بازدید 19153
اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» عنوان کرد؛

اهداف داعش از راه اندازی عملیات های تروریستی در ایران چه بود؟

پس از وقوع دو عملیات تروریستی در ایران ـ که داعش آنها را بر عهده گرفت ـ پرسش مهمی که هنوز پاسخ درخوری بدان داده نشده، این است که داعش از اجرای حملات تروریستی در ایران چه اهدافی داشته است؟ در واقع چرا داعش در چهارچوب زمانی حاضر، چنین حملاتی را در ایران راه اندازی کرد؟
کد خبر: ۷۰۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 09 June 2017
پس از وقوع دو عملیات تروریستی در ایران ـ که داعش آنها را بر عهده گرفت ـ پرسش مهمی که هنوز پاسخ درخوری بدان داده نشده، این است که داعش از اجرای حملات تروریستی در ایران چه اهدافی داشته است؟ در واقع چرا داعش در چهارچوب زمانی حاضر، چنین حملاتی را در ایران راه اندازی کرد؟
 
به گزارش «تابناک»، در همین زمینه، اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در مقاله ای به قلم «ویلیام مک کانتس» به این پرسش پاسخ داده است.

در این مطلب آمده است: پس از سال ها انتظار و خواست داعش برای هدف قرار دادن ایران، روز چهارشنبه این گروه مدعی شد که توانسته دو عملیات تروریستی را در ایران به انجام برساند؛ اما پرسش این است که چرا داعش اکنون این حملات تروریستی را راه اندازی کرده است؟
 
 «ویلیام مک کانتس»، از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز به تشریح دلایل تاکتیکی و راهبردی این حملات پرداخته است.
 
مک کانتس نوشته است: به فرض اینکه داعش مسئول چنین حملاتی علیه ایران بوده است، چرا این گروه سه سال برای اجرای عملیات در ایران ـ از سال 2014 تاکنون ـ صبر کرده بود؟ در این زمینه، مدارک و شواهدی از درون این گروه در مورد چهارچوب های زمانی عملیات ها وجود ندارد، ولی شاید داعش تاکنون ظرفیت عملیاتی لازم برای حمله تروریستی علیه ایران را نداشته است.
 
این کارشناس آمریکایی نوشت: داعش در سالیان گذشته، پیوسته گروهی از نیروهای ایرانی را گرد هم آورد و آموزش داد. برای من چندان شگفت آور نبود که برخی از آن ها چطور توانستند به خاک ایران بازگردند و یک حمله پیچیده را انجام دهند؛ همان گونه که توانستند دو سال پیش به فرانسه و بلژیک بروند و عملیات هایی را اجرا کنند.
 
وی افزود: شاید در اینجا دلایل استراتژیکی وجود داشته باشد! همان طور که در کتابچه راهنمای این گروه با نام « مدیریت توحش» نیز بدان اشاره شده است. دلایل حمله به ایران ممکن است شامل مجازات دشمن (ایران) به دلیل حمله به قلمرواش در عراق و سوریه، تحریک یک جنگ فرقه ای همه جانبه برای وادار کردن سنی های عراق جهت همراه شدن با داعش و یا تحریک حکومت ایران در راه اندازی یک سرکوب داخلی علیه سنی های خود که منجر به گرایش آن ها به سوی داعش می شود، باشد.
 
مک کانتس در ادامه تصریح کرد: داعش تلاش دارد با اجرای چنین عملیاتی و غلبه بر رقیبش یعنی القاعده، بر اذهان و قلوب «جهادگرایان جهانی» نفوذ کند.
 
این گروه هم اکنون به شدت نیاز به استخدام نیروهای جدید برای پر کردن صفوف نیروهای از بین رفته خود در عراق و سوریه دارد. زمان حمله نیز که مصادف بود با ماه رمضان قابل توجه است تا اثبات شود که آنها می خواهند با راه اندازی چنین عملیاتی، نیروهای جدیدی را جذب کنند.
 
این کارشناس آمریکایی در ادامه گفته است: «اگر ادعای داعش مبنی بر مسئولیتش در حملات تروریستی ایران درست باشد ،می تواند برای این گروه یک موفقیت باشد، چون در جایی موفق به حمله شده که بسیاری از گروه های تررویستی دیگر از انجام عملیات در آنجا شکست خورده اند».

مک کانتس در پایان نوشت: در حالی که خلافت داعش در حال فروپاشی است و این گروه تضعیف روحیه خود را پنهان می کند، حمله به ایران، سرنوشت بد این گروه را به تأخیر نمی اندازد؛ کما اینکه ایران شاید با راه اندازی حملاتی تلافی جویانه سقوط این گروه را تسریع ببخشد، ولی تیرخلاص به این گروه، تبدیل شدن آن از یک «شبه دولت» به یک گروه شورشی است».



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست