بازدید 18590
با افشای فیلم مرگ ماده یوز توران،

بی‌نظیرترین گونه ایرانی یک گام بزرگ به سمت انقراض برداشت!

یوزپلنگ آسیایی که تنها چند قلاده از آن در کشورمان باقی مانده، با سرعت زیاد به سمت انقراض پیش می‌رود و به رغم انتظارها، سازمان محیط زیست کشورمان نیز با این انقراض همراهی می‌کند!
کد خبر: ۷۴۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 12 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيمیوزپلنگ آسیایی که تنها چند قلاده از آن در کشورمان باقی مانده، با سرعت زیاد به سمت انقراض پیش می‌رود و به رغم انتظارها، سازمان محیط زیست کشورمان نیز با این انقراض همراهی می‌کند!
 
به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه سالهاست باقیمانده یوزهای آسیایی در کشورمان تحت حمایت سازمان ملل قرار گرفته و علاوه بر کمک های نقدی این سازمان جهانی، نهاد ویژه حفاظت از این گونه نیز در کشورمان تشکیل شده و با دریافت بودجه ویژه فعالیت می‌نماید، اخباری در خصوص این گونه منحصر به فرد مخابره می‌شود که برخی آن را نشانه انقراض قریب الوقوع این گونه و پیوستن آن برای همیشه به تاریخ می‌دانند.
 
اخباری از قبیل مرگ یک یوز ماده در توران در سال 94 که تاکنون مخفی نگه داشته شده بود و ساعاتی پیش افشا شد؛ مرگ یوز مادری که در سال 91 به همراه توله‌اش مقابل دوربین‌های تله‌ای در منطقه حفاظت شده توران قرار گرفته و امیدواری های زیادی برای نجات نسل یوز ایرانی از خطر انقراض آفریده بود اما حالا خبر می‌رسد که مدت زیادی ست جانش را از دست داده و یوز را یک گام بزرگ به انقراض نزدیک تر کرده است.

ماجرا از این قرار است که با افشای یکی از گزارش‌های «موسسه حیات وحش میراث پارسیان»، موسسه ای که به شکلی عجیب و پر ابهام، عهده دار پروژه بین المللی حفاظت از یوز شده، فعالان حیات کشور از مرگ ماده یوز شناسایی شده در توران آگاه شده و خواستار پاسخگویی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در این خصوص شدند.
 

این در حالی است که به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر و در حالی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و همچنین متولیان پروژه حفاظت از یوز ترجیح داده بودند در این خصوص سکوت پیشه کرده و از پاسخگویی شانه خالی نمایند، فیلمی منتشر شد که ثابت می‌کرد مرگ این یوز صحت دارد؛ فیلمی که تاکنون از عموم پنهان نگه داشته شده بود و بر این اساس، شائبه های فراوانی در خصوص چرایی پنهان کردن آن مطرح است.

اتفاقی چه بسا شوم تر از مرگ این یوز که یک گام بزرگ در مسیر سوق این گونه به انقراض به شمار می‌آید؛ از این رو "بزرگ" که به یاد می‌آوریم در فقر آمار و ارقام ارائه شده در خصوص یوزهای باقیمانده در کشورمان، چند سال پیش آماری منتشر شد که حکایت از جمعیت بسیار بسیار کوچک یوز (کمتر از 20 قلاده مشاهده شده) داشت و نشان می‌داد در این جمعیت کوچک، شمار یوزهای ماده بسیار ناچیز است. شمار یوزهایی که توان باروری دارند و احیای نسل این گونه در گرو سلامت آنهاست.

اکنون کافی ست بدانیم که نرخ باروری در یوز بسیار بسیار پایین است تا دریابیم که مرگ ماده یوز توران که «دلدار» نام گرفته بود، چه ضربه مهلکی به ادامه نسل این گونه است. نسل یوزهایی که روزگاری نه چندان دور در سراسر قاره آسیا می‌زیسته اند اما حالا تنها شمار اندکی از آنها در کشورمان باقی مانده اند و از این رو یوز ایرانی (نه یوز آسیایی) نامیده می‌شوند؛ گونه ای از یوزپلنگ که با گونه مشابه آفریقایی تفاوت های چشمگیر دارد و با از دست رفتن آن، لطمه ای جبران ناپذیر به حیات وحش جهان وارد خواهد آمد.

اتفاقی که ظاهرا برای مسئولان محیط زیست کشورمان فاقد اهمیت است که اگر این گونه نبود، دست کم در این خصوص اطلاعیه صادر کرده و ضمن شفاف سازی در خصوص این فیلم، از چرایی مرگ این یوز ماده پرده بر می‌داشتند. اتفاقی که البته ناکافی ست و می‌بایست به ارائه توضیحاتی در خصوص چرایی پنهان کردن این اتفاق بزرگ و برخورد با عاملان این رویداد هم گره بخورد اما به قدر صدور یک اطلاعیه نیز رخ نداده است.

وضعیتی که برخی دوست داران حیات وحش آن را به همراهی سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای زیرمجموعه شان با انقراض یوز تعبیر می‌کنند و نشانه های فراوان دیگری برای اثبات آن بر می‌شمارند؛ ادعایی که سکوت سازمان محیط زیست و مسئولان پروژه بین المللی حفاظت از یوز آن را تقویت می‌کند تا سایه انقراض بیشتر از پیش بر سر یوز ایرانی سایه بیافکند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۰
تابی جون اینجور که مسئولین محترم دارن دلسوزی میکنن یوز پلنگ که هیچ نسل ایرانی جماعت هم منقرض میشه.
همین بیست تا رو بار بزنید بدید به آلمان ژاپن آمریکا که نگه دارند ما لیاقت نداریم
اگه منقرض هم بشه ایرادی نداره به فرد مورد نظر یه مسئولیت بالاتر میدن تا بهتر کسور رو نابود کنه
این اتفاق دیر یا زود خواهد افتاد چون شما عرضه حفظ محیط زیست رو ندارین. لااقل برای حفظ ژنتیک این حییون یک جفت زندهگیری کنید بفرستید آمریکا اونها قدرشو میدونن تکثیر میکنن.
خدا پدرتون رو بيامرزد نسل ادم داره منقرض ميشه تو اين مملكت حالا نگراني يوزو ميخورني عكسش كه هست حرص و جوش به مسئولين وارد نكنيد.
در بلاد کفر به بهترین شکل از حبات وحش نگهداری میکنند... نه آموزه های اسلام دارند و نه عنوان میکنند که خدمتگذار ملتند...
حالمون ديگه بهم ميخوره از همه چيز. هر جا رو نگاه ميكني كم كاري، اختلاس و ... هست. بودجه بين الملل ميگرن براي محافظت معلوم نيست چكار ميكنن!
یه شاهرود هم بعد توران اضافه میکردید تا سمنانی ها توران رو هم به اسم خودشون نزنن
خدا رحمت کند ایرانی دیگه وجود ندارد . محیط زیست ، منابع طبیعی ، تالابها و تمام حیات وحش تو این چند سال اخیر به لطف مسئولین این کشور نابود شده و صدمه ای که به محیط زیست و منابع طبیعی کشور تو این چند سال اخیر وارد شده تاریخ به خودش ندیده بود . دست مریزاد به شما مسئولین که تاریخی به یاد ماندنی رقم زدید و فرزندانتان به شما افتخار خواهند کرد . همه ی شماهم در بهشت متنعم خواهید گشت چون از نماز و روزه و حج و کربلایتان حتی یک روز نگذشتید و گور بابای مال دنیا
اون چند میلیون دلار کمک سازمان ملل را هپولی کردند و خبر مرگ این جانداران ارزشمند را لاپوشانی کردند که گل اش در نیاید!
واقعا متاسفم که حیوانات بیچاره اسیر سیاست های پوچ این مسولان شده اند.
پس مسئولین مربوطه چه کاری دارن میکنن، حقوق نجومی میگیرن که چیکار کنن!!!
چشم مدیران و مسئولین دانا و بینا و متدین ، روشن
به نظر میرسد بهتر است استمداد جهانی برای کمک به حفظ این گونه انجام شود و تجربیات کشورهای دیگر به کمک محیط بانان بیاید . این مورد شوخی بردار نیست
نکنه نسلش منقرض شده دارند یواش یواش علنی می کنند؟!
حالا که طرح افزایش تعداد گوزن توسط بخش خصوصی برای استفاده از گوشت آن، در کشور انجام شده و جواب داده شاید با ورود بخش خصوصی و با در نظر گرفتن پاداش مناسب برای این کار، بتوان امیدوار بود که از انقراض نسل یوزپلنگ جلوگیری بشه.
اگر من نوعی بگم چرا اقدامی نمیشه و یک مسئول هم همین حرف را بزنه فرق من و مسئول چیه؟
با حرف و ماده و تبصره، نمی توان حیوانات در خطر انقراض را نجات داد.
مثلا اگر مجازات 15 سال زندان برای شکار این حیوانات به شکل عملی اجرا شود، هیچ کس وسوسه نمیشود این حیوانات را شکار کرده و با آن عکس یادگاری بیندازد.
همچنین باید مجازات کسانی که در حفط و نگهداری این گونه ها مسئولیت دارند سنگین باشد.
چه اهمیتی داره؟ ما که عکس یوز رو روی پیراهن تیم ملی حک کردیم و عکسهای یادگاریمون رو هم گرفتیم باهاش!
خدا شاخده هیچ کاری تو مملکت علمی نیست ولله و بالله همه کارامون مسخره بازی و کسب درامد ایست.نه وجدان کاری داریم و نه دین و ایمان
بينظير: چيزى كه نظير ندارد، تك است!
بينظيرترين ديگه صيغه ايه بيسواد!
در کشورهای دیگر، برخی از گونه های جانوری که شمار آنها هفتصد،هشتصد و یا هزار تا است را به عنوان گونه در خطر انقراض محسوب می کنند و با جان و دل از آنها پاسداری می کنند ولی شمار یوزپلنگ های مظلوم ایران تنها چند قلاده است و همچنان مورد بی مهری قرار گرفته اند. ای کاش همانند خرس پاندا در چین؛ یوز پلنگ ایران هم مورد توجه و مهر قرار گیرد؛تا دیر دیر نشده و حسرت یوز هم مانند ببر و شیر ایرانی بر دلمان نشیند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر