بازدید 30528
گزارش میدانی عراق؛

پل پیروزی بر داعش؛گذرگاهی که باید تصرف شود

به غیر از جزیره الخالدیه در استان الانبار، منطقه مهم دیگری که در این استان از تصرف داعش خارج شد و به دست نیروهای عراقی افتاد، گذرگاه مرزی «الولید» در مرز عراق و سوریه است. نیروهای ارتش عراق و عشایر اهل سنت صبح روز چهارشنبه توانستند این گذرگاه را که از سال گذشته در اشغال تروریست‌های داعش قرار داشت، آزاد کنند.
کد خبر: ۶۱۱۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۲ 03 August 2016
بعد از بازپسگیری فلوجه توسط نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق و عقب نشینی داعش از این منطقه، عملیات هایی دیگری نیز انجام شد که  یکی از مهم ترین وآخرین آن ها عملیات آزادسازی جزیره الخالدیه بوده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، سرلشگر «اسماعیل المحلاوی»، روز سه شنبه ضمن اعلام آزادسازی کامل جزیره الخالدیه در استان الانبار گفت: «این منطقه از وجود اعضای داعش پاکسازی شده است».
 
وی با اشاره به اینکه یگان های نظامی ماموریت خود را در آزادسازی جزیره الخالدیه به انجام رساندند اظهار داشت: نیروهای عراقی در این عملیات شاهراه جزیره الخالدیه را بازگشایی کرده و بیش از 120 نفر از اعضای داش را به هلاکت رساندند.

 
 
 به غیر از جزیره الخالدیه در استان الانبار، منطقه مهم دیگری که در این استان از تصرف داعش خارج شد و به دست نیروهای عراقی افتاد، گذرگاه مرزی «الولید» در مرز عراق و سوریه است. نیروهای ارتش عراق و عشایر اهل سنت صبح روز چهارشنبه توانستند این گذرگاه را که از سال گذشته در اشغال تروریست‌های داعش قرار داشت، آزاد کنند.
 
 
 
 
اهمیت این گذرگاه مرزی از آن جهت است که دولت و ارتش عراق می تواند با هماهنگی و همکاری با دولت سوریه عملیات هایی از این نقطه مرزی علیه تروریست ها در سوریه راه اندازی کند. در واقع، بازپسگیری این نقطه مرزی می تواند همکاری های عملیاتی میان بغداد و دمشق برای مبارزه با تروریست ها را بیش از پیش تسهیل کند.

منابع خبری گزارش داده اند که دولت عرق و سوریه در حال طرح ریزی عملیات های مشترکی در خاک دو کشور برای مبارزه با داعش هستند و ممکن است بازپسگیری گذرگاه الولید هم جزئی از همین برنامه ریزی های عملیاتی باشد.
 
چندی پیش نیز رسانه های خبری مدعی شدند که ارتش عراق و سوریه به همراه ایران، روسیه و حزب الله نقشه مشترکی برای یک حمله بزرگ به دیرالزور و رقه در سوریه آماده کرده اند و نیروهای بسیج مردمی عراق و حزب الله لبنان نیز اجرای آن را بر عهده گرفتند.

همانطور که در نقشه زیر مشخص است، هم اکنون بیش نیروهای ارتش و بسیج مردمی عراق در چهار استان نینوا، الانبار، کرکوک و صلاح الدین در حال نبرد با داعش برای بیرون راندن آن ها از عراق هستند.
 
 
1-در استان نینوا با مرکزیت موصل، 60 درصد اراضی این استان در تصرف داعش( ) و 40 درصد آن نیز در اختیار نیروهای کرد ( ) است.
 
2- استان الانبار؛ 65 درصد از قلمروی این استان عراق در اختیار ارتش عراق( ) و 35 درصد باقی مانده نیز در تصرف نیروهای داعش() قرار دارد.
 
3-استان صلاح الدین؛ دولت و ارتش عراق( ) بر 90 درصد این استان کنترل کامل دارد و 10 آن نیز در تصرف داعش( ) است.
 
4- استان کرکوک؛ کنترل این استان مشترکا در اختیار ارتش عراق، کردها و داعش است. نیروهای کرد( ) کنترل 60 درصدی بر صلاح الدین دارد، ارتش عراق( ) 10 درصد و داعش( ) نیز 30 درصد قلمرو این استان عراق را در اختیار دارد.
 
در این میان، به نظر می رسد آزادسازی موصل از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. موصل و مساله آزادسازی آن، از یک سو می‌تواند عاملی برای اتحاد و تمرین همکاری باشد و از سوی دیگر، می‌تواند به زمینه‌ای برای ایجاد انشقاق کامل میان جناح‌های قدرت عراقی باشد.
 
آماده سازی ها به صورت مشخصی برای نبرد در موصل هرچند به صورت حداقلی در حال انجام شدن است اما همچنان اختلافات زیادی در مورد نیروهای مشارکت کننده در آزادسازی موصل باقی مانده است. آمریکایی ها به بهانه بروز اختلافات فرقه ای میان شیعیان، کردها و سنی ها، معتقدند نیروهای بسیج مردمی عراق(حشدالشعبی) نباید در این نبرد حضور داشته باشند و در مقابل نیز فرماندهان بسیج مردمی عراق مصمم به مشارکت در آزادسازی موصل هستند چراکه آن را یک مسئله ملی می دانند و نه رقابتی فرقه ای و مذهبی.
 
چندی پیش شورای نینوا با یک رویکرد فرقه گرایانه اعلام کرد که به هرگونه دخالت نیروهای بسیج مردمی در موصل مخالفت خواهد کرد. ائتلاف نیروهای عراقی به عنوان یک بلوک سیاسی سنی نیز همین دیدگاه مشابه را دارد.
 
 در مقابل، ابومهدی المهندس فرمانده میدانی بسیج مردمی عراق نیز در بیانیه ای در یک کنفرانس خبری گفته بود که هیچ کسی حق ندارد ما را از شرکت در آزادسازی شهر موصل منع کند.
 
حال باید منتظر ماند و دید که زمان آزادسازی موصل چه زمانی فرا می رسد و چه نیروهایی نیز قرار است در این نبرد بزرگ مشارکت داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل