سفید‌پوشانِ ناسوگوارِ تقوایی؛ منفی و مثبت‌های فرهنگ‌سازی به سبک اهالی فرهنگ

سفید پوشی مراسم یادبود مرحوم ناصر تقوایی، از جهت عمل به وصیت او ارزشمند بود، اما از نظر تلاش‌های عده‌ای، در جوسازی روی نمادهای عزاداری در ایران، از همان اشتباهات رایج در تقلاهای فرهنگی ماست.
کد خبر: ۱۳۳۵۷۶۰
| |
2035 بازدید
|

سفید‌پوشانِ ناسوگوارِ تقوایی؛ منفی و مثبت‌های فرهنگ‌سازی به سبک اهالی فرهنگ

سرویس اجتماعی تابناک_ چه در میان طیف‌های رنگارنگ باورها از ایدئولوژیک تا لائیک، چه در گستره‌ی عوام و خواص، فرقی نمی‌کند؛ هر نقش و هر کنشی که از ژرفای دل و جان برنخیزد و تنها به ادا و اطوار آراسته شود، شاید در لحظه‌ای چون گلی نو شکفته، برای آنی، چشم‌ها را خیره کند، اما چون شهابی در آسمان، زودگذر است و در یادها نمی‌ماند. چرا که رخنه در معرفت ندارد و عمیق نیست.  

فرهنگ‌سازی تزریقی و نتیجه وارونه

این حکایت، قصه‌ای‌ست که بارها در گوشه و کنار زندگی دیده‌ایم، شنیده‌ایم و زیسته‌ایم؛ مثالش حکایتی از تلاش‌های بی‌ثمر نهادهایی که در پی کاشتن بذری دلخواهِ کاغذنوشته‌های اداری در خاک فرهنگ‌اند، اما به جای رویش، وارونگی درو می‌کنند. اساسا وقتی ورود می‌کنند چون از ژرفای اعتقاد نیست، برای نمایش است، فیلم است، پر کردن چک لیست است برای همین حتی برعکس نتیجه می‌دهد.

تصور کنید نهری آرام که سالیان دراز، بی‌هیاهو، در بستر خودجاری‌ست. مردم، بی‌حساسیت و بی‌هیچ اجباری، در کنارش گام برمی‌دارند و از زلالی‌اش بهره می‌گیرند. اما ناگاه، هنگامی که دستانی مداخله‌گر به نام پاسداری از فرهنگ نهرپروری و هر عنوان دیگر، به سوی این نهر دراز می‌شود و می‌کوشد مسیرش را به زور تغییر دهد یا بزور حفظ کند، همان نهر آرام، خروشان می‌شود و نهرهایی می‌شود که هر یک سویی می‌رود که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. مردم هم دیگر سمتش نمی‌آیند. این‌گونه است که نهادهای فرهنگی، با اصرار بر اموری چون نام‌گذاری‌های مذهبی یا ایرانی برای تازه‌متولدین، نه تنها به مقصود نمی‌رسند، بلکه مردم را به سوی مسیری وارونه و عکس شعارهای آنها سوق می‌دهند. گویی هرچه بیشتر بر چیزی پافشاری کنند، همان چیز در چشم مردم رنگ می‌بازد و به جای پذیرش، طرد می‌شود.

بسیاری از مردم چنین تحلیل‌ها و تزریقهایی را به سادگی پس می‌زنند. چیزی که درباور و در عمق ریشه داشته باشد، فراگیر هم می‌شود‌. و علاوه بر فراگیری _که گاه می‌تواند کوتاه مدت باشد_ این بار برای طولانی مدت در بین مردم جا باز می‌کند. لذا فراگیری هم با فراگیری فرق دارد و مثل محتوای سطحی اینستاگرامی قرار نیست کوتاه مدت به آن دل ببندیم. حرکتِ آهسته و پیوسته، عمیق‌تر نفوذ می‌کند.

این ماجرا در مراسم‌های عزاداری هم دیده می‌شود. گاهی بعضی‌ها به جای سادگی و احساس واقعی، مراسم را به یک نمایش پرزرق‌وبرق تبدیل می‌کنند. مثلاً رقص‌های عجیب و غریب در مراسم عزا، شاید لحظه‌ای توجه جلب کند، اما مثل آتشی است که زود خاموش می‌شود و اثری ماندگار ندارد.

مراسم مرحوم تقوایی

 به یادبود مراسم درگذشت ناصر تقوایی، فیلم‌ساز بزرگ، نگاه کنید: عده‌ای با لباس‌های سفید یکدست و حرکاتی سعی کردند یاد او را گرامی بدارند، اما این کار _غیر از جنبه عمل به وصیت_ مثل شعری است که چند روز در شبکه‌های اجتماعی سر زبان‌ها می‌افتد و بعد فراموش می‌شود.

اما همین اقدام از زاویه توجه به وصیت آن مرحوم دارای ارزش است و اتفاقاً در فرهنگ ایرانی توجه به وصیت در گذشته یکی از آداب و ارزش‌های قابل احترام به شمار می‌رود؛ چرا که دلی و کاملاً از ژرفای جان نسبت به انجام آن اقدام می‌شود. این بخش از کار، هرچند کوچک و صادقانه، اما برخاسته از دل، خیلی بیشتر از صدها حرکت نمایشی و بی‌روح اثر می‌گذارد. 

 چنین عملی، از آن‌رو که از دل برمی‌آید، به دل می‌نشیند و در خاطر مردم حک می‌شود. شاید حتی الهام‌بخش تغییراتی در شیوه‌های جاری نیز شود، چنان‌که موجی کوچک، دریا را به تلاطم وا می‌دارد.

سفید پوشان ناسوگوار در فیلم کوتاه و بی‌اثر؛ پ منفی و مثبت‌های فرهنگ‌سازی به سبک اهالی فرهنگ

رنگ علیه رنگ

باری اشتباه از آنجا شروع می‌شود که علیه یک رنگ، رنگ دیگری را علم کنیم. سیاه‌پوشی در عزای ایرانیان، نه صرفاً رنگی برای مرگ، که نمادی‌ست ریشه‌دار در تاریخ و فرهنگ. اما چه بسا روزی، رنگی دیگر، شاید سفید یا هر رنگ دیگری، جای آن را بگیرد، به شرطی که از دل مردمان برخیزد و در جان‌شان ریشه دواند. همانند دین زرتشتی. وگرنه، هر نمایش و ادایی که از عمق وجود برنخیزد، چون فیلمی‌ست که بازیگرانش نقش خود را باور ندارند؛ زیبا شاید، اما بی‌جان و بی‌ماندگار. فرهنگ، چون رودی‌ست که مسیر خود را از قلب مردم می‌یابد، نه از اجبار و تقلید و ادا و اطوار.

هر رنگ دیگری به جای سیاه اگر سالیان سال تبدیل به نماد عزا و سوگواری باشد طبیعتاً ممکن است در بین بعضی‌ها دلزدگی نیز ایجاد کند. سیاه پوشیدن در جامعه امروز ایرانی نماد سوگوار بودن است و تلاش برای تغییر آن رنگ، دوباره سرنوشتی مشابه برای رنگ جدید رقم خواهد زد. انگار تقلای بیهوده ای‌است. تغییری اگر قرار است رخ دهد، در پروسه زمانی و در رود جاری مردم رخ خواهد داد، نه در ادا در آوردن و یا تزریق مستقیم ایده و عقیده به دیگری....

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
گزارش خطا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
یعنی چی نماد عزاداری؟؟؟؟؟ آقا یکی دوست نداره فامیل و خانوادش مشکی بپوشن این چه مشکلی داره؟؟
پاسخ ها
سعید
| Germany |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
مگر هر وصیتی که متوفی بکنه ارزشمند و بایستی عمل بشه که اینطوری در سطح وسایل فرهنگی جامعه اون رو بسط و ازش دفاع میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
سعید جان بله ارزشمنده
احترام به فرد فوت شد در روز خاکسپاری ایشان نشانه احترام به بازماندگان است
چرا شماها فکر می کنید مردم در همه حال باید مدافع و طرفدار سبک زندگی و خواست و سلیقه شما باشند
مثلا من وصیت کرده ام در خاکسپاری من سفید بپوشند و نی و دف بزنند و گریه زاری با صدای بلند نکنند و انتظار دارم اطرافیان من مراعات کنند
سعید
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
عزیز جان فرهنگ ساختن با هوس و دوست داشتن و وصیت های اینجوری هم خوان نیست،، عقل درایت و درک عمیق همراه با آینده نگری نیاز داره، چیزی که به یک جامعه اصالت میده و اون اصالت باعث قئام و پایداری جامعه و فرهنگش میشه، نه آنچه را که مرا خوش آید، آن به
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
فرهنگ امری جاری و پویاست
مردم باید کم کم فرهنگ های غلط را تغییر بدهند و فرهنگ های درست را جایگزین کنند
من با تجملات و غذا دادن در هنگام عزا مخالف هستم و دلایل منطقی برای آن دارم
از رفتار مداح ها برای گرفتن به اصطلاح اشک از صاحبان عزا و میهمانان هم به شدت مخالفم چرا که یک بار شاهد ایست قلبی دختر متوفی در هنگام اوج گرفتن جناب مداح بودم
باید فضا آرام و محترمانه باشه که صاحبان عزا هم با آرامش بتوانند درد و رنج خود را تحمل کنند
فرهنگ قدیم ما یعنی بردن غذا برای صاحبان عزا و تنها نگذاشتن آنها بسیار درست بوده
نه اینکه همه حمله کنند و یک وعده غذا بعد مراسم تدفین بخورند و یک پک خوارکی هم ببرند و کلا صاحبان عزا را با کلی مخارج و شاید قرض و بدهی به حال خود
رها کنند
از نظر من رفتار کردن مطابق میل متوفی هم نوعی همدردی و احترام به متوفی و بازماندگان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
مگر پوشیدن لباس سیاه رنگ در اسلام مذمت نشده است؟
پاسخ ها
سعید
| Germany |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
پوشیدن لباس تمام سیا و بطور روزمزه و اگر جزء فرهنگ روزانه ی جامعه بشه مزمت شده، ولی در مراسم های این چنینی که به ندرت پیش میاد قابل ایراد گرفتن نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
کلا سیاه پوشیدن اشتباه است و این مساله باید اصلاح شود
یاشار از سلماس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
فرهنگ مقوله ای تاثیر پذیر از عوامل مختلف است و ممکنه در طی زمان دچار تغییرات بشه و مثل جریان آب راه خودش رو پیدا می کنه حالا شما هی زور بزنید اون چیزی که مد نظرتان هست را تحمیل کنید نمیشه بیخود دست و پا نزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
سیاه پوشیدن در عزاداری فرهنگ عرب هاست. ایرانیان باستان در زمان عزاداری سفید میپوشیدند
پاسخ ها
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
دروغ محض.عدشم اگه قراره به سبک ایرانیان باستان باشه که بایستی جنازه مرحوم رو خوراک کرکس ها می کردن
ناشناس
|
Finland
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
همین نقدها فضای خودی و غیر خودی را تشدید می کند و فاصله ها را زیادتر! نشر چنین نقدهایی جامعه غیر خودی را برای پررنگ کردن رفتارهای مشابه مصمم تر می کند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
سیاه و سفید پوشیدن برای کسی که از دنیا رفته هیچ سودی ندارد.سیاه هم مانند سفید رنگ هست .فکر نکنم حتی سیاه پوشیدن جزی از دین باشه .فقط یک نوع احترام به خانواده درگذشته هست.بعضی ها هم بیخیال موضوع هستن.در هر صورت سیاه پوشیدن اعتقاد دینی نیست.متن را فراموش کردیم دنبال حاشیه شدیم.تا زنده هستیم همدیگر را دریابیم.
برچسب منتخب
# آتش بس غزه # خروج از ان پی تی # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران # حمله اسرائیل به ایران # مکانیسم ماشه # اسنپ بک
نظرسنجی
کدام کالا را نسبت به قبل کمتر مصرف می‌کنید؟
مرجع جواهرات
الی گشت