بازدید 44964
بر اساس شبکه خبری «الجزیره»؛

دمای هوای جنوب غرب ایران به دمای دره مرگ نزدیک شد

شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوا در جنوب غرب ایران و مناطق همجوار با آن، پیش بینی کرد، دمای هوا در این منطقه در هفته جاری به بالاترین حد خود در تاریخ خواهد رسید. نکته نگران کننده آنکه بر اساس این گزارش ـ که با واقعیت بسیار نزدیک است ـ دمای هوای مناطق جنوب غرب ایران در روزهای آتی، احتمالاً بالاترین رکوردهای جهانی را نیز خواهد گرفت.
کد خبر: ۶۰۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 23 July 2016
شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوا در جنوب غرب ایران و مناطق همجوار با آن، پیش بینی کرد، دمای هوا در این منطقه در هفته جاری به بالاترین حد خود در تاریخ خواهد رسید. نکته نگران کننده آنکه بر اساس این گزارش ـ که با واقعیت بسیار نزدیک است ـ دمای هوای مناطق جنوب غرب ایران در روزهای آتی، احتمالاً  بالاترین رکوردهای جهانی را نیز خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»، به نقل از شبکه خبری «الجزیره» ایران، عراق، کویت و شمال صحرای عربستان چهار کشور و فضاهایی در خاورمیانه هستند که در تابستان سال جاری، بی سابقه ترین افزایش دمای طول تاریخ خود را تجربه می کنند.

بر پایه این گزارش، یک واقعیت دائمی جهان این است که هم اکنون یک دوره طولانی هوای گرم بر سراسر کره زمین حاکم است و علاوه بر آن، در غالب مناطق و کشورهای جهان همیشه تابستان گرم ترین فصل است. با این حال، در مورد منطقه خاورمیانه یک واقعیت متمایز این است که در این منطقه نمی توان به خوبی درباره میزان گرمای هوا از پیش بینی دقیقی کرد.

حقیقت آن است که در حال حاضر در منطقه خاورمیانه و به ویژه در کشورهای ایران، عراق، شمال عربستان و کویت بر اساس گزارش های اعلام شده، بالاترین میزان دما از گذشته تا کنون حاکم است.

«الجزیره» در ادامه این گزارش نوشته است، در پنجشنبه هفته گذشته در کشور کویت، دمای هوای 54 درجه سانتی گراد به ثبت رسید که بنابراین می توان گفت، این دمای ثبت شده بالاترین درجه هوایی است که تاکنون در نیمکره شرقی جهان به ثبت رسیده است.

با این حال، با توجه به اینکه در پنجشنبه گذشته، دمای هوا در کویت به 54 درجه سانتی گراد رسید و در سطح جهانی نیز تنها دره مرگ در کالیفرنیا دمای بالاتر یعنی56.7 درجه را آن هم در دهم ژوئیه 1913 تجربه کرده است، می توان گفت، منطقه مذکور فاصله چندانی با دمای هوا در دره مرگ جهان ندارد. البته ذکر این نکته لازم است، در سال 2012 برخی منابع دمای 58 درجه سانتی گراد را در لیبی به ثبت رساندند که بعداً مشخص شد، این دما استاندارد نبود.

فارغ از دمای 54 درجه در کویت، در هفته ای که گذشت و در روز پنجشنبه، دمای هوا در شهر بصره عراق، 53.4 درجه رسید که فاصله نزدیکی با بالاترین درجه دما در کویت دارد. موج گرما در جنوب عراق به حدی رسید که باعث بسته شدن همه ادارات دولتی در روز چهارشنبه و پنجشنبه شد.

هم اکنون مسأله افزایش دمای هوا در عراق به ویژه در منطقه فلوجه به عنوان گرم ترین نقطه این کشور به دلیل حجم بالای تخریب خانه ها، آوارگی مردم و نبود امکاناتی چون برق به دلیل درگیری با داعش بر افزایش مشکلات مردم افزوده است.

به استناد منابع رسمی، دمای هوای استاندارد در روزهای اخیر و در جنوب غرب ایران در بستان 53، شوش 52، آبادان، دزفول و حسینیه 50 و اهواز 49 درجه سانتیگراد ثبت شد که دیده می شود دمای هوای منطقه بستان ایران به بصره و کویت بسیار نزدیک است و با دمای دره مرگ در کالیفرنیا فاصله چندانی ندارد.

این گزارش در پایان ضمن اشاره به دلایل افزایش گرمای هوا در این منطقه از جهان، دو پدیده «ال نینو» و «افزایش گازهای گلخانه ای» را از عوامل مؤثر در این رابطه معرفی کرده و نوشته است، به احتمال زیاد، دمای هوا در روزهای آینده بالا خواهد ماند و حتی امکان افزایش دما و شکسته شدن رکورد جهانی در این منطقه از خاورمیانه وجود دارد.

دما هوای جنوب شرق ایران به دمای دره مرگ نزدیک شد 
بنابراین به خوبی مشخص می شود، استان های جنوب غرب ایران، استان های جنوبی عراق، کشور کویت و مناطق شمالی صحرای عربستان در روزهای آتی از نظر دمای هوا شرایط بسیار سختی را خواهند گذراند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که جدا از پدیده سراسری و فراگیر «ال نینو» و «افزایش گازهای گلخانه ای»، در  کشور ایران دست اندازی های انسانی به محیط زیست همانند تغییر حجم و مسیر رودها، ساخت سدهای فراوان، حذف پوشش گیاهی، عملکرد ضعیف در بیابان زدایی و افزایش مصرف سوخت های فسیلی نیز در افزایش دمای مناطق جنوب غرب ایران مؤثر بوده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۵۰
اینجاهایی که نام می برید جنوب غرب ابران است نه جنوب شر ق ایران
صدا و سیما که اعلام کرد جنوب غرب ایران 12 درجه بیشتر نیست برف هم میاد
هر جای دنیا بود برنامه ریزی میکردن از این بحران عبور میکردند تا به شهروندان زیاد سخت نگذرد

حالا تو ایران منتظرن هوا خودش خنک بشه تا بحران تموم شه از اون ور شرجی بودن اون ور گردو خاک

من تو تهرانم و شرمسار که مسولین مملکت به فکر هم وطن من نیستن

مردم جنوب ایران خوزستان هرمزگان بوشهر سیستان ما رو حلال کنید :(((((((((((((((((((((
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
نمیشه با هوای گرم جنگید که تنها کاری که میشه کرد تعطیلیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
لطفا شما برنامه بده یا راه حلی پیشنهاد کنید. حتما که نباید دولت به فکر هم مردمش باشه هموطن هم باید باشه شما راه حلت چیه؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
like
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
بگویید کجاها؟
آب و هوا متاثر از فعالیت های انسانی هم هست، ولی نه انقدر که مثلا در سالی که کره زمین گرم ترین روزهای خودشو سپری میکنه، توقع داشته باشیم با برنامه ریزی مناطق جنوبی یمان مثل گیلان و مازندران خنک بشه...
گرمای مناطق جنوبی و شرایط جوی حاکم بر ایران که برای صد سال گذشته نیست، تاریخی ست و مردمان هر منطقه هم به هم زیستی رسیده اند. شما ببینید در کشورهای جنوب اروپا وقتی هوا از سی درجه میشه سی و هشت درجه، بیست سی تا کشته میدن، چون اونا شرایط جوی شون این نبوده...
شما فکر مکینید همه عوامل انسانی بیشتر از دو درجه بر دما تاثیر داره؟ این همه ناسا و سازمان و ملل میگن که زمین رو به گرم شدنه و امسال و سال قبل سال های گرمی بوده؛ باید واقعیت ها رو درک کنیم و الکی بیشتر از این خودمونو اذیت نکنیم که بخاطر کم کاری ست! طبیعته، طبیعت... ببینیم خودمون چقدر مراعات طبیعت رو کردیم!
احتمالا خداوند تصمیم دارد تمدن ما را به نابودی بکشاند مثل عاد و لوط و ثمود و......
همه عوامل دست بدست هم داده...همه عوامل ..... همه چیز در راستای نابودی ماست
خوب این سد های فراوان که باعث خشکسالی شده اند را تعطیل کنید،بهر حال هدر رفتن هزینه آنها بهتر است از خرابی و از بین رفتن مملکت.آب را پشت سدها جمع می کنید ،کشاورزی که در کار نیست ،دشتها نیز آبیاری نمی شوند و باعث خشکسالی می شونذ
حداقل قیمت بنزین و برق رو واسه این مناطق ارزان کنید . من اهواز زندگی میکنم تو خونه دوتا کولر 24 ساعت دارن کار میکنن توی ماشین هم باید حتما کولر روشن باشه آخر ماه هم کلی باید پول برق و بنزین بدم انصاف نیست خداییش:(
ما یک ایران داریم یک تهران.....! واقعا کسی به فکر جنوب نیست
در خوزستان یارانه برق فصل گرما را برداشتن ، ادارات هم که قبلاً در دمای بالای 50 درجه تعطیل می شد ، دیگه تعطیل نمی شن. اصلاً دماسنج شنبه تا چهارشنبه گیر می کنه روی 49 بعد پنجشنبه و جمعه میره بالای 55 و دوباره شنبه 49 . قرار بود ادارات ساعت 13 تعطیل بشن که با اون هم مخالفت شد. گرمای طاقت فرسا ، شرچی بالای 90 درصد ، گرد و خاک ، ... همه را تحمل می کنیم اما توهین به شعورمان را نه . اگر مرد هستین یکبار جلسه خودتان را به جای برج های طلایی در اتوبوس های بی کولر خوزستان برگزار کنید
از همین دمای زیاد میشونچد به بهترین نحو برای خنک کردن سرزمین خوزستان استفاده کرد
اما مثل اینکه کلا مملکت تعطیله
حالا که در تیتر خبر جنوب شرق را به جنوب غرب اصلاح کردید درست است
اصفهانیها مقصرن! دولت هوای خنک رو داده به اصفهان.
دروغ شده نقل و نبات ...من در آبادان زندگی میکنم...در سایه دما 54 درجه هستش...چرا به دروغ می گویید 50؟؟؟اگر در آفتاب دما رو اندازه بگیرید نزدیک به 62 درجه نشون میده......مملکت شده پر از دروغ و ریا......متاسفم واسه سایت های اینچنینی که ثانیه ها به شمارش افتاده واسه.....
چند وقت پیش هوا خیلی خوب بود زنگ زدم از هواشناسی تشکر کردم . الان هم میخوام زنگ بزنم انتقاد کنم
مگر اینکه تویه مصایب رکورد بزنیم .طوری نوشتین یا ترجمه شده انگار قرار رکورد دوی سرعت زده بشه.بجای اینکه ایران و اعراب سر ....با هم درگیر بشن با مشارکت هم این معضلات رو حل کنن که هم بلای جان ما شده هم اونها. عربستان اگه میخواد جایی در دل ملت ایران و عراق داشته باشه وهمینطور ملت خودش .هزینه تحقیق و توسعه و اجرای بیابان زدایی رو از این مناطق گردن بگیره. این معضلات توسط یک کشور قابل حل نیست.شراکت کشورها رو میطلبه .
دوست عزیزم
مطمئن باش اگه توی تهران همچین اتفاقی میفتاد اینجور نمیموند. اونوقت برا همه کشور شرایط رو درست میکردن. اما تا وقتی تهران خبری از خاک و گرما در حد خوزستان نیست مسوولین برای هموطنان تو در جنوب به فکر نخواهند بود.
پاسخ ها
مژگان
| Germany |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
تا زمانی که ما هموطنان با هم دشمن هستیم داستان همینه، عزیز من، ما تهرانی ها که در اثر آلودگی هوا ناشی از ازدحام جمعیت در معرض خفگی و سرطانیم. اعصابمون از دست آلودگی صدا و ترافیک خرابه و روانی شدیم. ما هم خواستار تخصیص امکانات برابر در تمام شهرستان ها هستیم تا عزیزان هموطن ما به شهر و دیار خودشون برگردند و ما هم که اجدادمون تا 7 نسل تو تران زندگی کردند بتونیم یه زندگی نرمال در تهران داشته باشیم. دولتمردان، چرا این به اصطلاح امکانات!!! رو به شهرستان ها نمی دید که حداقل به خون ما تهرانی ها تشنه نباشند؟؟؟ بخدا تقصیر ما تهرانی ها نیست. ما هم میخواهیم شهرمون خلوت باشه...
مهم نیست به تهران نرسیده!!!!!!!!!!!!!
وجود منابع نفت و گاز متعدد و استخراج های بیش از حد هم یکی از دلایل افزایش دما در این منطقه است.
حداقل کاری که میشه کرد رایگان کردن برق در این مدت در خوزستان هست
ایران فقط تهرانه بقیه برندبمیرند زیادمهم نیست
جنوب ايران فقط بندرعباس بدرد زندگي ميخوره
خط قرمز تا بروجن و شهرکرد هم کشیده شده که خنکترین جای کشور هستند
پس نقشه صحیح نیست
هوای اطراف خلیج فارس گرمتر از تمام نقاط جهان است که شامل شهرها و روستاهای زیادی میشود ولی دره مرگ که کسی زندگی نمی کند
برای من که آبادان زندگی میکنم و شرجی این چند روز گذشته را گذراندم، چقدر احساس نیاز به یک جفت آبشش کردم.....
شرجی روز های اخیر نعمتی برای مردم اهواز بود زیرا کمپرسور های کولر در این دما در هوای خشک دوربود کرده یا می سوزند ولی رطوبت بالا ی هوا مانع سوختن کولر ها ميشود
همه این مشکلات از نفت است بخاطر ان تالابها برای حفرجاه خشک و...
مناطق جنوبی ایران نیاز به درختکاری وسیع داره ، مصافا کشت برنج در سرشاخه های رودهای غربی و جنوبی ایران و نیز بز چرانی دامداران محلی در مراتع جنگلی حساس و روبه نابودی هر چه زودتر باید متوقف بشه .
در این چند روز دیگه کولر های گازی هم درمونده شد
ولی مردم خوزستان جیکشون در نمیاد قبض برق هم که میاد
برق از کله شون میپره .
طبق قانون کار باید دمای هوا ۵۰ درجه که شد رسما تعطیل اعلام بشه که کارگرهای زحمتکش لااقل یه اضافه کاری بگیرن
ولی این دماسنج خوزستان به سفارش مسئولان روی ۴۹.۵ درجه که رسید دیگه بالاتر نمیره!!
آفرین تابناک
به نکته خوبی اشاره کردی انتقال ظالمانه آب خوزستان
مسولان خووووووواب بس است
چرا از گرمای هوای این مناطق برق خورشیدی تولید نمی کنید چرا مسئولین ما مثل همیشه خواب تشریف دارن
در متن هم گفته شده جنوب غرب
حالا اگر تهران همين شرايط دمايي را داشت كه با خاك و شرجي همراه است حتما يك هفته تعطيل ميشد .
نه دوست عزیز ..همین سال گذشته توی ایتالیا و آلمان به دلیل گرمای زیاد و بی سابقه تعدادی از مردم جانشون رو از دست دادن ....گرما هست دیگر .میشه چیکارش کرد؟ فقط نباید از خونه بیرون بیان مگر در صورت نیاز
آخه مسئولان به فکر مسائل مهمتری هستند!!!!!! خودتون که می دونید !!!!!!! مثلا ابتکار الان کجاست؟!!!!
کارگران در بنادر وکارگران در ساختمانها پتروشیمی خصوصا فولاد دارن کار میکنن انوقت کسی اقدامی نمیکنی بیش از یک نفر اعلام شده توسط وزارت بهداشت دراستان فوت شده لطفا مدیریت کنید باور کنید مردم ضرر گرما رونمیدونند اطططططططططططططلاع رسانی کنید
اعلام درجه هوای ماهشهر ممنوع شده!!!! تمامی خبرگزاری های جنوب رو نگاه کنید ، عصر جنوب، خورنا و . . . . هوای تمامی شهرهای اطراف رو زدند به جز ماهشهر و اما دلیل: 15000 نیروی کار شاغل در پتروشیمی که در صورتی که هوای بالای 50 درجه باشه باید اضافه کار بگیرند(مطابق قانون کار) و یا کار متوقف بشه، پس نتیجه می گیریم با پاک کردن صورت مسئله می توان قانون رو هم نادیده گرفت و کسی هم یقه شما رو نمی گیره. بزار اون 15000 نفر بسوزن. اجرای قانونم آرزوست!!!!!!!
کارگران در بنادر وکارگران در ساختمانها پتروشیمی خصوصا فولاد دارن کار میکنن انوقت کسی اقدامی نمیکنی بیش از یک نفر اعلام شده توسط وزارت بهداشت دراستان فوت شده لطفا مدیریت کنید باور کنید مردم ضرر گرما رونمیدونند اطططططططططططططلاع رسانی کنید
در قران کریم که اشاره به هلاکت اقوام نادان میکند در واقع منظور حاکمان و تبعیت کنندگان آنهاست که با نداشتن عقل روشن تصمیماتی مغرورانه میگیرند که قطعا در راه هلاکت است.اگر مسئولین بفهمند باید کارخانجات مناطق گرم را تعطیل کنند تا برق مصرفی آن صرف مردم شده واز بحرانهای خسارت بار مثل آتش سوزی نیز رهایی یابند.
دمای هوای کویر لوت و بیابان شهداد کرمان از همه نقاط دنیا گرم تر است
حدود 70 تا 75 درجه هم برایش ثبت شده و ماهواره ها آن را گرم ترین نقطه زمین ثبت کرده اند!
تا جایی که من شنیدم کویر لوت در ایران بیشترین دما در دنیا رو به نام خودش ثبت کرده:
«دشت لوت یا کویر لوت دشتی بیابانی در منطقه جنوب شرقی ایران است. این دشت در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد و ۲۵مین بیابان بزرگ جهان می‌باشد. هسته آن در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین شناخته شده است که بیشترین آن در سال ۲۰۰۵ با بیشینه دمای ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد ثبت گردیده است. دانشمندان علت گرمای بالای آن را رنگ تیره و خشکی سطح آن دانسته‌اند که موجب جذب گرمای خورشید می‌شود» منبع ویکی پدیا
با سلام من پیشنهادی برای رفع گرما در تابستان دارم
اگر ما با موشک پودر آلومینیوم به فضا برده و در مدار کلارک که دقیقا بالای هر منطقه قرار می گیرد وهر 24 ساعت یک بار به دور زمین می چرخد،پخش کنیم موحب می شود که تابش نور آفتاب به زمین تا حدود 30 درصد کاهش یابد و بدین شکل ان منطقه خنک شود از طرفی شب هم مثل ماه چهارده وحتی بیشتر فضا روشن می شود این روش مثل آن است که چتری بزرگ بر روی منطقه ای وسیع بگیریم. در امریکا با هواپیما بر بالای سر منطقه پرواز کرده و ابر مصنوعی درست می کنند ولی این روش روزانه باید انجام شود ومخارج و مضرات فراوانی به همراه دارد.دکتر حمید شفیع زاده دانشگاه علوم پزشکی تهران
شما تهرونیا بهتره به فکر خودتون باشین، زلزله در راهه، گوگوری مگوری.
دما به بالاترين حد ( دره مرگ ) رسيده . دره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! بالاترين ؟؟؟؟؟
مجبوري مگه اصطلاح اختراع كني ؟؟؟؟؟؟؟؟
تقصیر اصلی از دولته که مردم رو آگاه نمی کنن در زمینه ی سیستم مصرف آب !! فقط هی میگن مردم کم مصرف کنید
اگر پول یکروز نفت خرج خوزستان بشه. مردم براحتی از این بحران عبور میکنند
هموطنان عزیز
من یک تهرانی هستم. یک تهرانی الاصل که البته محض اطلاع میگم. من و تمامی خانواده ام از این که امکانات به شهرستان ها داده نمیشه ناراحتیم. البته امکانات چندانی نیست در مقایسه با کشورهای اروپایی یا همین امارات کوچولوی خودمون، ولی هر چی باشه از شهرستان های محروم طفلکی که یک سینما ندارند و یا مراکز درمانیشون ضعیفه بهتره.
چرا به شهرستان ها امکانات نمیدید؟ چرا براشون شغل ایجاد نمی کنید؟ البته در تهران همه از بیکاری مسافرکش شدند و وضع اشتغال افتضاحه و یه جاهایی مثل اصفهان و کرمان که صنایع و معادن دارند خیلی وضع کار بهتره.
چرا براشون امکانات رفاهی مثل سینما و تئاتر نمیذارید؟ چرا باعث دشمنی هموطنان با ما تهرانی ها شدید؟ مگه ما راضی هستیم از این وضع؟ از این ترافیک؟ از این شلوغی؟ از گرانی مسکن به خاطر ازدحام جمعیت؟ ما که جا و مکانی به غیر از تهران نداریم، چیکار کنیم؟ چرا برای خوزستان باتری های خورشیدی به کار نمی گیرید و برای آب و هواشون یه فکری نمیکنید؟ چرا به سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، خراسان شمالی و جنوبی و .. رسیدگی نمیکنید؟ خواهشا دیگه هیچی تو تهران نسازید برید به این شهرستان ها رسیدگی کنید. کاری کنید عزیزان به شهر و دیار خودشون برگردند.
ما تهرانی ها از آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ترافیک و ... به مرز جنون رسیدیم...
اما زخم زبان هموطنان، درد جانکاه تری دارد
در حالی که ما مقصر نیستیم
99 درصد دولتمردان مال سایر نقاط ایران هستند. صاحب منصبان حکومتی اکثراً اصلیتی غیر تهرانی دارند. چرا چسبدید به تهران؟ دست از آباد!!! کردن تهران بردارید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس