بازدید 14268
در گفت و گوی «تابناک» با صاحبنظران مطرح شد؛

دلایل حمله «بیماران ایرانی» به چهره‌های بین المللی در فضای مجازی

اینکه ۳۰۰هزار فوتبال دوست ایرانی هنگام برگزاری مسابقه فینال جام ملت‌های اروپا به صفحه مجازی یک بازیکن فرانسوی حمله کنند و در این عمل از زشت‌ترین واژه و دشنام‌ها نیز خطاب به او دریغ نکنند، بی‌شک نشانه موج جدیدی از مصائب فرهنگی و اجتماعی در ایران است که نیاز به بررسی‌های دقیق کار‌شناسانه دارد.
کد خبر: ۶۰۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ 14 July 2016
یکشنبه شب و با پایان بازی فوتبال فرانسه و پرتغال، پرونده یکی دیگر از مسابقات جام ملت‌های اروپا ـ آن هم با کیلومتر‌ها فاصله جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی از ایران ـ بسته شد. با این حال، رفتار برخی فوتبال دوستان ایرانی در حمله مجازی به صفحه اینستاگرام یکی از بازیکنان فرانسوی را شاید بتوان آغاز دور جدیدی از نگرانی‌های اجتماعی و فرهنگی در ایران دانست.

به گزارش «تابناک»، اینکه ۳۰۰هزار فوتبال دوست ایرانی هنگام برگزاری مسابقه فینال جام ملت‌های اروپا به صفحه مجازی یک بازیکن فرانسوی حمله کنند و در این عمل از زشت‌ترین واژه و دشنام‌ها نیز خطاب به او دریغ نکنند، بی‌شک نشانه موج جدیدی از مصائب فرهنگی و اجتماعی در ایران است که نیاز به بررسی‌های دقیق کار‌شناسانه دارد.

در رابطه با حمله ایرانی‌ها به اینستاگرام «پایت» بازیکن فرانسوی و بازتاب‌های رسانه‌ای آن در سطح جهان آنچه نیاز به بررسی و تحلیل دقیق دارد، چرایی اینگونه رفتار اجتماعی از سوی ما ایرانی هاست. اصولاً سؤال مورد طرح در این رابطه آن است که چرا برخی از فوتبال دوستان ایرانی هر از گاهی پس از برگزاری مسابقات فوتبال مغلوب هیجانات احساسی و لحظه‌ای خود می‌شوند و اینچنین رفتار ناشایستی را از خود بروز می‌دهند؟

مورد دیگری که در رابطه با این خبر قابل توجه است، اینکه در موارد مشابه قبلی این رویداد که ایرانی‌ها به صفحات مجازی افرادی نظیر «لیونل مسی»، «ایوان زایتسف»، «فرناند الیما» و... حمله کردند، هر چند آن رفتار نیز ناشایست بود، رفتار و عملکرد این افراد مستقیم با علایق هر ایرانی مرتبط بود.

برای مثال، گل «مسی» در دقیقه آخر به تیم ملی فوتبال ایران یا حجاب منشوری «فرناند الیما» مجری برنامه تلویزیونی قرعه کشی جام جهانی ۲۰۱۶ که مانع از نمایش کامل این برنامه در رسانه ملی ایران شد، مستقیم با ایران و ایرانی مرتبط بود؛ اما در پرده جدید این رفتار ناشایست یک بازیکن فرانسوی آن هم به خاطر خطا روی یک بازیکن پرتغالی با فرسنگ‌ها فاصله جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی از ایران مورد حمله برخی کاربران فعال ایرانی در شبکه‌های مجازی قرار گرفت.

در رابطه با پدیده حمله برخی ایرانی‌ها به صفحه مجازی بازیکنان فوتبال و برخی چهره‌های دیگر «دکتر مژگان نیکنام» استاد دانشگاه و متخصص روان‌شناس بالینی به «تابناک» گفت: «موضوع اول به این برمی‌گردد که افراد در زمان برخورد با یک ناکامی مشخص دو گونه متفاوت رفتاری را از خود بروز می‌دهند. در برخورد با مسائل و ناکامی‌ها یک نوع رفتار مسأله مدار و نوع دیگر آن هیجان مدار است.

در شیوه نخست برخورد با مسائل یعنی مسأله مدار فرد بر اساس عقل و منطق رفتار می‌کند و پیش از انجام هر کنشی به ابعاد مختلف آن فکر می‌کند. در نوع دوم یعنی واکنش هیجان مدار، فرد از برخورد منطقی با ناکامی‌ها پرهیز می‌کند. در این حالت، هیچ فکر و منطقی در رابطه با کنش‌ها وجود ندارد و فرد از هیجان و احساسات خود استفاده می‌کند که یک نمونه بارز آن می‌تواند پرخاشگری و دشنام به عاملین ایجاد آن ناکامی باشد.

در جامعه ما الگوی پرخاشگری تحت تأثیر رویکرد هیجان مدار بسیار است

در همین رابطه ذکر دو نکته ضروری است؛ نخست اینکه در جامعه ما الگوی پرخاشگری تحت تأثیر رویکرد هیجان مدار بسیار است و معنای آن این است که افراد تا با ناکامی مواجه می‌شوند برای حل آن مسأله و ناکامی از رفتار پرخاشگری استفاده می‌کنند.

نکته دیگر آنکه دنیای مجازی که رخدادهای مورد اشاره در آن اتفاق افتاده است، شرایط مختص به خود را دارد. شما در این فضا مقابل فردی که عامل ناکامی است، نیستید و معذورات دنیای واقعی را هم ندارید. بر اساس اینکه بعضاً در این فضا‌ها افراد شخصیت مجهول و غیر واقعی دارند نیز مسأله دیگری است که مجموعاً باعث می‌شود فرد هر طور که می‌خواهد هیجانات خود را آزادانه بروز دهد».با عوامل اصلی حمله ایرانی به صفحات مجازی چهره های بین المللی  آشنا شوید

این متخصص مسائل روان‌شناسی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: «در جامعه ما الگوهای هیجان مدار زیادی وجود دارد که نمونه مشخص آن را می‌توان در تصادفات رانندگی مشاهده کرد. این رفتار هیجان مدار به یک الگوی رفتاری و عادت تبدیل شده که باید در برابر آن فرهنگ سازی شود. این موضوع نیاز به حساس شدن و اقدامات مناسب از سوی جامعه و خانواده به صورت متقابل دارد».

این الگوها در ادبیات و رفتار جامعه نهادینه شده است و اکنون به صورت یک عادت بر رفتار افراد اثر مستقیم دارد 
دکتر مژگان نیکنام در ادامه گفت: «بحث دیگری که در رابطه با چرایی وقوع چنین مسائلی وجود دارد این است که افراد جدا از مسائل روان‌شناختی این الگوهای پرخاشگری را از هم یاد می‌گیرند. مهم این که این الگوهای اجتماعی که پرخاشگری در آن غالب است، باید تغییر کند، زیرا این الگو‌ها در ادبیات و رفتار جامعه نهادینه شده است و اکنون به صورت یک عادت بر رفتار افراد اثر مستقیم دارد».

نیکنام افزود: «بنابراین باید گفت، بروز چنین رفتاری در جامعه هم ریشه روان‌شناختی و هم ریشه جامعه‌شناختی دارد که باید به دقت بررسی شوند. در این میان، نباید از نقش الگوهای فرهنگی آموزشی خانواده و جامعه در این رابطه غافل شد».

شعار اخلاقی همیشه ضامن رفتار اخلاقی نیست و رفتار اخلاقی را باید در عمل سنجید 
مژگان نیکنام در رابطه با این سئوال که چرا با وجودی که ما خود را مدعی اخلاق می‌دانیم در عمل به اصول اخلاقی بعضاً دچار مشکل هستیم، ادامه داد: «شعار اخلاقی همیشه ضامن رفتار اخلاقی نیست و رفتار اخلاقی را باید در عمل مورد سنجش قرار داد. این گونه رفتار‌ها یک عمل جمعی و هیجانی هستند که با توجه به برخی رفتار خوب جمعی ما ایرانی‌ها مانند نهادینه شدن بستن کمربند ایمنی در یک عزم جمعی، باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود».

در رابطه با ابعاد جامعه‌شناختی، پدیده حمله برخی ایرانی‌ها به صفحات مجازی برخی ورزشکاران و هنرمندان، «دکتر امان الله قرایی مقدم» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز به «تابناک» گفت: «اولاً این نکته را دقت کنید که رفتار این افراد، بازتاب الگوی رفتاری همه ایرانی‌ها نیست و اساساً این گونه رفتار جزء فرهنگ ایرانی نیست. این موضوع منتسب به گروهی کوچکی از مردم ایران است که فوتبال را دنبال می‌کنند و ضمناً همه آن‌ها نیز نیستند.

این افراد از نوع تحصیلات، نوع پرورش و عقاید دینی مناسب بهره نمی برند 

ابا بررسی موردی و دقیق، خواهید دید که این افراد از نوع تحصیلات، نوع پرورش و عقاید دینی مناسب بهره نمی‌برند. از سوی دیگر در میان برخی ورزشکاران نیز که الگوی آن‌ها هستند، شرایط مشابه وجود دارد و چنین نا‌هنجاری‌هایی در آن‌ها نیز دیده می‌شود و برخی از این ورزشکاران نیز در شرایط مناسب شخصیتی رشد نکرده‌اند.

با این حساب می‌توان گفت، این افراد گروهی از افراد جامعه هستند که با تربیت نادرست بزرگ شده‌اند. این افراد را می‌توان جماعت مجذوب نام گذاری کرد. شما دقت کنید که این موضوع در میان هواداران اروپایی نیز چه بسا بد‌تر از این رخ می‌دهد. اگر در ایران برخی هواداران فوتبال در فضای مجازی به بی‌اخلاقی دامن می‌زنند، در کشورهای اروپایی بعضاً بی‌اخلاقی‌ها به درگیری فیزیکی و کشته شدن افراد منجر می‌شود».با عوامل اصلی حمله ایرانی به صفحات مجازی چهره های بین المللی  آشنا شوید

قرایی مقدم ادامه داد: «این افراد که فکر و عملشان احساسی است و بر اساس عقل و منطق عمل نمی کنند را می توان جماعت نامجاور نام گذاشت. آنها لمپن هایی هستند که باید از بدنه اصلی جامعه جدا کرد. چرا که بر این افراد عقل و منطق حاکم نیست و رفتار آنها خود به خودی است.»

وقتی برخی ورزشکاران و قهرمانان ایرانی که الگوی جوانان ایرانی هستند،  در میادین ورزشی رفتار ناشایست انجام  می دهند،  چه انتظاری می توان از طرفداران آنها داشت؟ 
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «نیاز است در میان افرادی که چنین عملی را انجام می‌دهند ـ چه ورزشکاران بی‌اخلاق و چه هواداران بی‌اخلاق ـ بررسی جامعی انجام و پایگاه اجتماعی و شرایط پرورش یافتن آن‌ها شناسایی و ارزیابی شود. وقتی برخی از ورزشکاران و قهرمانان ایرانی، که الگوی جوانان ایرانی هستند، در میادین ورزشی رفتار ناشایست انجام می‌دهند، چه انتظاری می‌توان از طرفداران آن‌ها داشت؟»

امان الله قرایی ادامه داد: «من تأکید دارم این افراد از قشرهای پایین جامعه هستند. البته منظور من از قشرهای پایین آن است که هر فردی که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دینی، تربیتی و... دارای کمبود باشد می‌تواند در این قشر قرار گیرد و لزوماً قشر پایین جامعه را نمی‌توان تک عاملی دید».

این استاد دانشگاه در پایان ادامه داد: «دقت کنید که چنین افرادی در همه نقاط جهان وجود دارند، ولی اینکه چرا در ایران چنین رفتاری در فضای مجازی رخ می‌دهد، علت آن است که جوامعی مانند اروپا از نظر استفاده از تکنولوژی نسبت به ما پخته‌تر هستند و کابرد دقیق و منطقی از تکنولوژی را بهتر از ما می‌دانند».

بر پایه آنچه در رابطه با چرایی حملات متعدد برخی کاربران فضای مجازی ایرانی و هواداران فوتبال به صفحات مجازی ورزشکاران و هنرمندان ـ که آخرین آن در حمله به صفحه اینستاگرام بازیکن تیم ملی فوتبال فرانسه «پایت» آمد ـ می‌توان گفت، هرچند افراد توهین کننده، بخشی از جامعه ایرانی و برخاسته از بطن جامعه هستند، نمی‌توان تحت هیچ شرایطی، آن‌ها را نمونه‌ای از کل جامعه و فرهنگ جامعه ایرانی تلقی کرد.

به عبارتی، با توجه به اینکه این افراد در برابر یک ناکامی کوچک و بی‌ربط (خطای یک بازیکن فرانسوی بر روی یک بازیکن پرتغالی در فینال جام ملتهای اروپا) این گونه برآشفته می‌شوند و بدون فکر و منطق و کاملاٌ احساسی و با ادبیات زشت آن هم در فضای مجازی اقدام به توهین می‌کنند، می‌توان آنان را بیمار نامید.

این افراد نسبت به کلیت جامعه، جماعت نامجاوری هستند که به شدت جذب در فضای مجازی و سرگرمی‌های حاشیه زندگی شده‌اند و لذا رفتار آن‌ها را نمی‌توان به کلیت جامعه تعمیم داد. با این حال، این تحلیل بدین معنا نیست که جامعه و فضای حاکم بر آن، نیاز به اصلاح نقص‌های حاکم در سیستم آموزشی، رسانه و خانواده ندارد. اتفاقاً بر عکس، بروز چنین حوادثی، خود زنگ هشداری است که باید به آن توجه کرد. بر اساس این هشدار دو اقدام عاجل از سوی مسئولین و متولان امر باید در اولویت‌ها قرار گیرد.

الف) شناسایی پایگاه اجتماعی و شخصیتی عاملان این حوادث و مطالعه دقیق روی آن‌ها و نهایتاً تلاش برای تنظیم برنامه‌هایی جداگانه در جهت بهبود وضعیت رفتاری این افراد از طریق سیاست‌های تشویقی و تنبیهی.

ب) آسیب‌شناسی تغییرات ایجاد شده در الگوهای فرهنگی و رفتاری جامعه بر اثر افزایش استفاده از تکنولوژی و تلاش برای بهبود شرایط به وسیله ابزارهای در دسترس نظیر رسانه، آموزش و پرورش، خانواده و... .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۸۰
نشانه تنفر جمع شده در جامعه است امیدوارم این تنفر در حالت دشنام بماند و فیزیکی نشود
این از اون چیزهایی است که با مخفی کردن آمارش نمی تونید خودتون را گول بزنید
خشونت پنهان در جامعه به دلیل راضی نبودن از زندگی
یک بررسی باید انجام بشه که چرا ابن حملات به کاربران خارجی انجام میشه، آیا این مساله با عدم رابطه ما با دنیا ارتباطی داره؟
این مردم با فرهنگ باسطلاح 2500 ساله به هیچ کجا نمیرسند کشوری داریم که همه مسئولین ان هم قصد محاجرت دارن
نشانه جمعیت بسیار زیاد ترسویان ایرانی است.
بچه هایی که وقتی به دنیا اومدن و چند سال بعد از همه جا بی خبر میبینند که بی گناه از طرف جامعه بین المللی از ابعاد مختلفی تحریم شدند،نتیجش این میشه.البته این کار اونها هیچ توجیهی ندارد.
پروفايلشون خيلي جالبه كاملا مشخصه به يك جريان خاصي وابستن همه هم ميشناسنشون
چند هزار ساله بود فرهنگمون؟؟؟؟
تابناک عزیز و محققان گرامی، متعجم که چگونه آن عده از جوانان و نوجوانان ایرانی را که در شبکه های اجتماعی مرتکب این رفتار شدند، بیمار می نامید؟!
شوربختانه هیچکدام از این کارشناس نماها به حقیقت تاریخی ظلم ستیز بودن ایرانی ها اشاره نکرده اند
از اثرات آفتاب تابان برجام است.
متاسفانه بی فرهنگی و فحاشی و بی حرمتی در تمامی عرصه ها از عوام الناس گرفته تا قشر تحصیلکرده و استادنما در کشور ما گسترده شده
جوان های ما از چه کسی الگو بگیرند ؟
دلیل اصلی یاس و سرخوردگی است
به نظر بنده حساسیت بیش از اندازه ما به چنین اتفاقاتی باعث تشدید و تبلیغ آن میشود .
نعمت زاده اینستاگرام نداره؟؟؟؟
امان از بیکاری، بی فرهنگی، نبود شادی و تفریح سالم. انگار کنترل کردن زیاد جوان ها در سال های گذشته سبب ایجاد عقده در بسیاری از اون ها شده.
در نظرات روانشناس ها و کارشناسان تاکید شده بود که افراد آنقدر برآشفته میشوند و نمی توانند کنترل هیجان کنند که چنین رفتاری ازشون سر میزنه.
نه فقط مختص فوتبال نیست.نمونش خانم اوباما دختر رئیس جمهور امریکا
بابا چرا خودتونو ميزنين كوچه علي چپ.
بنده ضمن اينكه اين حركت ها را دور از شان انساني مي دانم و براي نظرات اساتيد محترم در خصوص موشكافي اينگونه پديده ها احترام مي گذارم اما اصل موضوع را قبول ندارم .
به نظر من پلیس فتا دست به کار بشه
من شک دارم این ها ایرانی باشند!
همه دنبال " حس مهم بودن" هست .
تا وقتی که با جلب توجه بخوان به این حس برسن ، همین اتفاقاتو شاهد هستیم .
نیاز به بررسیهایی دقیق و کارشناسانه نیست هرچه کاشته ایم آنرا هم برداشت می کنیم.
اقا بذاريد من ساده بگم
يك مشت عقده اي و بيكار كه كاري جز اينترنت گردي ندارن
همه جای دنیا وزارت جنگ دارن
ما وزارت دفاع داریم
دائما تحریم هستیم
یه عامل فوق العاده مهم که اینجا بهش اشاره نشده، نشنیده شدن صدای جوونا و کلا مردم در سایر عرصه هاس که باعث شده عقده ای بشن و یه جا که میتونن حرف بزنن نتونن حدود رو رعایت کنن
با توجه به اینکه افرادی که مورد هجوم کاربران ایرانی واقع شده اند تماما غیر همزبان هستند و اکثرا کامنت ها به زبان فارسی بوده اند پس این در واقع یک دعوا بین کاربران ایرانی با سایر کاربران ایرانی است چه داخلی و چه خارج نشینان و نباید دعوا بین کاربران ایرانی و آن اشخاص محاسبه گردد. درواقع زمین محل دعوا در صفحات مربوط به افراد مورد نظر بوده است
ببخشید من تازه از خارج اومدم نمیدونم اینجا چه خبره.
این حملات سازماندهی شده هستند ولی یک عده هم ناآگاهانه دنباله روی میکنند.
دلیل اینه که حتی سایت شما هم فقط هر وقت دلش بخواد نظرات کاربرها رو نشون میده.
بوووق.
بحث جابی مطرح شد که همگی به برخی از علل رخداد چنین کج رفتاری جمعی اشاره داشت
سقوط اخلاقی ...........
بنده در خوابگاه دانشگاه ساکنم بکار بردن رکیک ترین الفاظ هنگام تماشای فوتبال بین خیلی ها عادی هست پس حداقل ربطی به تحصیلات ندارد.
در ایران متاسفانه هیچ توجهی به بیماریهای روانی نمیشه و اصلا روانشناسی جدی گرفته نمیشه نه از جانب خانواده ها و نه از جانب مسئولین
این نتیجه زحمات چندین هزار معلم پرورشی است
باور کنید اینهائی که که سونامی وار دشنام میدهند ، کاملا" سازماندهی شده عمل میکنند
شما در اشتباه هستید. تیم فارسی آموخته موساد این کار را انجام میدهد و جو درست می کند و عده ای هم دنباله روی میکنند.
اغده های حقارت و کمبودهای خود را در فضای ازاد نشان میدهند.
نمیدونم چرا
وضعيت اسفناك تر از اين حرف هاست.
بی ادبی کردن هوش و استعداد نمی خواد
همش بخاطر این است که باشگاههای ما علاوه بر ورزش در زمینه فرهنگ هم فعالیت دارند و فرهنگ چاله میدونی را به هواداران آموزش داده اند.
متاسفانه گزارشگران فوتبال چون پیش و حین بازی از یکی از تیمها جانبداری می کنند بینندگان را تحریک می کنند اگر فردوسی پور صبحت اینستاگرام را مطرح نمی کرد این همه به صفحه این بازیکن حمله نمی کرد یعنی علنا این گزارشگر بطور غیر مستقبم بینندگان را به این عمل ناشایست تحریک نمود.
متاسفانه گزارشگران فوتبال چون پیش و حین بازی از یکی از تیمها جانبداری می کنند بینندگان را تحریک می کنند اگر فردوسی پور صبحت اینستاگرام را مطرح نمی کرد این همه به صفحه این بازیکن حمله نمی کرد یعنی علنا این گزارشگر بطور غیر مستقبم بینندگان را به این عمل ناشایست تحریک نمود.
ما متاسفانه از لحاظ فرهنگی دچار انحطاط وحشتناکی شده ایم.
این حملات مختص چهره های بین المللی نیست
بعید میدونم ایرانی باشن
این آقای کارشناس میگوید کسانی که در صفحه شخصی بازیکنان فوتبال کامنت توهین آمیز مینویسند از طبقه پایین جامعه هستند
ما گاهی اوقات نظرات خود را صریح، درج میکنیم. وشاید زیاد معمول نباشد.اما قطعا قصدو هدف بدی نداریم.امیدوارم تابناک آن را حمله در نظر نگرفته باشد. اگر هم موجبات ناراحتی فراهم شده،لازم است عذرخواهی کنیم.
کجا ملته غیره هماهنگ میدونن شب خوابیدن صب به پیج کی باید حمله کنن؟!!
اینا امثال همون دانشجوهای خودجوشی هستن که سفارته اینگلیس یا عربستان رو اشغال کردن... اینا هماهنگ شدن.
اینا هماهنگ شدن...
مردم هم فهمیدن اینا از کجا خط و بعضا حقوق میگیرن!.
اینایی که میرن فحش میدن دیگه دستشون واسه مردم رو شده!
یاد مصراع هنر نزد ایرانیان است و بس افتادم
کسی که کینه بکاره,طوفان درو میکنه
وقتی کسی به فکر آموزش فرهنگ و رفتار درست به بچه‌ها نیست. بهتر از این نمیشه
این مسائل باید از چند دهه قبل مورد توجه قرار میگرفت،الان که شخصیت این افراد شکل گرفته چه امیدی به اصلاح هست؟
اصولا ایرانیا در طول تاریخ اهل حمله و ضد خورد وبگیر و ببند و کشور گشایی بودن
من بچه که بودم چند تا فحش تازه یاد گرفته بود و فحش می دادم که مادرم برای اینکه من این کار رو نکنم فلفل تند رو ریخت تویه دهنم خلاصه ازون موقع تا الان دیگه فحش ندادم
من فکر می کنم ایرانیهای که فحش میدند باید فلفل تند زیاد بخورند
اینکه از یک ورزشکار انتظار الگو بودن داشته باشیم انتظار تقریبا بیجایی هست
چیز عجیبی نیست این دشنامها
تیترتون حق مطلبه
دقیقا باید از عبارت بیماران روانی استفاده شود
علتش آموزش فرهنگ چاله میدونی به ایرانیهاست
از بیکاریه، بیکار هستند ، بیکار
ما از همه مردم دنیا متنفریم
مثل کبک سرمان را زیر برف کرده ایم
به همان دلیل که شما بیمارگونه به جامعه پزشکی کشور می تازید اف
300 هزار نفر جمعيت كمي نيست كه بخواهيم بگوييم نمايانگر كل جامعه نيستند
یه سوال؟ چطوری 300 هزار نفر خود جوش اینکارو میکنن؟ من فکر میکنم پشت این قضیه یه گروهی هست که اینها رو به این کار تشویق میکنه.
از کوزه همان برون تراود که در اوست
شما کافی است به قصد یا غید قصد به تلگرام و گروه های همسر خود (زن) دسترسی داشته باشی تا بدانی همین خانم های به ظاهر نجیب چه مزخرفاتی رد و بدل می کنند
آخه ما آدمهای روانی در ایران زیاد داریم.
جناب آقای دکتر با سواد سعی نکن با لفاظی حقیقت رو ماست مالی کنی
تنها یک دلیل دارد
عقده بازگو کردن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی