بازدید 6289

رانت اطلاعاتی در بازار خودروهای وارداتی

دولت در تیر ماه سال جاری تصمیم گرفت که برای سامان بخشیدن به اوضاع واردات خودور سامانه ثبت سفارش را ببندد. تاکنون نیز این سامانه بسته می باشد. آمارها نشان می دهد که در چهار ماهه نخست امسال واردات خودرو به میزان 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. آیا عده ای از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده اند؟
کد خبر: ۷۵۳۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 08 December 2017

دولت در تیر ماه سال جاری تصمیم گرفت که برای سامان بخشیدن به اوضاع واردات خودور سامانه ثبت سفارش را ببندد. تاکنون نیز این سامانه بسته می باشد. آمارها نشان می دهد که در چهار ماهه نخست امسال واردات خودرو به میزان 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. آیا عده ای از رانت اطلاعاتی برخوردار بوده اند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، این روزها که قیمت خودروهای وارداتی در مسیر صعود قرار گرفته اند، نگاه بسیاری از رسانه ها و مردم به این بازار جلب شده است. روز دوشنبه نیز سایت تابناک اقتصادی مطلبی را با عنوان "در این کشور چه خبر است؟ سبقت آزاد قیمت ها در بازار خودرو" منتشر نمود که در آن به بررسی رشد قیمت های خودروهای وارداتی در هفته های اخیر و همچنین رشد قیمت ها بعد از بسته شدن سامانه ثبت سفارش در تیر ماه 96 پرداخته شده بود.

شایان ذکر است که در تیر ماه سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ بخشنامه ‌ای، ثبت سفارش خودروی خارجی را فقط برای نمایندگی‌ ها مجاز اعلام کرد، اما بعد از گذشت مدتی، سامانه ثبت سفارش به ‌طور کامل بسته شد و تاکنون نیز این سامانه همچنان بسته باقی مانده است. مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در مورخه 3 مهر 1396 در نشست خبری روز ملی صادرات پیرامون علت بسته شدن سامانه ثبت سفارش گفت: توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته؛ زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ‌ها صورت می‌ گیرد از این ‌رو، مهم ‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی ‌برنامه و نامشخص بوده است.

به هر صورت اینکه آیا بستن سامانه ثبت سفارش واردات خودرو توسط دولت کار خوبی بوده است یا خیر فعلاً موضوع بحث نیست و موضوع بحث هم اکنون رشد غیرطبیعی واردات خودرو خارجی در 4 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است که نشان می دهد عده ای دارای رانت اطلاعاتی بوده اند.

خبرگزاری فارس طبق اطلاعات منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در چهار ماهه نخست سال جاری حدود 15 هزار و 474 خودروی 1500 تا 2000 سی سی به ارزش 426 میلیون و 76 هزار دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل این تعداد رشدی 7 هزار دستگاهی داشته و به لحاظ ارزشی نیز 129 درصد رشد کرده است. همچنین در این مدت بالغ بر 7792 خودروی سواری با حجم سیلندر 2000 تا 2500 سی‌ سی وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد رشد را نشان می ‌دهد.

در مجموع در دو بخش خودروهای با حجم 1500 تا 2000 سی‌ سی و 2000 تا 2500 سی‌ سی به غیر از خودروهای هیبریدی بالغ بر 23 هزار و 266 خودرو وارد کشور شده که این رقم برای سال 95 بالغ بر 15 هزار و 11 خودرو بوده و به لحاظ تعداد بالغ بر 55 درصد رشد کرده است.

این رشد 55 درصدی واردات خودرو در 4 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که عده ای احتمالا از بسته شدن سامانه ثبت سفارش آگاهی داشته اند و به همین منظور سعی نموده اند تا قبل از بسته شدن سامانه ثبت سفارش واردات خود را انجام دهند. شاید همین افراد هستند که هم اکنون باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی شده اند تا از این راه سودهای کلانی را به جیب بزنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل