بازدید 8227

خطر بالقوه بیوتروریسم برای شخصیت‌های مهم کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که "ما به عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع "ترور بیولوژیک" را هیچگاه رد نکرده ایم و صرفا گفته ایم که هنوز در این مقوله مورد اثبات شده ای وجود ندارد".
کد خبر: ۶۳۶۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷ 01 November 2016
در اینکه دشمن انسان‌های اثر گذار ما را رصد می کند تا آنها را از صحنه حذف کند تردیدی وجود ندارد؛ نمونه آن هم دانشمندان هسته ای کشورمان هستند که به شهادت رسیدند اما باید یادآور شد که ابزار دشمن برای حذف افراد، فقط استفاده از سلاح و گلوله نیست بلکه ابزار بیوتروریسم و بیولوژیک، روش بسیار هوشمندانه و ترور نرمی است که تا سال ها بعد مشخص نمی شود این اتفاق چگونه روی داده است.
 
به گزارش میزان، اثر عوامل بیولوژیک آنی و فوری نمی‌باشد؛ این فاصله زمانی امکان ردیابی مهاجم را از دستگاهها امنیتی میگیرد و به تروریست‌ها این اجازه را میدهد تا ردپاهای خود را پاک و از صحنه خطر دور شوند. سلاح‌های بیولوژیک می‌توانند (نه ضرورتاً) اثرات ثانویه‌ای را به دنبال داشته باشند .مثلاً یک عملیات کوچک بر علیه یک هدف موضعی و محلی می‌تواند یک بیماری اپیدمیک گسترده ببار آورد.
 
علیرضا جلالی رئیس بیمارستان بقیه الله (عج) با اشاره به خطرات بیوتروریسم در کشورمان می گوید: "علی رغم وجود تهدید، متأسفانه احساس می‌کنم که شاید به عنوان حفاظت افراد از بیوتروریسم، در کشور کارهای جدی و خوبی انجام نشده است".
 
با توجه به مطالبی که در بالا از آن صحبت شد، سوالی که در این میان مطرح می شود این است که مسئولان امنیتی و متخصصان کشور ما تا چه اندازه خطر "ترور بیولوژیک" هم برای مسئولان و هم برای مردم را جدی گرفته اند و برای آن برنامه ریزی کرده اند؟ آیا اصولا افرادی که باید در کشور ما خطر "ترور بیولوژیک" را جدی بگیرند، آن را جدی گرفته اند یا صرفا به عنوان یک توهم توطئه به آن می نگرند؟

کمیسیون امنیت ملی مجلس هیچگاه امکان وقوع «ترور بیولوژیک» در کشور را رد نکرده است
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه معتقد است که "ما به عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع "امکان وقوع ترور بیولوژیک" را هیچگاه رد نکرده ایم و صرفا گفته ایم که هنوز در این مقوله مورد اثبات شده ای وجود ندارد".
 
محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می گوید: بر خلاف آنچه که در برخی رسانه ها بر آن دامن زده می شود، حقیقت آن است که کمیسیون امنیت ملی مجلس بر مقوله "ترور بیولوژیک" بسیار حساس است و این موضوع را به صورت جدی دنبال می کند؛ ما به عنوان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، موضوع "امکان وقوع ترور بیولوژیک" را هیچگاه رد نکرده ایم؛ صرفا گفته ایم که هنوز در این مقوله مورد اثبات شده ای وجود ندارد.

ترور بیولوژیک هیچ فردی در کشور تا کنون اثبات نشده است
 
وی در ادامه می گوید: "قریب به سه ماه پیش سردار جلالی به اتفاق کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل به کمیسیون امنیت ملی مجلس آمدند و ابعاد مختلف و حساس موضوع بیوتروریسم را توضیح دادند؛ در همان جلسه اعلام شد تاکنون فردی که در کشور ما مورد ترور بیولوژیک قرار گرفته باشد، شناخته و یا اثبات نشده است".

خطر بالقوه بیوتروریسم برای شخصیت‌های مهم جمهوری اسلامی
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می افزاید: "بیوتروریسم برای افراد مهم و شخصیتهای تاثیرگذار جمهوری اسلامی، یک خطر بالقوه است؛ هیچکس نمی تواند این خطر را رد کند؛ دشمنان ما مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی در کارنامه سیاه خود، بارها و بارها از این نوع ترور کم هزینه، ناشناخته و ناجوانمردانه استفاده کرده اند".

نباید هر مرگ و میری را بدون مدرک به ترور بیولوژیک نسبت دهیم
 
جمالی نوبندگانی با اشاره به برخی از مواردی که در ماههای گذشته در کشورمان مشکوک به ترور بیولوژیک بودند یادآور می شود: از طرف دیگر اینکه هر مرگ و میری در کشور ما بدون دلیل و مدرک خاصی، به این قضیه نسبت داده شود چندان صحیح نیست؛ ما باید بر مبانی علمی قضیه تکیه کنیم و به انجام اقدامات پدافندی برای چهره های برجسته و شخصیت های مهم کشورمان بپردازیم".

لزوم آموزش‌های مستمر و مداوم در زمینه پدافند بیوتروریسم
 
وی ادامه می دهد: "ما باید در زمینه اقدامات پدافندی در خصوص ترور بیولوژیک آموزش های گسترده ای را ارائه دهیم؛ از آموزش تغذیه در محیط های ناشناخته و مشکوک تا چگونگی برخورد و مواجهه با نامه ها و بسته هایی که به دست مسئولان می رسد و حتی سفرهایی که توسط مقامات به خارج از کشور صورت می گیرد؛ آموزش در زمینه پدافند بیوتروریسم، هم آموزش های مستمر و مداوم و هم آزمایشگاههای مجهزی را می طلبد.
 
جمالی نوبندگانی در ادامه با بیان اینکه "بیوتروریسم از کانال های مختلفی اجرا می شود" می گوید: حتی مواد زنده ای که در طبیعت هستند مثل ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها هم می توانند در مقوله بیوتروریسم علیه انسان بکارگیری شوند".

داشتن آمادگی برای مقابله خطر بیوتروریسم، ربطی به "توهم توطئه" ندارد
 
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید می کند: "ما در مسائل امنیتی، هم باید بر خطرات بالفعل و هم خطرات بالقوه حساس باشیم؛ نمی توانیم بگوییم که چون تاکنون حملات شیمیایی و میکروبی علیه ما صورت نگرفته پس ما هم نباید برای مواجهه با آن وضعیت آمادگی داشته باشیم".
 
وی می افزاید: "داشتن آمادگی برای مقابله خطر بیوتروریسم، ربطی به "توهم توطئه" ندارد؛ ما در خصوص دشمنانمان هیچگونه احتمالی را نباید دستکم بگیریم".
 
جمالی نوبندگانی در پایان با بیان اینکه "علم مقابله با پدیده بیوتروریسم ممکن است در کشور ما فراگیر نباشد" خاطرنشان می کند: "شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت کشور و سازمان پدافند غیرعامل باید با برگزاری جلسات متعدد در این زمینه هم در خصوص آموزش، هم در خصوص تشخیص و هم درباره راه اندازی آزمایشگاههای گرانقیمت و البته معتبر تصمیم گیری کنند".
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار