بازدید 33051

تصویری که نشان می‌دهد «مامور» بودن دلیل بر «معذور» بودن نیست!

دور از انتظار نیست اگر بگوییم رخ دادن وقایع دردناک در این تقابل همچنان بسیار محتمل و مطابق انتظار خواهد بود و نه تذکر شهرداران و دیگر مسئولان شهری و نه حتی موعظه و دستورهای دیگر مسئولان کشوری نخواهد توانست به تکرار این تصاویر زشت پایان دهد. تکراری که به مرور موجب خواهد شد حساسیت عمومی به این اتفاقات فروکش کرده و ضرب و شتم دست‌فروشان جزئی از زندگی روزمره مان شود.
کد خبر: ۶۵۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹ 13 January 2017
«ماموریم و معذور»؛ این ضرب المثلی آشناست که شنونده در مقابل آن چاره ای ندارد جز فرود آوردن سر تسلیم و در دل پروراندن گلایه هایی که متوجه عملکرد مسئولان مافوق می‌شود، اما آیا نمی‌توان این جمله را کنار گذاشت و به شیوه ای بهتر وظایف محوله را انجام داد؟

به گزارش «تابناک»، برخورد شدید و دردناک با فروشندگان دوره گرده یا به اصطلاح «دست‌فروشان»، اتفاق ناخوشایندی است که در ماه های اخیر بارها و بارها رسانه‌ای شده و اعتراضات گسترده ای را سبب ساز شده، اما به نظر نمی‌رسد که به یافتن راهی برای دوری جستن از این دست اتفاقات منجر شده باشد.

این را می‌شود از تکرار حوادثی از این دست در شهرهای مختلف کشورمان دریافت که در آخرین نمونه، به خلق تصاویری بسیار دردناک در شمال کشورمان منجر شد و حتی واکنش رئیس جمهور را به دنبال داشت. حکایت کتک خوردن مادر و پسر دست فروشی که فیلم ضرب و شتم و توهین به ایشان بسیاری را دل آزرده و حتی خشمگین کرد.

رویدادهای شومی که در یکسوی شان مامورانی قرار دارند که وظیفه دارند با سد معبر مقابله کرده و مانع از تضییع حقوق عابران پیاده و اصناف مشخص و شناسنامه دار شوند و در سوی دیگرش، مردمی هستند که می‌دانند بساط کردنشان در پیاده روها و معابر قانونی نیست اما اگر به این تخلف تن در ندهند، از امرار معاش و گذران زندگی خود و خانواده شان عاجز خواهند ماند.

برشی دردناک از جامعه که آنقدر پیش رویمان قرار گرفته که برای بسیاری مان طبیعی و عادی جلوه می‌کند، اما از دید قانون گذار این گونه نیست. شاید از این رو که در قوانین به مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته به ماجرا نگریسته‌ایم و نتوانسته‌ایم آن گونه که باید، مساله دست فروشی را بررسی کرده و از ابعاد مختلف برای رهایی از آن برنامه ریزی کنیم.
 
نقصی که تا زمان رفع آن، به ناچار می‌بایست چشم انتظار تقابل دست فروشان و ماموران سدمعبر شهرداری ها باشیم. تقابلی که گاه آنقدر مهم و اساسی شده که برخی شهرداران برای پیروز شدن در آن از به کار گیری ماموران درشت‌جثه و آشنا به فنون رزمی نیز غافل نشده‌اند و از یاد برده‌اند که آن سوی گود مبارزه، مردمی هستند که به نوعی بیش از دیگران نیازمند حمایتند.

با این پیش فرض ها دور از انتظار نیست اگر بگوییم رخ دادن وقایع دردناک در این تقابل همچنان بسیار محتمل و مطابق انتظار خواهد بود و نه تذکر شهرداران و دیگر مسئولان شهری و نه حتی موعظه و دستورهای دیگر مسئولان کشوری نخواهد توانست به تکرار این تصاویر زشت پایان دهد. تکراری که به مرور موجب خواهد شد حساسیت عمومی به این اتفاقات فروکش کرده و ضرب و شتم دست‌فروشان و درگیری ایشان با ماموران بر سر معاش و ارتزاق، جزئی از زندگی روزمره مان، دست کم در کلانشهرها و شهرهای بزرگ شود.

وضعیت نامطلوبی که یکی از ماموران سد معبر در یکی از شهرستان های استان خراسان برای پایان دادن به آن راهکاری ناب به کار گرفته و حالا به کمک تصویری که از این اتفاق به ثبت رسیده و در دنیای مجازی به شدت بازتاب یافته، امید می‌رود تغییر کرده و با اتفاقی به غایت انسانی و زیبا جایگزین شود.

آن گونه که در این تصویر می‌توان دید، مامور جوان به جای آنکه خود را معذور از اجرای قانون دانسته و در مواجهه با پیرمرد دست‌فروش، تنها اجرای وظیفه را در دستور کار قرار دهد، ترجیح داده با نهایت احترام از این مرد زحمت کش بخواهد که بساطش را برچیده و احتمالا جای دیگری که از دید قانون معذوریتی ندارد، بگسترد. تصویری ماندگار که با بوسه جوان بر پیشانی پیرمرد، بسیار شیرین و با ارزش تر شده است.

اتفاقی که جا دارد الگو شده و آن را به گوش عموم رساند تا دیگر ماموران نیز بیاموزند انجام وظیفه توجیهی برای معذور خواندن خود و دست یازیدن به شیوه های تلخ نیست. ولو مسئول مافوق بخواهد که نگران چیزی نباشند و به شکل زننده دست‌فروشان را پراکنده کنند تا درس عبرتی در ذهن ایشان و دیگران شود!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
اگر راه نجات وبرون رفت فورى ازوضعييت نابسامان اقتصادى درايران انديشيده نشود بحران هاى فراگير اجتماعى دامنگير ايران زمين خواهدبود ووضعييت فعلى قابل دوام نيست هرچندمسوولين درخواب هستندوبى خبر ازفقرگسترده دركشور!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
اگر دست فروش را دیدید که هرروز برسر کار خود حاظر شده و بساط کرده واجناسش را میفروشد شک نکنید که قبلا حق و حسابش را پرداخت کرده ولا غیر /
اخلاق همچنان زنده است....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
در مرام علی هیچ وقت مامور معذور نیست
بهترین تصویری که باعث میشه انسان باورش بشه خوبی و مهربانی هرچند کمرنگ شده اما همچنان زنده است واقعا نشاط روحی گرفتم و از ایرانی بودنم به خود بالیدم شایسته است این جوان شناسایی و در مراسمی از او تقدیر گردد تاچنین فردی الگوی جوانان باشد نه هنرمندان و فوتبالیست هایی که تنها به فکر مشهوریت و پول و مجالس پارتی و میگساری هستند
ایا به نظرتون واقعی هست یا بیشتر جنبه تبلیغ داره
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
هر حرفی رو بجا و به موقع بزن لطفا...
سلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
دوست عزیززززززززززززز حتی اگر تبلیغاتی هم باشه مهم اینه که داره ی کار خوب رو نشون می ده و یه نشاطی رو به مردم کشور عزیزمون انتقال میده .... اینقدر بی اخلاقی ها زیاد شده که با دیدن همچین صحنه ای اشک توی چشمامون جاری میشه ...
پاسخ2
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
راست ميگي اصلا به فكر ما نرسيده بود!!! اين آقاي مأمور احتمالا براي رياست جمهوري يا نمايندگي مجلس برنامه داره، از حال شروع كرده به تبليغات!!! خدا خيرت بده
دنیا پر از آدمهای خوب است ولی اگر نتوانی یکی از آنها را پیدا کنی لااقل سعی کن خودت خوب باشی. "چارلی چاپلین"
تابناک عزیز ! صورت مسئله دست فروشی نیست . صورت مسئله نبود اشتغال و بیمه از کار افتادگی است . این عزیزی که تصویرش را می بینیم در اصل نباید کار کند . ایشان باید یارانه یا بیمه از کار افتادگی در حدی که امور زندگی اش بگذرد دریافت کند . مسئولین ما به جای حل کردن مشکلات جامعه سرگرم دعوا های جناحی هستند . دولت نهم و دهم بدون اجازه انتفاد به منتقدین در انحصار کامل رسانه ای در حالی که صدا و سیما را دربست در اختیار داشت نتوانست حتی یک گام مثبت در جهت پیشرفت کشور بردارد . حال که اعتدالیون سر کار آمده اند ، اصولگرایان با تمام قوا به مقابله با این دولت پرداخته اند . به نظر می رسد تنها چیزی که برای مسئولین اهمیتی ندارد حل مشکلات جامعه است . تا زمانی که مسئولین به جای منافع عام به منافع شخصی فکر کنند اوضاع به همین منوال خواهد بود .
وقت فراخ دستی ، دستی بگیر ز دستی . تا دست تو بگیرند ، هنگام تنگدستی
فوتوشاپ است مامور شهرداری شوخ خلاق آدم حسابی حتما فوتو شاپ است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
بعضیا یه حرفی یاد گرفتن. تا به مذاقشون خوش نمیاد عکس رو کارشناسی میکنن میگن فتوشاپه... سعی کن درک درستی از مطلب داشته باشی و پیامش رو درک کنی نه دادن فاز منفی
سیاه نمابی هنوز در ایران جا داره، هوش کافی نداریم
جوون شيرپاكى كه خوردى حلالت باشه
خوب باید بریم سراغ درمان
ریشه بیکاری رو باید خشک کنیم
رفاه اقشار ضعیف بره بالا که بازنشسته نره دنبال دستفروشی
جوان نره دنبال کار کاذب
کسی که دست فروشی میکنه و میخواد یه لقمه نون حلال در بیاره برای زن و بچه ش نباید باهاش برخورد کرد . بجاش باید کمکشون کنیم تا وضعشون بهتر بشه . برن دزدی کنن خوبه ؟
مامور سد معبر تربت حیدریه میدان مرکزی شهر جنب ساختمان اقدیم داره پست
اصلا مگه میشه مامور سد معبر با اخلاق و مودب باشه ؟
نداریم آقا .
اینم که میبنید به ولای علی قسم ساختگی و برای مانور تبلیغاتی و دور کردن اذهان در قبال وحشی گری های اینهاست
پاسخ ها
میلاد کورد ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
یک اپسیلون احتمال بده که درست باشه ، چرا قسم دروغ می خوری؟ خودت خیلی خوبی حتماً.
جلوى دست فروشى را نكىرىد به فساد و فحشا و مواد مخدر رو مى اورند.خدا قهرش مى كيرد به كردن شما مى افتد و دامنتان را مى كيرد.از قهر خدا بترسيم اين عين واقعيت است.
اقدام و برخورد این مامور ستودنی است ولی مشکل کار ما از جایی دیگر است ، شاید مقصر اصلی اداره محترم اصناف باشند. اگر شخصی به دنبال جواز کسب باشد در مرحله اول کافیه قبض پاریزی رو که معمولا رییس هر صنف سلیقه ای مبلغ آن را تعیین می کند پرداخت کند و تقریبا هفتاد درصد راه پیموده شده و سی درصد باقی مانده مربوط به اماکن و بهداشت محیط و... می باشد و متاسفانه ای کاش هنگام تحویل درخواست متقاضی جواز کسب،از وی یک آزمون مختصر می گرفتند به عنوان مثال سوالاتی از قبیل حقوق شهروندی،میزان آگاهی راجع به شغل و مهارت کسب شده.
ساکن شهر کرمان می باشم و در خیابانی مه محل سکونت بنده می باشد کسبه تعمیرکار خودرو زیاد هستند و متاسفانه تعداد زیادی از انها با اجاره مغازه کوچکی مه فقط جای قراردادن آچار و لوازم هست اقدام به تعمیر خودرو می کنند و خودرو هم‌چنان در پیاده رو تشریف دارد !!و خیلی ها همه اقدام به جوشکاری و...در همان پیاده رو می کنند و عابر پیاده مجبور است از گوشه خیابان عبور کند !بطوریکه در پیاده رو ها کمتر جایی پیدا می شود که با روغن مزین نباشد و حتی سوپر مارکت ها و میوه فروشان عزیز همه تا نصف پیاده رو ،میوه ،سبزی،صندوق و.....گذاشتند !
آیا اینها سد معبر نیست!
آیا پوشاک فروشی که سیصد درصد سود با فاکتور جعلی ارایه می کند تخلف نیست؟
اصناف کرمان دقیقا در همین خیابان جمعه بازار و شب بازار راه اندازی کرده و دست فروشان رو ساماندهی کرده اما متاسفانه اگر فرزندتان به سرویس بهداشتی با آب آشامیدنی نیاز داشته باشد باید قید خرید رو بزنی!
اجاره ماهیانه همین مکان دست فروشی از اجاره مغازه همه بیشتر است!!
از طرفی هیچ دست فروشی از روی دلخوشی حاضر نیست التماس مشتری کند تا کالایی بخرند ،بلکه از روی اجبار هست .بهتره همیشه بدنبال این باشیم که چرا چنین افرادی در جامعه هستند نه اینکه هرروز دنبال گوش مالی به آنها باشیم
همه اش بر میگردد به وضعیت اسفبار اقتصاد ایران است که با سودهای در ظاهر 18 درصدی و در باطن 22 درصد ی بانکهای ایرانی البته بانکهای دولتی و کساد بودن کاسبیها کمر کاسبهای ایرانی و تولید کنند گان ایرانی خورد شده جنس قاچاق هم از گمرکات با عزت واحترام وارد ایران میشود اگر یک نفر یک کالایی از بندری رفته تفریح خریده نیروی انتظامی مشکل میگیرند که این جنس با وجود برگ سبز قاچاق هست حالا چطور تقریبا هر ماه چندین تن از همه لوازمات قاچاق وارد گمرکات میشود اقای رییس جمهور محترم تدبیری برای امر معاش مردم ایران و رفع کسادی بسیار وخیم بازار ایران بیندیش خداوند به شما و همه انهایی که برای پیشرفت ایران تلاش میکنند توفیق عنایت کند انشاالله
ره نیک مردان آزاده گیر چواستاده ای دست افتاده گیر جدای از علل وعواملی که چرا یک پیرمرد با این سن مجبور باشد برای امرار معاش در کنار خیابان بساط نماید وهزاران پرسش دیگر؟؟؟؟؟ اما در این دنیای وانفسا که بازار اخلاق وانسانیت بسیار کم رونق شده است . دیدن این صحنه های نادر که در جامعه بسیار کمیاب ونایاب است انسان را به وجد می آورد وکورسو امیدی در دل انسان روشن میشود که هنوز انسانیت نیمه جانی دارد . اقدام این مامور مسئول نه معذور ،در مقابل چهره معصوم آن پیرمرد بسیار ستودنی است برای اشاعه این فرهنگ شایسته است مامور مربوطه توسط مسئولین ذیربط مورد تقدیر مناسب واقع شود تا برخی ماموران المعذور شاید فراگیرند!!!!
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
زنده باد
ای کاش مسئولین شهرداری ما از روش موجود در تایلند یاد بگیرند که مغازه ها تا ساعت 8شب باز هستند و از ساعت 8 به بعد بساط فروشان تا ساعت 2 صبح بساط پهن میکنند و هر دو هم صاحب نان میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
شهرداران کل کشور میتوانند شهرداری منطقه افسریه تهران را الگو قرار بدن کسبه تا ساعت حدود 11 شب و پس از آن دست فروش ها تا حدود ساعت 1 بامداد هستند ولی کسبه ساعت 12 شب تعطیل میکنند نبظرم روش خوب و منصفانه ای هم هست هر روز هم همین روال ادامه داره و مردم هم راضی اند البته یک کمی ترافیک میشه توی 20 متری دوم ولی باز هم خیلی خوبه و اکثرا راضی اند.
ژست مهربون بودن هم با ارزش،و دلنشین اگر از عمق وجود باشه ستودنيه
" من برآنم که در این دنیا, خوب بودن بخدا سهل ترین کار است...."
اگه همه مثل این پدر پیر باشن که از چهره ش مشخصه و از رفتارش که با ادب و متانت برخورد کرده مامور هم با احترام باهاش برخورد میکنه. من دیدم مامور شهرداری هنوز حرفش از دهنش بیرون نیومده بساطی برگشته بهش و مادرش فحش و ناسزا گفته.
راستش باورش خیلی خیلی سخته . احتمالا جهت گرفتن این عکس از قبل با عکاس مخصوص شهرداری هماهنگی صورت گرفته وچاپ در روزنامه هم همینطور تا چهره ماموران گردن کلفت وبسیار بیرحم شهرداری را مظلوم جلوه دهند. مردم عاقلند ومیفهمند .مردم بارها دیده اند که برخورد ماموران بیرحم شهرداری چگونه است .
سلام و خسته نباشید خدمت تابناک و همه دوستان. به نظر نمایشی میاد
اگر این اقدام نادر نبود که عکس آنرا چاپ نمی کردید! ضمناً آن جوان با کفش بر بساط پیرمرد پا نهاده است.
طبق نص صریح دهها آیه در قرآن هیچ ماموری معذور نیست وقتی روز قیامت خداوند میپرسد چرا فلان کار را انجام داده ایی و فرد پاسخ میدهد من فقط از مقام مافوقم اطاعت کردم بهش گفته میشود مگر خودت عقل نداشتی و فکر نمی کردی؟
مشکلات فرهنگی در ابعاد مختلف علت بروز اغلب ناهنجاری های جامعه است .
اين مامور بايد الگوي رفتاري كاركنان شهرداري بشود، رفتارش بسيار عالي است
خرابي وضعيت روستاها مهاجرا روستائيان به شهرها و از شهرهاي كوچك به كلان شهرها رادارد كه فاقد ظرقيت زيربنايي كافي هستند.
اگر دست فروش را دیدید که هرروز برسر کار خود حاظر شده و بساط کرده واجناسش را میفروشد شک نکنید که قبلا حق و حسابش را پرداخت کرده نمونه اش دست فروشان وکتاب فروشان خیابان انقلاب
پروردگارا دعا میکنم به دولتمردانم و مسیولان کشورم تا پشتشان باشی و دستشان را بگیری که دست مردم کشورم را بگیرند و روزی را ببینم که هیچ هموطنی در سختی زندگی نکند،
دعا میکنم مسیولانم فقط به مسوولیت خود فکر کنند و لاغیر, دلم گرفت از اینکه مردی در این سن و سال بجای استراحت مشغول دستفروشی ست،
پروردگارا تو یارمان باش
اگر یک سری به برخی از کشورهای اروپایی و به اصطلاح مدرن مثل ایتالیا بزنید می بینید که دست فروش ها از سر وکول شهر بالا می روند البته دستفروشهایی از نژادهای دیگر و نه هم وطن.و هیچ کسی با آنها کاری ندارد.!!!
لطفاً کمی عاقلانه تر با مسایل برخورد کنید...
دمت گرم جوان =ولی خدائیش مردم گرفتارند و هزینه زندگی بالاست با دست فروشان بطور مناسب برخورد شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل