بازدید 22407
نشریه «وال استریت ژورنال» عنوان کرد؛

افزایش احتمال برخورد ایران و آمریکا در سوریه با استراتژی جدید واشنگتن علیه ایران

با وجود این، تغییر رویه آمریکا و تمرکز بر ایران، واشنگتن را با چالش‌های متعددی روبه رو می‌کند؛ از جمله اینکه ممکن است نظامیان آمریکایی در منطقه، آماج حملات مرگبار قرار گیرند. آمریکایی‌هایی که در عراق جنگیده‌اند، خاطرات انفجارهایی را که گروه‌های تحت حمایت ایران تدارک می‌دیدند، فراموش نکرده اند.
کد خبر: ۷۵۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷ 15 December 2017

نشریه وال استریت ژورنال در مطلبی، سیاست آمریکا در قبال ایران در دوران پس از داعش را بررسی کرد و نوشت: پس از شکست داعش در عراق و سوریه، آمریکا بر ایران به عنوان تهدید بزرگتری متمرکز می شود.

به گزارش «تابناک»؛ این نشریه آمریکایی نوشته است، افزایش قدرت نظامی و گسترش نفوذ ایران در منطقه، زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورده و این کشور و هم پیمانانش، تل‌آویو و ریاض را نگران کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا تا سال آینده میلادی استراتژی جدید آمریکا در سوریه را تدوین خواهد کرد؛ بنابراین، یکی از مهمترین اهداف در تدوین استراتژی جدید این است که آمریکا و دو هزار نیروی نظامی‌اش در سوریه چطور با ایران مقابله کنند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفته بود که نیروهای نظامی این کشور فعلا در سوریه خواهند ماند تا مانع سلطه دوباره داعش شوند. با این توضیح احتمال دارد که این نیروها برای یک منظور دیگر نیز استفاده شوند و آن جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه و قطع محور ارتباطی ایران با لبنان باشد تا تهران نتواند با برقراری راه‌های امن در سوریه، سلاح و تجهیزات برای متحدانش در مرزهای اسرائیل ارسال کند.

اظهار نظر مارک دابوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی که از سازمان‌های نزدیک به دولت دونالد ترامپ به شمار می‌رود، این فرضیه را تأیید می‌کند. او گفته که حضور نظامیان آمریکا در سوریه باید بر «خنثی کردن سیاست‌های ایران» متمرکز شود. وی می‌افزاید: بدون حضور نظامی آمریکا در سوریه، قدرت چانه زنی سیاسی وجود نخواهد داشت.

هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر طرح مقابله با نفوذ ایران را می‌پروراند، نظامیان آمریکایی در منطقه، مشغول نابودی داعش در عراق و سوریه بودند؛ این فرصتی بود برای ایران تا بر نفوذش در سوریه بیفزاید.

افزایش احتمال برخورد ایران و آمریکا در سوریه با استراتژی جدید واشنگتن علیه ایران

برآورد مقامات آمریکا نشان می‌دهد که تهران و متحدانش ۸۰ درصد از نیروهای تازه نفس هوادار بشار اسد را تأمین می‌کنند. برآورد می‌شود که ۱۲۵ هزار نیروی ایرانی در سوریه حضور دارند.

با وجود این، تغییر رویه آمریکا و تمرکز بر ایران، واشنگتن را با چالش‌های متعددی روبه رو می‌کند؛ از جمله اینکه ممکن است نظامیان آمریکایی در منطقه، آماج حملات مرگبار قرار گیرند. آمریکایی‌هایی که در عراق جنگیده‌اند، خاطرات انفجارهایی را که گروه‌های تحت حمایت ایران تدارک می‌دیدند، فراموش نکرده اند.

به همین دلیل است که مایکل پامپئو، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی، سیا، در نامه اخیر خود به قاسم سلیمانی اخطار داده بود که واشنگتن، ایران را مسئول هرگونه حمله به منافع آمریکا توسط نیروهای تحت امر او می‌داند؛ هرچند آقای سلیمانی نامه رئیس سیا را نگرفت و نخواند.

دولت ترامپ نشان داده است که از تقابل مستقیم با ایران پرهیز نمی‌کند. در تابستان گذشته، ارتش آمریکا دو پهپاد ایران را که در جنوب سوریه بر فراز نیروهای آمریکایی پرواز می‌کردند، هدف قرار داد و ساقط کرد؛ هرچند این اتفاق به تنش نکشید، نشان داد که رویارویی آمریکا و ایران در سوریه احتمال ناممکنی نیست.

مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این اخطار داده بود که ایران در نظر دارد، نیروی نظامی در نزدیکی مرزهای اسرائیل داشته باشد و این چالشی برای واشنگتن است که باید با آن مقابله شود. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز از احتمال تاسیس کارخانه تولید موشک میانبرد در شمال سوریه خبر داده بودند. اسرائیل نیز تا کنون بیش از صد حمله هوایی برای از بین بردن محموله نظامی برای حزب الله انجام داده است.

در پی حمله هوایی اخیر اسرائیل به یک پایگاه نظامی ایران در نزدیکی دمشق، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور گفت که اجازه نخواهد داد، «یک رژیم جهنمی کشور یهودی را نابود کند.»

حال باید دید، استراتژی جدید دولت آمریکا در قبال ایران، چه تأثیری در معادلات منطقه خواهد گذاشت و آیا واشنگتن خواهد توانست از نفوذ ایران در منطقه بکاهد یا نه.

این در حالی است که استفان والت، استاد برجسته روابط بین الملل به تازگی در مطلبی نوشته است که رویکرد آمریکا در قبال ایران بدون توجه به سیاست توازن قدرت دنبال می شود که می تواند آثار زیانباری برای صلح و ثبات بین المللی داشته باشد.

والت نوشت: نادیده گرفتن دینامیک توزان قدرت، یکی از مزایای ژئوپولیتیکی آمریکا را بی اثر می کند. ایالات متحده به عنوان تنها قدرت بزرگ در نیم کره غربی، قدرت انتخاب زیادی برای انتخاب متحدان خود دارد و به همین ترتیب می تواند قدرت نفوذ زیادی بر آنها داشته باشد؛ بنابراین، باید از این قدرت نفوذ، استفاده مثبت کند.

این اندیشمند روابط بین الملل در ادامه گفت: متأسفانه، ایالات متحده در دهه های گذشته، به ویژه در خاورمیانه، کاملا مخالف این رویکرد عمل کرده است. به جای نشان دادن انعطاف پذیری، ما بر متحدان سابق خود اصرار می ورزیم و بیشتر نگران این هستیم که آنها مطمئن باشند ما بهترین تصمیم گیرنده ها هستیم. با اینکه امروز دیگر توجیهی برای روابط نزدیک با مصر، اسرائیل و عربستان سعودی نیست، روابط ویژه خود را با آنها عمیق تر کرده ایم و با مخالفان خود مانند ایران و کره شمالی مانند غریبه ها برخورد می کنیم و بدون تلاش برای مذاکره، آنها را تهدید به تحریم می کنیم. متأسفانه، نتیجه، گویای همه چیز هست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۶
خرگوشها در خواب میمیرند سیاست منطقه ای امریکا تغییر کرده بیدار شوید قبل اینکه تبدیل به سوریه و عراق شویم
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
احسنت به این خرگوش بیدار
مثل اینکه ندیدی چطور آمریکا رو مثل موش از عراق انداختیم بیرون والان عراق متحدما شده الان نوبت سوریه هست

شما ی کم بیشتر هویج بخور چشمات باید تقویت بشه
بیچاره بورس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
ساکت شو بابا
حالم به هم خورد از دیدن این کامنت تکراری
بازم خواب دیدید ؟
از روی هیجان مطلب ننویسید.
واقعیت انکار ناپذیری که همه کشورهای جهان باید بپذیرند اینست که ایران در همه تاریخ به هیچ کشوری حمله نکرده است مگر برای سرکوب مخالفانش در اثر حمایت و شیطنت برخی کشورهای همسایه ی حامی دشمنان ایران و اما ایران تا صدها کیلومتر آنطرف تر از مرزهایش را حریم خود میداند و این حریم باتلاقی است برای همه کسانی که می خواهند ایران را ناامن کنند.
تنها دشمنی که ایران را تهدید میکند 2 چیز است :
- فاصله گرفتن مسئولان از واقعیت های جامعه و مردم
- فساد ناشی از همین فاصله افتادن بین مردم و مسئولان و نارضایتی مردم بخاطر فساد دولت ها در داخل
رضایت مردم از حکومت ها شرط اول بقای کشورها است.
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
کلام شما صحیحه ولی اگه حضور نیروهای پهلوی رو در جنگ ویتنام نادیده بگیریم
الحمدلله ایران بازمیگرده و چون
نقشهء امریکا را میدونه
اول سعی در حفظ خودش میکنه
منتظر حکم جهاد از سوی رهبر محبوب هستیم تا امریکا را برای همیشه محو کنیم.
تو رو خدا كم خبر درگيري و جنگ بذارين . بذارين يك كم به درد خودمون باشيم همين كه توي مملكت گراني داره درست ميكنه روحاني كافيه نياز به جنگ نداريم
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
اشکال نداره ، شما چشماتو ببند
مثل اینکه نمیخوای باور کنی که توی منطقه ای زندگی میکنیم که 8تا جنگ داره جون انسانها رو میگیره
حالا میخوای از پرواز پروانه ها برات خبر بذارن؟؟؟
دست از سوریه بردار فکری به حال ما کن
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
اگه ما دست از سوریه برداریم دستی که روی سوریه هست میاد رو سر ما
بسیار عالی. الحمدالله . ظاهراً تمام مقدمات کار برای شروع جنگی تمام عیار بین آمریکا و ایران در حال فراهم شدن است. فقط امیدوارم کسانی که مرتباً شعار می دهند و اعلام می کنند که ای رهبر آزاده آماده ایم آماده مردانه بایستند و با شروع جنگ چمدانها را بر ندارند و با پرداخت 220000 تومان خروجی مملکت را به حال خودش رها کنند.
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
اونا 8 سال مردانه جلو عراق جنگیدن
الان هم دارن تو سوریه میجنگن
این شماها هستیدکه معلوم نیست کجا بدرد میخورید

وقتی جنگ بود شما سوراخ موش بودید الان که باید کار کنید فقط غر میزنید و از آسمون و زمین گلایه میکنید
حکمت وجودی شما چیه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
آقا حامد نمی دانم چند سالتان است و آیا در دوران هشت سال جنگ بطور کلی بدنیا آمده بودید یا نه . اما من بودم و در جنگ هم شرکت داشتم . آنچه برایم جالب بود این بود که کسانی که بیشتر شعار می دادند کمتر در عملیاتها شرکت می کردند و همین موضوع هم توسط برخی از فیلمسازان به تصویر کشیده است. امیدوارم شما جز گروه شعار دهندگان بدون عمل نباشید. در حال حاضر هم تمام جوانانی که در سوریه و یا عراق هستند از جوانان شهرستانی هستند که حتی شانس آنرا نداشته اند که پای سخنرانی افراد خاصی بنشینند و شعار آماده ایم آماده سر بدهند
بهترین استراتژی یرای کشاندن امریکاواسراییل بع جنگ در سوریه و ازادی عمل به گروهای مقاومت برای جنگ در داخل سر زمینهای اشغالی است جهت هزینه مالط وانسانی برای امریکا واسراییل البته با اتحاد ترکیه بهتر میشود
اگه دولتمردان امریکا ومجلس سنا و نمایندگان عقل داشته باشن مثل روسیه با ایران کنار میان
وامنیت منطقه را از ایران میخان
آمریکا وسربازانشان اگر میخواهند مصرف تابوتشان بالا نرود باید هرچه زودتر منطقه را ترک کنند غیر از این چاره ای ندارند. خودشان هم میدانند ایران را با بکار بردن کلمات استراژی ها واین گونه حرفهای گلمه سلمه ارعاب نمیکند
آمریکا غلطی نمی تواند بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
والا تا حالا خو هر غلطی خواسته کرده
همیشه جنگ و جنگ طلبی اسارتی بی پایان برای مردم ایران
در نهایت بازندهٔ این بازی خطر ناک امریکایی میباشند؟ مانند ویتنام ،؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
البته فراموش نکنید که در جنگ ویتنام در حالی که مردم آمریکا چیز چندانی از جنگ حس نمی کردند ویتتام به لجن کشیده شد و مردمش آواره در جنگلها به خوردن موش و سوسک رو آوردن.
تادير نشده وگرفتار باتلاق آمريكايى ها نشديم بايد سوريه ولبنان رو ترك كنيد وگرنه چندنسل نابودخواهندشد وبه تاريخ ووجدان وانسانيت بدهكار خواهيد شدوضعيت كنونى ايران تحمل كوچكترين درگيرى ندارد وفقر ريشه دوانده
برخی هموطنان عزیزمان ساده دلانه تصور میکنند که با شعله ور شدن آتش جنگ میان ایران و مثلا آمریکا یا اسرائیل، همان شرایط جنگ ایران و عراق و فضای حاکم بر کشورمان در آن دوران، امروز نیز تکرار خواهد شد. آن سالها، سالهای تکرارناشدنی است. امروز در میان اکثریت مردم، نه آن همدلی لازم وجود دارد، و نه آن اعتقادات راسخی که برای پشتیبانی یک ملت از جنگ، باید وجود داشته باشد. البته این به این معنی نیست که ما در جنگ بازنده خواهیم بود، اما قطعا به معنی جنگی دشوار است، بخصوص با حجم گسترده حملاتی که دشمن میتواند از طریق فضای مجازی و کانالهای ماهواره ای و ... به ما وارد کند و با استفاده از نارضایتی شدید موجود در جامعه و نوید فرداهای بهتر (!!!) شرایط را به نفع خود تغییر دهد. بنابراین شکی نیست که باید از رفتارهای هیجانی و جوگیر شدن به شدت پرهیز کرد.
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
ایران زرنگتر از اونه که مستقیم با آمریکا درگیر جنگ بشه
هم وطنان هم ساده دل نیستن
ایران همون بلایی رو که در عراق بعد از صدام ، به سر آمریکا آورد تو سوریه هم به سرش میاره توی اون چند سال ایران چندصدتا از آمریکا تلفات گرفت و از ایران ی نفر هم کشته نشد دست اخر هم آمریکا مجبور شد عراق رو ترک کنه و دو دستی تقدیم ایران کنه

حالا آمریکا میترسه تجربه عراق دوباره به سرش بیاد
توی امور روزمره کشور موندیم بعد میخوایم با امریکا بجنگیم؟ خخخخخخخخخخخخخخخخ
یادمان نرفته صدام به امید روسیه چه شاخ وشونه ها برای امریکا کشید باز یاد مان نرفته 24 ساعت قبل از حمله امریکا صدام را گول زد که حمله ای در کار نیست وسر انجام را هم دیدیم اگر بعضی فکر میکنند از جنگ برای کنار گذاشتن غیر خودیها میشود استفاده کرد سخت در اشتباه هستند اینبار نه ازتاک نشان خواهد ماند نه از تاک نشان دلم برای ایران میسوزد وگر نه بنده کسیرا در ایجا ندارم
پاسخ ها
سیدحامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
کاش اینا که گفتی فراموش میکردی ولی دستور زبان فارسی و آیین نگارش رو فراموش نمیکردی

آخهههههه چییییییی نوشتی تووووو؟؟؟؟؟
باور كنيد اگه ما ١٠ درصد قدرت نظامي و اقتصادي امريكا رو داشتيم به هيچ تفكر و مرام و مسلك مخالفي در كل جهان رحم نميكرديم ،و بجاي پرچم و سفارت خانه كل هستيشان را ساقط ميكرديم...خداييش خيلي خويشتن دارن ...هرچند خداوند به مومنين واقعي بجز ايمان خرد و تدبير نيز عنايت فرموده تا چاشني ايمان خود سازند ،
زهی خیال باطل امریکا هیچ وقت با ایران وارد جنگ نمیشه .ایران باید باشه تا به این اعراب احمق دایم سلاح بفروشه .همینطور که کره شمالی تو اون منطقه لازمه .وجود ایران هم هم برای اعراب لازمه
روسیه فهمیده نقشه چیع جا زد
چزاغ روا به خانه را در مسجد حرام نکنید
امریکا اینبار مانند گرگهای گرسنه که وقتی چیزی پیدا نمیکنند یکی از خودشان را میدرند
احتمالا اگر ندوشد میدرد خاورمیانه را
مرگ بر جنگ و نادانی
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند فکری به حال فرغون سازیهای وطنی بکنید که هر غلطی دلشان می خواهد می کنند .اگر با امریکا درگیر شویم هیچی نمی شود ولی در داخل پراید شکستمان خواهد داد
سیدحامد سوخت خاموشش کنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر