت کنترل و هدایت خود دارد. او بیان کرده که این اطلاعات تا پیش ‌از این تنها در اختیار نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بوده، ولی این رژیم اکنون تصمیم به آن گرفته که آن‌ها را در اختیار همه جهان قرار دهد.
کد خبر: ۷۶۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 27 January 2018

به تازگی سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد، مدعی شده که ایران 82 هزار نیروی جنگجو و نظامی در سوریه را تحت کنترل و هدایت خود دارد. او بیان کرده که این اطلاعات تا پیش ‌از این تنها در اختیار نهادهای اطلاعاتی اسرائیل بوده، ولی این رژیم اکنون تصمیم به آن گرفته که آن‌ها را در اختیار همه جهان قرار دهد..

به گزارش «تابناک»؛ «دنی دانون» سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، با بیان این ادعا که حدود 82 هزار جنگجوی نظامی در سوریه از سوی ایران هدایت و کنترل می‌شوند، بیان کرده است: از این تعداد 60 هزار نیروی سوری، 10 هزار نیروی نظامی از افغانستان، عراق و پاکستان، 9 هزار نیرو از حزب‌الله لبنان و 3 هزار نیرو، از نیروهای سپاه پاسداران هستند.

دانون همچنین در ادامه سخنان خود مدعی شد: ایران تاکنون 35 میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش این نیروها هزینه کرده و مشغول ساخت سایت موشکی در سوریه تا همسایه اسرائیل را تبدیل به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی دنیا کند.

چرا اسرائیل اقدام به افشای آمار «نیروهای ایرانی» در سوریه کرد؟ / سابقه افشای اطلاعات در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه

وی بیان کرد: نهادهای اطلاعاتی اسرائیل این اطلاعات را از مدت‌ها قبل به دست آورده بودند؛ اما اکنون تصمیم به افشای آن برای همه جهان می‌کنند. دانون دوباره با طرح مسأله هلال شیعی بیان کرد: این اطلاعات را از آن روی منتشر می‌کند که دنیا را متوجه خطر ایران در خاورمیانه سازد.

دانون گفته، این هزینه‌ها و این تعداد نیروی نظامی در سوریه، تنها برای آن است که ایران درصدد است تا در بلندمدت هم اسرائیل و هم غرب و جهان آزاد را به چالش کشیده و اقدام به بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه کند.

اما پرسش اساسی این است، چرا سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، اکنون اقدام به افشای تعداد نیروهای نظامی وابسته به ایران در سوریه کرده و آیا این ارقام صحت دارند یا خیر؟

این برای نخستین بار نیست که برخی مقامات و نشریات سعی در افشای تعداد نیروهای نظامی وابسته به ایران در سوریه می‌کنند. از زمان حضور مستشاری و مستقیم ایران در سوریه برای حمایت از دولت بشار اسد، همواره اعداد و ارقام متفاوتی از تعداد نیروهای نظامی ایران و هزینه‌هایی که صرف تجهیز و حمایت از آن‌ها در سوریه منتشر شده است.

این گزارش‌ها از سال 2011 و شروع اعتراضات در سوریه با گزارشی از گاردین آغاز شد که طی آن بیان کرده بود، ایران تجهیزات شنود و رصد مخابراتی و اطلاعاتی را در اختیار بشار اسد و در راستای کنترل اعتراضات قرار داده است. به ادعای این نشریه، ایران برای تجهیز و آموزش یک ارتش سایبری در سوریه اقدام کرده بود.

در سال 2012 برای اولین بار ایران اعلام کرد، برای حمایت نظامی از بشار اسد اقدام به اعزام نیروهای مستشاری به سوریه می‌کند و اکونومیست برای اولین بار رقمی را در خصوص هزینه‌های ایران در سوریه مطرح کرد؛ رقمی که به گفته این نشریه، برابر با 9 میلیارد دلار برای کاستن فشار تحریم‌های غرب بر اسد بود.

از همین زمان به بعد سلسله گزارش‌های نشریات غربی در خصوص کمک‌های مخفی ایران به نظامیان دولت سوریه و خود این دولت آغاز شد و طلایه‌دار آن‌ها واشنگتن‌پست بود که در یکی از گزارش‌های خود اشاره ‌کرده بود، نظامیان حامی اسد به‌ واسطه ایران از تجهیزات نظامی بهتر و کاربردی‌تری طی 2012 برخوردار شده‌اند.

چرا اسرائیل اقدام به افشای آمار «نیروهای ایرانی» در سوریه کرد؟ / سابقه افشای اطلاعات در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه

اما در سال 2013 برای اولین بار روزنامه ایندیپندنت اعلام کرد، ایران تصمیم به اعزام 4 هزار نیروی نظامی به سوریه کرده است. این اولین رقمی بود که نشریات غربی در خصوص شمار نیروهای نظامی ایران در سوریه منتشر می‌کردند. گفته می‌شد، این چهار هزار نیروی از نیروهای سپاه، بسیج و حزب‌الله لبنان هستند.

در سال 2015 نشریه وال‌استریت ژورنال این رقم را تا بیست هزار نیروی نظامی شیعه در سوریه افزایش داد و در اکتبر آن سال بیان کرد، این تعداد نیرو، از نیروهای شیعه‌ای هستند که ایران برای مقابله با مخالفان و داعش در سوریه و حمایت از اسد روانه این کشور کرده و تحت هدایت و آموزش دارد.

هنوز اعداد و ارقام حمایت ایران از این تعداد نیرو مشخص نبود اما قبل از آن دمیستورا، نماینده سازمان ملل برای سوریه بیان کرده بود، ایران سالیانه شش میلیارد دلار در سوریه هزینه می‌کند، در حالی‌ که رقم مؤسسه فارس، که 15 میلیارد دلار را نمایش می‌داد، با گفته دمیستورا تفاوتی فاحش داشت!

سرانجام کار به آنجا رسید، در آخرین اطلاعاتی که نشریات خبری و تحلیلی غربی از تعداد نیروهای ایرانی حدس و گمان زده بودند، «وار مانیتور» تعداد نیروهای نظامی ایران در سوریه را حدود 40 هزار تن برآورد ساخت.

همه این‌ها نشان می‌دهد، هیچ‌ یک از این نشریات و نهادهای اطلاعاتی و تحلیل هیچ‌ گاه برآورد دقیقی از تعداد نیروهای نظامی وابسته به ایران در سوریه و میزان پولی که خرج تجهیز و آموزش آن‌ها شده است، نداشته و تنها با حدس و گمان در این مسیر قدم برداشته‌اند.

اما اکنون دانون با این ادعا که اطلاعات جدیدش، اطلاعات سری بوده که اکنون تصمیم به افشای آن گرفته است، شمار نیروهای نظامی ایران در سوریه را از آخرین برآورد نشریات غربی به دو برابر افزایش داده و 82 هزار تن عنوان کرده که تاکنون 35 میلیارد دلار هزینه برای آن‌ها شده.

نکته مهم البته نه 82 هزار نیروی نظامی بلکه رقم 35 میلیارد دلار است. آنچه به نظر می‌رسد، این است که دانون بعمد بر رقم 35 میلیارد دلار تأکید کرده است، چون این رقم در راستای اهداف اسرائیل و آمریکا برای دامن زدن به اعتراضات اخیر در ایران است. از همان زمان شروع اعتراضات آمریکا و اسرائیل تلاش فراوانی داشتند که از این اعتراضات داخلی جنبه‌ای بین‌المللی بسازند و بخشی از آن را مربوط به هزینه‌های نظامی ایران در سوریه و خاورمیانه کنند.

چرا اسرائیل اقدام به افشای آمار «نیروهای ایرانی» در سوریه کرد؟ / سابقه افشای اطلاعات در خصوص حضور نظامی ایران در سوریه

بیانیه ترامپ و همچنین سخنان مقامات اسرائیل، همواره در خصوص این اعتراضات انگشت خود را روی موضوع صرف ثروت ایران در سوریه و خاورمیانه فشار داده و اکنون به نظر می‌رسد، افشای اطلاعاتی که به ادعای دانون برای اولین بار منتشر می‌شود، در راستای همان خط سیر است.

شاهد این ماجرا تحلیلی است که امروز روزنامه اسرائیلی جروزالم پست با تیتر «چرا اعتراضات در ایران خاموش شد و آیا امیدی برای زنده شدن دوباره آن‌هاست؟» منتشر کرده. این تحلیل از «ندا امین» روزنامه‌نگار ایرانی‌الاصل مقیم قدس، در این روزنامه نوشته شده و به شکلی پررنگ در برخی از بخش‌های آن موضوع اعتراض معترضان به فقر و فساد در ایران پررنگ شده و حتی به نقل از برخی معترضان، موضوع هزینه کرد نظامی ایران در سوریه و خاورمیانه پررنگ شده است.

می‌توان به ‌خوبی دریافت که مقامات اسرائیل، نگرانی چندانی از شمار دقیق نیروهای نظامی ایران در سوریه ندارند، زیرا برای اسرائیل، وجود هزار نیروی نظامی شیعه و وابسته به ایران در مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی، همان‌ قدر به لحاظ امنیتی دردسرساز است که حضور 82 هزار تن از آن‌ها. دغدغه‌های امنیتی اسرائیل به ‌قدری ماهوی است که بارها منجر به حمله موشکی و هوایی به تجهیزات نظامی در سوریه شده است و در نتیجه می‌توان حدس زد که عدد و رقم در این میان، هرچند بر شدت این دغدغه می‌افزاید، در ماهیت و اصل آن تغییری ایجاد نمی‌کند.

موضوع حضور نظامی ایران هم در سوریه موضوع جدیدی نیست و همان‌گونه که گفته شد، از سال 2011 به این‌سو، حدس و گمان‌های فراوانی در خصوص این حضور نظامی و اندازه آن زده شده است. آنچه به نظر مهم می‌آید، حداقل برای مقامات اسرائیل برانگیختن واکنش، نسبت به رقم هزینه‌های نظامی ایران در سوریه است. 35 میلیارد دلار بالاترین رقمی است که تاکنون از هزینه‌های نظامی ایران در سوریه بیان ‌شده است.

البته نمی‌توان انگیزه‌های دانون و اسرائیل را از «افشای اطلاعات» جدید در مورد حضور نظامی ایران در سوریه به همین مسأله تقلیل داد؛ اما به ‌خوبی می‌توان حدس زد که یکی از مهم‌ترین اهداف آن‌ها، تحریک افکار عمومی در ایران و خارج از ایران در خصوص هزینه‌های این حضور نظامی در سوریه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱۳۷
یادمه که اوایل ایران کلا منکر حضور نظامی در سوریه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
اشتباه یادته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
شما بعضی چیزها یادته یا همه چیز را یادته؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
مگر الان ایران تایید کرده نیروی نظامی دارد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
مگه آمریکا سالانه کلی بودجه به اسرائیل تخصیص نمیده؟ واسه اینه که امنیت و قدرت خودش رو در منطقه حفظ کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
در خصوص این ادعا که بعضی ها می گویند فقر ایران ناشی از هزینه در سوریه است ادعای اشتباهی است امریکا بیش از ده تریلیون دلار در عراق و سوریه هزینه کرده است هزینه ما در سوریه هزینه واکسیناسیون ایران از تبدیل شدن ایران به سوریه است
از سال 2011 تا 2018 یعنی 7 سال . 35 میلیارد دلار برای هفت سال و پرداخت هزینهای جنگ افزارها ( که بعضا هر فروند موشک چند میلیون دلار قیمت دارد ) و هزینه حقوق ومزایا و هزینه تدارکات و لجستیک و... رقم پرتی به نظر نمی آید. یعنی سالی 5 میلیارد دلار که تقریبا در همه گزارشات تایید شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
عزیز کل بودجه سالانه نظامی کشور 14 میلیارد دلار است
اگر یک کمی فکر کنید بهتر اوضاع را میبینیم و نه بر اساس گمانه
اردلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
نکته مهم البته نه 82 هزار نیروی نظامی بلکه رقم 35 میلیارد دلار است
ما چرا باید درگیر این جنگهادرکشورهای دیگر باشیم اگر برای مقابله با داعش است همین بس که نیروی ارتش در دستور کار قرارداده بود که هر نیرویی تا مرز40کیلومتری ما نزدیک شود مورد هدف قرار میگیرد چرا باید دائما برای خود دشمن تراشی کنیم وبا گفتن مرگ بر... بگوییم وبرای کشورهایی دل بسوزانیم که ما را قبول ندارند
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
عزیزجان .اون بودجه 14 میلیاردی که می فرمایید ، بودجه رسمی و دولتی هست. همونطور که اقای روحانی گفتن،اختیار نصف بودجه دست ایشان نیست. یعنی بودجه محرمانه برای هزینه در کشورهای دیگه و کمک به مستضعفین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
پس اگر نصف بودجه دست ایشون نیست چرا همه کارها و مشکلات را تقصیر دولت قبل میانداختند اگر دولتها بودجه کشور را به قول شما نصفش دستشون است؟
!!!!!!!!!

تفکر تفکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
عجب ایشون که میگفتند تقصیر همه بدبختی ها که دولت قبل بود حالا شده نصف بودجه دست ایشون است و هیچ کاری نمیتوانند بکنند
شما این حرفها را که باور نداری که
امان از باتلاق سوریه که در حال بلعیدن منابع و توان نظامی و اقتصادی جهان اسلام است و در نهایت سودهای کلان ان نصیب روسیه خواهد شد
تابناک عزیز محرمانه خدمتتون عرض کنم..! عکس بچه های حزب ا... و کلا سلام با دست به شکل دیده شده در عکس مختص نظامیان نبوده و طرفداران حزب نازی در آلمان از این شیوه استفاده می کردند...! نباید کاری کنیم که صهیونیست ها روزی نیروهای حزب ا... را با دار و دسته هیتلر مقایسه کنند... و شبیه سازی نمایند..! ظاهرا مدتهاست این سلام رواج داشته و مورد بی توجهی قرار گرفته است..! لازم نیست این پیام درج شود ولی باید مسئولین این اشکال را بررسی و فکری برایش کنند..! یا علی..
پاسخ ها
سید مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
من هم محرمانه عرض نمیکنم! این سلام آلمان نازی نیست محسن جان. نیرو ها در حال رژه رفتن هستند و در این لحظه دستشون بالا اومده و عکاس عکس گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
هیتلر مرد شریف و بزرگی بود
کوشا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
سید مرتضی جان عزیز در رژه مشتها گره کرده است برادر جان.
اون زمان که اسرائیل قصد داشت همسایه ایران تبدیل به پایگاه تروریست دنیا بکنید باید این فکر میکرد که البته اگه اینطور میشد تمام دنیا بیچاره میشدند
این مطلب را اون اصول گراهایی بفهمند که سعی در بزرگ کردن مشکلات اقتصادی دارند و تظاهرات اقتصادی را حق مردم می دانند!
چراغی که به خانه رواست به مسجد! حرام است چه برسد به سوریه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
این ضرب المثل درست نیست.
ما عادت کردیم اخبار رو از دهن خارجیها بشنویم و بعد از مدتها سکوت و مواضع ضد و نقیض تازه مسؤلان یه موضعی اتخاذ کنن.این دوستان هنوز متوجه عصر رسانه و نشر پرسرعت اطلاعات نشدن فکر می کنن هیچی نگن هیشکی هیچی نمی فهمه ولی در واقع مجال تغذیه فکری به دیگران می دن.
لطفا بعد از تایپ خبر ، یکبار خبر رو بخونین و علاوه بر تناقضات استخراجی از سرویس های اطلاعاتی سایر ملل تناقضات تایپی خودتونم اصلاح کنین
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
عربستان با 35 میلیارد دلار کل زیر ساختش رو ترمیم کرد...بودجه 3 تا کشور درپیت اروپایی هست..35 میلیارد دلر ..میفهمی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سی و پنج میلیارد دلار!!!!!!فقط برای اموزش.این پول تمام مستاجرها رو توی کل ایران صاحب خانه میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
خیلی ساده ای. این پول خلال دندان وزیر مسکن هم
نمیشه. مگه دولت روحانی گدا پروره که این پول را به گداهای اجاره نشین بدهد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
تصمیم گیری برای حضور نظامی در سوریه یا هر جای دیگر و هزینه برای آنها ربطی به دولت روحانی نداره
بهترين راه شفاف سازي و اعلام هزينه ها به مردم ميتونه باشه ...
با سی و پنج میلیارد دلار میشد کل دنیا رو بگیری نه پنجاه درصد سوریه رو
38 میلیارد هزینه سوریه شده!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
اونم دوللللللللللللللللللللار نه ریال
چرا سلام نازی دادن، قضیه چیه؟ :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
دمشون گرم
فدای سر سوریه
بعد میگن برای کانکس پول نداریم. برای حقوق کارمند پول نداریم! برجام هیچی نداشته! و ....!!! چرا همیشه باید حقیقتها رو از غیرخودی و دشمن بشنویم؟!!!
به نظر میرسه هم زینه کرد و هم تعداد نیروهای تحت امر ایران در سوریه به واقعیت نزدیکه.
حالا این اخبار دروغ یا درسته اینش مهمه
مگرحضرت علی علیه السلام نفرمودندکه در فتنه شام دخالت نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
چه ربطی داشت. اون مال 1200 سال پیش بود
خواسته مردم 82000 را ضرب در هر نفر حاداقل ماهانه 1000 دلار دست مزد و چندین هزار دلار خرجهای دیگه کنند بفهمند مشکل بدبختیهاشون کجاست و پولهاشون صرف چی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
اینجور حساب می کنی. ریشه بدبختی مردم آدهمای نادانی مثل تو هستند.
بسه دیگه بیاین وطن جون هرکی دوس دارین سوریه هم که یک پاپاسی پول نمیده به ما.
برای مقابله با این شایعات و بداندیشی ها بهتر است مسئولان خودمان عدد واقعی هزینه را اعلام نمایند تا بازار شایعه داغ نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
مسئولان ما خيلي با مردم روراست وصادقا حتما رقم واقعي را اعلام مي كنند
سلام:
ذكر چند نكته راجع به اين موضوع قابل بيان مي باشد:
اول اينكه مبلغ اعلام شده 35 ميليارد دلار هزينه جنگي در سوريه در اين نوشتار رد نشده است و ظاهرا به نوعي تاييد همين موضوع مي باشد.
دوم اينكه قطعا كسي با ايجاد جبهه در خارج از مرزها و هزينه ان كه نتيجتا جنگ به داخل كشور كشيده نشود مخالف نيست ، اما وجود مشكلات اقتصادي متنوع ،‌اختلاف طبقاتي ، مفاسد اقتصادي ،‌اختلاس هاي خرد و كلان و.... با حرفي كه زده مي شود مبني بر اينكه اين هزينه ها در سوريه مي شود تا به ملت و كشور آسيب نرسد متناقض است ..
وقتي كه كشور از فساد و رانت و اختلاس هر روز مردمش فقيرتر مي شوند چه احتياجي به پرداخت هزينه جنگ در سوريه است ؟؟
و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
وقتی در سال پراید 20 هزار نفر کشته میده دیگه دژمن کجا بود بابای داعشم بیاد نمیتونه سالی بیسن هزار نفر دو بکشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
قطعا كسي با ايجاد جبهه در خارج از مرزها و هزينه ان كه نتيجتا جنگ به داخل كشور كشيده نشود مخالف نيست ..................شما از طرف خودت حرف بزن عمو. چرا مثل خیلی از کشورها سرمون به کار خودمون نیس و همیشه در حال ساخت دشمن هستیم؟.
تابناک حالا فرض بر دروغ بودن ادعا .......اگه هزینه یک میلیارد باشه به نظرتون مردم خودمون محق تر نیستند ؟!! آیا اگه این مثلا یک میلیارد تومان برای نیازمندان کشورمون هزینه میشد وضعشون بهتر نمیشد ؟ اگه این مثلا یک میلیارد در خوزستان برای رفع ریز گردها هزینه میشد وضعیت این بود ؟ اگه یک میلیارد دلار رو میزاشتن وام خود اشتغالی میدادن چند تا شغل میشد ایجاد کرد ؟ و هزاران مثال دیگه....چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
چقدر روشنفکر ها زیاد هستند
عزیز الان اگر داعش سر کار بود و همه روزه مرزها را تهدید میکردند ان وقت شما نمیامدی و میگفتی چقدر مسئولان بی عرضه هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
چرا داعش با ما کار داره ؟ و میخواد بیاد به مرزهای ما؟ چرا با کره کاری نداره؟ چرا با ژاپن مکزیک اسپانیا مالزی و بقیه کشورها کاری نداره؟ فکر نمی کنی ما هم ریگی به کفشمون هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
چون ایران یک قدرت پایه های هست در مقابل کشورهای دیگر ولی این کشور ها فقط تا انجا که بتوانند ژست قدرت میگیرند ولی زمانی که امریکا بیاید وسط دیگر قدرتی در مقابل امریکا ندارند که نشان بدهند فرقش همین است
اسرائیل برای تحریک امریکا برای کمک بیشتر وهمچنین وادار کردن عریستان برای تامین هزینه های بیشتر در ائتلاف ضد ایران است والا اصل مبلغ شش میلیارد درست هم که باشد مبلغی نیست که تاثیر انچنانی بر سرنوشت مردم داشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
شش میلیارد دلار رقمی نیست ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
شش میلیارد دلارچند تا هواپیما مسافر بری میشه؟ یا که چند کانکس برا زلزله زده ها میشه ساخت؟
رقم بسيار بالايي ايست يعني به ازاي هر نفر ايراني رقمي بالغ بر دوميليون ويكصد هشتادو هفت هزار تومان ................
راضی به قطع یارانه ام نیستم
35 میلیارد دلار برای دیگری !!!!
تا نباشد چیزکی...........
اقا ایران باید هزینه کنه برای اینکه اقتدار خودشو تو منطقه نشون بده بله این الفبای سیاست هستش که هر کشوری بخواد مسقل باشه و مقتدر باشه باید قدرت داشته باشه که یکی از فاکتورهای قدرت نیروی نظامی و... است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
دقیقا. مگه آمریکا سالانه کلی بودجه به اسرائیل تخصیص نمیده؟ واسه اینه که امنیت و قدرت خودش رو در منطقه حفظ کنه
از باطلاق سوریه به باطلاق اسزاییل میرویم فکر خرجش را هم بکنید
بر كسي پوشيده نيست كه اسرائيل و حاميان آن از بروز نا آرامي در كشور ما شعفناك مي‌شوند و اعلام اين اعداد و ارقام در اين موقعيت بدون شك براي تحريك افكار عمومي ايران است كه در ادامه اتفاقاتي كه اخيرا افتاد و نتيجه‌اي چندان براي آنها در بر نداشت با اين ترفند بتوانند دوباره افكار عمومي را حساس كنند.
جنگ در هر كشوري و در هر شرايطي هزينه دارد و صد البته پيشگيري از جنگ‌ها و دفاع پيش دستانه براي دفع شر دشمن در كيلومترها دورتر هوشمندي مي‌خواهد. حال اگر عده‌اي با اين بهانه كه نبايد منابع كشور صرف دفاع از حكومت اسد شود نمي‌توانند يا نمي‌خواهند اين واقعيت را بپذيرند كه ايران دقيقا در راستاي دفاع از خود و دور كردن شر تروريسم كه داعش مظهر آن است در سوريه است، به نظر مي‌رسد مشكل جاي ديگري است.
نكته آخر اينكه تصور نكنيد كه اگر از سوريه بيرون بيائيم و اداي دموكراسي و آزادي در بياوريم بيخيال ما خواهند شد اسرائيل و حاميانش چيزي جز براندازي در سر ندارند و البته كور خوانده‌اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
مردم ما احساساتی هستند و شما زیاد به دل نگیر
این رقم خیلی کمتر از ۱۵۰ میلیارد پول برگشتی برجامه که کلا گم شده. اسراییل با این خبرش ییشتر داره خرجای خیلی بیشتر ایران رو لاپوشانی میکنه و ۷سال جنگ برای ایران یک تنه خیلی بیشتر خرج برداشته و منم میگم خبر دروغه و باید دنبال ۱۵۰ میلیارد دلار بگردیم
متاسفانه مسولان نتوانستند مردم خود را بابت دست داشتن در کشورهای همسایه مجاب کند بهرحال هر کشوری منافعی در کشور همسایه خود دارد اما ملت ما هرگز نتوانستن بابت فعالیت های ایران در کشورهای همسایه مجاب شوند . شاید چون منافعی ندیدند
هزينه رو صرف هموطنامون توي كرمانشاه كنيد كه بچه ها از سرما نميرن ؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
مهم نیست اصل سوریه است که باید نجاتش بدیم
یعنی برای تامین امنیت هر ایرانی از دشمنان اصلی ما منجمله امریکا و اسراییل هر سال 250هزار تومن میشه؟؟؟
سی و پنج میلیارد دلار با دلار 4500 تومنی میشه 1575000000000000 ریال
افتخار ايرانيان است.
این شبهات و سفسطه هایی که اگر انجا نجنگیم اینچا باید بجنگیم خریدار نداره
مرگ بر اسراییل
35میلیارددلارهزینه جنگ حالا اگربرای آبادانی صرف می شد دل آدم اینقدرنمی سوخت
جالبه. اوایل که ایران می گفت حضور نظامی ندارد و به شدت حضورش را تکذیب می کرد!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
ما حضور مستشاری ودلاری داریم فقط وفقط
ما حرفهای اونوریها رو راحتتر باور میکنیم تا اینوریهارو!
یاد اقای زیبا کلام بخیر که گفته بودند من نمی دانم چه کسی وظیفه خطیر نابودی اسرائیل را به کشور ایران سپرده است؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
ایشون استاد همه کاره هستند و یا اچار فرانسه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
بخت بود
ایا ایران این مبلغ رو تایید میکنه ؟ و چرا ما باید اخبار رو از خارج بگیریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
چون صدا و سیمای ما راست نمیگه
دلیل اینکه مرگ شد فرجام برجام همین قضایاهست.
براي جلوگيري از سوريه شدن ايران اين مبالغ ناچيز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
!اگه پا رو دم کسی نذارین کسی پا رو دمتون نمیذاره
ناشناس
| Canada |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
احمد شاه قاجار کاری به آنها نداشت ولی انگلیسی ها در 1299 کودتا کردند و رضا خان را به جایش نشاندند.
مصدق دست دوستی به سمت آمریکا دراز کرد ولی امریکایی ها در کودتا 1332 او را ساقط و یه زندان فرستادند.
فتحعلی شاه کاری به روس ها نداشت ولی آنها حمله نموده و 17 شهر را از ایران جدا نمودند. باز هم بگویم
کمی تاریخ ایران و جهان را مطالعه بفرمایید
فلسطین کاری به صهیونیست نداشت و مسیحی و یهودی و مسلمان صدها سال با هم با صلح زندگی می کردند .صهیونیست ها 5 ملیون نفر را آواره نمودند و هر روز هم افرادی را می کشند.
تاریخ جنگ های صلیبی هم آموزنده می باشد وجنگ های جهانی و تجاوزات آمریکا و شوروی بسیار آموزنده می باشد.. .
تابی" جان مادرت این رو بذار جزء انتشاریافته هات"میخوام بگم اگه هزینه کرد ما درسوریه وسایر کشورهاییکه احساس میکنیم اگه اونجا هزینه ندیم باید درمرزهامون وداخل کشورمون هزینه بدیم این طور باشه ودرست هم باشه پس نتیجه میگیریم که حضورنظامی امریکا وغرب درخلیج فارس دقیقا به همین علت که ایران توجیه میکنه پس توجیه اونها نیز درسته وایران نباید اعتراضی به حضورنظامی غرب درخلیج تا ابد فارس داشته باشه.هرچه برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
دقیقا. مگه آمریکا سالانه کلی بودجه به اسرائیل تخصیص نمیده؟ واسه اینه که امنیت و قدرت خودش رو در منطقه حفظ کنه
35000000000*46000=1,610,000,000,000,000 ریال
این هزینه فقط برای آموزش نظامی در سوریه شده بعد دولت میخاد برای جبران کسر بودجه یارانه فقرا رو قطع کنه!

فقط یارانه یه نفر بشار اسد رو قطع کنن کل مشکل کسر بودجه کشور حل میشه، کلی بیمارستان و مدرسه و جاده هم میشه باهاش ساخت و البته سرپناه گرم برای بچه های زلزله زده که از سرما جون ندن.
35 میلیارد دلاز؟؟ برای همینه اوضاع مردم و مملکت روز بروز بدتر میشه . خدایا به دادمون برس
بعضی از هزینه ها باید بشه اگر این هزینه را ایران نکرده بود الان خودتون جای مردم سوریه هاداشتید خونه های سوخته تون را نگاه می کردید الان همتان اواره بودبد پولدارها مختلسین و کارمند های دولت که حقوق های انچنانی میگرفتند همه کانادا بودند می موند ماها که باید از کشور محافظت کنیم بریم جنگ شما کارمند های محترم هم که حقوقتون را دارید فقط در هر صورت متضرضر میشدیم
پاسخ ها
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
دلیل وضعیت فعلی سوریه عدم اتحاد مردم و چنددستگی آنها در درجه اول و عدم اعتماد به حاکمیت در درجه دوم می باشد.
ایران اگر قوی نباشد ومتحد نداشته باشد بخدا اسراییل وامریکا دمار از روزگارمان در می اورند بخاطر همین است که جرات حمله به ایران را ندارند اگرچه تمام دنیا در زمان صدام ملعون بر علیه ایران بودنند وهیچ غلطی نکردنند ولی امروزه به خاطر ترس از سپاه حزب الله جدیدا انصارالله وحزب الله عراق جرات حمله به ایران را ندارند باید هزینه کنیم وگر نه داعش سر از تنمان جدا میکند متاسف برای ایرانیانی که منفی میدهند
نه میخواند دست رو دست بگذاریم داعشی ها بیان تو مجلس نمایندگان مون را هم در صحن مجلس بکشند. هرچند 35 میلیارد دلار گزافه گویی است ولی برای امنیت ایران می ارزه
با سلام . وقتی دلیل اصلی ناآرامیهای اخیر فقر و مشکلات مالی مردم اعلام میشه و از آنطرف هزینه کرد در سوریه و در کل در هیچ کجای مملکت معلوم نیست پس دشمن هم سوء استفاده میکند و این چیز عجیبی نیست
يشگيري از جنگ‌ها و دفاع پيش دستانه براي دفع شر دشمن در كيلومترها دورتر از خاک خود بسیار عاقلانه و با صرفه تر می باشد. زمان حمله صدام و خسارات و سه ملیون آواراه را به خاطر بیاورید. آمریکا و غربیها و حتی خود اسراییل بارها جنگ پیشگیرانه انجام می داده و می دهند. جرج بوش می گفت ما اگر با تروریست ها در عراق نجنگیم بایستی با آنها در آمریکا بجنگیم. آنها در جنگ ویتنام به لاوس و کامبوج حمله نمودند تا از نفوذ ویت کننگ ها جلوگیری نمایند. اسراییل بارها به سوریه و لبنان و غیره حمله پیشگیرانه نموده است.
آنها که از بقول خودشان ۳۵ میلیارد هزینه کرد ایران در سوریه اینهمه ناراحتند و احساس مسئولیت میکنند که دنیا رو خبر کنند چطور است که برای هزینه کرد شش هزار میلیاردی امریکا در عراق هیچ نگرانی ندارند؟ آنها که دلشان برای ملت امریکا نسوخته چه شده که اشک تمساح برای ملت ایران می ریزند؟
اگر سوریه همسایه و در مجاورت مرز های ما بود و در جنگی ناعادلانه نیاز به کمک ما داشت ، شاید کمک و مساعدت به او درست و منطقی بود ولی باید خوب بدانیم که ما به دولت بشار اسدی کمک جانی و مالی میکنیم که او در حال جنگیدن با مردم سوریه ای است که مخالف او و حکومت استبدادیش هستند . و از طرفی خودمان مردمی نجیب داریم که ولی نعمت حکومت هستند و در بدترین شرایط اقتصادی بسر میبرند و دو ماه است که نتوانستیم حتی ۱۰ هزار کانکس برای زلزله زدگان خودمان بدهیم و هر روز چند کودک از سرما جان میسپارند . بنظر من هیچ اولویتی بالاتر از حمایت از فقرا و مردم پابرهنه نیازمند خودمان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
پس شما می فرمایید که داعش را آمریکا و سعودی و غرب جهت نا امن نمودن و تجزیه سوریه و عراق و ایران و ترکیه تشکیل ندادند؟؟!! و اگر ایران و روسیه دخالت نکرده بودند سوریه مثل لیبی نمی شد و یک دموکراسی از نوع سعودی و بحرین و امارات و .... توسط ده ها گروه مسلح داخلی و خارجی تشکیل شده بود؟؟
ایران تجهیزات شنود و رصد مخابراتی و اطلاعاتی را در اختیار بشار اسد و در راستای کنترل اعتراضات قرار داده است. به ادعای این نشریه، ایران برای تجهیز و آموزش یک ارتش سایبری در سوریه اقدام کرده بود!!! اگر از اول از اسد پشتیبانی نمی کردند و رهنمود های سرکوب مخالفان که گروه هایی از آنها مسلمانان معتقد تر از اسد بودند ،نمی دادند سوریه به این فلاکت نمی افتاد.
آمریکا برای حضور توی منطقه چقدر هزینه میکنه؟
حتی اگر هم رقم دقیق را ندانیم،مشاهده وضعیت مردم و معاش و بیکاری و محیط زیست و .... نشان می دهد که پولها صرف کشور نمی شود.
خشم هیتلر علیه کسانی بود که الان در برابر ما ایرانیها
ایستاده اند.
اگر ایران با سیاست در شروع اغتشاشات سوریه از بشار حمایت نمیکرد و او را راضی به بزکناری میکرد میتوانست با حکومت جدید سوریه هم روابط دوستانه داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
پس از اسد سوریه تجزیه و سه کشور می شد و مثل لیبی دو یا سه پایتخت داشت
این پولهای مردم ایران که اونجا خرج میشه. اینا حق الناسه
ما از طلوع انقلاب اسلامی اعلام کرده ایم اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود ؟! آن وقت انتظار داریم این رژیم دست رو ی دست گذاشته وبی خیال از کنار موضوع بگذرد؟!!!
مرگ بر داعش
تمامي قدرتهاي بزرگ جهان بعد از جنگ جهاني دوم به اين نتيجه رسيدند كه بايد به " دفاع خارج از قلعه " روي بياورند
مفهوم اين استراتژي كاملا هويداست و بر مبناي پيشگيري بهتر از درمان است بنا شده است
هشت سال در مرزهاي خودمان جنگيديم و آسيبهاي زيادي ديديم و هنوز باقيست
بنده با هزينه كرد در استراتژي دفاع خارج از قلعه موافقم و مشكلي ندارم اما چند سوال برايم باقيست :

در دفاع داخل قلعه چه اقداماتي انجام شده است ؟
بر خلاف سازمان سیا و ام آی ۶ انگلستان که بعضا اطلاعات غلط رو به سیاستمداران می دهند، سازمان اطلاعات اسراییل یا حرفی نمیزنه یا اینکه اگه به سیاستمداران چیزی رو اعلام میکنند ذرست می گویند!!!
ما فکر میکردیم داعش از بین رفته البته بنا بر گفته های نظامیان خودمان! اما آنها هنوز هم هستند و از امروز هم درگیری با آنها در غرب کشور شدید تر شده! به خاطر اینه که اعتماد من به اونها بیشتر از اعتماد به خودی ها است!

با احترام
ذلیل مرده
35 میلیارد دلار هزینه برای آن‌ها شده.خدایا سهم زن وبچه من کرم بشه تو جیگرشون
رقم ٣٥ ميليارد درست باشه يا رقمي ديگه ، اين را همه مي دونن جنگيدن خرج داره . جنگيدن مگه چه طوريه ؟!
خاورمیانه دمکراسی را پذیرا نیست
در جواب تمام کاربرانی که میگویند اگر نجنگیم باید در مرزها بجنگیم . تفکر شما هیچکس را قبول ندارید یعنی هیچ عقیده و مذهبی را برنمیتابیم . این یعنی آغاز جنگی دیگر در جای دیگر یعنی جنگ تمام شدنی نیست چون ایده و مذهب دیگر را مرتد میدانیم و کفر .
این رقم در مقابل مخارجی که ایران تا به حال و قبل از این برای عراق و لبنان و سوریه کرده چیزی نیست، هشت صد ملیارد دلار در آمد نفتی دولت احمدی نژاد کجاست؟؟
چقدر ما بی چشم و رو هستیم...یادمون رفته که تمام ماجرای داعش برای ایران درست شده بود....و اگر بیرون مرزها دخالت نمیکردیم الان خدا میدونه کجای ماجرا قرار داشتیم...به محض اینکه دو روز امنیت برقرار میشه...شروع میکنیم به غر زدن که چرا فلان شد و چرا پول ما رو فلان کردید...لازم به یادآوریست در زمان جنگ ایران و عراق..تنها کشوری که به ما کمک کرد سوریه بود
ایران اگه اینقدر پول خرج کرده بود که الان امریکا تو سوریه چه غلطی میکرد!!! ما عمرا همچین هزینه هایی کرده باشیم گرچه سوره هم در دوران جنگ تحمیلی برخلاف آب شنا کرد و خودشو به زحمت انداخت و از ما حمایت کرد و ما اگه الان چیزی از موشک ساختن بلدیم به خاطر همون دورانی هست که شهید طهرانی مقدم و بقیه رفتن دوره هاشونو تو سوریه دیدن!!!
کلا به انصاف هم بنگریم یه زمونی اون حمایت کرد از ما اونم تو اون زمان که همه بر ضد ما بودن حالا هم نوبت به جواب دادن اون خوبی هابود گرچه ما سر اعتقاداتی هم که داریم پیش قدم میشدیم و نمیذاشتیم حرم اهل بیت دست نامحرمان بیفته
اللهم عجل لولیک الفرج
آی جماعت به ظاهر کارشناس :
یادتونه اوایل که داعش تا نزدیک کرمانشاه اومده بود حتی جرات قدقد هم نداشتی اما الان که دور شدن دارای قوقولیقوقو می کنید ؟
اسراییل دروغگوی بزرگی است شما چرا باور میکنید
بعد از نابودی اسراییل دیگر چه نقشه ای دارید. بفرمایید آماده باشیم ضمنا یادتون نرود کلاهکهای هسته ای اسراییل. کل خاورمیانه میانه را خاکستر میکند. تکلیف چيه.؟
با سلام این اقای ناشناسی که جواب پیام دهندگان را میدهد کلا یه نفره ظاهرا و در همه زمینه ها تبحر داره
پولهاي مردم بيچاره ايران را ميبرن براي كشورهاي خارجي خرج ميكنن، مردم زلزله زده و نيز فقير روستاهاي ايران به سختي زندگي ميكنند
پول برجام همین جاها خرج میشه
پول برجام همین جاها خرج میشه
من با ارقام کاری ندارم ولی پرداخت حق ماموریت و هزینه های نیروی مستقر در آن کشور و پرداخت هزینه به خانوادهای کشته ها بعید است از جیب شخصی باشد لذا لازم است این هزینه ها توسط نمایندگان مردم به تصویب برسد جون در آمد مملکت به مردم و هزینه ها ی کشور نیز مال مردم است
سهم منوبدید
این همه فقط برای جنگ بوده و اگر بخواهیم بعد از جنگ نیز در سوریه باشیم، مجبور خواهیم شد هزینه بازسازی را هم بپردازیم
برای خودمون دشمن تراشی کردیم و حالا این هزینه هارو باید بکنیم که نابود نشیم ! دشمن اصلی خودروسازی داخلی هست با سالی 20هزار کشته ! اگه مسئولین دلسوز مردم هستند تعرفه واردات رو صفر کنند بلکه این دو کارخانه دولتی هم نکونی به خودشون بدن
سرمایه گذاری بر روی افرادی چون اسد و گروههایی که در سطح بین الملل خوشنام نیستند با وجود متحد نا مطمعنی چون روسیه مانند قماریست که باختش از ابتدا تضمین شده و حاصلی جز به باد رفتن سرمایه ندارد
35 میلیارد دلار که پول تو جیبی است. درآمد نفتی 800 میلیارد دلاری زمان احمدی نژاد به انضمام پتروشیمی ها، معادن، مخابرات، ... را که احمدی نژاد بخشید کجا رفته است؟
حتما خود سوریه باامریکا و اسراییل کنار امده
با 35میلیارد دلار میشه دریاچه ارومیه و بختگان و ...را پر آب کرد...چند میلیون جوون بیکاررو سرسرو سامان داد
35 میلیارد دلار !!!!!!!
نظرات پانوشت مردم وکل کل اونا برام جذابتر از خود خبر بود
سلام بر همگي
دوستان گلم خواهشا سطحي نگري نكنيد ايران ناچار به دخالت در سوريه بود زيرا ما باسوريه در درجه اول روابط استراتژيك و پيمان امنيتي داشتيم دوما در زمان لسد پدر ايشان در جنگ تحميلي در مجامع بين المللي و ارسال اسلحه از ما پشتيباني نمود سوما ما در آنجا منافع راهبردي داشته و داريم چهارما به درخواست دولت سوريه وارد اين پشتيباني گرديديم و در آخر اينكه كشورهاي كوتوله مثل امارات و عربستان به خود اجازه دخالت داده و اين مسئله براي ما حيثيتي بود. والسلام
در خصوص این ادعا که بعضی ها می گویند فقر ایران ناشی از هزینه در سوریه است ادعای اشتباهی است امریکا بیش از ده تریلیون دلار در عراق و سوریه هزینه کرده است هزینه ما در سوریه هزینه واکسیناسیون ایران از تبدیل شدن ایران به سوریه است خوب حالا سوال پیش می آید که پس تکلیف مردم چیه تکلیف مردم این است که مرفهین و آنهایی که پول و ثروت و مال و منال احاطه اشان کرده آنها که چندین خانه و مغازه و ملک میلیاردی دارند آنها که ثروتشان از ایران تامین می شه ولی عیاشیشان در اروپا آمریکاست مدیرانی که از موقعیتشان سو استفاده کردند میلیاردر شدند تجاری که با واردات کالاهای بنجل تریلیاردر شدند و .....باید خمس مالشان زکات مالشان مالیات درآمد و ثروتشان را بدهند تا مابقی گرسنگان هم سیر شوند مسکن دار شوند اگر بخواهیم هزینه دخالت در سوریه عراق را قطع کنیم روزی را می بینم که تر و خشک با هم بسوزند ثروت ثروتمندان بسوزد و فقرا در جنگ بمیرند و کشته شوند حالا میلتان است
دوستان دقت داشته باشن که وقتی قرار بود برجام امضا بشه خیلی ها ماشین حساباشون را در آوردند و جمع و تفریق کردند که هرچه امضا برجام طول بکشه چقدر کشور ضرر میکنه و اگه امضا بشه گلستان میشه و این پول های فقرا و مردم زحمت کش ماست که داره حدر میره و .... به نظر میاد برجام دیگه ای در راهه که بعضی ها دارن چرتکه می اندازن و حساب و کتاب های تخیلی میکنند ...
این هزینه به جز هزینه ساخت لبنان است که هم مسئولین تایید کردند و هم آن خانم شهروند لبنانی . بیچاره مردم سرپل ذهاب و مردم ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان