بازدید 55130

گزینه های رفتاری ایران در بحران قطر

مصطفی نجفی
کد خبر: ۷۰۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 05 June 2017
  اما امروز در خبر غیرمنتظره دیگری، این کشورها روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند، شهروندان این کشور را اخراج و همه مرزهای هوایی، دریایی و زمینی خود را به روی ورود و عبور شهروندان و وسایل حمل و نقل قطر بستند.
 
یکی از مهم ترین عواملی که باعث تهاجمی شدن سیاست های عربستان و هم پیمانانش در قبال قطر شده است، غیر از اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی میان دوحه و ریاض، موضوع ایران و ارتباط نسبتا خوب میان دوحه ـ تهران بوده است. در همین راستا، بیانیه وزارت خارجه عربستان نیز قطر را به حمایت از گروه های مورد حمایت ایران در منطقه شرقی استان ناراضی و عمدتاً شیعه نشین قطیف و بحرین متهم کرده است.  
 
حال فارغ از این اتفاقاتی که رخ داده، تنها راه نجات قطر از محاصره هوایی، دریایی و زمینی این کشور توسط هم پیمانان سابقش، ایران است. از سوی دیگر، قطر اکنون بازیگری است که در یک تنهایی استراتژیک به سر می برد و بیش از پیش به حمایت یک بازیگر قدرتمند منطقه ای نیاز دارد.
 
گفتنی است، از میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ـ به غیر از عمان ـ ایران همواره بهترین روابط را با قطر داشته و به رغم اختلاف نظر دو کشور در برخی پرونده های منطقه ای نظیر سوریه و یمن، روابط خوبی بین دو کشور برقرار بوده و به یاد داریم که در سال 2006 و در آغاز صدور قطعنامه های شورای امنیت و بحرانی شدن پرونده هسته ای ایران وقتی قطعنامه 1696 شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران صادر شد تنها قطر به این قطعنامه رأی منفی داد؛ در حالی که روسیه و چین نیز به آن رأی مثبت داده بودند.
 
به همین جهت، پرسش بنیادین این است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه های تاریخی و روندهای موجود، باید چه تصمیمی بگیرد؟ آیا باید از قطر حمایت کند یا اینکه این کشور را به حال وابگذارد؟
 
قطعا اختلاف میان کشورهای عربی و به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس(GCC) که ماهیت همگرایی شان برای مقابله با ایران بوده، فرصت مناسبی برای تهران است و می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.
 
در واقع دیدگاهی که در اینجا وجود دارد این است که این بحران و شکاف عربی، فرصتی مناسب برای ایران است تا یک بازیگر دیگر عرب را وارد بلوک منطقه ای خود بکند و یا حداقل آنکه باعث شود این کشور وارد صف بندی های مقابله با ایران نشود.
 
در این زمینه، می توان به یک نمونه تاریخی تقریبا مشابه اشاره کرد. اگر حمله عراق به کویت و جنگ خلیج فارس را یادمان بیاید به خوبی می دانیم که در آن زمان ایران به رغم همه اختلافاتی که با کویت داشت و به رغم حمایتی که کویت در جنگ ایران و عراق از بغداد کرد، ایران از اقدام عراق حمایت نکرد، مرزهای خود را به روی شهروندان کویتی برای حمایت از آن ها باز کرد و دولت در تبعید این کشور در عربستان را نیز به رسمیت شناخت. بسیاری بر این باورند که همین رویکرد ایران در حمایت از کویت، باعث شد این کشور هیچ گاه جدی وارد دسته بندی ها منطقه ای ضد ایرانی تحت رهبری عربستان سعودی نشود.
 
بنابراین قطر هم اکنون نیز راه تنفسی جز ایران ندارد و به همین جهت اگر تهران در این شرایط حساس در کنار قطر باشد و حمایت واقعی و نه ظاهری خود را نشان دهد، قطر نیز در آینده قدرددان این حمایت ایران خواهد بود و ایران می تواند عواید زیادی را از حمایت های خود در آینده به دست آورد.
 
در همین راستا، هم اکنون قطر به شدت به خطوط هوایی ایران نیاز دارد و راهی جز ایران برای خروج از محاصره ندارد. فراهم آوردن این امکان برای قطر می تواند نخستین گام واقعی ایران برای حمایت از این کشور در برابر تنگنای برنامه ریزی شده سعودی ها باشد. طبق نقشه زیر، قطر تنها می تواند از طریق ایران و سپس ترکیه پروازهایش را به اروپا ادامه دهد..
 

 با این حال، دیدگاه بدبینانه و یا شاید واقع گرایانه دیگری نیز وجود دارد. بر پایه این دیدگاه، ایران نباید خود را وارد درگیری میان کشورهای عربی کند؛ به چند دلیل؛
 
نخست اینکه حمایت ایران می تواند بحران و تنش میان این کشورها را دوچندان کرده و عربستان سعودی و متحدانش را برای اقدام جدی تر علیه دوحه مصمم تر کند که این خود به تشدید بحران کمک می کند.
 
دوم؛ شاید حمایت ایران پای آمریکا را به این بحران باز کند و با وارد شدن واشنگتن، روسیه نیز مداخله کند و شاهد تصاعد و ارتقای بحران از یک بحران سیاست خارجی به بحران منطقه ای و بین المللی باشیم.
 
دلیل سوم دیگری نیز وجود دارد که می تواند قابل تأمل باشد. بر اساس آن، بحران کنونی و تنش میان کشورهای عربی پروژه ای است برای درگیر کردن ایران و در ادامه اشغال قطر. در واقع ممکن است دو هدف احتمالی در این «پروژه ستیز» وجود داشته باشد؛
 
نخست اینکه ایران را وارد یک بحران جدید در خاورمیانه، آن هم در یک کشور عربی دیگر کرده و آن را در چندین جبهه درگیر کنند. این مسأله باعث می شود تمرکز منطقه ای ایران برای برخورد با بحران ها به شدت کاهش می دهد و ایران را وارد یک درگیری منطقه ای با حضور آمریکا کنند.
 
دوم آنکه با حمایت ایران از قطر، عربستان می تواند با توجیه همپیمان بودن قطر با ایران علیه کشورهای عربی، افکار عمومی جهان عرب را علیه این کشور بشوراند و زمینه های مداخله نظامی را در این کشور فراهم کند؛ مسأله ای که «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب نیز به آن اشاره کرده است. در واقع هدف نه درگیری با ایران بلکه اشغال قطر می تواند باشد.

 
*کارشناس مسائل خاورمیانه
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱۲۲
بهترین فرصت برای ایران است تا به دنیا و اعراب نشان دهیم زیر شدیدترین تحریمهای ظالمانه دنیا زانو خم نکردیم چون استقلال بدست آمده را از ملت و مردم ایران با پشتوانه ی فرهنگی چندهزارساله به ارث برده ایم و هیچ کشوری در جهان نمی تواند ابهت و عزت و ایستادگی ما را با اعراب حاشیه خلیج فارس و حتی مصر مقایسه نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
تحلیل دومت تو حلقم پای امریکابه این درگیری بازبشه بعد روسیه ام خودشو درگیرکنه.جک قشنگی گفتی اگه امریکه مستقیما به ایران حمله کنه مطمعن باش روسیه یدونه فشنگم به ایران نمیده چه برسه خودشو درگیرکنه لطفا ازخواب خرگوشی بیداربشید روسیه شریک خوبی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
مطمئنا آمریکا به ایران حمله مستقیم نمی کند اونها دنبال یک احمقی مثل صدام در کشورهای عربی هستند. آمریکا اگر مطمئن بود می تونه کاری از پیش ببره دست دست نمی کرد تا الان حمله کرده بود. ما اگر از داخل داغون نشیم ، از بیرون هیچ کس هیچ غلطی نمی تونه بکنه.
باید به کشورهای کوچک و بزرگ یاد داد وابستگی در نهایت محکوم به شکست و خفت است.
ایران باید با قطر مانند عمان رفتار کند به شرط آنکه قطر هم از عمان و سوریه و عراق درس بگیرد وبفهمد قویترین و مهمترین کشور جهان اسلام و منطقه ایران است نه عربستان سرتاپا جیره خوار و خودفروخته و خائن.
مرگ بر آل سعود
از هول حلیم نیقتید توی دیگ . ترکیه پشت قضیه قرار دارد
اعراب باید بدانند ایران سلطان منطقه است و هر منطقه فقط یک سلطان میتواند داشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
مگه جنگله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
سلطان و شبان
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
هزار رحمت به جنگل
قطر یکی از متحدین امریکا ب حساب میاد. خبر فروش رادار پنج هزار کیلومتری همین چند وقت پیش ب قطر یکی دیگه از نشونه هتی این اتحاد هستش. بعیده قطر سمت ایران بیاد. احتمالا چرخشی زیاد ب سمت ترکیه پیدا میکنه
پاسخ ها
امین بدیعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
از نظر ژئوپولتیک و با توجه باینکه قطر بغیر از ایران هیچ راه ارتباطی با دنیا ندارد این ادعا درست نیست ولی باید هوشیار بود و در دام استعمار و جیره خواران منطقه ای آنها نیفتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
این قضیه کلا بو داره
اگر ایران حمایت کامل (خصوصاً حمایت نظامیش) از تمامیت ارضی قطر رو اعلام بکنه، اون وقته که ورود عربستان به خاک قطر به منزله جنگ با ایران خواهد بود و بهانه لازم به ایران برای ضربه زدن به اهداف عربستان را خواهد داد. بنابراین طرفین درگیر در خصوص ورود به چنین وضعیتی محتاط خواهند شد و در نتیجه احتمال انجام چنین حماقتی از طرف عربستان کاهش خواهد یافت.
پاسخ ها
امین بدیعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
این طرح شما با سیاست های کلی جمهوری اسلامی مغایرت دارد ضمن اینکه آمریکا آرزومند جنگ ایران و عربستان است اما دولتمردان ما زرنگ تر از این حرفها هستند
ایران باید به صورت هوشمندانه و حساب شده به قطر کمک کند تا بتواند در برابر فشار عربستان مقاومت کند.
1..سکوت واعلام بی طرفی به همراه دیپلماسی فعال در سازمان ملل و ...جهت عدم حمله نظامی به یک کشور مستقل مثل قطر و ایجاد مواضع تند روسیه ترکیه و عراق و کویت و .. علیه عربستان 2..کمک غذایی به قطر 3...تشویق بقیه اعراب به حفظ استقلال خود در مقابل عربستان 4...انتشار اسناد موساد و عربستان د ر بلعیدن کشورهای کوچک عربی و تبدیل این کشورها به پایگاه اسراییل( جهت اعتراض همگانی به عربستان) 5..تقویت توان نظامی ایران در جنوب 6..با توجه به گشوده شدن جبهه جدید توسط امریکا و اسراییل و عربستان اولویت به حل مساله قطر نسبت به سایر مناطق معطوف گردد 7..ایجاد روحیه مبارزه طلبی و استقلال در ساکنان قطر با ارسال 10000 موشک با برد 200 کیلومتر به قطر
مطمئناً نظر وزارت خارجه با در نظر گرفتن کلیه جوانب ، نظر واقع بینانه تری خواهد بود . ولی به نظر می رسد اجازه تردد هوایی قطری ها اشکال چندانی نداشته باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
سود هم داره
اگه سیاست داشته باشند با ناوگاه هوایی قطر می تونند ایران را به یک هاب جهانی تبدیل کنند کلی شغل ایجاد می شه مسافرت به ایران راحت می شه توریست زیاد می شه فروش کالا های ایرانی تو فرودگاه زیاد می شه خدمات مهندسی به هوابیما می دند....
اولین زلزله بعد از سقوط داعش
مسیر سیاست خارجه ایران معینه و ما مثل برخی کشورها منفعل نیستیم.همکاری و کمک مابه کشورهاییست که مظلوم هستند و البته الوده به حمایت از تروریست نیستند.بهترین عملکرد ما اینه که در این شرایط همون رفتار معمولی که باسایر همسایه ها داریم با قطر داشته باشیم و با حمایتها وبا انفعالات لحظه ای،بهانه ای واسه تنش ندیم.
عربستان به دنبال دسترسی به منابع گازی ونفتی برای تامین هزینهای جنگی خودوترس از وقایع بحرین یمن به دنبال ایجاد عربستان بزرگ با محوریت ال سعود وال یهود است.
عربستان که منابع گازی ندارد میخواهد به منابع گازی قطر دست پیدا کند.
قطر ثروتمند است و از ثروت اون می شه تو سازمان ملل برای جلوگیری از حمله احتمالی لابی کرد.
بهتر است عرب ها را به حال خود بگذاريم ، از انها خيري بما نخواهد رسيد ، پس شريك شرشان هم نشويم.
شايد هم اين داستان تله اي براي درگير كردن ايران باشد.
ما اگر بخواهیم توی این مقطع دنبال منفعت طلبی باشیم و بخاطر ضربه زدن به سعودی از حکومت الوده و دیکتاتور قطر حمایت کنیم در واقع اهداف انقلاب را زیر سوال بردیم چون با اینکار میگیم هدف وسیله را توجیه میکنه.قطر فعلی با قطری که در اینده با دخالت عربستان شکل بگیره برای ما فرقی نداره.شاید وقتش باشه قطر تاوان حمایت از تروریستها را بده هرچند به دست رفقاش باشه.اللهم اشغل الظالمین بالظالمین.ما اگه حمایت بی حساب و خارج از معمول از قطر بکنیم در واقع دامن خودمون را الوده کردیم.البته حمایت ما باید کلی و بصورت تذکر به عدم مداخله سعودی و هرکشوری در کشور دیگه باشه.واینکه از فرصت موجود و در مسیر تضعیف قطر باید ازشون استفاده کنیم .یعنی رفع مایحتاج اونها در عمل وبهره برداری اقتصادی و سیاسی و عدم موضع صریح و مصداقی در گفتار.کاری که غربی ها با اینها میکنند.یعنی میدوشند و حمایت نمیکنند
به نظر من ایران نباید هیچگونه دخالت و حتی نظری در این زمینه داشته باشد ، شاید این طعمه ای برای به چالش کشیدن ایران باشه
کشور های عربی برای پیدا کردن روزنه ای که بتونند وارد جنگ با ایران بشوند شاید دست به خودکشی های خود خواسته بزنند تا ایران را تو یه حالت برزخی قرار دهند و با یک تصمیم اشتباه آتش جنگ را بیفروزند
نگران هم مرز شدن با سعودی ها هم نباشیم چون سعودی عمرش به اونجا کفاف نمیده و توی تمامیت ازضیه خودش هم مونده.ولی یک نکته که مهمه اینه که اجازهدی سرنگونی حکومت قطر را ندیم البته نه با موضع گیری منفعلانه بلکه با کمک زیر پوستی و احازه ی نفس کشیدن به اوها.در واقع ما دستشون را نمیگیریم بلکه فقط اجازه میدیم خفه نشند
با این سخنرانی قطر مشخص کرد که استراتژی اتحاد عربستان و چند کشور عربی بر علیه ایران ناموفق بوده
قطر قصد ارتباط گیری همزمان با امریکا و روسیه و عربستان و ایران را دارد و این فرصت مغتنمی برای ماست
برای رابطه با ایران البته ممکنه قطر به خاطر شرایط موجود احتیاط کنه و موقتا بیشتر از این عربستان رو تحریک نکنه
قطر بیشتر به خاطر حمایت و عضویت در محور اخوان المسلمین ( ترکیه که در قطر پایگاه نظامی دارد ، دولت ساقط شده مرسی، حماس، قطر) تحت فشار محور وهابی امارات عربستان بحرین است سیسی در مصر هم که به خون اخوان تشنه است و بهانه پیدا کرده
اعراب حتما به این موضوع هم فکر کردن که بعداز تحریم کامل قطر ،قطر مجبوره به سمت ایران بره.
بهتره ایران بره با عربستان روابطش رو بهتر کنه.و اینقد جنگ و آشوب در منطقه درست نکنه
"قطر نیز در آینده قدرددان این حمایت ایران خواهد بود"
شما چطور مطمئن هستید که در آینده حامی ایران خواهد بود؟ اصلا چطور مطمئن هستید که این یک بازی برای نشان دادن قطر (که می دانیم حامی یکسری گروه ها است) در کنار ایران باشد تا ایران را به تروریسم محکوم کنند ؟
نه فقط با قطر بلکه با همه کشورها باید روابط سازنده و تعامل داشته باشیم
به نظرم دلایل این که ایران از قطر حمایت کنه در‌این مقالع بسیار ضیف تر از دلایل حمایت نکردن ایران از قطر هستش ولی با در نظر گرفتن گذشته زمانی که روسیه با ترکیه به شدت درگیر شد و ایران نتوانست بیشتر ین نفع را ببرد از هر لحاظ باز هم قضیع این ماجرا عین قبل خواهد شد .
اگر سخنان منسوب معروف کار هکرها بوده الان هم میتونه کار هکرهای دیگری باشه بهتره وارد این بازی نشویم در حد دیپلماتیک توصیه به گفتگو .
فقط اینا میدونم که اینها بهانه است و قدرتهای بزرگ آمریکا و روسیه قصد دارند عراب و ایران را رو به روی هم قرار دهند تا آمریکا سلاح به عربستان بفروشد و روسیه به ایران و از کشته شدن مسلمانان به دست هم لذت ببرند.
یقیتا بین عربستان و قطر برخی تنش های مرزی وجود داشته ولی قطع رابطه با این کشور آن هم در همراهی با مصر و امارات نشاندهنده ابعاد راهبردی است که هنوز به خوبی روشن نیست . تقارن این رویداد با تحولات اخیر سوریه و نزدیک شدن آمریکا و عربستان و ترکیه و روسیه نشانگر ابعاد فرا مرزی و چالش های منطقه ای است . در شرایط دو سال پیش همراهی و همداستانی با قطر برای ایران اهرم موثری برای تخریب جبهه ائتلاف عربستان بود ولی امروز به مثابه شرط بتدی روی اسب بازنده است و بعید نیست که ایران با کمترین منافع مجبور شود هزینه های راهبردی کلانی بپذیرد .
بهترین کار که احتمالا طی روزها اخیر نیز شاهد آن خواهیم بود . عقد پیمان نظامی میان قطر و روسیه میباشد . قطری ها هم میدانند با نزدیک شدن بیش از حد به ایران احتمال اجماع جهانی بر ضد خود را افزایش میدهد. در این بین بهترین کار حمایت اقتصادی ایران از قطر میباشد که در ارتباط با مواد غذایی و خطوط هوایی ارتباط خوب و سریع میتوان ایجاد کرد.
دعوای زرگرها را تا حالا شنیدید. این ها با هم مثل داداشن و بعضی وقت ها با هم دعواشون میشه و اهل سنت پدرشون عربستان و مادرشان هم مصره. این دعوا به ما ربطی نداره. یک نگاه به کشورهای اسکاندیاوی و سویس بندازید در امور هیچ کشوری دخالت نمی کنند.
ایران باید ترس و محافظه کاری رو کنار بگذاره. درسته این تحلیل ها میتونه وجود داشته باشه اما ایران نباید قطر رو تنها بگذاره حتی با حمایت محدود هم که شده. مسیر هوایی و دریایی در اختیار قطر بگذاره و اجازه بده خود قطر از ایران درخواست کمک کنه. البته باید زمینه رو فراهم کنه. در سازمان ملل و شورای امنیت تا پس زمینه رو ایجاد کرده باشه تا مثلا آمریکا نخواسته باشه این وسط جفتک بندازه. به هر حال به نظر باید ایران ریسک این رو بپذیره. شورای همکاری خلیج فارس باید از هم بپاشه و این راه خوبی برای این کاره.
من میگم ولشکن . . .
جلوی تنش اقتصادی در قطر را که می توانیم بگیریم تا ارامش مردم حفظ شود و مردم هجوم نیاورند به مغازه ها از ترس کمبود و تحریم مواد غذایی و میوه و سبزی و گوشت و غیره را برایشان تامین کنیم
قطری ها Businessman و کاسب کارند و ایدئولوژی نفع اقتصادی حاکم تمام امروزشان است.بازی فاصله گرفتن از عربستان حاصل پیش بینی لابی های گسترده مبنی بر وقایع ۱۱ سپتامبر و سوخت مهره داعش است.بهره برداری تام اقتصادی بهترین استراتژی برای ایران است. فاستوس های قطری لبه تیغی حرکت می کنند که ارزش سرمایه گذاری معنوی ندارد.
اگر بشود روسیه و ترکیه را به حمایت از قطر راضی کرد می توان در کنار قطر بود
تا حالا دیدید که گربه ها وقتی غذا برای خوردن ندارند بچه های خودشان را می خورند و الان عربستان هم با بحران مالی روبرو شده و می خواهد با حمله به قطر ثروت آن را به یغما ببرد.
ایران روسیه ترکیه عراق به درخواست امیر قطر می توانند از قطر تنها در مقابل قطر عربستان حمایت کنند
وارد شدن ایران به یک نزاع قبیله ای یعنی بازکردن پای نیروهای نظامی دول غربی به منطقه شاید این نیرنگ پشت پرده ای میان عربستان و هم پیمانانش باشد که پای ایران را به یک جنگ ویرانگر بازکنند.
خبر اغواگر و منحرفی بی بی سی: قطع رابطه کشورهای عربی با قطر، فرصتی برای ایران؟
باید دوباره سردار سلیمانی با پوتین دیدار کند
!!..سناریوی صهیونیستی که در حال انجام هست، گسترش جنگ به " خلیج پارس "
در حقیقت جنگ جهانی بین کشورهای اسلامی..!!

!!..خوشبختانه کمی عقلانیت بخرج میدید، حداقل در تجزیه و تحلیل ها ..!!
باید پشتش دربیایم
این جنجال رسانه ای که در اثر بحران دیپلماتیک بین قطر و چند کشور عربی ایجاد شده احتمالا برای منحرف کردن توجهات از اتفاق یا اتفاقات بزرگی است که در آینده خیلی نزدیک رخ خواهد داد. احتمالا این اتفاق بزرگ میتونه حمله آمریکا و اردن به سوریه یا هر اتفاق محتمل دیگری باشه
بهترین کار ممکن اینست که ایران محتاطانه از قطر حمایت کند تا هم دل ان کشور را بدست بگیرد و هم جلوی افزایش تنشها گرفته شود و هم نگویند ایران فرصت طلبانه وارد کارزار شد
با تایید سخنان نویسنده اعلام میکنم دلیل نرمی کویت و عمان با ایران همین رویکرد ما در قبال انها در موقع نیاز بوده
اشغال قطر هم از لحاظ اقتصادی بد هم‌ نیست
درگیری در یک کشور نفت خیز قیمت نفت و گاز را بالا میبره
با توجه به اینکه قطر تو گاز با ما شریک هست به شرط ایجاد جنگ فرسایشی!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
جنگ یعنی کشتار به هیچ وجه خوب نیست یعنی بی خانمان شدن یعن وحشت بچه ها یه نگاهی به دورو برت بکن به خانوادت به بجه ات ببین خوبه جنگ؟!
تحلیلی جالب بود و ایران باید بیطرفی را حفظ وفقط راه هوایی و دریایی وغیره را بر قطر بگشاید واز تحریک وحرکات جانبدارانه خودداری نموده وبه مسایل اقتصادی موضوع فکر کند
خوب حالا ایران باید چکار کنه؟؟؟؟؟؟؟هااا؟؟؟راه حل چیه؟؟؟؟؟
شاید این تله باشه برای ایران
ايران فقط ميتواند درحركتهاي انساندوستانه مثال اجازه تحركات هواپيماهاي مسافربري وارسال منابع غذايي وغيره راعهده دارشود وبعنوان ميانجي براي صلح عمل كند البته بارعايت تمامي جوانب .درضمن اين اتفاقات ممكن است شروعي باشدبراي تجزيه خودعربستان به 3قسمت وحضورپررنگ امريكا وهمسايگي امريكا باايران بصورت غيررسمي جهت كنترل منطقه بالاخص روسيه وايران .البته امريكا درقطرچندپايگاه دارد
یک احتمال دیگر هم مطرح است و آن این که عربستان سعودی و آمریکا با قطع روابط خود با قطر به اتهام حمایت و تامین مالی تروریسم ، سعی در تبرعه کردن خود در نزد افکار عمومی به عنوان حامی اصلی جریانهای تکفیری و شبکه های تروریستی هستند. نمونه آن در جریان نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه اتفاق افتاد که خبرنگار سوال غیر منتظره ای در خصوص روابط امریکا و سعودی از سخنگو میپرسه و سخنگو بیست ثانیه سکوت میکنه چون جواب قانع کننده ای برای افکار عمومی نداره. بنابراین یک نفر بایستی با اتهام حمایت از تروریسم قربانی بشه تا عربستان و آمریکا در نزد افکار عمومی تبرعه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
تبرئه !
شاید بهترین گزینه کسب میدان داری عقلایی در بستن پیمانهای اقتصادی با سرمایه گذاری قطر خیلی عالی باشه.
چون درامد سرانه قطر در جهان رتبه ششم هست( که کشورهای اول تا پنجم حکم یه شهر کوچیک دارن) .این یعنی میتونیم با خردورزی سهم بزرگی از دارایهای قطر را شریک بشیم. و اینکه بعد از اطمینان از اورده وسهم قطر به عنوان سرمایه گدار خارجی (که ما بشدت به سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم )در کشورمان برای سرمایه گذاری بهترین فرصت هست. و بعدش هم پیمان نطامی داشته باشیم البته با مشارکت روسیه .....
باید فوری شورای امنیت ملی تشکیل جلسه بده و موضوع رو در سطح عالی بررسی کنن و نحوه هماهنگ بر خور با این مساله رو بیابند و ضمنا از همه استادان متخض در این مورد بخواهند که نظرات مکتوب و فوری رو بفرستن به شورای امنیت ملی چه بسا جلسه ای با معروفترین انان برگزار کنن ارتش و سپاه هم.باید کاملا هوشیار باشد و بسیجی هم اماده باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
در خور !
حمایت ایران از مردم و دولت قطرانجام گیرد ؛ مچکر.
قطر بسیار به ما نزدیکه
موقیت خوبیه تا برای همیشه رابطمونو باهاش خوب کنیم
و انها هم رو ما حساب ویژه باز کنند
ایران مثل همیشه منفعل عمل خواهد کرد
ه نظر می‌رسد آل سعود با کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند با ایجاد ناتوی عربی، یک خیز ژئوپلتیکی در منطقه بردارد و با تحت قیومیت درآوردن یمن، بحرین و قطر، به برتری استراتژیک در برابر ایران در منطقه برسد. در این ارتباط قطر همزمان بازی و همکاری دوگانه‌ای با محور مقاومت و محور غربی، عبری و عربی داشت که می‌بایست یکسویه گردد. بنابراین آنچه در یمن، بحرین و قطر در حال وقوع است؛ ناظر بر پرده اول این سناریو و زمینه سازی برای ادامه آن است.
موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که قطر نشان داده که در برخی مواقع از تروریستها حمایت کرده همانند حمایت از داعش در برابر سوریه و عراق همچنین حمایت قطر از جیش الشیطان. نزدیکی ایران به قطر باعث دادن بهانه به آنها جهت اعمال فشار بر ایران به بهانه حمایت از تروریسم خواهد شد.
حمایت از قطر باید با چراغ خاموش ولی واقعی باشد یعنی قطریها احساس کنند که بدون شعار و بدون تنش زایی بیشتر کنارشان هستیم .. همه کشورهای حاشیه خلیج با این رفتار ما خواهند فهمید که به ایران برای تضمین امنیت داخلی خود در مواجهه با عربستان نیاز دارند....عربستان سیاست و رفتار ثابتی با همسایگانش ندارد ...
دریغ از یک تحرک جدی در دیپلماسی مرده ایران
دیپلماسی ایران انفعال ، انفعال و انفعال برای خوشایند کشورهای غربی استو چه بسا که ایران اینبار نیز بدون موضع تنها شاهد هجوم عربستان به قطر باشد.
مرگ بر آل سعود
اعراب چه باهم خوب باشند چه بد در بیزاری از ایرانیان اتفاق نظردارند پس بهتر کلاه خودمان را سفت بچسبیم و در دعواهای قبیله ای اینها مداخله نکنیم
کاملا مشخص هست که ایران باید از این موقعیت برای نزدیکی و تحکیم روابط و پل زدن به آستانه کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده کندو قطر را تنها به حال خود نگذارد .قطر کشوری مسلمان است که اصول سیاست خارجی ما حکم می کند که تا حد امکان روابطی مستحکم و نزدیک با توجه به موقعیت پیش آمده برقرار کنیم فراموش نشود که چنین موقعیتهای طلایی هرگز تکرار نمی شود
پای پاکستان رو باید وسط کشید اون پشت قطر بایستند عربستان جرات نداره منطقه رو به آشوب بکشه.
خدایا به حق این ماه مبارک رمضان شر ال سعود را به خوشان برگردان و باز هم قسمت میدهم به حق رسول الله این نظام کثیف وهابی را از سرزمین وحی پاک پاک گردان و دل ملت های مسلمان را به هم نزدیک گردا
هردفعه که عملیات انتحاری توسط عوامل وهابی در جهان اتفاق می افند ونگاه ها به سمت عربستان سعودی متمایل می شود عربستان به طریقی وبا زیرکی موضوع را به سمت ایران هدایت می کند دفعه قبلی با هزینه میلیاردها دلاراین کار را انجام داد واین دفعه با عملیات تروریستی در انگلستان وناراحتی ترزا می از عربستان ومداکره جدی با این دولت وهابی عربستان با موضوع قطر نگاه ها را به سمت ایران سوق داده است ایران تنها باید در خصوص مصلخت ملی وبازرگانی ومنفعت اقتصادی گام برداشته واذهان عمومی جهان را به خوی تروریستی عربستان سوق دهد
این داستان هم مثل حمله صدام به کویت هست و ایران هم باید همون سیاستی که در اون زمان داشت که نه به صدام کمک کرد و نه به آمریکا حالا در این مورد هم همون سیاست رو اتخاذ کنه
اعراب قابل اعتماد نیستند و ایران نباید با طناب اونها داخل چاه بره
قطعا هیچ اتفاقی در جهان بدون هماهنگی روسیه و امریکا رخ نخواهد داد,مهمترین پایگاه هوایی امریکا در منطقه در قطر قرار دارد,بنابراین بحث اشغال تقریبا منتفی است,باید بسیار با احتیاط عمل کنیم و در دام نیافتیم,صرفا فراهم نمودن امکان استفاده قطر از خطوط هوایی ایران انهم در بخش غیر نظامی با هماهنگی سازمان ملل بلامانع خواهد بود,مهمترین موضوع حفظ بی طرفی است و تلاش برای برون رفت منتطقه از این بحران از طریق گفتمان سیاسی است تا ادعای ایران مبنی بر تمایل به ارامش منطقه و وحدت جهان اسلام اثبات گردد,باید از اظهار نظر افراد غیر مسیول بشدت جلوگیری شود و فقط و فقط وزارت امور خارجه در این زمینه اظهارنظر نماید و بقول رهبری عزیز صدای واحد از کشور شنیده شود,پازل جنگ برعلیه ما در حال شکل گیری است,نباید خودمان نیز تکمیل کننده این پازل باشیم
بهترین راه تاکید بر حفظ تمامیت ارضی قطر و کمک دیپلماتیک به همه طرفها برای حل بحران است. همه کشورها باید از وقوع هرگونه برخورد نظامی جلوگیری کنند. کمک به قطر تنها براساس درخواست رسمی و بینالمللی باشد.
باید ایران در قطر پایگاه نظامی ایجاد کند و از نیروهای حسد الشعبي و حزب الله در قطر استفاده کرد با این حرکت عربستان و امارات و بقیه اوباش کیش و مات می شوند .
اشغال قطر
ایران نباید درگیر این اختلافات شود . البته بدون تنش روابط خود را با قطر بهتر کند بدون اینکه کاری کند که عکس العمل چهار کشور را در پی داشته باشد
لطفا استدعا دارم بزرگان وعقلا کشور با درنظر گرفتن تمامی زوایای کلان و خرد ماجرا با توجه به تبعات موضوع اینچنینی دیپلماسی برد برد را مد نظر قرار بدند یعنی تمامی موضوعات مد نظر باشه ائم از اقتصادی سیاسی نظامی منطقه ای ووووووووووو
مادامی که قطر بطور رسمی تقاضایی از ما نکرده نبایستی اعلام موضع کرد.
ایران باید از این قضیه فقط و فقط در قبال هر نوع کمک ترانزیتی و سیاسی پول و امتیاز اقتصادی از قطر بگیره .
اصلا قطر با حدوث اين بگو مگوها ، از ايران درخواستى كرده است ، اگر بله ، از ايران چه خواسته است٠ تا بعد بريم سراغ فرظيات و احتمالات دوستان ديپلمات٠ شايد سكوت وزارت خارجه ايران تا الان ، به دليل حضور اينهمه دوستان ديپلمات در صحنه بوده است٠
نقش ما تو این بازی منفی هست، بهترین کار مذاکرات جدی و امتیاز دهی مناسب به مصر برای خروج از ائتلاف تحریم قطر هست. در صورت موفقیت کمر عربستان خواهد شکست. با وزن دهی مناسب میشود از ظرفیت اردن و ترکیه هم بهره جست،
فعلا مسیرهای هوایی رو باز کنید تا در ادامه ببینیم چه می‌شود
حمایت رو منوط به توقف استخراج گاز از پارس جنوب توسط قطر به مدت ۲۰ سال بکنید خیلی وقته گاز ما رو می برند
واقعا شرایط دشواری پیش آمده است. من که سالها مسایل سیاسی جهان را دنبال میکنم، برای اولین بار ذهنم هنگ کرده که سیاست ایران در مورد قطر چگونه باشد. فعلا بهتر است یکی دو هفته منتظر ماند و دید که مسایل چگونه پیش خواهد رفت. اگر قطر تصمیم قطعی بگیرد که در مقابل کشورها عربی خلیج فارس بایستد، احتمالا باید ایران به قطر کمک کند. آیا سیستم اطلاعاتی ایران میتواند به قطر کمک کند که از کودتای احتمالی در آنجا جلوگیری شود؟ این یک سوال مهم است.
حالا نمیخواد ایران باز نخود آش بشه
به نظر بنده الان باید ارتباط بیشتری با قطر برگزار کرد تا کشور های عرب منطقه بدانند ایران دشمن آنها نیست و در بدترین وضعیت آنها این ایران است که از اونها حمایت می کند نه کشورهای غربی
این خود زمینه ایی است برای ارتباط بیشتر با سایر کشور های همسایه
تابی جون قطر رای مثبت داد و فقط ترکیه و برزیل رای منفی داده بوددن
ایران باید قبل از هر اقدامی ، درستی رفتار دیپلماتیک با قطر را باید مورد ارزیابی قرار بدهد سپس بر اساس آن ، موضع گیری نماید .... ایران در این چند سال اخیر تلاش گسترده ای داشته که با عقل و منطق جمعی در داخل کشور ، روابط خود را با دیگر کشورهای منطقه گسترش دهد تا ضمن حفظ اقتدار و بالا بردن توان مواضع دفاعی ، توان بازوئی خود را نیز با دوستی دیگر کشورها تثبیت نماید.
تا آنجا که مدارک و قرائن نشان می دهد دولتمردان قطر نسبت به ایران یک موضع بی طرفانه داشته اند و در مشاجرات و مناظرات منطقه ای دخالت نداشته و بیشتر نقش میانجیگری ایفا کرده است .
اینکه با آمریکا همکاری داشته باید خدمت دوستان عرض کنم که هر کشوری مختار است ، کشور خود را با سلیقه خود اداره کند و بر اساس موقعیت های خاص تصمیم خاصی را بگیرد
ولی در مجموع ایران باید مواضع دوستی خود را حفظ کند و در این التهابات صورت گرفته ، سعی در برقراری میانجیگری را بازی کند و صلح و آرامش را به منطقه بازگرداند و اجازه ندهد منطقه به آشوب کشیده شود چون در مجموع تمامی همسایگان منطقه آسیب خواهند دید
به نظرم ماهم باید یک بار مثل آدم به ائتلاف بپیوندیم و خلاف جهت شنا نکنیم
باید بی طرف باشیم. اعراب به صورت سنتی در مقابل ایران متحد می شوند. پس نباید عکس العمل خاصی نشون داد.
باید از قطر در مقابل عربستان دفاع قاطع نمود تا اعتماد دیگر کشور هائی مانند امارات کویت عمان بحرین و... از عربستالن سلب گردد ایران تکیه گاه مطمئنی برای بقاأ انان در شرایط کنونی باشد ، نقش کلیدی ایران می بایست حمایت قاطعانه از قطر حتی اصورت نظامی در مقابل عربستان باشد در حقیقت باید با جذب کشور های عربی نه تنها عربستان را ایزوله کرد بلکه بتدریج به این عربها فهماند که نه امریکا و نه انگلیس حامی مطمئنی برای انها نخواهد بود و هر گونه نزدیکی و اتحاد با این دوکشور جنایتکار و خونریز موجودیت انانم را توسط مردم منطقه بخطر خواهد انداخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
نه من موافق نیستم باید رابطه معمولی را حفظ کرد ولی رابطه صمیمانه تر باعث ایجاد تحرکات در منطقه می شود چیزی که آمریکا و عربستان دنبال آن هستند تا بخواهند دوباره منطقه ناامن بشه هر گونه نزدیک شدن بیشتر به قطر دردسر های خاص خودش داره بهتر رابطه عادی یه کم خوب داشته باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
آمریکا در قطر پایگاه داره
توجه شود که امیر قطر خون ایرانی دارد و حمایت ظاهری و عملی از قطر ضروری است که شامل:
1. حمایت سیاسی
2.حمایت در برابر تحریم ها
3.حمایت در خصوص کودتاهای احتمالی(برنامه ریزی عملی در جلوگیری از این کودتا ها)
4. حمایت در خصوص اشغال این کشور
چقد تحليل گر داريم تومملكت ،آقا لطفا زودتر به يه جمع بندي برسيد مسؤلين ميخوان اقدام بكنن
بنابراین قطر هم اکنون نیز راه تنفسی جز ایران ندارد و به همین جهت اگر تهران در این شرایط حساس در کنار قطر باشد و حمایت واقعی و نه ظاهری خود را نشان دهد، قطر نیز در آینده قدرددان این حمایت ایران خواهد بود و ایران می تواند عواید زیادی را از حمایت های خود در آینده به دست آورد.
خوب این تحلیل شماست اقای تابناک 2 زار بده اش بهمین خیال باش سگ زرد برادر شغاله حمایت از قطر خیانت به ملت هستش اینا بارها و بار ها به ما خیانت کردند خودتون الان گفتین روسیه و چین علیه ما رای دادند با این که بیشترین روابط رو با اینا داریم خوب دیگه حساب کن اینا هم فردا روزی ما رو یادشون میره این عادت عرب هست
به نظر يك دام براي ايرانه. قطر از تامين كنندگان مالي تروريستهاي نزديك به داعشه. مواضعش به عربستان خيلي نزديكه. چطور ممكنه يك شبه رابطش با عربستان به صفر رسيده. اين قضيه خيلي مشكوكه. با عقل جور در نمياد. دولتمردان ما خيلي مراقب باشند. دولتهاي عربي در گردهمايي كه با ترامپ داشتند قطعا توطئه اي رو براي ايران ترتيب دادند.
قطعا اگر ما به آنها کار نداشته باشیم آنها به ما کار خواهند داشت شرایط ما با کشورهای اسکاندیناوی و سوئیس و غیره بسیار متفاوت است ما در شرایطی هستیم که یا باید فعال عمل کنیم یا این که خود را برای هجومی دیگر از جانب دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای آماده کنیم. عمده دلیل اعراب علیه قطر نزدیکی با ایران است مردانگی نیست در این شرایط قطری ها را به حال خود رها کنیم البته با ورود به جنگ به هیچ وجه موافق نیستم چرا که ممکن است همین سناریویی از پیش تعیین شده باشد. درود بر رهبر حکیم که با اطمینان می توان مواضع ایشان را پذیرفت.
بهترين روش براى ما اين است كه بدون جهت گيرى سياسى در اين مناقشه و با حفظ بى طرفى روابط اقتصادى را با قطر گسترش دهيم.
ایران روسیه ترکیه عراق کویت عمان لبنان یمن میتونن به قطر کمک کنن
ما مي توانيم روابط اقتصادي كه از قبل با قطر داشتيم رو ادامه بديم. اين امتداد چيزي است كه از قبل وجود داشته و هيچ كشوري حق نداره در مسائل اقتصادي و داخلي ما دخالت كنه!
اما من به هيچ عنوان نمي پسندم كه قطر بخواد در موقعيت جنگ و تهديد از طرف اعراب قرار بگيره! ويراني هر جا كه باشه جامعه جهاني ضرر خواهد كرد!
اين آرزويي نيست كه ما براي قطر داشته باشيم! ما طعم و مضرات جنگ رو خوب مي فهميم! قطر از طرف ما تنها و منزوي نخواهد ماند. اما طوري رفتار نمي كنيم كه باعث ضرر اين كشور بشه!
به ما ربطی نداره اینا باهمند اختلافاتشون مثل اختلافات یک خانواده است ودشمن مشترکشون ایرانه پس لطفا نه خیال پردازی کنیم نه هزینه کنیم
از قدیم گفتن زن و شوهر صبح دعوا می کنن ، شب آشتی ! الکی نباید دخالت کرد
هیچ کسی حتی دولت ها نمیتوانند عاقبت اتفاقات عربستان وقطر را نیز کمک کردن و یانه کردن ایران به قطر را پیش بینی کند گذشت زمان واتفاقات پیش بینی نشده سیاست کشورها از قبیل ایران را اجبارا تعیین میکند.چون اگر درگیری بوجود آید. یک دفعه اتفاقی تحمیلی پیش می آید که ایران را اجبارا وارد درگیری میکند. چه بسا درجنگها سیاست کشورها بر اساس منافع خود از دوستی به دشمنی ویا بالعکس از دشمنی به دوستی تبدیل گردد
پول قطری و سیاست کثیف قطری از بدو جنگ صدام علیه ایران شروع شد و اکنون که ادامه دارد با حمایت از داعشیها و سلفیها و اخوانیها و هرچه تروریستی که منطقه و کل جهان را به آشوب کشیده است پولهای بلاعوض به صدام بر علیه ما خصومت قطری را برایران تازه انقلاب کرده نشان داد و اعمال کثیفشان بر ریختن خون جوانان کشور عزیزمان ایران . و چند دهه با افزایش تولید گاز از میدان مشترک با ایران سهم بسیار بالایی را تصاحب نمود و البته منابع مالی شد برای رشد تروریست منطقه ایی و این آخری مردم مظلوم یمن که به قتلگاه تعصب عربی فرستاده شده اند.حالا ایران ما شده است کارت بازی ان خناسان... زهی خیال باطل ایران قدرت مند است زیرا مردمی نجیب و قدرتمند دارد. سعودیها را همین بس که پیغمبر خدا فرمود من از عرب هستم اما عرب از من نیست
قطر برادر دینی ماست حمایتش کنید. زنده باد ازادی
صد بار بهش گفته بودم که تو یه جلسه رسمی دمپائی پات نکن و مثل آدم کفش بپوش
حالا مهمونت ( کله هویجی ) همون دمپائی رو میخواد بکنه تو.....ت
به نظر من این یک دام هست !
نکته:
۱- بعد سفر ترامپ اتفاق افتاد!
۲- عربستان میداند قطر با این سرمایه اگه محاصره بشه میره سمت ایران
۳- هم عربستان هم قطر متحد امریکا هستند و امریکا پایگاه نظامی و قرارداد نظامی دارد .
۴- عربستان بدون هماهنگی با امریکا کاری نمیکنه . پس یک نقطه مشترک هردو دارند که معادله رو میچینه - امریکا
۵- قطر بزرگترین صادر کننده گاز جهانه. مصر ۶۰ درصد گازش رو از قطر میگیره. حالا چه جوره که تحریمش میکنه؟توجه : قیمت گاز. شرکت های گازی امریکا.
۶- در نهایت عربستان و امریکا به این چیزها فکر کردن. پس معادله چیده شده
پ .ن : دقت کنیم رکب نخوریم.
احتیاط، صبر، انتظار و هشیاری را در این گرد و غبار فتنه فراموش نکنیم!!
باید از قطر تا می‌تونیم بدوشیم به تلافی همه هزینه هایی که برای ما تو جنگ با تروریست ها درست کردند
هدف فقط منافع ملی
این اتفاقات اونم بعد از سفر ترامپ به منطقه نشون میده اینا همش یه طرح آمریکایی- صهیونیستی هست.
ایران باید با خیلی هوشمندانه عمل کنه
شاید نقشه ای برای درگیر کردن ایران باشد مسئولان باید خیلی بافراست و تیزهوشی عمل کنند الان دقیقا عین بازی شطرنج است
به نظرم واکنش ایران باید با نحوه مقابله قطر با این موضوع هماهنگ باشد .
1 - فعلاً اقدام ما در همین حد ابراز تاسف و ... باشد .
2 - در صورت تداوم در حد در اختیار گذاشتن خطوط هوایی ، تدارکات مواد غذایی و حمل و نقل دریایی
3 - در صورت کوتاه آمدن قطر در جهت حل موضوع اقدام صورت گیرد .
4 - در صورت برخورد جدی قطر مثلاً تهدید به خروج همیشگی از شورای همکاری و یا اقدام در این مورد حمایت بیشتر از قطر
باید توجه داشت که به دلیل وجود پایگاه آمریکا در قطر احتمال اقدام نظامی در این مشاجره پایین است .
به نظر من بخوابونیم دهنش .....
یک رفتار عاقلانه و بدون ایجاد تنش بیشتر با بقیه همسایگانمون ولی نباید اجازه بدیم دوباره یک کشور توسط ادم کش ها بلیده بشه و نابود بشه حمایت ها باید پشت پرده و اشکار باشه بر حسب نوع اون ها
به نظر من کلا سیاست های منطقه ای ایران باید طوری باشه که در عین حال که تنشهای منظقه ای رو زیاد نمیکنه مانع وحدت کشورهای عربی با هم بشه. کلا باید دنبال راه هایی باشیم که روابط بین کشورهای عربی رو شکر آب کنیم.
باید دست روی دست بذاریم ببینیم آخرش چی میشه . یه پاکت پفیلا یا تخمه هم این وسط،دم دستمان باشه بد نی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل