بازدید 15185

فراموشي عامدانه حقايق و بازي وزير نيروي ايران در زمين تركيه و افغانستان

آنچه مخالفان سدسازي كشور را نگران و وزير نيرو را از اين نگراني عصباني كرده، دقيقاً مشكلات خانمان برانداز حقيقي و ويرانگري است كه بسياري از سدهاي ساخته شده وزارت نيرو در مناطق مختلف كشور بر جاي گذشته است. آقاي چيت چيان با استفاده از واژه ي رمانتيك، جانب ادب را نسبت به مخالفان سدسازي كشور ـ كه در بیشتر مواقع سخنان برحقي دارند ـ رعايت نكرد و ناخواسته به بازي در زمين سياستمداران تركيه و افغانستان روي آورد.
کد خبر: ۷۱۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶ 27 July 2017
فراموشي عامدانه حقايق و بازي وزير نيروي ايران در زمين تركيه و افغانستان
حميد چيت چيان، وزير نيروي دولت يازدهم در اظهاراتي عجيب ـ كه به تازگی در رابطه با بحران آب و مسائل مرتبط با سدسازي در كشور بر زبان راند ـ مخالفان اجراي پروژه هاي سد را افرادي رمانتيك معرفي كرد كه هيچ تصوير مشخص و حقيقي از مشكلات كشور در ذهن ندارند.

به گزارش «تابناك»؛ چيت چيان با تأكيد بر اينكه مخالفان سدسازی دیدگاهی صحیح نسبت به مسایل واقعی جامعه ندارند، گفت: آنها در حالی دیدگاهی رمانتیک دارند که ما در کشور با مسائلی واقعی روبه رو هستیم.

وزير نيرو براي تأييد ادعاهاي عجيب و جديد خود افزود: از کسانی که فکر می کنند سدسازی با توسعه کشور هماهنگ نیست، یک سؤال ساده بپرسید؛ اگر پنج سد لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان نبودند، آب شرب شهر تهران، شهرهای اطراف تهران و همچنین آب شرب کرج را چگونه تأمین می کردیم؟

چيت چيان گفت: اگر سدهای خوزستان نبود، چطور ممکن بود بتوانیم کشاورزی را در این سطح در خوزستان توسعه دهیم؟ چرخ صنعت برای گردش نیاز به آب دارد؛ تولید غذای مردم به آب نیاز دارد؛ آب شرب یک نیاز حیاتی برای ادامه زندگی انسان است.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به كاركردهاي مفيد پروژه هاي سد در سيلاب ها تأكيد كرد: در فروردین ماه امسال، ما شاهد سیل هایی مهیب در استان های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس بودیم. آن افراد که می گویند ساخت سد ضرورت ندارد، بدانند که اگر بعضی از این سدها نبود، در جریان سیل های فروردین و اردیبهشت ماه امسال تعداد زیادی از شهرهای جنوب کشور از بین رفته بودند و مردم زیادی جانشان را از دست می دادند.

انتقادات تند و صريح وزير نيروي دولت يازدهم ـ كه در مذمت مخالفان پروژه هاي سدسازي و دفاع تمام قد از پيمانكاران ميلياردر اين طرح ها بر زبان رانده شد ـ در حالي است كه او در خرداد سال جاري در مصاحبه با روزنامه خراسان، از لزوم توقف بيش از 50 پروژه سدسازي به دليل تغيير شرايط منابع آب كشور خبر داده بود.

چيت چيان در اين گفت و گو در خرداد ماه سال جاري به خراسان گفت: اكنون در برخي رودخانه هاي كشور، شرايط به كلي تغيير كرده و مشخصاتي كه سد بر اساس آن ساخته شده، مطابق با آمارهاي سال هاي قبل است و با آمارهاي كنوني صدق نمي كند.

او همچنين در خردادماه سال جاري با اعتراف به اينكه بسياري از سدهاي كشور ملاحظات زيست محيطي ندارند، اضافه كرد: 50 سدي كه دستور توقف آن داده شد، وقتي دوباره بررسي كرديم ديديم اين سدها نبايد از اول ساخته مي شد.

وزير نيرو البته دليل مهم ديگري را نيز براي توقف بيش از 50 سد كشور آورد و گفت: برخي از سدهايي كه در حال ساخت بود، يا از نظر فني مشكل داشت و يا اصلا توجيه اقتصادي نداشت.

حالا وزير نيرو بدون توجه به سخنان حدوداً‌ يك ماه پيش خود و با فراموش كردن عامدانه بسياري از حقايق مرتبط با پروژه هاي سد سازي سخناني بر زبان آورد كه نه با اعتراف هاي پيشين خودش همخواني دارد و نه در عالم واقع چنين چيزي به صورت مطلق ديده مي شود.

وزير نيرو در حالي با انتخاب واژه رمانتيك براي مخالفان طرح هاي سدسازي آنها را بيگانه با عالم حقيقت معرفي مي كند كه در واقع بسياري از كارشناسان و دلسوزان آينده كشور، نه با نفس سدسازي بلكه با افراط در اين زمينه مشكل دارند.

مخالفان طرح هاي سدسازي منكر محاسن و فوايد بسياري از سدهاي اثرگذار و حيات بخش كشور نيستند و تحت هيچ شرايطي نقش مؤثر بسياري از اين طرح ها را در به گردش درآوردن چرخ هاي صنعت و آباداني شهر و روستاهاي كشور منكر نمي شوند.

آنچه مخالفان سدسازي كشور را نگران و وزير نيرو را از اين نگراني عصباني كرده است، دقيقاً مشكلات خانمان برانداز حقيقي و ويرانگري است كه بسياري از سدهاي ساخته شده وزارت نيرو در مناطق مختلف كشور بر جاي گذشته است؛ سدهايي كه حقابه هاي زيست محيطي تالاب ها را از بين برد، چشمه هاي جوشان مناطق پايين دست را نابود و زمينه تبخير شديد آب هاي سطحي را فراهم كرد.

نمونه فراواني از سدهاي داراي مشكل كشور وجود دارد و نمونه بارز آن، ساخت بيش از 70 سد در حوضه آبريز درياچه اروميه است كه به اذعان بیشتر كارشناسان، يكي از اصلي ترين دلايل خشك شدن درياچه نيز بوده است. سدهايي نيز كه در استان خوزستان ساخته شده است، اقليم اين منطقه را به كلي برهم زده و آب و هواي خنك و مطبوع اين منطقه از كشور را به آب و هوايي شرجي، گرم و غير قابل تحمل تبديل كرده است.

از اين موارد كه بگذريم، وزير نيرو در حالي تأثير مثبت سدهاي كنوني در كاهش خسارات برآمده از سيلاب را يكي از اصلي ترين دلايل منطقي بودن اجراي سدها عنوان مي كند كه اگر از او و ساير دست اندركاران خواسته شود پس از اتمام بازه زماني سيلاب دوباره اجازه جريان يافتن آب رودخانه و پرداخت حقابه تالاب ها را بدهيد، قطعاً چنين اجازه اي را نخواهند داد.

هرچند تجاوز بسياري از افراد سودجو به حريم رودخانه ها در دهه هاي گذشته و در دوراني كه وزارت نيرو چشم خود را بر اين بي قانوني ها بسته بود، يكي از اصلي ترين عوامل بروز خسارت هنگام بروز سيل است، وزير نيرو در سخنان اخير خود با فراموشي عامدانه اين مهم، ضمن رمانتيك خواندن مخالفان تلاش مي كن،د به هر قيمتي شده، تمام قد از سدهايي كه تا كنون ساخته شده است، دفاع كند.
 
وزير نيرو پروژه هاي سد موجود را عاملي در توسعه كشاورزي و رونق بخش اقتصادي عنوان مي كند، حال آنكه هيچ یک از اين دو مهم، رسالت وزارت نيرو نيست و بارها دیده ايم كه وزارت جهاد كشاورزي و ساير نهادهاي دولتي مشابه سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره با اين وزارتخانه اختلاف نظر داشته و اعتراضات جدي خود را به عدم پايبندي اين نهاد به مصالح و منافع جمعي گوشزد كرده اند. مثل اعتراض هايي كه در سال هاي اخير در ستاد احياي درياچه اروميه مبني بر مقاومت وزارت نيرو در پرداخت حقابه هاي اين درياچه از چيزي حدود 70 سد حاشيه درياچه اروميه مي شد. 

تأكيد وزير نيرو بر نقش مثبت سدها در توسعه بخش كشاورزي كشور، در حالي است كه همين سدها در بسياري موارد به نابودي كشاورزي به ويژه در بخش هاي پايين دست رودخانه منجر شده است و از سوي ديگر، علوم جديد كشاورزي توفيق در اين حوزه را نه وابسته به مصرف بي رويه آب بلكه وابسته به تنظيم الگوي كشت صحيح و انجام كشاورزي بر اساس جديدترين تكنولوژي هاي روز مي داند.

آنچه وزير نيرو در سخنان اخير براي توجيه ساخت سد در كشور به آن اشاره كرد، دقيقاً نكات و استدلال هايي است كه دولتمردان تركيه و افغانستان در قبال ايران به كار مي برند و بر همين اساس، پروژه هاي عظيم سدسازي خود را توجيه مي كنند.

بنابراین مي توان گفت، آقاي چيت چيان با استفاده از واژه ي رمانتيك، جانب ادب را نسبت به مخالفان سدسازي كشور ـ كه در بیشتر مواقع سخنان برحقي دارند ـ رعايت نكرد و ناخواسته به بازي در زمين سياستمداران تركيه و افغانستان روي آورد و با اين كار، دست رقباي آبي كشور را در دادن پاسخ به اعتراض ايراني ها كه به دليل ساخت سد در بالادست رودهاي دجله، فرات و هيرمند صورت مي گيرد، پر كرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۰
ساخت اين سدها با هزينه هاي ميلياردي خيانت به كشور و نابودي محيط زيست ، چيزي ديگر ندارد
تريبون وقتي فقط دست ايشان باشد و اجازه گفتن به كارشناسان غير هوادار داده نشود ، آينده روشني براي كشور نميتوان ديد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
حرفهای قبلیش یادش رفته؟ حرفهای آقای کلانتری رو هم بشنوید
بطور کل سد سازی به طبیعت ضرر میزنه. سد سازی یک حد خاصی داره و اگر خیای زیاد بشه طبیعت بطور کل نابود میشه. بنظر میاد ظرفیت سد سازی ایران تمام شده و هر چه که بخواهند در آینده بسازن باید جایگزین سدهایی بشه که تا الان بوده و کهنه شده. بسیاری از سیلهایی هم که میاد بخاطر تخریب محیط زیست و درختان هست و اگر درختی بود، هرگز بسیاری از این سیل‌ها هم راه نمیفتاد.
هم منقدان سدسازی و هم موافقان این امر و بدتر از همه رسانه ها واقع بینانه و منصفانه برخورد نمی کنند. آب برای تامین غذای مردم نیاز است، ولی چه میزان از آب استحصالی صرف کاشت هندوانه میشود؟! آیا از این آب با رعایت روش های علمی و استفاده بهینه نمیتوان محصولات استراتژیک تولید کرد؟
من پیشنهاد میکنم مسیولین محترم وزارت کشاورزی در مناصقی که از نظر آب و هوایی امکان کاشت درخت زیتون هست شناسایی کرده و بجای هندوانه و شاید گوجه فرنگی ، زیتون کاشت شود.
هر شخصی با سد سازی موافق باشد در زمین افغانستان و ترکیه بازی می کند این دو موضوع چه ربطی به هم دارند
اقای تابناک حالاشما چرا اینقدر ناراحت شدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
شاید م خانم تابناک
شرایط کشور حتی از بعد ذخیره سازی اب با احداث سدهایی که اخیرا در کرمانشاه و همدان افتتاح شد بدتر میشود باید در احداث و بهره برداری سدهایی جدید تامل کرد اما پیمانکاران و مشاوران سدها و حواشی آنها در دستگاهها خیلی قدرتمند و اثر گذار هستند حتی بر روی نظر وزیر و..
تمام کشورهای پیشرفته پس از تحقیقات گسترده فهمیدن که یکی ازعلتهای بروز خشکسالیها همین سدسازی درکوهستانهاست .این کار باعث تشنه تر شدن زمینها وپایین تررفتن سفره های زیرزمینی مسیررودهاییست که سدها باعث کم آبی وخشکی آنها شده واقدام به شکستن سدهاشون کردن .حالا ما داریم بازهم همون اشتباه مسلم اونهارومی کنیم .یعنی تواین بی آبی تمام آب رودخانه رو درهمان اول حوزه آبریزش جمع می کنیم که مسیر رودخانه ازکم آبی رنج ببره وبا این شدت زیاد تابش خورشید امکان تبخیرآبهارو دروسعت زیادتری فراهم می کنیم وبعدازهدردادن سرمایه مملکت وملت یه شو توتلویزیون بازی می کنیم که ماخدمت کردیم ؟!...بقول آقای غرضی :شما دستت رو ازتوجیب این ملت بیرون بیار نمی خواد خدمت کنی
دقیقا آثار مخرب سدسازی رو تو خوزستان ما داریم می بینیم خوزستان با سدهای متعدد محاصره شده،سدها هیچ سودی برای استان نداشته چه از لحاظ اقتصادی چه زیست محیطی.تا وقتی که اینگونه سیاست ها رو ما داریم دنبال می کنیم حرف ها و درخواست های ما پیش ترکیه و افغانستان اعتباری نداره
بازم ربط دادید به ترکیه جالب هستید شماها
فقط اینو میدونم که هر کس هر چیزی میگه باید بدونیم بخاطر منافع یه سری آدم پولدار داره حرف میزنه
وزیر نیرو یکی از کلیدی ترین وزارتخانه های دولت است و نمایندگان باید دقت کنند تا شخصی وزیر شود که سیاستهای اشتباه گذشته را ادامه ندهد متاسفانه سیاستهای اشتباه وزارت نیرو دارد طبیعت هزاران ساله ایران را نابود می کند انتقال آب کارون دارد خوزستان را به فاجعه نزدیک می کند 4 برابر شدن کشاورزی در اصفهان زاینده رود را خشک کرده است و سدسازی هم نفس دریاچه ارومیه را گرفته است گیلان و مازندران هم به دلیل تصفیه نشدن فاضلاب آبهایشان آلوده شده است آبهای زیرزمینی در سراسر کشور وضعیت بحرانی دارد وزیر نیرو باید به جای دخالتهای نادرست در طبیعت به دنبال مدیریت مصرف باشد
خدا ذلیل کنه هر کسی را که میخواهد به خاطر منافع مادی ایران رو به بیابان وکویر تبدیل کنه............
مفهوم توسعه پایدار مشخص است.
با سلام
ًمن تشکر از نقد بعمل آمده به صحبت های وزیر محترم به نظر می رسد که متاسفانه یک مطلب کاملا احساسی نوشته و منتشر شده که به هر دری زده تا فقط وزیر نیرو را به هر نحو ممکن زیر سوال ببرد.
1- کجای واژه رمانتیک بی ادبی است؟
2- از مطالبی که من خواندم هیچ ارتباطی با صحبت های ایشان و اقدامات افغانستان و ترکیه پیدا نکردم. اینکه بخواهیم ترکیه و افغانستان را در مورد اقداماتشان زیر سوال ببریم باید اساسا با سد سازی مخالفت کنیم و هر حمایت از سدسازی حمایت از اقامات آن ها به حساب می آید.
3- اینکه ساخت برخی سدها متوقف شده و یا اساسا نمی بایست ساخته می شد ( واینکه وزیر محترم به این موضوع مهم اذعان نموده است) چه ارتباطی با سدسازی های علمی و درست انجام شده دارد؟
4- نباید خلط مطلب صورت پذیرد. سدسازی یک فعالیت علمی و صحیح است ولی اجرای آن باید درست باشد. حال وزیری آمده و کارهای غلط را متوقف کرده و از سدسازی های درست هم حمایت کرده این کار کجایش ایراد دارد؟
5- اینکه حق آبه تالاب ها باید به درستی تامین شود صحیح است و باید از طرف همه مردم پی گیری شود.
دفاع از ترکیه و اقدامات مخرب ترکیه در ایران فقط از ناحیه پانترک ها است
تابناک تو بیشتر داری چشمتو روی حقایق می بندی
توقف 50 سدی که مشکل دارند به معنی مخالفت با سد سازی نیست ، یعنی سد سازی غیر اصولی باید توقیف شود نه کل سد سازی
سدسازی امری حیاتی است .حفظ محیط زیست هم همینطور .سدسازی بارعایت کشاورزی وسفره های آب وپوشش گیاهی صورت گیرد
درخصوص دخالت درآبهای همسایگان .تنهاهریرود آب ده میلیون خراسانی رامی دهد باسددوستی آنهم درخط تماس مرزی سد دوستی زدندبدون هماهنگی افغانستان !!.
کجای هریرود یارود هیرمند درزابل داخل ایران جریان داره
این حرفهافقط فرافکنی مشکلات هست وبس
سدسازی امری حیاتی است .حفظ محیط زیست هم همینطور .سدسازی بارعایت کشاورزی وسفره های آب وپوشش گیاهی صورت گیرد
درخصوص دخالت درآبهای همسایگان .تنهاهریرود آب ده میلیون خراسانی رامی دهد باسددوستی آنهم درخط تماس مرزی سد دوستی زدندبدون هماهنگی افغانستان !!.
کجای هریرود یارود هیرمند درزابل داخل ایران جریان داره
این حرفهافقط فرافکنی مشکلات هست وبس
اگردولتمردان و کارشناسنان وطن پرست آگاه، منصفانه وضعیت شبکه های آبیاری موجود است ازنطر بهره برداری و نگهداری و مدیریت نیروی انسانی خصوصاً بعد از اجرای اصل ۴۴ بررسی کنند، خواهند دید اگر دشمنی می خواست مملکت را اینگونه خراب کند شاید این حد موفق نمی شد..
وزیر نیرو قبل از انقلاب دستفروش وپارچه فروش بود گهی پشت به زین و.گهی زین به پشت خدا ایران را رحمت کنه
حرفهای چیت چیان کاملا منطقی است زمانی که خوزستان در اثر سیلابها نیم متر زیر آب می رفت و میلیاردها ریال خسارت به به کشور وارد می شد چه جوابی وجود داشت زمانی که بخاطر نبود سدها میلیارده متر مکعب آب شیرین به خلیج فارس می ریخت وعده ای پیشنهاد می دادند چند صدمترکعب آب شور خلیج فارس را با آب شیرین کن قابل استفاده کنند چه چوابی داشتند .
با سلام و خسته نباشيد، لطفا از ايشان در مورد حق آبه ايران از رود هيرمند و سد كجكى أفغانستان سوْال بفرماييد، جناب وزير همانند وزير صنعت عادت به صحبتهاى عجيب دارند!
ما که داریم از بین میریم توروخدا دیگه اینقدر استرس بهمون وارد نکنید بذارید یه مدت راحت باشیم
بنده از موافقان جناب چیت چیان بودم ولی متاسفانه این دم آخری وزارت،ناگهان کلی نحوه گفتمان ایشان عوض شد. از ایشان باید پرسید که آیا مگر سدهای لتیان،کرج،لار رو شما ساختید که با استفاده ازاونها،دیگران را محکوم می کنید. سد در مکان مناسب و ظرفیت مناسب از واجبات است اما مگر شما و یا چند دولت قبل شما اینگونه سد ساختید و یا ساختند. بسیاری از سدها نابجا،با ظرفیت بسیار بزرگ،با اهدافی غیر واقعی،توجیه اقتصادی کاذب ساخته شده اند. نتیجه آنکه هزبنه کردهای میلیاردی در خثوص سدها،نه تنها موجبات ثروت برای کشور نشده بلکه نگهداری آنها وبال کسور شده است. بسیاری از سدها با چند ده ورصد ظرفیت طراحی خود بکار ادامه می دهند و این یعنی اتلاف سرمایه های کشور. اعتبارات این سدهایی که بسیاری از آنها در بیابان ها ول شده اند می توانست برای ساخت کارخانه،جاده،بیمارستان و بسیاری دیگز از نیازهای واجب کشور هزینه شود و نه برای سدهایی که توان بازگشت سرمایه رو ولو اندک ندارند.
متاسفانه در دو دهه اخیر، عمده تلاش وزادت نیرو در مدیریت آب عمدتل ور مکرد اقدامات سازه ای ک از جمله سدسازی ، با هدف واقعی و یا غیر واقعی،بوده و باز متاسفانه ملاک فعال قلمداد پنظور گردیدن این وزارت،ساخت سد بوده و نه مدیریت درست آب در کشور. جالب است توجه نمایید که علیرغم اینکه متولی کشاورزی در کشور وزارت جهاد کشاورزی است ،اما این وزارت نیرو است که حتی برای سدهای دارای اهداف کشاورزی،تعیبن محل نموده و الگوی کشت می دهد. نتیجه آنکه اکثر یدهای بزرگ مخزنی کشور که با هدف کساورزی طراحی و احرا گرویده اند،نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند.
جالب اين هست كه سد بخشي از زنجيره تامين آب بوده ولي وزارت نيرو فقط به ساخت سد اكتفا مي كنه و شبكه آبياري و زهكشي و شيكه انتقال آب به شهرها و روستاها رو بي خيال مي شود به عنوان مثال سدهاي زيردان، پيشين، ماشكيد در استان سيستان و بلوچستان كه يك استان بحراني هست سالهاست كه ساخته شده ولي از آب ذخيره شده هيچ استفاده اي نمي شود و هم به محيط زيست و كشاورزي پايين دست سد صدمه مي زند و هم ميلياردها تومان سرمايه گذاري انجام شده بلا استفاده مانده است
سدسازی لازم است

حتی رودهای فصلی
وزیر بی گانه از وزارت نیرو به دلیل عملکرد ضعیف در حوزه سیاست گذاری و نظارت در عمل و مشتاق سفر به خارج و داخل بدون هدف و افتتاح پروژه هایی که بهر حال با روزمره گی خود به خود راه اندازی می شدند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار