
چند روزی است، خبر افزایش قیمت شش خودرو وارداتی توسط کرمان موتور در رسانه ها به چشم می خورد. افزایش قیمت این خودروها به گونه ای است که بعضاً در برخی مدل ها مانند سانتافه، قیمت اعلامی تا بیش از 30 میلیون تومان با قیمت واقعی فاصله دارد. وقتی به سایت جهانی هیوندا مراجعه کردیم، متوجه شدیم که انحصار واردات خودروهای سواری هیوندا در دستان این خودروساز داخلی است و اکنون به یک واردکننده تبدیل شده است.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته گذشته با رونمایی قیمت های جدید شش خودروی وارداتی توسط کرمان موتور، صدای رسانه ها و مردم به انتقاد از این قیمت ها بلند شد. در همین زمینه، چهاردهم دی 1396 مطلبی با تیتر "در بی کفایتی نهادهای نظارتی، کرمان موتور می تازد" در سایت تابناک اقتصادی منتشر شد که در آن به بررسی قیمت واقعی خودروی سانتافه پرداخته شد. در آن مطلب اشاره شد که قیمت واقعی این خودرو با آنچه کرمان موتور اعلام کرده است، بیش از 30 میلیون تومان تفاوت دارد.
هنگامی که به دنبال این مسأله رفتیم، دیدیم که کرمان موتور در واردات خودروهای سواری برند هیوندا دارای انحصار است. برای این منظور اول به سایت جهانی برند هیوندا سری زدیم. وقتی به قسمت نمایندگی های رسمی برند هیوندا در کشور ایران وارد شدیم، مشاهده شد که هیوندا دارای چهار نمایندگی رسمی در ایران است. این نمایندگی ها عبارت بودند از: آسان موتور، کرمان موتور، شرکت پاکرو سبز قشم و سروش دیزل مبنا.
 
سپس سری به سامانه نمایندگی شرکت های خارجی در ایران زدیم. هنگامی که برند هیوندا در زمینه خودرو را جستجو کردیم، دقیقاً اسم چهار نمایندگی ذکر شده در سایت اصلی هیوندا به عنوان نمایندگی های این برند در ایران آمد.
وقتی به قسمت اطلاعات مربوط به مجوزهای این نمایندگی ها رجوع کردیم، مشخص شد که شرکت سروش دیزل مبنا در کار واردات خودروهای سنگین برند هیونداست. این شرکت واردکننده کاميون شش تن مدل HD65، کاميون 8 تن مدل HD78 و ميني بوس مدل H350 برند هیونداست. تاریخ گواهی نمایندگی این شرکت از هیوندا نیز از دهم آذر 1394 تا 23 مرداد 1397 و معتبر می باشد.
همچنین شرکت پاکرو سبز قشم، واردکننده خودروهای سواری هیبریدی این برند است و خودروی سواری سوناتا ال اف هيبريدي (اچ اي وي) را وارد می کند و تاریخ گواهی نمایندگی این شرکت از هیوندا نیز از 22 شهریور 1396 تا دهم اردیبهشت 1398 و معتبر می باشد.
تا اینجای این ماجرا، دو شرکت نامبرده واردکننده خودروهای سواری برند هیوندا نمی باشند. دو شرکت باقی مانده یعنی شرکت آسان موتور و کرمان موتور هر دو واردکننده خودروهای سواری برند هیوندا هستند؛ با این تفاوت که در سامانه نمایندگی شرکت های خارجی در ایران اعلام شده است که گواهی نمایندگی شرکت آسان موتور منقضی است، ولی گواهی شرکت کرمان موتور معتبر است. 
گفتنی است، تاریخ گواهی نمایندگی شرکت آسان موتور از برند هیوندا از 29 بهمن 1392 تا 29 اسفند 1393 بوده است.
 
 
پس هم اکنون، تنها واردکننده انحصاری خودروهای سواری برند هیوندا در ایران شرکت کرمان موتور است؛ خودروسازی که حالا به یک واردکننده انحصاری تبدیل شده و شاید به همین منظور است که می تواند هر قیمتی را برای خودروهای سواری برند هیوندا تعیین کند؛ حتی اگر این قیمت ها با قیمت های واقعی، بیش از 30 میلیون تومان تفاوت داشته باشد.
 
 
اینجاست که باید نهادهای مربوطه ورود پیدا کنند و از حق مصرف کنندگان دفاع کنند. اگر قرار است خودروسازهایی که هم اکنون به واردکننده تبدیل شده اند، دارای انحصار در واردات خودروها باشند، بهتر است نهادهای مربوطه امتیازات خاصی را از این خودروسازها در زمینه های دیگری چون تولید و یا خدمات پس از فروش بگیرند.
 هروقت چيزي انحصاري شد قدرت ازمردم سلب ميشه
 							         		            هروقت چيزي انحصاري شد قدرت ازمردم سلب ميشه         		                     		         |
         		                            |         		                             هرچيزي انحصاري شد فساد توليد مي شود. تعرفه آنچناني ميشود ....
 									         		                    هرچيزي انحصاري شد فساد توليد مي شود. تعرفه آنچناني ميشود ....         				                     		                 خوب یک ارگان دیگه که منصف تر باشه وارداتش رو به عهده بگیره. مگه نمیشه به شرکت هیوندا تو کره ایمیل زد و تخلف کرمان موتور رو گزارش کرد تا نمایندگیش رو لغو کنن.
 							         		            خوب یک ارگان دیگه که منصف تر باشه وارداتش رو به عهده بگیره. مگه نمیشه به شرکت هیوندا تو کره ایمیل زد و تخلف کرمان موتور رو گزارش کرد تا نمایندگیش رو لغو کنن.         		                     		         متاسفانه روی سانتافه ۷۰ میلیون سود میکنه کرمان موتور، ولی کسی پاسخگو نیست. .
 							         		            متاسفانه روی سانتافه ۷۰ میلیون سود میکنه کرمان موتور، ولی کسی پاسخگو نیست. .         		                     		         نهادهای مربوطه خودشان ..........
 							         		            نهادهای مربوطه خودشان ..........         		                     		         |
         		                            |         		                             دقيقا
 									         		                    دقيقا         				                     		                 به امید نظارت بیشتر بربازار ماشین
 							         		            به امید نظارت بیشتر بربازار ماشین         		                     		         |
         		                            |         		                             تعرفه جديد يعني چراغ سبز.... چه نظارتي دوست عزيز ....
 									         		                    تعرفه جديد يعني چراغ سبز.... چه نظارتي دوست عزيز ....         				                     		                 اي كاش تابناك آنقدر شجاعت داشت كه مالكان كرمان موتور را به مردم معرفي كند
 							         		            اي كاش تابناك آنقدر شجاعت داشت كه مالكان كرمان موتور را به مردم معرفي كند  چرا خدمات پس از فروش بدن وقتی خود نمایندگی واسه خودشونه
 							         		            چرا خدمات پس از فروش بدن وقتی خود نمایندگی واسه خودشونه         		                     		         اینها تولید کننده نیستند بلکه وارد کننده با انحصار هستند با این روش صد سال دیگه به جایی نمی رسیم و فقط اختلاف طبقاتی بیشتر می شود
 							         		            اینها تولید کننده نیستند بلکه وارد کننده با انحصار هستند با این روش صد سال دیگه به جایی نمی رسیم و فقط اختلاف طبقاتی بیشتر می شود         		                     		         با سلام و عرض ادب
 							         		            با سلام و عرض ادب بخور بخوره و برخی هم پشت این قضیه هستند زیاد دنبال چرایی موضوع نباشید مردم هم پول مفت دارند و میدن دیگه.
 							         		            بخور بخوره و برخی هم پشت این قضیه هستند زیاد دنبال چرایی موضوع نباشید مردم هم پول مفت دارند و میدن دیگه.