بازدید 8666
پیمانه اقتصادی؛

از «سهم ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه» تا «سهام آرامکوی عربستان؛ سومین نفع روس‌ها از توافق اوپک»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون  شاخص کل بورس به ۶ رقمی شدن نزدیک‌تر شد، واکنش بورس جهانی به توافق برای پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا، افزایش تعرفه واردات هیبریدی‌ها غلط است، افزایش تعرفه گمرکی دلیل افزایش قیمت‌ لوازم یدکی، آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷، علاقه‌مندی بلاروس به افزایش خرید نفت از ایران و واکنش چین به افزایش تعرفه های تجاری آمریکا بر روی برخی از محصولات وارداتی از چین را در بر دارد.  
کد خبر: ۷۶۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸ 24 January 2018

از «سهم ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه» تا «سهام آرامکوی عربستان؛ سومین نفع روس‌ها از توافق اوپک»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون  شاخص کل بورس به ۶ رقمی شدن نزدیک‌تر شد، واکنش بورس جهانی به توافق برای پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا، افزایش تعرفه واردات هیبریدی‌ها غلط است، افزایش تعرفه گمرکی دلیل افزایش قیمت‌ لوازم یدکی، آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷، علاقه‌مندی بلاروس به افزایش خرید نفت از ایران و واکنش چین به افزایش تعرفه های تجاری آمریکا بر روی برخی از محصولات وارداتی از چین را در بر دارد.

 

سهم ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود در جمع خبرنگاران كه در مجلس برگزار شد در خصوص اينكه سهم بخش هاي مختلف از بودجه سال آينده چقدر است گفت: ۱۹۴ هزار ميليارد تومان از ماليات درآمدزايي مي شود. ۱۰۶ هزار ميليارد تومان از محل دارايي هاي سرمايه اي كه شامل فروش نفت، فروش پروژه هاي ناتمام و ساختمان هاي و امول منقول دولت است و ۴۷ هزار ميليارد تومان نيز از فروش دارايي هاي مالي تامين مي شود. در واقع بودجه ۹۶ بيشتر بودجه مالياتي است و البته بنا نداريم تا ماليات ها را افزايش و فشار را به مردم زياد كنيم بلكه اين افزايش از محل پايه هاي مالياتي است.

شاخص کل بورس به ۶ رقمی شدن نزدیک‌تر شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه سوم بهمن ماه ۹۶ با افزایش ۵۹۶ واحدی معادل ۰.۶۰ درصد به رقم ۹۹ هزار و ۲۲۴ واحد رسید. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری از نخستین هفته بهمن ماه ۹۶، همانند روز گذشته شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش ۱۹۰ واحدی معادل ۰.۶۰ درصد به رقم ۳۱ هزار و ۷۰۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد ۷۴ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد، عدد ۱۷ هزار و ۴۳۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۵۵ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد به رقم ۱۳ هزار و ۱۱۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد ۰.۶۳ درصد همراه شد و ۶۶۴ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۱۰۶ هزار و ۷۳۷ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۷۸ واحد افزایش معادل ۰.۸۲ درصد به رقم ۷۰ هزار و ۷۰۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز‌های گذشته با ۴۵۶ واحد افزایش معادل ۰.۲۲ درصد همراه بود و عدد ۲۱۰ هزار و ۴۷۴ واحد را به نمایش گذاشت.

از «سهم ۱۹۴ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه» تا «سهام آرامکوی عربستان؛ سومین نفع روس‌ها از توافق اوپک» 

واکنش بورس جهانی به توافق برای پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا

روز سه‌شنبه پس از این که سناتورهای آمریکا برای پایان دادن به تعطیلی سه روزه دولت توافق کردند و شاخص‌های اصلی وال‌استریت را به مقادیری رکوردی فرستادند، سهام آسیایی هم رشد کردند. اما پس از این که بانک ژاپن سیاست‌گذاری خود را ثابت نگاه داشت، دلار در برابر ین افت کرد. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فوتسی انگلیس، داکس آلمان و کاک فرانسه به ترتیب ۰.۳ درصد، ۰.۵ درصد و ۰.۳ درصد بالاتر باز شوند. عصر دوشنبه (به وقت آمریکا) قانون‌گذاران آمریکا لایحه کوتاه‌مدتی برای تامین بودجه دولت فدرال تا ۸ فوریه، تصویب کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج ژاپن با ۰.۷۵ درصد افزایش به یک سطح رکوردی دست یافت. سهام استرالیایی هم با ۰.۷۵ درصد رشد مواجه شد و شاخص کوسپی کره‌جنوبی ۱.۱ درصد جهش کرد. نیکی ژاپن به رکورد ۲۶ ساله خود رسید و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ رکوردی همیشگی ثبت کرد. سهام سنگاپور به بالاترین میزان ۱۰ ساله خود رسید. بر اساس گزارش مهر، بازارهای سهام جهان از سال گذشته رشد متوالی خود را آغاز کردند که علت آن رشد هماهنگ اقتصاد جهانی و سودآوری بالای شرکت‌ها و ارزیابی بهتر سهام شرکت‌ها بود.

افزایش قیمت نفت با افزایش نرخ رشد جهانی

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۳۵ سنت (۰.۵ درصد) افزایش یافت واین نفت در بازار بشکه ای ۶۹.۳۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایشی ۳۶ سنتی (۰.۶ درصد) بشکه ای ۶۳.۹۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز ۱۵ ژانویه ی ماه جاری قیمت نفت برنت با رسیدن به ۷۰.۳۷ دلار در هر بشکه رکوردی جدید را از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون به نام خود ثبت کرد. همچنین، در روز ۱۶ ژانویه ی سال ۲۰۱۸ نفت وست تگزاس اینترمدیت با قیمت ۶۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد. رسیدن قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به این سطح از اواخر سال ۲۰۱۴ تا کنون سابقه نداشته است. به گفته ی معامله گران بازارنفت، با افزایش نرخ رشد اقتصادی در دنیا، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است. در این خصوص، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی نرخ رشد جهانی ۳.۹ درصد خواهد بود.

افزایش تعرفه واردات هیبریدی‌ها غلط است

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در محدوده شهرهای بزرگ و طرح‌های ترافیک به‌هیچ عنوان مجوز سرعت‌های بالاتر از 60 تا 70 کیلومتر را نداریم و خودروهای هیبریدی در سربالایی‌های شدید و سرعت‌های بالا از سوخت استفاده می‌کنند، اکثر زمان مصرف خودروهای هیبریدی بر روی برق است، خاطرنشان کرد: آمار و ارقامی نیز که برای آلودگی هوا داده می‌شود و در آنها اعلام می‌کنند 12 درصد آلودگی‌ها از موتور سیکلت، 3 درصد خودرو و 85 درصد دیگر برای کامیون‌ها است مربوط به ذرات معلق است، که بر اثر عملکرد بد موتور و سوخت با کیفیت پایین به وجود می‌آید. سعید باستانی اضافه کرد: خودروهای هیبریدی شامل چندین دسته می‌شوند که قابل تعریف هستند، اینکه یک باره تعرفه واردات همه خودروهای هیبریدی‌ را افزایش دهیم یک اقدام غلط است. /خانه ملت

افزایش تعرفه گمرکی دلیل افزایش قیمت‌ لوازم یدکی 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات در خصوص تأثیر افزایش قیمت دلار در بازار لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات گفت: این بازار از ماه‌های گذشته دچار رکود شده بود به همین خاطر افزایش قیمت دلار نتوانسته تغییر قیمت در محصولات تا به امروز ایجاد کند زیرا فروشندگان تمایل دارند محصول خود را با قیمت قبلی فروخته و بدهی‌هایشان را پرداخت کنند و در صورت تداوم افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت قطعات یدکی در روزهای پایانی سال پیش‌بینی می‌شود. بخشی‌زاده افزود: در تعداد کمی از محصولات که به‌ طور نسبی انحصار وجود داشته و یا به‌ تازگی وارد کشور شده تغییر قیمت مشاهده می‌شود که این محصولات سهم آنچنانی در بازار ندارند و در مقابل بخش اعظمی از بازار به دلیل شرایط رقابت از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرده است. بخشی‌زاده یادآور شد: در کنار مسئله نوسانات نرخ ارز تغییر تعرفه‌های گمرکی قطعات یدکی بیشتر از سایر موارد در افزایش قیمت تأثیرگذار بوده است. /میزان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس از آخرین مصوبه این کمیسیون خبر داد

علی اصغر یوسف نژاد با اشاره به آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97، بیان داشت: جدول تبصره(4) بندهای (الف)،(و) و (ز) لایحه بودجه پس از تایید مقام معظم رهبری در کمیسیون تصویب شد.علی اصغر یوسف نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97، بیان داشت: جدول تبصره(4) بندهای (الف)،(و) و (ز) لایحه بودجه پس از تایید مقام معظم رهبری در کمیسیون تصویب شد. عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس ادامه داد: این جدول در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی است. به گزارش خانه ملت، جدول برداشت از صندوق توسعه ملی به قرار زیر است:

جدول مربوط به مجوز اخذ شده تبصره (4) بندهای (الف)، (و) و (ز)

ردیف

عنوان

مبلغ

1

بنیه دفاعی

2.5 میلیارد دلار

2

صدا و سیما

150 میلیون دلار

3

بازسازی مناطق زلزله زده و سیل زده

100 میلیون دلار

3

واکسن پنوموکوک(سینه پهلو) و روتا ویروس(عفونت کودکان)

100 میلیون دلار

4

تسهیلات سیستان(بندز)

350 میلیون دلار

5

مقابله با ریزگردها

150 میلیون دلار

6

آبرسانی به روستاها

200 میلیون دلار

7

آبیاری تحت فشار

250 میلیون دلار

8

آبخیزداری

200 میلیون دلار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علاقه‌مندی بلاروس به افزایش خرید نفت از ایران 

بیژن زنگنه روز گذشته پس از دیدار با ویتالی ووک، وزیر صنایع بلاروس، درباره این‌که بلاروس تاکنون چه مقدار نفت از ایران خریداری کرده، اظهار کرد: این کشور نزدیک ۲ میلیون بشکه نفت در ۲ محموله از ایران دریافت کرده است. وی افزود: بلاروس خواهان خرید نفت بیشتری از ایران است که مذاکرات بیشتر در این زمینه با امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود. وزیر نفت با بیان این‌که ایران علاقه‌مند گسترش روابط در بخش انرژی با بلاروس است، افزود: ایران و بلاروس در این دیدار مذاکره‌ای برای همکاری در بخش پایین دستی صنعت نفت نداشتند.

چین تعرفه های تجاری آمریکا بر روی محصولات وارداتی از چین را محکوم کرد

چین روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای شدید اللحن افزایش تعرفه های تجاری آمریکا بر روی برخی از محصولات وارداتی از چین را محکوم کرد. به گزارش ایرنا پیشتر کره جنوبی هم اعلام کرده بود تدابیر تعرفه را محکوم می کند و آن را مغایر با مقررات سازمان تجارت جهانی می داند و علیه آمریکا به این سازمان شکایت می کند. آمریکا به تازگی تعرفه های جنجال آفرینی را بر برخی واردات از چین و کره جنوبی اعمال کرده است. این تصمیم در راستای سیاست تجاری 'آمریکا اول' رئیس جمهور آمریکا گرفته شده است. بر اساس این تصمیم ها، تولیدکنندگان صفحات خورشیدی در چین و سازندگان ماشین های لباسشویی در کره جنوبی بیش از همه تحت تاثیر این تعرفه ها قرار خواهند گرفت. این مهمترین تصمیم تجاری ترامپ از زمان تصمیم برای خروج از پیمان شراکت تجاری فرا اقیانوسیه (تی پی پی) و مذاکره مجدد در مورد 'نفتا' (پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی) است. وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای که تارنمای چاینا ارگ منتشر کرده آورده است: تعرفه های در نظر گرفته شده بر روی ماشین لباسشویی و سلول های خورشیدی ساخت چین مصداقی از یکجانبه گرایی تجاری است. این بیانیه از آمریکا می خواهد به نظام تجارت جهانی پایبند بوده و بر اساس مقررات داخلی و قانون خود، کشورهای دیگر را مورد هجمه تجاری قرار ندهد. بیانیه ادامه می دهد که آمریکا باید با همکاری کشورهای دیگر و کنار گذاشتن سیاست های یکجانبه تجاری به پیشبرد نظام تجارت در سراسر دنیا کمک کند.

افت «تسه»ها به کف قیمتی در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 72 هزار و 555 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین 73 هزار و 568 تومان در دی، روز گذشته افت تقاضا قیمت برخی اوراق را پایین‌تر از کف 72 هزار تومانی نیز قرار داد. با وجود روند نزولی اوراق در ماه‌های آذر و دی، اما در بازار مسکن تشدید نوسانات معاملات و قیمت مسکن رقم خورد. گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن رشد ۱۳ درصدی تعداد معاملات مسکن نسبت به دی سال گذشته و رشد ۷/ ۷ درصدی تعداد معاملات نسبت به آذر، بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی (بیشترین تعداد معاملات ماهانه از اردیبهشت ۹۳) را نشان داد. معاملات آذر با رشد خرید واحدهای کلنگی و واحدهای کوچک‌تر که قابلیت معامله بالاتری دارند، بر رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن اشاره دارد.

سهام آرامکوی عربستان؛ سومین نفع روس‌ها از توافق اوپک

توافق کاهش تولید میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، به همان میزان که برای بازار جهانی نفت منافعی به همراه داشت، منافعی اختصاصی نیز برای روسیه به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد حضور قدرتمند روسیه در توافق کاهش تولید، به مثابه زدن دو نشان با یک تیر بوده است؛ کمک به افزایش قیمت نفت که تقویت درآمدهای نفتی این کشور را به همراه داشته و تقویت عنصر اعتماد میان این کشور و عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های سیاسی بیشتر. به این ترتیب است که مقامی مانند «رئیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه» عقیده دارد «اگر توافق اوپک نبود، دیدار پادشاه عربستان سعودی از روسیه در اکتبر سال گذشته میلادی ممکن نمی‌شد.» به نقل از دنیای اقتصاد، آن‌طور که رویترز روز گذشته گزارش داد، روسیه حالا برای سرمایه‌گذاری در شرکت آرامکو خیز برداشته است و توافق اوپک را نیز پشتوانه این اقدام می‌داند.   به گزارش رویترز، صندوق‌های بازنشستگی روسیه در نظر دارند با خرید سهام شرکت آرامکو، در بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت دنیا سرمایه‌گذاری کنند. این اقدام از سوی افسر ارشد سرمایه‌گذاری‌های دولتی روسیه «حرکتی به سمت تقویت همکاری بین دو تولیدکننده برتر نفت خام دنیا» عنوان شده است. کریل دمیتریف، رئیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در این زمینه به رویترز گفت: مسکو و ریاض باید همکاری‌‌شان در زمینه هماهنگی سیاست‌های نفتی را برای سال‌های بیشتری ادامه دهند. دمیتریف که دو سال قبل نخستین مقام رسمی روسیه بود که امکان پیوستن این کشور به اوپک در طرح کاهش تولید را مطرح کرد؛ در حالی از علاقه «زیاد» صندوق‌های بازنشستگی روسیه به عرضه اولیه سهام آرامکو سخن می‌گوید که به نظر می‌رسد روس‌ها قصد عقب ماندن از چین در این زمینه را ندارند.

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار