بازدید 57702
به بهانه تکرار ضرب و شتم دانش آموزان در رودبار جنوب و بازداشت معلم خاطی؛

تنبیه دانش‌آموز با جریمه هم تخلف است؛ مگر می‌شود معلمی نداند؟!

در مهرماه سال گذشته، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، از تعداد شکایات والدین دانش آموزان درباره تنبیه بدنی فرزندانشان خبر داد. به گزارش ایلنا، رحیم میرشاه ولد، از ثبت حدود 2000 شکایت طی سالهای 93 و 94 خبر داد؛ آماری عجیب که بیانگر بی قانونی در سطحی گسترده است.
کد خبر: ۶۸۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰ 24 April 2017
سیلی زدن، ضربه با خط کش فلزی، شلاق، ضرب و شتم، لگد، پیچاندن گوش، فحاشی، فرو رفتن مداد در سر بر اثر شدت ضربه وارده و...؛ اینها تنها چند مورد از تنبیه های بدنی است که به تازگی در مدارس سراسر ایران رخ داده و رسانه‌ای شده است؛ آن هم در حالی که نزدیک دو دهه از ممنوعیت تنبیه بدنی در مدارس می گذرد و قانونگذار مواردی خفیف‌تر از تنبیه بدنی را نیز غیرمجاز دانسته است.
به گزارش «تابناک»، آخرین نمونه از این دست، اتفاقی است که از جنوب کرمان به رسانه‌ها راه یافته و بازتاب وسیعی در جامعه داشته است؛ اتفاقی که به استعفای مدیر آموزش و پرورش شهرستان منجر شد و حالا به فاصله چند روز از وقوع، به بازداشت معلم خاطی نیز منجر شده است. البته تنبیه بدنی در مدارس ایران اتفاقی بی سابقه نیست، آنقدر که می‌ببینیم مورد اخیر در جایی رخ داده که چندی پیش، تصویر هولناکی از تنبیه دانش آموز به دست معلم منتشر شده بود؛ تصویر فرو رفتن مداد در سر دانش آموزکه دلخراش بود و چندی پس از تنبیه شماری از دانش آموزان این شهرستان به دلیل عجز از پرداخت شهریه رخ می‌داد!
 
تنبیه بدنی در شوش خوزستان، تنبیه بدنی در کرمان، تنبیه بدنی در الیگوردز در سال 94، تنبیه بدنی در استان گلستان، تنبیه بدنی با شلاق به دلیل عدم پرداخت شهریه در استان کرمان در مهرماه 95، تنبیه بدنی در استان شیراز در آبان ماه95، تنبیه بدنی در مدرسه ای در روستای تولوز از توابع خدابنده در زنجان در مهرماه 95، تنبیه بدنی در مدرسه ای در منطقه9 تهران در مهرماه 95، تنبیه بدنی با خط کش فلزی در رودبار جنوب در فرودین سال جاری و... . اینها تنها نمونه های محدودی از اتفاقات مشابهی هستند که مجال رسانه ای شدن یافته اند اما به رغم بحث ها و اظهارنظرهایی که از سوی کارشناسان این حوزه، اهالی رسانه و مردم صورت گرفته، تدبیری برای جلوگیری از تکرارشان اندیشیده است.

تنبیه بدنی ممنوع!

در سال 1379 تنبیه بدنی طی آیین نامه اجرایی مدارس به طور کلی و به هر شکلی ممنوع اعلام شد. ماده 77 این آیین نامه مقرر می دارد: «اعمال هرگونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع و در اعمال تنبیهات نباید بین دانش آموزان تبعیض و استثنایی قائل شد.» صراحت این ماده قانونی به اندازه ای است که هر کسی با حداقل سواد هم می تواند متوجه منع اکید مقنن درباره تنبیه بدنی در مدارس شود. با این حال چطور ممکن است معلمین استخدامی آموزش و پرورش این یک سطر قانون را متوجه نشده باشند؟ آیا نمی توان این گونه تصور کرد که بسیاری از معلمین حتی یک بار هم به قانون اصلی شغلشان رجوع نمی کنند؟

از سوی دیگر، قانونگذار در متن این ماده بیان کرده است که تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه هم ممنوع است؛ بنابراین وقتی تعیین تکلیف برای تنبیه منع شده، چطور می شود دانش آموزان را تنبیه جسمی کرد؟

گفتنی است، در سطح بین الملل هم قوانین بسیاری برای جلوگیری از تنبیه بچه ها در نظر گرفته شده است. کنوانسیون حقوق کودک مورخ نوامبر 1989 از جمله این قوانین است که در فصل های گوناگون به حمایت از کودکان پرداخته است. همچنین است، قانون حمایت از کودکان مصوب 1381 در مجلس شورای اسلامی که در ماده 5 خود مقرر می دارد: «کودک آزاری از جرایم عمومی بوده و احتیاج به شکایت شاکی خصوصی ندارد» و این به آن معناست که اگر ما تنبیه دانش آموزان در مدارس را مصداق کودک آزاری بدانیم، معلمین خاطی مجرم عمومی تلقی شده و بخشوده نخواهند شد!

در مهرماه سال گذشته مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش  از تعداد شکایات والدین دانش آموزان درباره تنبیه بدنی فرزندانشان خبر داد. به گزارش ایلنا، رحیم میرشاه ولد خبر از ثبت حدود 2000 شکایت در سال های 93 و 94 خبر داد؛ آماری عجیب که بیانگر بی قانونی در سطحی گسترده است.

آسیب شناسی تنبیه بدنی در مدارس

برخی بر این باورند که تنبیه های بدنی در مدارس کشور، دلایل و ریشه های بسیاری دارد و برای حل این معضل ابتدا باید به این مشکلات رجوع کرد و در پی از بین بردن آنها برآمد. محمدرضا خوانساری، روانشناس بالینی و کارشناس در این حوزه در مصاحبه با خبرنگار تابناک گفت: «بسیاری از بچه هایی که به مدرسه می آیند، آموزش های لازم را در خانه ندیده اند و  بخشی از مشکلات تربیتی منزل این دانش آموزان به مدرسه وارد می‌شود و معلم در عین اینکه باید تربیت تحصیلی دانش آموز را به عهده داشته باشد، مجبور است تربیت اخلاقی دانش آموز را هم انجام دهد.» خوانساری ادامه داد: «باید توجه کرد که شرایط مالی معلمین و استرس کلاس داری و شرایط اجتماعی آنها همه دست به هم می دهند و باعث بوجود آمدن اتفاقات این چنینی می شوند. ما انسان ها زمانی که عصبی می شویم مشکلاتمان را بر سر در دسترس ترین افرادی که اطراف ما هستند خالی می کنیم و معلم هم مشکلات خود را بر سر دانش آموزان خود خالی می کند.»

اما باید دید اساسا تنبیه دانش آموزان کارکردی در تربیت آنها خواهد داشت یا خیر؟ محمدرضا خوانساری در این باره نیز به تابناک گفت: «به طور کلی تنبیه و سرزنش بچه ها چه در منزل توسط والدین انجام بگیرد و چه در سیستم آموزشی انجام شود، آموزشی برای بچه در بر نخواهد داشت و تنها باعث می شود تا موقتا بچه رفتاری را که به خاطر آن مورد تنبیه واقع شده است از خود نشان ندهد. بهترین روش برای یادگیری، تشویق و تقویت بچه و ایجاد مسئولیت پذیری در اوست، تشویق درست هم تشویق گام به گام است.»
 
وی همچنین درباره تفاوت های استعدادی دانش آموزان با یکدیگر گفت: «فردی از نظر استعداد در سطح مشخصی است و توانایی او هم برای همان سطح است. بعضی وقتها اما معلم ها انتظار دارند که دانش آموز فراتر از استعدادش ظاهر شود و فراتر از توانایی دانش آموز از او تکلیف می خواهند. در این صورت بچه علاوه بر اینکه احساس ناتوانی می کند، دچار مشکلات روانی هم می شود. حتی خود معلم هم دچار سرخوردگی می شود. به این دلیل که انتظار بیش از اندازه از دانش آموز دارد و وقتی که انتظار او برآورده نمی شود از دست دانش آموز عصبانی می شود و ممکن است دانش آموز را تنبیه کند.»
 
تنبیه دانش‌آموز با جریمه هم تخلف است؛ مگر می‌شود معلمی نداند؟! 
گزاره قدیمی و منطقی وجود دارد، مبنی بر اینکه در پس هر معلولی، علتی نهفته است. از این نظر باید دید تنبیه های صورت گرفته در مدارس چه علتی دارند. بسیاری، معلمین را تماما تخطئه می کنند و اما در این بین هستند کسانی که در پی ریشه های این دست اتفاقات اند.

خوانساری در این باره تصریح کرد: «بخشی از این موضوع به سطوح بالای جامعه برمی گردد که باید حق و حقوق مناسب و مطلوبی برای معلمین در نظر گرفته شود تا با علاقه بیشتر به کارشان بپردازند، بخش دیگری هم به خانواده برمی گردد که نیاز است خانواده سهم خوبی در تربیت فرزندان خود داشته باشند، بخش دیگری هم به ویژگی های خود معلم برمی گردد. معلم به رغم این مشکلات باید سعی کند که هدف اولیه اش رفتار صحیح و خوب با دانش آموزان و همچنین تشویق آنها به یادگیری باشد و نباید نیازهای بیش از اندازه از داتنش آموزان داشته باشد.»

او همچنن گفت: «مشکل دیگری هم که به سیستم آموزش و پرورش ما آسیب وارد کرده، گزینش های آموزش و پرورش است. بعضا پیش می آید که در سیستم آموزش، افراد به صرف اینکه مثلا آدم های مذهبی هستند در آموزش و پرورش استخدام می شوند. بدون بررسی سایر صلاحیت های دیگر آنها از جمله اینکه آنها تحصیلات مناسبی داشته باشند، یا از نظر اخلاقی انسان های مناسبی باشند، یا اینکه از نظر روانی در شرایط مناسبی باشند. به همین دلیل است که روز به روز سیستم آموزش و پرورش ما به سمت قهقرا می رود.»

گفتنی است، نزدیک به صد سال از ممنوعیت تنبیه بدنی در بسیاری از کشورهای اروپا می گذرد. همچنین در خیلی از ایالات آمریکا هم تنبیه بدنی همراه با ممنوعیت است. حالا که نزدیک به دو دهه از تصویب قانون منع تنبیه بدنی در مدارس در ایران گذشته، گویا لازم است تا پدرومادران حقوق فرزندان خود را بشناسند. بدون شک، اگر موارد پیش آمده با شکایات و پیگیری های جدی تری رو به رو می شدند، امکان تکرار آنها به وجود نمی آمد. از سوی دیگر، آموزش و پروش می تواند با ایجاد فضایی آرامتر برای معلمین و با به خرج دادن وسواس بیشتری در گزینش آنها، مانع تکرار این حوادث شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۵۹
تا زمانیکه افرادی در قالب نیروهای شرکتی ، سربازمعلم ، حق التدریس و ازاد باعنوان معلم بدون شرایط لازم وارد اموزش و پرورش می شوند باید منتظر این اخبار بود.
با سلام .نمیشه از کار این معلم ها دفاع کرد ولی شمام بی انصافی رو از حد گذروندید .دانش آموز درس نمیخونه تکلیف انجام نمیده شیطنت هم میکنه .حالا به نظر شما معلم قراره چطور درس رو خالی کنه؟ اگه یاد هم نگیرن آموزش و پرورش گیر میده بهشون دیواری کوتاه تر از معلم نیست نه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
چقدر معلم بیکار ریخته تو تابناک
دانش اموزی که هرچه بهش نصیحت می کنی ...به هیچ صراطی مستقیم نیست و دائم بقیه را اذیت می کند را چطور باید فهماند که مدرسه و جامعه طویله و جنگل نیست؟
نتیجه قانونهایتان را همه روزه در جامعه می بینیم
البته من مخالف تنبیه برای درس و تکلیف هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
تو اول مشکلت را با خودت حل کن. جمله اولت با جمله آخر در تضاد است. خدا شفات بده
روانشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
شما اگر سواد برخورد با دانش آموز و برخورد روانشناسی داشتی توهین به جامعه ای که خودتم داخلش بزرگ شدی نمیکردی
اگر عرضه دارین دو خط مطلب هم واسه معلمایی که فقط به خاطر بیان مشکلات صنفی زندانی هستن بنویسین
آموزش و پرورش بیشترین پرسنل و در عین حال کمترین خلاف و فساد رو نسبت به دستگاهای دیگه داره.
اما شما طوری مطلب مینویسین که انگار نه انگار اون معلم خاطی فقط یک نفر از این جامعه بزرگه.

شماکه کشورهای اروپایی رو مثال میزنی بگو چه چیز ما شبیه به اروپاست که معلمین ما باید باشن؟
معلمین ما مثل اونا حقوق و مزایا میگیرن؟
معلمین ما مثل اونا امکانات آموزشی دارن؟
معلمین ما شان و‌منزلت و احترام اونا رو دارن؟

معلمی که دهم ماه حقوقش تموم میشه چه انتظاری ازش داری؟
معلمین قراردادی (شرکتی) جدید با حقوق 700 هزار تومانی که هر شش ماه بخشی از آن پرداخت می شود و هر کدام چندین سال معوقه دارند + والدینی که در تربیت فرزندان خود عاجز مانده اند و انتظار دارند فرزندشان در مدرسه تربیت شود + توقع تربیت و آموزش تمام و کمال از معلمینی که انگیزه شان گرفته شده است + تبعیض شدید در حقوق و مزایای کارکنان آموزش و پرورش و سایر دستگاهها +مطالب درسی عهد عتیق و غیرکاربردی + مدیران ستادی جناحی نالایق = وضعیت امروز آموزش و پرورش
چه توقعی از این سیستم دارید ؟؟؟
۲۰۰۰شکایت از معلمین در طی دوسال تعداد معلمان کشور بیش از یک میلیون نفر هستش که دو هزار از یک میلیون در دوسال به نظرم چیزی نیست حالا تعداد مسئولین کشوری و تعداد اختلاسها رو حساب کنید ببینید فکر نمیکنم مدیر رده بالایی پیدا بشه که اختلاس نکرده نمیدونم چه سیاستیه که این همه معلمان کشور رو که کمترین حقوق رو در بین کارمندان کشور دارند در حالی که باسوادترین قشر کشور هستن میخوان زیر سوال ببرن
باید به آقای خوانساری بگویم تا کنون قانون گزینش آموزش و پرورش را مطالعه کردند یا مثل همان معلم که به قول خودشان می گوید قانون را مطالعه نکرده است باید به اطلاع ایشان برسانم از اصلی ترین موضوعاتی که در بررسی و تحقیق داوطلبان خدمت در آموزش و پرورش بررسی می شود اخلاق نیکو و مسوولیت پذیری است و این چهت که شخص با تحصیلات کم و به قول ایشان مذهبی که خودش جای سوال است امروز بهترین دانشجویان و با مدرک کارشناسی و بالاتر جذب می شوند لطفا با مطالعه سخن بگویم و دست از تخریب بیش از پیش فرهنگیان شریف که با سختی های زیاذ بار فرهنگ را به دوش می کشند بردارید لطفا حتما نظر ما را منشر کنید
بیاییدواقع بین باشیم، ایا تو مدت این همه سالهایی که آموزش با تنبیه همراه بود نسلهای مودبتر و با سوادتری داشتیم یا طی مدت این 20 سال پیشرفت در سطح سواد و ادب دانش آموزان به وجوداومده؟!؟!
الان معلمان هیچ حربهای، تاکید میکنم هیچ حربه ای برای کنترل دانش آموزان سر کلاس ندارند. تنبیه که ممنوعه، نمره هم که کیلوییه،امتحانات هم که الی ماشاالله در نوبتهای متعدد و به صور مختلف برای هل دادن دانش آموزان به اون طرف مدرک دیپلم برگزار میشه، ردی هم که کلا از نظام آموزش حذف شده.
باور کنید در سطح عمومی سواد به خاطر همین تساهل و تسامح در آموزش و پرورش کلی افت کرده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
معلم آن زمان که شما بچه ها رو میزاید ده شصت و هفتاد بود
بسیار خوب تنبیه بدنی ممنوع اما چیزی جایگزین ان شود تا معلم از ان استفاده کند.در غیر این صورت مسئولان ومردم عزیز بدانند این ره که میروید به ترکستان است.دوستان،خشکسالی ونابودی محیط زیست به چشم قابل دیدن وقابل لمس است امااضمحلال آموزش در نسل اینده این سرزمین تاثیر منفی خواهد گذاشت ومتاسفانه تا چشمها را خوب باز نکنیم قابل دیدن نیست.دوستان،معلم باید فراغ بال داشته باشد تا بتواند در ساعاتی که در کلاس مشغول تدریس نیست شیوه های نوین اموزش را تمرین ومطالعه کند.اگر امروز معلمین را منکوب وابزارهایی که دست انهاست بی اثرکنیم نتیجه اش افزایش دزد وقاچاقچی در جامعه بجای مهندس ودکتر وکاسب منصف و...خواهد بود.انشالله همه عاقبت بخیر شویم ولی این مسائل پیش امده نشان میدهد نیاز به تدوین قوانین جدید وشیوه های نوین در بخش اموزش داریم.هیچ کشوری در دنیانیست که بخش اموزش ان پیشرو باشد وان کشور دربین جهان سوم قرار گیرد وهیچ کشوری نیست که از اموزش ضعیف برخوردار باشد ودر زمره کشورهای قدرتمند دنیا قرار داشته باشد.
چرا اینقدر به معلم خلع سلاح شده گیر داده اید؟ یه نظر سنجی بکنید همه معلمان دوست دارند هرچه زودتر بازنشست بشن. کلاسها پر از یک مشت ارازل و اوباش شده که نمیشه بهشون گفت بالا چشمتون ابروست. خود دانش،آموزان درسخوان و والدینشان هم شدیدا شاکی هستن. درصد فبولی و فرستادن به پایه بالاتر وضعیت تحصیل رو وخیمتر کرده. با این روند در آموزش و پرورش رو ببندن بهتره. ۲۲سال سابقه تدریس دارم یه زمانی وقتی مدرسه میرفتم کیف می کردم الان انگار که دارم به زندان میروم. شاید یه عده ای بگن اینقدر ناراضی هستین برو استعفا بده اما این رسمش نیست ما بهترین دوران عمرمون رو با کمترین حقوق در محرومترین جاها خدمت کردیم. مشکل از معلم نیست مشکل رو همتون بهتر از من میدونید. به شتر گفتن گردنت کجه گفت کجام راسته؟
لطفا وسایل آموزشی بیشتری در اختیار مدارس قرار بدید تا حوصله بچه ها و معلما تو کلاس سر نره.
دیتاشو ، وسایل آزمایشگاهی و ...
خوانساری؛ خدا میدونه چه عاقبتی داری. بدون فکر حرف نزن
لطفا وسایل آموزشی بیشتری در اختیار مدارس قرار بدید تا حوصله بچه ها و معلما تو کلاس سر نره.
دیتاشو ، وسایل آزمایشگاهی و ...
خوانساری؛ خدا میدونه چه عاقبتی داری. بدون فکر حرف نزن
بنده معلم هستم. آن هم در هنرستان فنی حرفه ای. اینجا دانش آموزان معلمان را می زنند و معلمان جرات ندارند جایی آن را بگویند چون جامعه دوباره انگشت اتهام را بسوی معلم دراز می کند که چرا توانایی کلاسداری ندارید.
تنبیه بدنی کار درستی نیست و همه آن را می دانند. ولی دوستان عزیز یک طرف قضیه را چسبیده اید و یک طرف دیگر را ول کرده اید.
چه سازوکاری برای جلوگیری از بی انضباطی دانش آموز در کلاس وجود دارد؟ بنده وقتی به دانش آموز می گویم اگر درس نخوانی نمره صفر در دفتر نمره برایت ثبت می کنم. او در پاسخ به من می گوید «دو تا بده»
همین دانش آموز بدون مردودی وارد مقطع بعدی می شود. چرا که مردودی وجود ندارد.
لطفا رسانه ها علاوه بر پرداختن به موضوع ناپسند تنبیه دانش آموز، به دنبال راهکاری برای جلوگیری از پرخاشگری دانش آموز در کلاس باشند.
همین حذف مردودی کاملا دست معلم را بسته است. دانش آموز فقط در یک درس مردود می شود. و سال بعد دوباره علاوه بر درس های فعلی اش قرار است آن را پاس کند.
با توجه به اینکه در هنرستان معمولا 90 درصد دانش آموزان در درس خواهند افتاد، تعداد دانش آموزان برای امتحان هر سال چند برابر خواهد. البته مدیر جلوی این مشکل را می گیرد و معلم را مجبور می کند که به دانش آموز نمره قبولی کاذب بدهد. در مواقعی که طرف حساب مدیر فرد کله شقی مانند بنده باشد مدیر درس را از امثال من می گیرد و به معلم دیگری می دهد تا همه دانش آموزان قبول شود.
من معلم الکترونیک هستم و قرار است به دانش آموزان تحلیل مدار یاد بدهم. در حالی که بدون اغراق خدمتتان عرض می کنم که نود درصد دانش آموزان توانی جمع کردن دو کسر را با هم ندارند.
معلوم نیست این ها چطوری قبول شده اند و به پایه دهم رسیده اند.
ما همیشه به دنبال حل سطحی مشکل هستیم. اینکه سعی کنیم با تنبیه معلم خاطی و رسانه ای کردن به سایر معلمان درس عبرتی بیاموزیم یک راه حل سطحی است. چرا که این خبر دوباره باعث افزایش جسارت دانش آموزان و افزایش احتمال بروز پرخاشگری در آن ها می شود. از طرف اطمینان داشته باشید که یک معلمی پیدا خواهد شد که تحمل پرخاشگری دانش آموز را نداشته باشد و رفتار نامناسبی از خود نشان دهد.
ولی حل ریشه ای مشکل اینطور هست که باید سازوکاری مناسبی وجود داشته باشد که با دانش آموز پرخاشگر با روش درستی برخورد شود. اگر این اتفاق بیافتد دیگر تنبیه بدنی هم رخ نخواهد داد.
ضمنا در مدرسه ای که من هستم هر روز تنبیه بدنی صورت می گیرد هر کس ادعا دارد و بنده هم طی این سال دو بار برخورد فیزیکی داشته ام (فکر کنم کم برخورد ترین معلم فنی ایران باشم)
هر کس فکر می کند که با سازوکار فعلی می توان دانش آموز فنی حرفه ای را در کلاس کنترل کرد، تشریف بیاورد یک ساعت در هفته با حق التدریس، خودش را تست کند.
نویسنده این مقاله چقدر سطحی به مسئله نگاه کرده؟؟؟!!
مشکل اصلی اینه که نظام آموزشی ما در حال ویران شدنه
یکی از مهمترین دلالیش میتونه نگارنده این مقاله باشه که نشون میده سیستم آموشی نتونسته خود بارش بیاره....
باسلام.وقتی اشتباه یک معلم این چنین در بوق و کرنا گذاشته میشود و جایگاه معلم به جای حفظ شدن این چنین پایمال میشود و رشادت های معلمان هیچ گاه نمود پیدا نمی کند جز این نمی توان از معلم انتظار داشت. افسوس صد افسوس. در پایان هم درود بر وزیر بهداشت که همیشه جاودانه باد
حرف مفت.
من که همچنان تنبیه خواهم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
موفق باشید اینقدر بزن که جونت در اید
عادل
| United States of America |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
زکی فکر کرده بچه ها به والدینشون نمی گن
شرايط گزينش معلمان در كشور ژاپن
1)به منظور انتخاب معلمان واجد شرایط، یک دوره یک ساله یا دو ساله آزمایشی در نظر گرفته شده است که به طور دقیق عملکرد معلمان به وسیله والدین ، مدیران ، همکاران و در مواقعی دانش آموزان ارزیابی می شود.
2)حقوق معلمان با توجه به کاری که انجام می دهند باید نسبت به حقوق کارکنان سایر مشاغل در سطح بالاتری باشد، زیرا توجه به این اصل باعث می شود افراد زبده تر و صالح تری جذب حرفه معلمی شوند.
3)اتحادیه های صنفی معلمان و مقامات محلی آموزش و پرورش موظف هستند به منظور بالا بردن دانش و توانایی های علمی و مهارت های آموزشی معلمان از طریق آموزش های ضمن خدمت و دوره های بازآموزی با همکاری موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها اقدام های موثری انجام دهند.
قبول تنبیه بدنی و هر رفتاری که اهانت تلقی بشه و جریمه و تکلیف هم ممنوع .خوب با دانش آموزی که با عدم انجام وظیفه محصلی در حال تضییع حقوق بیت المال است مقنن چه راهکاری داده است؟
با دانش آموزی که بی ادب .تند خو که حتی زنگ آخر با دوستانش راه معلم را سد می کند یا بچه های مردم را کتک می زند مقنن چه راه کاری داده است؟
دلم می خواد تو مناطق جرم خیز حاشیه شهرهای بزرگ تو دبیرستان برید ببینید چقدر سخته مدیریت کلاس و مدرسه با کودکانی که کلا فاز فکری ضد اجتماعی دارند و هنجار شکنی لا اوبالی گری برایشان ارزش است .نمونه کشته شدن دبیر فیزیک به ضرب چاقوی دانش آموز در کلاس و ...
برای مدیریت این موارد راهکار منطقی و کارآمد مقنن چیست؟
تنبیه بد است درست.
معلم نباید دانش آموز را تنبیه کند همانطوریکه پدر نباید فرزندش را تحت هیچ شرایطی تنبیه کند.این هم درست.
اما لحن و ادبیات ضد معلمانه شما قابل نکوهش است.
اینگونه نباید در مورد کسانی که عمرشان را گذاشتند تا چشم امثال نویسنده این خبر را به دنیای حقیقت باز کنند، صحبت کرد.
جامعه ی خبرنگاری ما که اینگونه گزارش تهیه کند وای به حال دیگران.
عزیزان بنده به عنوان یک معلم که با تنبیه بدنی مخالفم و هیچ گاه اقدام به این کار نکردم فکر میکنم ذکر مطالبی در این خصوص خالی از لطف نیست.
به نظر من پیش پا افتاده ترین روش مواجهه با هر اشکالی که به ذهن کندزهن ترین افراد نیز میرسد برخورد کلامی، قانونی، و مجکوم کردن اقدام نا شایست است.
فردی دزدی میکند محکوم میکنیم. برخورد کلامی و قضایی.
فردی اقدام به قاچاق میکند یا اقدام به انواع جرم میکند همینطور
اما به نظرتان ایا نمیتوان عمیق تر به مساله نگاه کرد؟ بلاخره به قول خودتان این روند رو به رشد است. آیا نباید دنبال علت بود؟ یا فقط هر جا چنین مشکلی پیش می آید فوری یک مقاله بزنیم و تمام مهارت های کلامی را برای زیبا محکوم کردن و شدید محکوم کردن آن به کار بریم. آقایان آیا راهکاری در قانون اندیشیده اند که بتوان جایگزین تنبیه کرد؟ تحت هر شرایطی اخراج دانش آموز ممنوع است. اگر دانش آموز غیبت کند. به معلم بی احترامی کند. اقدام به فحاشی کند. علیه معلم یا همکلاسی به زور متوسل شود. کلاس را به قهقرا برد. معلم را آتش بزند. در مدارس غیر خاص حق اخراج نداریم و هیچ ابزار بازدارنده پیش بینی نشده. خیلی موارد بسیار عجیب و نادر در کلاس های درس اتفاق میفند که فکرش را نمیتوانید بکنید. دانش آموز معلمش را آتش میزند و مسئولین با تمام نیرو فشار می آورند که قضیه ماست مالی شود و دانش آموز تنبیه نشود. میدانید مطالبی که اینگونه در محافل خبری عنوان میشوند موجب ازدیاد رفتار های پرخاشگرانه و وحشیانه دانش آموزان و القا تفکر حق به جانب به آنها خواهد شد؟ خواهشا اگر به مساله ای میپردازید به همه جوانب آن بپردازید. نه اینکه از یک جنبه به قضیه نگاه کنید و افکار عمومی را به سمتی هدایت کنید. در جامعه ای مشکلدار زندگی میکنیم. اکثر دانش آموزان بزرگ شده در خانواده های پر مشکل و محیط نا سالم اند. با این قشر و بدون هیچ ابزار کنترلی به نظر شما میتوان با آخرین شیوه های مدرن تربیتی دنیا رفتار نمود؟
پاسخ ها
mlzh...
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
big like
شایداز این معلمهایی هست که با پارتی استخدام شده که جرات این کار را داشته درضمن شماهم گویا بدتتان نمیاید که معلمین کشور را زیرسوال ببرید برایتان متاسفم که دید ناقصی دارید بی خود نیست جامعه یک میلیونی فرهنگیان از این سایت بدشان می آید جرات دارید منتشر کنید
انشاا...هم تشکیل سازمان نظام معلمی و هم توجه به معیشت ومنزلت معلم و کم کردن اعصاب خراب و بی انگیزگی در معلمان و الکی نمره دادن و قبولی مفت دانش اموزان
بطور کلی تنبیه از هر نوعی را قطع کنید تا نسلی تحویل بگیرید بی سواد، پر رو، متوقع، خودشیفته، خود محور، مغرور و آینده ساز !!!!!!
بله معلم می داند تخلف است اما وقتی وزیر می گفت معلم باید زیبا وباقد بلند باشد واخلاق را در نظر نداشت همین می شود
تنبیه بدنی در استان شیراز در آبان ماه95؟؟؟ پیداست از بچگی با معلم جغرافیا مشکل داشتی
من که میدونم نظرمو پخش نمیکنید. چرا یه کلمه از اختلاس هفتهزار میلیاردی صندوق فرهنگیان نمیگید.این عدالت رسانه ایه.تنبیه یه کودکو بزرگنمایی میکنید؟؟؟؟؟؟
وقتی دولتهای مختلف هیچ ارزشی برای آموزش وپرورش قایل نیستند نباید بهتر از این انتظار داشته باشیم وقتی دانش آموز هیچ گونه امکانات آموزشی در مدارس نمی بیند وهمان اندک هم که هست با کم کردن ساعات تدریس ، فرصتی برای استفاده باقی نمی ماند. هیچ گونه کارشناسی در جهت متناسب بودن مطالب درسی و ساعات تدریس صورت نگرفته وفقط کم کردن ساعت تدرس کم کردن هزینه مد نظر بوده است.از طرفی اگر به بعضی دانش آموزان میدان داده شود حق بقیه دانش آموزان ضایع می شود چطور نباید با دانش آموز خاطی برخورد شود وانتظار داشته باشیم که محیط کلاس برای آموزش آماده باشد. قوانین آموزش پرورش درمورد دانش آموز خاطی به گونه ای است که تشویق کننده دانش آموز خاطی و حتی تبدیل کننده یک دانش آموز خوب به خطا کار است .
این موضوع باید ریشه ای حل شود. متاسفانه ما حرمت معلم را در جامعه از بین برده ایم. برای تدریس به تعریف روابط نیاز است. وقتی دانش آموز ما کمترین درکی از قداست کلاس و نوع رابطه خود با معلم ندارد، مسلما امکان یک رابطه درست بوجود نمی اید. اینست که متاسفانه بجای مراعات حریم ها و اشعار، دانش آموز از ترس کتک در چهارچوب ها قرار میگیرد. این نوع رفتار افزون بر اینکه باعث دین شرعی می شود؛ خطرات زیادی هم برای هم معلم و هم دانش آموزان دارد. بهر حال خود من بخاطر همین مسئله معلمی را رها کردم.
در بروجرد معلم فیزیک محسن خشخاشی را سر کلاس گردن زد دانش اموز و به قتل رساند آب از اب تکان نخورد تابناک اونموقع کجا بودی اون بنده خدا دو تا بچه هم داشت قاتلش رو چندم اه زندانی براش بریدن و تمام
در بروجرد معلم فیزیک محسن خشخاشی را سر کلاس گردن زد دانش اموز و به قتل رساند آب از اب تکان نخورد تابناک اونموقع کجا بودی اون بنده خدا دو تا بچه هم داشت قاتلش رو چندم اه زندانی براش بریدن و تمام
ضمن محکوم کردن تنبیه دانش آموزان . لطفا از جنایت هایی که در حق معلمین هم میشه بنوسید . از سال ها خدمت دذر مناطق محرو م . و کشتار اونها . در سیستان و بلوچستان و معلمی که در کلاس درس چاقو خورد . وووو
مشکل از اتجا ناشی میشه که به خاطر مسایل مالی معلم مجبوره دو یا سه شغل داشته باشد الان من با 22 سال سابقه تنها دو میلیون حقوق میگیرم که نصفش هم بابت قسط خونه میره . الان کمتر دانش اموز با استعدادی را می بینی که بخواد در اینده معلم بشه . وقتی این تفکر حاکم شد قرب و منزلت معلمی از بین میره وقتی من الان حقوقم از تمام دانش آموزانی که تربیت کردم کمتره ارزش معلمی و همچنین انگیزه من از بین میره . وقتی معلم بابت ...
اینکه تخلف هست همه میدانند ولی
اول اینکه آیا در ادارات و سازمان ها و شهرداری ها و .... تخلفی صورت نمی گیرد؟ چرا کوچکترین تخلف ها در اموزش و پرورش به چشم میاد؟
چرا کاستی ها و کمبودها را بیان نمیکنید
غیر از این است که همه بچه دارند یا خواهند داشت حل ریشه ای مشکلات آموزش و پرورش نیازمند کمک تک تک افراد جامعه می باشد خصوصا وزارت و نمایندگان و رسانه ها و سایر مسئولین
شما رسانه ای ها چه کاری برای آموزش و پرورش کردید بجز بزرگنمایی بعضی موارد برای ایجاد خبر؟
معلمو سر کلاس می کشن یادمه بعد به قاتل فقط 3 سال حبس میدن اون موقع تو کجا بودی تابناک کلا هیچ دولتی هیچ ارزشی واسه معلم قائل نیست چوبشم میخوره اینهمه دزدی و دغل بازی و جرم و جنایت و ... مگه از آمریکا به ایران وارد شده
فقط معلمه که باید تنبیه بشه ولی دانش آموز هرکاری که انجام بده آزاده خدا عاقبت معلمی را بخیر کند . معلم باید بلافاصله بازداشت بشه قاتل مرحوم خشخاشی آزاد بشه .
اول برای دانش اموزان خاطی یک سری ضمانت اجرایی قوی مقرر کنید تا نظم کلاس و حق سایر دانش اموزان ضایع نشود و حرمت معلم از بین نرود
راستی چرا هر وقت صحبت از حقوق پایین معلمان میشه یا هر وقت حرمت معلمان را می شکنند چه توسط دانش اموزان یا اولیا انها این رسانه های جمعی سکوت اختیار می کنند
سلام.دانش اموزي که مي دونه هر کاري بکنه اخر سال با نمره ي خوب قبوله و نه درس مي خونه نه ادب و نظم رعايت ميشه داخل يک کلاس سي نفر به بالا بايد چه کار کرد؟من خودم معلمم هر جلسه هم سر کلاس تنبيه مي کنم و پشيمان هم نيستم تا سيستم اينجوري هست راه ديگري نيست
فقط بر ضد معلمین قلم میزنین. آموزش و پرورش به قهقرا میره با این سیاست ها . از ظلمی که در حق معلما میشه چرا نمینویسید، احترام و شان معلمان رو با استخدام های آبکی از بین یه مشت آدم بیسواد مدرک دار از بین بردن.
مشکل اینه که نویسنده اینجور مقالات احتمالا در دوران دانش اموزی حسابی مورد نوازش معلم ها قرار گرفته که عقده شو الان داره خالی میکنه ....
وقتی بودجه آموزوپرورش از25درصدبه 9درصددرسال جاری رساندند وحقوق حقه اش راپرداخت نکردند مسلما وضع بدترهم خواهدشد.
وقتی آمار کلاسهارو تا 40 نفر میرسونند تا از پس هزینه هاشون بربیایند لذا معلم نقش نیروی انتظامی را خواهد داشت در بسیاری از مدارس دیگر درس و آموزش معنا ندارد فقط باید معلم مواظب آنها باشد تا دردسری برای مدرسه درست نشود در بعضی کلاسها در دربرخی مناطق دانش اموزان مست وارد کلاس می شوند به نظر شما چطور ممکن است با وجود این مسائل خشونت نباشد؟
چهل تا دانش آموزاز فرهنگهای مختلف توی کلاس با میز ونیمکت در وداغون ونور نامناسب ندادن چندین ماه حقوق معلم وهزار تا مشکل دیگه قطعا نویسنده محترم مقاله ازشون خبر نداره
خواهش میکنم راهکار مناسب و عملی متناسب با شرایط مدارس ارایه کنید که ماهم بدونیم با دانش آموز خاطی چطور برخورد بشه
توکه از کنوانسیونهای بین المللی صحبت می کنی چه چیز اموزش وپرورش ایران با استاندارده مطابقت داره ایا مدیریت تو اثال تو باعث این جور رفتارها نشده
آره
آره معلم هوو پادشاهی معلم ها مدرسه را با باشگاه عوضی گرفتن نمونه اش خودم بخاطر نشستن در سکوی کلاس باحضور معلم کتک سه تا شلاق محکم خوردم نه این انصافه حالا داشت یکی از دانش آموزها سوال میپرسید نزدیکی 50تا40تاتاتا پرسید
سلام پسرم کلاس نهم امروز بخاطر اینکه من پول نداشتم بهش بدم واسه کارو فن آوری تنبیه بدنی شده حتی به ناظم و معلمش گفته پول نداشتیم گفته پنج شنبه و جمعه ها برو سر کار اخه کی پنجشنبه و جمعه کار میده پسر من آخه این انصافه چرا بچه منو تنبیه بدنی کردن من باید کجا برم شکایت کنم ازشون هم ناظم زده و هم معلم؟؟
پاسخ ها
عدل
| United States of America |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
خدا پشت و پناهت نزدیک ترین کلانتری رو برو
بنظر شما معلم حق داره چهارساعت دانش آموز رو سر پا نگهداره بخاطر اینکه توی امتحان اونم روز دوم مدرسه ۲جمله رو ننوشته باشه
معلمی که دانش اموز رو جریمه کنه ک از روی هر سوال درس 10 بار بنویس رو باید چیکار کرد
پسرم پنجمه وغیرانتفایی هرشب جریمه میشه حدود ۲۵یا سی صفحه،معلمش از معلمی فقط مدرک داره و نمی‌دونم با مدیر چه نسبتی داره که اینو سرکار آورده ،تا کلاس چهارم معلمای خوش سروزبون خوش پوش شیک ومهربون داشت الان هرروز گریه می‌کنه که مدرسه نمیره وفقط استرس و نگرانی رواز مدرسه با خودش میاره،رفتم باهاش صحبت کنم اصلا اجازه ی صحبت بهم نمی‌داد و خیلی خشن وبدصحبت میکردنمیدونم چیکار کنم ،
مدیر ما به دلیل دیر اومدن ما همه ما رو با طناب تنبیه کرد الان ما باید چیکار کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار