بازدید 4341
دستیار رئیس جمهور در بازدید از غرفه «تابناک» در نمایشگاه مطبوعات؛

منشور حقوق شهروندی به دنبال بالا بردن اعتماد میان مردم و نظام است

بیشترین مشکل ما این است که مردم در بیشتر مواقع نمی دانند از چه حق و حقوقی برخوردار هستند. ما تلاش می کنیم یک اعتمادسازی انجام دهیم و سطح اعتماد و تعامل بین مردم و نطام را بالا ببریم، چون به نظر من در کشور ما حقوق شهروندی آسیب دیده است.
کد خبر: ۶۳۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 08 November 2016
حقوق شهروندی را باید حق ذاتی و فطری انسان ها دانست که غیر قابل انتقال و غیر قابل تقسیم هستند؛ حقوقی که هر انسانی برای حیات به آنها نیاز دارد و باید مدیران ارشد اجرایی کشورها نسبت به فراهم کردن این حقوق برای شهروندان تلاش کنند. دکتر الهام امین زاده دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی تلاش های مجموعه تحت مدیریتش را برای نهایی کردن منشور حقوق شهروندی تشریح کرد.

به گزارش «تابناک» با آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال 1393 تلاش هایی توسط الهام امین زاده حقوقدان و دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی برای تنظیم و نهایی کردن منشور حقوق شهروندی آغاز شد؛ منشوری که با گذشت سه سال، هنوز نهایی نشده و امروز دستیار رئیس جمهور به «تابناک» از جزئیات این طرح و اهتمام رئیس جمهور برای نهایی کردنش گفت.

امین زاده در مورد چیستی منشور حقوق شهروندی به «تابناک» گفت: در این سه سال علاوه بر یک سند در زمینه حقوق شهروندی و اضافه کردن آن به سایر اسناد بالادستی موجود در نظام، تمام تلاش خود را انجام دادیم تا گفتمان مشخصی را در مورد حقوق شهروندی در کشور شکل دهیم؛ گفتمانی که در آن احترام به حقوق شهروندی در ابعاد مختلف آن مثل احترام مردم به حقوق هم دیگر، احترام دستگاه های اجرایی به حقوق مردم و نیز احترام مردم به حقوق حاکمیت مثل مالیات دادن، نهادینه شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور در مورد عملکرد خود در سه سال گذشته و میزان پیشرفت این طرح آورد: به نظر خودم ما در این سه سال موفق بودیم و به گونه ای عمل کردیم که حتی قوای سه گانه نیز امروز از حقوق شهروندی صحبت می کنند.

این مقام مسئول در مورد زمان نهایی شدن سند حقوق شهروندی اضافه کرد: اینکه این سند چه زمانی نهایی می شود، باید بگویم ما در هیأت دولت به شدت درگیر نهایی کردن آن هستیم و در هفته های اخیر بیش از 20 ساعت با شخص رئیس جمهور در این باره جلسه داشته ایم.

وی ادامه داد: اینکه منشور حقوق شهروندی چه کسانی را راضی می کند، باید بگویم این منشور یک رسالت مشخص دارد و با سندهای متداول مثل سند چشم اندار تفاوت فاحش دارد. منشور در کشور ما منشور حقوقی به خوبی تعریف نشده که چیست. منشور از مصدر نشر است و منظور ما هم از منشور حقوقی نشر و آگاه سازی در مورد حقوق شهروندی است. به بیان بهتر می خواهیم بگوییم مردم چه حقوقی در قبال دستگاه های اجرایی دارند، دستگاه های اجرایی چه حقوقی در قبال مردم دارند و مردم در قبال یک دیگر از چه حقوقی برخوردار هستند.

ایشان در مورد ضرورت حقوق شهروندی تأکید کرد: بیشترین مشکل ما این است که مردم در بیشتر مواقع نمی دانند از چه حق و حقوقی برخوردار هستند. ما تلاش می کنیم یک اعتمادسازی انجام دهیم و سطح اعتماد و تعامل بین مردم و نطام را بالا ببریم، چون به نظر من در کشور ما حقوق شهروندی آسیب دیده است. اگر بتوانیم بین مردم با مردم و مردم با حکومت همبستگی موجود را افزایش دهیم، می توانیم ادعا کنیم که موفق هستیم.

امین زاده افزود: در مورد موضوعات مطرح در حقوق شهروندی نیز گفت: چیزی که در حقوق شهروندی به آن اشاره شده است، حق سلامت، حق آموزش، حق رفاه، حق بهره وری از مناظر زیبا، حق اشتغال، حق معلولان، حق کودکان، حق کاگران، حق زنان و حق مسکن است.

دستیار رئیس جمهور در پایان اضافه کرد: برای اینکه مردم نسبت به حقوق خود آگاهی بیشتری به دست آورند، مستنداتی در قانون کشور وجود دارد و در این منشور تلاش می کنیم در مورد هر حقی که می خواهیم آگاه سازی کنیم به این قوانین موجود اشاره کنیم. اگر تخلف بشود به مردم آگاهی می دهیم که از طریق چه مرجعی می توانند حق ضایع شده خود را پیگیری کنند و اگر دوباره به نتیجه نرسیدند، ما وارد می شویم و موضوع آنها را پیگیری می کنیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل