بازدید 19635

در این کشور چه خبر است؟ سبقت آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو!

در این روزهای سرد پاییز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت داغ شده است. قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر، هر روز در حال افزایش است. بررسی ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت از تیرماه سال جاری و با بسته شدن سایت ثبت سفارش آغاز شد؛ اما در این روزها به اوج خود رسیده و حتی در برخی مدل ها تا 100 میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.
کد خبر: ۷۵۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲ 04 December 2017

سبقت آزاد قیمت‌ها در بازار خودرودر این روزهای سرد پاییز، قیمت خودروهای وارداتی به شدت داغ شده است. قیمت خودروهای وارداتی طی یک ماه اخیر، هر روز در حال افزایش است. بررسی ها حکایت از آن دارد که این افزایش قیمت از تیرماه سال جاری و با بسته شدن سایت ثبت سفارش آغاز شد؛ اما در این روزها به اوج خود رسیده و حتی در برخی مدل ها تا 100 میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در این روزهای سرد پاییزی حسابی بازار قیمت خودروهای وارداتی داغ داغ است. به گفته فعالان بازار خودرو قیمت خودروهای خارجی در این یک ماهه اخیر روز به روز در حال افزایش بوده است. بررسی قیمت برخی خودروهای خارجی نیز مؤید همین موضوع است. به گزارش ایسنا، در هفته جاری قیمت سوناتا هیبرید هشت میلیون تومان، توسان پنج میلیون تومان، النترا پنج میلیون تومان، سراتو چهار میلیون تومان، اپتیما سه میلیون تومان، RAV4 ده میلیون تومان، یاریس هاچ بک دو میلیون تومان، کمری هیبرید پنج میلیون تومان؛ کرولا GLI چهار میلیون تومان، لکسوس NX ده میلیون تومان، کلئوس ده میلیون تومان، تلیسمان پنج میلیون تومان و نیسان ایکس تریل پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

حال اگر اندکی بازه مورد بررسی مان را طولانی تر کنیم، به قیمت های نجومی تری هم خواهیم رسید. به عنوان نمونه، سورنتو در تیرماه سال جاری 235 میلیون تومان بوده که هم اکنون این قیمت به حدود 335 میلیون تومان رسیده است؛ یعنی ظرف مدت تقریباً شش ماه 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است یا قیمت سانتافه در این مدت با 60 میلیون تومان افزایش از 230 میلیون تومان به 290 میلیون تومان رسیده است.

سبقت آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو

اما دلیل این همه هرج و مرج و افزایش در قیمت خودروهای خارجی چیست؟

 

برخی بر این باورند، به دلیل بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو و کاهش عرضه خودروهای وارداتی در بازار این اتفاق رخ داده است. مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت در نشست خبری با خبرنگاران در 11 آذر ماه 1396 گفت: در ۸ ماهه نخست سال جاری حدود ۵۴ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است که با توجه به ترخیص ۴۵ هزار خودرو در مدت مشابه سال گذشته، واردات خودرو از افزایش ۲۶ درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: ارزش خودروهای وارداتی از گمرکات کشور در هشت ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون دلار بوده است؛ بنابراین، با رشد 26 درصدی میزان واردات خودروهای خارجی در مقایسه با سال گذشته، نمی توان گفت افزایش کنونی قیمت خودروهای وارداتی به دلیل کاهش عرضه بوده است؛ بنابراین، پشت پرده این افزایش قیمت چیست؟

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به خبرگزاری فارس گفته است: دو سال پیش خودرو از یک کالای سرمایه ‌ای به کالای مصرفی تبدیل شد و افرادی نسبت به خرید اقدام می ‌کردند که به این محصول نیاز مصرفی داشتند اما طی ماه ‌های گذشته و با توقف ثبت سفارش واردات خودرو، این محصول به کالای سرمایه ‌ای تبدیل شده و عده ‌ای اقدام به خرید و نگه داشتن آن برای فروش با قیمت بالاتر کرده اند. در چنین وضعیتی برخی نمایندگی ‌های خودروسازان خارجی نیز نسبت به توقف عرضه محصولات‌ از قبل واردشده خود اقدام کرده ‌اند و همزمان قیمت برخی از محصولاتشان را نیز افزایش داده ‌اند که این موضوع هم بر بازار تأثیرگذار بوده است.

حالا پرسش این است که اصلاً چرا سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بسته شد که این ماجراها پیش بیاید؟

مجتبی خسروتاج در 3 مهر 1396 در نشست خبری روز ملی صادرات اعلام کرد: توقف ثبت سفارش واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان داخلی صورت نگرفته، زیرا حمایت از تولید داخلی از طریق بالا رفتن تعرفه ‌ها صورت می‌ گیرد از این ‌رو، مهم ‌ترین هدف از این اقدام مقابله با واردات بی ‌برنامه و نامشخص بوده است.

مطابق با این صحبت های خسروتاج باید گفت با توجه به آمار میزان واردات خودروهای خارجی، این اقدام نه تنها باعث سامان بخشیدن به اوضاع واردات خودرو خارجی نشده است بلکه باعث ایجاد هرج و مرج در قیمت این خودروها و سرازیر شدن سودهای سرشار به جیب یک عده خاص شده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۴۵
حرفهای این آقا با عقل و منطق جور در نمی آید. البته طبیعی هم هست چون این آقایان تنها چیزی که براشون مهم نیست حق و حقوق و رضایت مردم است.
وقتي دلار از 3450 تومان شده 4150 تومان يعني چيزي حدود بيست درصد!!!!

انتظار داريد قيمت خودرو وارداتي ( حتي داخلي ) در همان سطح قبل بماند؟؟؟؟؟

جهل مركب واقعا درمان ندارد...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
جهل مرکب مال امثال شماست که از این آب گل آلود ماهی می گیرید. همین شماها هستید که پراید بنجل 5 میلیونی رو بیست و چند میلیون به مردم می فروشید . منت هم سرشون میذارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
از كساني كه منفي دادن تشكر ميكنم
ايشان نمونه اي از ملت فعلي مملكت هستند كه تكليف شون با خودشون معلوم نيست
صرف يك كامنت خبري مفني دادن
انگاري من باعث افزايش 20 درصدي دلار بودم
دانشمندان محترم منظور از اين كامنت اين بود كه بگرديد دنبال دلايل افزايش بي دليل دلار در كشور در حالي كه هزينه ها مون به دلاره و درامدمون به ريال
واقعا ايران تا ابد در اين جهل مركب خواهد ماند با اين نمونه ملت هيجاني.......................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
جهل مرکب مربوط به کسانیست که بدون مطالعه نظر میدهند.چند سال پیش که قیمت یورو به حدود 5 هزار تومان رسیده بود قیمت سانتافه به 180 میلیون رسیده بود در حالی که با توجه به قیمت ارز امروز همین ماشین به 280 میلیون رسیده در صورتیکه قیمت جهانی ان فرفی نکرده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
معلومه خودتی و بقبه را هم مثل خودت فرض کردی. از تابستان به اینطرف دلار چیزی حدود 10 درصد گران شد. اما وقتی خودروی 250 میلیونی میشه 350 یعنی 40 درصد افزایش قیمت، این دیگه عاملش فقط قیمت دلار نیست. شک نکن دست دولتی ها یکجا توکاره. ضمن اینکه دلار پارسال هم بیشتر از امسال یعنی حدودا 15 درصد گران شد. اما تغییر قیمت اتومبیل وارداتی نداشتیم.
یعنی تو این کشور چه خبره؟ خدایا پس کی به فریاد میرسی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
تا وقتی شما و من و امثال من شدیم کیف پول این آقایون و اینکه از جیب ما هر روز یه کشور رو باهاش به نون و نوا و سیاهی میرسونن همین که هست خواهد بود

برای همینم هست که روز به روز گرونی میشه عزیزم و مدیران هم جیبشون رو پر میکنن

ما هم برده های نوین شدیم
اگه جرات داری نام وارد کنندگان رو بگو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
اگر بگه هم که دو روز بعد مجبور می شه تکذیب کنه و عذرخواهی !!!
کلا ما دست همون یک عده خاص داریم له میشیم و هیچکس به داد ما نمیرسه. چرا نباید یک ایرانی خودش بتواند از نمایندگی واقعی یک کمپانی خارجی در ایران خودرو بخرد؟ فرق من ایرانی با افغانی و عراقی و کویتی و اماراتی چیست؟ که انها در کشورشان نمایندگی همه خودروها را دارند ومیتوانند مطابق میلشان خرید کنند ولی ما باید مطابق میل عده ای خاص زندگی کنیم؟ مگر ما برده و اسیر هستیم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
این ملتهایی که اسم بردی ،حتی افغان ها که توی منطقه از همه مظلومترن و سالها هم طالبان بهشون ظلم کرده وقتی در هر زمینه ای میبینن داره حقوقشون پایمال میشه توی خیابون اونو فریاد میزنن و حکومتشون هم نمیاد بی دلیل سرکوبشون کنه اینه که کسی هم نمیتونه بخودش اجازه بده حق ملت را پایمال کنه چون میدونه حاکمیت پشت سر خواسته های ملت وایساده و دنبال اجرای عدالته.
به یک عده ای خبر میدهند که تا می توانید برای واردات خودرو ثبت سفارش بکنید که قرار است چند ماه دیگر ثبت سفارش متوقف شود !! این یک عده همان رانت خواران محترم هستند که خودرو وارد کرده و سپس به غیر از سود قبلی ، چند صد میایون دیگر هم از محل احتکار کاسب می شوند . روشن شد ؟
تابناک یه جوری تیتر زدی که انگار باید مخاطبانت متعجب بشن.اونقدر از این خبرها و این اتفاقات عجیب و غریب به ماها رسیده که درمقابل تعجب و شوک و بهت کاملا واکسینه شدیم. این دیگه یه روند معمول شده
دلیل ش هرج و مرج تیم اقتصادی دولت است
یاد شعر دهخدا افتادم.... دلار یک دفعه 20 درصد میرود بالا و رئیس بانک مرکزی میگوید طبیعی اسا! قیمت همه اجتاس مصرفی مردم روزانه میرود بالا و نوبخت میگوید تورم تک رقمی است! خدا رحمت کند کوروش کبیر را که دعا میکرد این کشور از سه بلای «خشکسسالی و دشمن خارجی و دروغ» در امان بماند! بدبختانه گرفتار دو تایش که شده ایم و سومی هم...
چرا اقتصاد رو آزاد نمیکنید که حقی که خدا به مردم داده به بهانه حمایت از تولید ملیه نه آقا حمایت از تولید ملی نهایتش مستحبه نه زوری فقط کافیه یه نگاه به واردکنندگان خودرو بیاندازید ببینید چه کسانی هستند که از این رانت دارن پول پارو میکنند واز اونور کتاب حدیث منتشر می کنند
همه زیر سر دولته اگه غیر از این باشه پس اینها بی عرضگانی بیش نیستند و باید برند حتی روحانی ...
یعنی ظرف مدت تقریباً شش ماه 100 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است !!!!!1

واقعا چه مملکت گل و ببلبی ؟؟؟
اندکی صبر سحر نزدیک است
پیشنهاد بکنید ده درصد قیمتها کاهش پیدا کنند در عوض 15%از حقوق ها سالیانه کم کنند
همه دستشون تو یک کاسه هست .قیمتها که چند برابر قیمتهای جهانی هست یک بار ارز رو بالا می برند یک بار هم واردات رو قطع می کنند اینجوری تا می تونند می برند بالا.
یعنی نمیدونید چه خبر هر کی دستش برسه بیشتر و بهتر می بره ما هم که دستمون به هیچ جا نمیرسه نشستیم این مسابقه نگاه میکنیم
تازه اول راهه.منتظر دلار پنج تومنی باشید علی برکت الله.
ظاهرا این بنده خدا کوچکترین سواد بازرگانی ندارد. کافی است یکی از کتاب های درس بازرگانی بین الملل را باز کنید تا ببینید یکی از راه های اعمال سیاست بر تجارت، بجز تعرفه، فرآیند اداری است. که در آن با اختلال در فرآیند اداری واردات، سیاست های مورد نظر را اجرا می کنند. پس تعرفه تنها را نیست...
اونوقت میگن سود بانکی باید 15 درصد باشه چون تورم تک رقمی است !!!!!!!!!!!!!
همیشه همنطور بوده بی تدبیری مسئولین باعث بروز مشکلات جدی در گرانیها می باشد
رانته عزیز من . سوال داره؟؟؟
این معاون محترم وزیر از زمان دولت اصلاحات هم کاره وزارت صنعت و معادنه که اخیرا تجارت هم بهش اضافه شده. البته که باید یک جوری این افزایش های بی دلیل را توجیه کنه. این میزها که بیخود برای کسی گذاشته نمیشه وباقی نمیمونه.
ای کاش یکی مثل آقای محمود صادقی پیدا میشد اسامی واردکنندگان خودرو خارجی رو هم منتشر میکرد البته نه اسم چند تا نمایندگی رسمی ، بلکه اسامی اون رانتخوارهایی که خیلی هاشون با اینکه میلیاردها تومن از ثروتشون رو در حسابهای خارج از کشور پس انداز کردن یا اونجا ملک خریدن اما با وامهای چند صد میلیاردی و چند هزار میلیاردی به اسم ایجاد اشتغال که از بانکها گرفتن ، پول ها رو دادن دست دوستان نمایندگان رسمی واردکننده خودرو و کشتی کشتی خودرو لوکس وارد میکنند
هیچ خبری نیست، عده ایی قلیل دارن می برند و عده ایی کثیر در حال فقیر شدن هستن.همون 96 درصد و 4 درصدی که اون اقا فرمودند.
همش تقصیر احمدی نژاده
روحاني متشكريم!!
رانت خواري بابا
اينها كه از رو هم نميرن
بزودی خیلی زودترازآنچه فکرش رابکنید چشممان به جمال دلار ۵۰۰۰ تومانی روشن خواهدشد
بذار خودروهای وارداتی بنده خداها چند برابر خرید فروش،بره سامانه هم باز میشه وضعشون خراب است نان شب ندارند بنده خداها
روحانی خیلی خیلی مچکریم !!!
فقر ومشکلات واختلاف طبقاتی بیداد میکند.
سانتافه شد ۳۰۰ ملیون علی برکت الله.
خدایا مارونجات بده ازدست این مسئولین
تاکی گرونی تورم کی تموم میشه
مگرما ایرانیها چه گناهی کردیم اینقدر باید تاون بدیم
مگه مملکت داری اینه تلاش کنی برسی به میزریاست همین ؟ یه نگاه کنین به بقیه کشورها ببینین چطور طورم را مهار کردن فکر مردمشونن برای بهترزندگی کردن مردمشون
رفته بودم سفارت تایلندبرای ویزا کارمندش میگفت سی ساله یک صدم درصد تورم نداشتیم
یعنی یک خودرو 100 میلیون گرون شه مگه داریم
واقعا هیچ جای دنیا انقدر بازار غیر متعارف که ظرف 2ماه 100 ملیون نوسان قیمت وجود نداره خدا لعنت کنه کسایی رو که خون مردم رو میمکن
معني سامان بخشيدن رو هم فهميديم!!خود دولتيها غير خودرو خارجي سوار نميشن ولي براي مردم بده ختي با اين تعرفه ٥٠ درصدي كه با تعرفه هاي جور وا جور الكي به ١٠٠ درصد هم ميرسه بازهم دولت دست بردار نيست اگه وضعه ارزي كشور اينقدر وخيمه چرا از توافق هسته اي خارج نميشيم تا تكليفو بدونيم
بی لیاقتی مسوولین محترم!سواستفاده واردکنندگان و.. مشتریان بدون حامی و بی پناه که حتی مجبورند تاوان تبانی ساختگی ( دولت و واردکننده)در توقف ثبت سفارش و تاخیر در تحویل خودرو ثبت نامی خود را با افزایش قیمت آن در زمان تحویل را پرداخت نمایند
خب مشخصه که مسولین دلسوز و زحمتکش دستشون با وارد کننده های توی یک کاست. اینطوری هم قیمت ماشین های وارداتی بالا میره عزیزان درصد بگیر ، درصد خودشونو میگیرن هم اینکه فروش محصولات بی نظیر ایران خودرو و سایپا بیشتر میشه و سیاست گذاران محترم عرصه واردات میتونن یه درصدی هم اونجا بگیرن .
اخه کسی نيست كه بگه جلو ثبت سفارش را چرا گرفتي؟؟؟!!واقعا جاي تعجب است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر