بازدید 1963

ونزوئلا و بولیوی به شدت اقدام ترامپ علیه کوبا را محکوم کردند

اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام لغو توافق این کشور با کوبا که در دولت باراک اوباما حاصل شده بود، انتقاد شدید ونزوئلا و پرو را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۷۰۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ 17 June 2017
اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام لغو توافق این کشور با کوبا که در دولت باراک اوباما حاصل شده بود، انتقاد شدید ونزوئلا و پرو را به دنبال داشته است.

به گزارش فارس، اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در لغو توافق سلف خود با کوبا، با واکنش حامیان هاوانا در آمریکای لاتین مواجه شده است.

اواخر سال 2014(آذرماه 1393) بود که تقریبا همزمان روسای جمهور آمریکا و کوبا در کنفرانس خبری در پایتخت‌‎هایشان اعلام کردند که واشنگتن و هاوانا روابطشان را از سر می‌گیرند.

در همین راستا بود که مرداد سال 1394 وزیر خارجه آمریکا با سفر به کوبا در مراسمی با حضور مقام های عالی رتبه دو کشور سفارت واشنگتن در هاوانا را پس از 54 سال بازگشایی کرد.

به دنبال این تحولات، دولت آمریکا علی رغم مخالفت قانونگذاران کنگره به اقداماتی از قبیل کم کردن برخی اقدامات تنبیهی و صدور مجوز برای سفر آمریکایی‌ها به کوبا دست زد.

مقامات کوبایی اما بر لزوم برداشته شدن کامل تحریم‌های آمریکا و همچنین بازگرداندن گوآنتانامو به هاوانا تاکید داشتند.

دوم فروردین سال 1395 باراک اوباما به هاوانا سفر کرد تا روند عادی سازی روابط آمریکا و کوبا را وارد مرحله جدیدی کند.

در همین سفر بود که رئیس‌جمهور کوبا در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی گفت که اقدامات اخیر آمریکا مفید بوده ولی برای عادی‌سازی کامل روابط، آمریکایی‌ها باید گوانتامو را به خاک کوبا بازگردانند.

همه این فعل و انفعالات با روی کار آمدن دونالد ترامپ با علامت سوال جدی روبرو شد چرا که او بارها در ضدیت با توافق مذکور حرف زده بود.

او جمعه شب(دیشب) در شهر بندری میامی واقع در جنوب ایالت «فلوریدا» و در نزدیکی کوبا، توافق دولت سابق آمریکا با کوبا را لغو کرد.  

ترامپ در یک سخنرانی با انتقاد از توافق دولت باراک اوباما با کوبا گفت: «من فوراً توافق کاملاً یکجانبه دولت قبلی با کوبا را لغو می‌کنم».

در حالی که واکنش‌ها به اعلام لغو توافق دولت آمریکا با کوبا ادامه دارد، حامیان هاوانا در آمریکای لاتین به حمایت از کوبا پرداختند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتقاد شدید از دولت آمریکا، اقدام ترامپ آغاز یک دوره تازه از تجاوزگری خوانده است.

نیکلاس مادورو همچنین تاکید کرد که «کوبا تنها نیست و ما بیانیه‌ها و اظهارات دونالد ترامپ علیه برادرمان کوبا را رد می‌کنیم».

رئیس‌جمهور بولیوی هم در حمایت از کوبا، اقدام اخیر رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم و تصریح کرد: «این سوءاستفاده از قدرت توسط امپراطوری آمریکا است که به حمایت همه جهان در مخالفت با محاصره کوبا گوش نمی‌دهد».

«اوو مورالس» افزود: «ترامپ به جای اینکه از کوبا بخواهد زندانیان سیاسی را آزاد کند، باید سیاسیون مجرمی که در آمریکا سکنی گزیده‌اند را اخراج کند».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان