بازدید 2174

چرایی سکوت سران عرب در برابر تصمیم ترامپ؟

یک روزنامه آلمانی در گزارشی به بررسی دلایل پنهان سکوت سران عرب در واکنش به تصمیم اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا و در مقابل آن مخالفت برخی از کشورهای اروپایی با این تصمیم پرداخته است.
کد خبر: ۶۶۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 02 February 2017
یک روزنامه آلمانی در گزارشی به بررسی دلایل پنهان سکوت سران عرب در واکنش به تصمیم اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جلوگیری از ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا و در مقابل آن مخالفت برخی از کشورهای اروپایی با این تصمیم پرداخته است.

العالم- به گزارش روز پنجشنبه روزنامه آلمانی"تسایت"، رهبران عرب به خاطر ترس از ارتباط منافعشان با آمریکا، سکوت اختیار کردند.

این روزنامه در مقابل به تعدادی از کشورهای غربی اشاره می کند که با تصمیم دونالد ترامپ مخالفند. کشورهای فرانسه و آلمان، اقدام حکومت جدید آمریکا را به شدت محکوم کردند.

در همین حال، "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا، آمادگی این کشور را برای استقبال از همه مهاجران اخراجی از آمریکا اعلام کرد.

حال آنکه دانشگاه الازهر مصر با محکوم کردن حمله تروریستی به مسجدی در استان کبک کانادا، از هرگونه اظهارنظری درباره تصمیم ترامپ خودداری کرد.

سازمان کنفرانس اسلامی نیز که 56 کشور را شامل می شود به شیوه الازهر، دربرابر فرمان اجرایی رئیس جمهوری آمریکا سکوت اختیار کرده است.

از سویی، "تحمد ابوالغیظ" وزیر خارجه پیشین مصر و دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی پس از گذشت دو روز از اجرایی شدن این تصمیم، واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

به گفته این روزنامه، کشورهای عربستان و مصر با توجه به جایگاهی که دارند، هیچ موضعی در این باره از خود بروز ندادند، چراکه تمایلی به گرفتار شدن در "باتلاق" درگیرشدن با ایالات متحده آمریکا ندارند. در دیگر سو، این تصمیم دشمن ابدی کشورهای عربی، ایران را دربرگرفت، پس لازم است که پس از توافق هسته ای، این کشور از نفوذش در منطقه خاورمیانه بکاهد.

ترامپ این طرح خود را با توجیه مبارزه با تروریسم  ارائه داده و تاکید کرده است که از حملات تروریستی مشابه 11 سپتامبر باید جلوگیری به عمل آید. این در حالی است که عاملان حملات تروریستی 11 سپتامبر و هواپیماربایان در این حادثه از کشورهای امارات متحده عربی، عربستان، مصر و لبنان بودند؛ اما نام هیچ یک از این کشورها در لیست ممنوعه آمریکا قرار نگرفته است.

همچنین با وجود اینکه بیشتر جنگجویان و سرکرده های گروههای تروریستی از کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، تونس و مغرب بوده اند، اشاره ای به این کشورها نشده است.

تسایت در بخش دیگری از این مطلب نوشت: واقعیت این است که تا به حال هرگز هیچ شهروندی از این هفت کشور یک حمله تروریستی را در آمریکا مرتکب نشده است.

این روزنامه در ادامه این پرسش را مطرح کرد که پس واقعا در پس این دستور ترامپ چه چیزی نهفته است؟

براساس پژوهش موسسه  مطالعات سیاسی"کاتو" در آمریکا، طی این دو دهه حتی یک آمریکایی هم در خاک ایالات متحده به دست شهروندانی از هفت کشور محدود شده کشته نشده است. 

واضح است که ترامپ با هیچ یک از کشورهای ذکر شده در فهرست، منافع اقتصادی و تجاری ندارد اما در ادامه به نام کشورهایی اشاره می‌کنیم که ارتباط عمیقی با تروریسم دارند اما نامشان در آن فهرست نیامده است.

طبق آمار موسسه کاتو وابسته به محافظه‌کاران، بین سال‌های 1975 و 2015، حدود 3000 آمریکایی در همین بازه زمانی به دست شهروندانی از عربستان سعودی، امارات و مصر کشته شده‌اند که عمدتا از قربانیان حملات 11 سپتامبر هستند. با تمام اینها، آمریکا هنوز از شهروندان آن سه کشور استقبال می‌کند و آنها می‌توانند درخواست ویزای آمریکا بدهند و اجازه سفر بگیرند.

این روزنامه در ادامه افزود: سکوت عبدالفتاح سیسی سرکرده کودتای مصر حکم می کند که وی تمایلی به تیره شدن روابطش با ترامپ ندارد.

گفتنی است که ترامپ در هنگام  تبلیغات ریاست جمهوری آمریکا، سیسی را مردی خوب توصیف کرد. سیسی نیز شرط بندی کرده که کاخ سفید از وی در تروریست خواندن اخوان المسلمین حمایت خواهد کرد.

علاوه برآن عربستان نمی خواهد که روابط تجاری اش با آمریکا با شکست مواجه شود، چراکه این کشور یکی از مهمترین شرکای تجاری واشنگتن است که نیازهای نفتی آن را تامین می کند ودر مقابل تسلیحات نظامی اش را از آمریکا می خرد. در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا، قراردادی بالغ بر 120 میلیارد دلار میان این کشور و عربستان سعودی بسته شد.

طبق گزارش واشنگتن پست، ترامپ اندکی پس از راه‌اندازی کارزار انتخاباتی‌اش در اوت 2015 هشت شرکت وابسته به منافع هتلداری‌اش را در عربستان ثبت کرد.

ترامپ همچنین در طول کمپین ریاست جمهوری، سال گذشته در ایالت آلاباما سعودی‌ها را مورد ستایش قرار داد.

او گفت: "آنها از من آپارتمان می‌خرند. آنها 40 میلیون، 50 میلیون دلار خرج می‌کنند. آیا من باید از آنها بدم بیاید؟ من آنها را خیلی دوست دارم!"

همچنین سازمان ترامپ در دوبی امارات متحده عربی یک قرارداد اجاره و مدیریت برای دو زمین گلف و نیز یک محله کامل از ویلاهای لوکس در حال ساخت دارد. دومین زمین گلف طراحی تایگر وودز، گلف‌باز حرفه‌ای اهل آمریکاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل