بازدید 34738
گزارش کامل سومین روز آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی؛

ویدیو: از شکست تلاش برای اطفای حریق تا به صد درآمدن آژیر خطر

زنگنه در ادامه سخنانش نسبت به برخی سخنان مبنی براینکه دلیل حادثه آتش‌سوزی خرابکاری بوده است، تاکید کرد: قطعاً دلیل آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر(مجتمع بوعلی) خرابکاری نبوده و حادثه دلایل فنی داشته و اگر نقطه ضعف یا قصوری از سوی کسی انجام شده باشد حتماً پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.
کد خبر: ۶۰۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 08 July 2016
سومین روز از عملیات اطفای حریق بخشی از پتروشیمی بوعلی با حضور وزیر نفت ادامه دارد و پیش بینی می‌شود در صورت عدم گسترش دامنه آتش‌سوزی، تا ساعات پایانی روز جمعه امکان اطفای کامل حریق محقق شود؛ تخمین زمانی که با توجه به متغیر بودن شرایط این حریق ممکن است دستخوش تغییر شد و با عدم امکان اطفای حریق به واسطه شدت آتش، همه چیز به «روز چهارم» موکول شد.

به گزارش «تابناک»؛ آتش‌سوزی در برج 8001 پتروشیمی بوعلی سینا که چهارشنبه 16 تیر بنابر اظهارات مسئولان محلی بر اثر نشتی گاز اتفاق افتاد، به سرعت وسعت یافت اما این حریق بزرگ به همت آتش نشان‌ها تا صبح پنجشنبه 17 تیر مهار شده بود و به نظر می‌رسید تا ظهر روز پنجشنبه، شاهد اطفای حریق کامل باشیم اما مجدداً حریق در ظهر روز پنجشنبه اوج گرفت و مخزن 2001C را در بر گرفت.

با گسترش آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی از پارازایلین به نفتا، پس از صدور دستور تخلیه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و صدور هشدار احتمال گسترش آتش، تخلیه همزمان ۴ مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر تخلیه پتروشیمی بوعلی سینا، واحدهای پتروشیمی فجر، خوزستان، تندگویان و امیرکبیر نیز انجام شد تا اگر برخلاف شرایط پیش رو، حریق گسترش یافت و به مخازن اصلی گسترش یافت، تلفات انسانی در پی نداشته باشد.

همزمان با گسترش آتش‌سوزی، علاوه بر نیروی زمینی اطفای حریق، از طریق هوایی نیز اطفای حریق در دستور کار قرار گرفته و به گفته مسئولان محلی، علاوه بر استفاده از هلی کوپتر آبپاش، هواپیمای آبپاش نیز به منطقه اعزام شده که به کنترل وسعت و دامنه این آتش سوزی کمک موثری کرد و تاکنون مانع از ایجاد یک زنجیره آتش‌سوزی‌های دیگر شده است.


با توجه به آنکه چاره‌ای جز تخلیه این مخزن از پایین و همچنین سرد نگاه داشتن این مخزن تا سوختن کل مواد موجود در این مخزن وجود ندارد، آتش‌نشان‌ها از سه جهت این عملیات را پیگیری کردند. با این حال، ذوب شدن بخشی از مخزن 2001C که در تصاویر مشهود است، این نگرانی را پیش آورده که بخشی از مخزن از بین برود و سوخت موجود در این مخزن فضای پتروشیمی را در بر بگیرد و آتش سوزی کل پتروشیمی را فرا گیرد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت که شب گذشته به محل حادثه آمد و از نزدیک به مدیریت بحران پرداخت، ظهر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران بندر ماهشهر در جمع خبرنگاران، با اشاره به حضور خود در جلسه ستاد بحران منطقه و بسیج همه امکانات برای مهار حادثه اظهار داشت: برای مهار آتش تمام تلاشمان را می‌کنیم؛ همچنین در تلاشیم همه امکانات لازم برای اطفاء حریق را آماده کنیم تا ان‌شاءالله امروز خاموش شود.

زنگنه در ادامه سخنانش نسبت به برخی سخنان مبنی براینکه دلیل حادثه آتش‌سوزی خرابکاری بوده است، تاکید کرد: قطعاً دلیل آتش‌سوزی در پتروشیمی ماهشهر(مجتمع بوعلی) خرابکاری نبوده و حادثه دلایل فنی داشته و اگر نقطه ضعف یا قصوری از سوی کسی انجام شده باشد حتماً پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.

زنگنه همچنین در واکنش به ابراز خوشحالی برخی کشورهای همسایه از آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی گفت: متاسفانه در برخی کشورها از بروز این حادثه ابراز خوشحالی می‌کنند که جای تعجب دارد و یک کشور مسلمان به‌هیچ وجه نباید از رخ دادن همچنین حادثه ای برای کشور اسلامی دیگری ابراز خوشحالی کند.

وزیر نفت با بیان اینکه مطلب که تیم حرفه‌ای در حال فرماندهی این عملیات است و شایعه تخلیه ماهشهر کذب بوده و رد می‌شود، گفت: در حال حاضر در 200متری محل حادثه هستم و اینکه شهر باید تخلیه شود، شود شایعه‌ای بیش نیست.

وی با تاکید براینکه نکته که عملیات اطفاء حریق با تلاش گسترده تیم حرفه‌ای در حال انجام است، اظهار داشت: مقداری از مواد هیدروکربوری مخزن شب گذشته تخلیه شده است و باقی مانده آن هم چندساعتی می‌سوزد و تمام می‌شود. البته باید در نظر داشت که برای اطفاء حریق و کنترل آتش تلاش و هماهنگی‌های بسیار خوبی صورت گرفته و از سویی دیگر حادثه هیچ تلفات جانی نداشته است.

14:08- منصور قمر فرماندار ماهشهر در خصوص خم شدن مخزنی که دچار آتش‌سوزی است، اظهار کرد: قسمت چپ مخزن به دلیل ذوب شدن، دچار خمیدگی شده است، البته این موضوع هیچ مشکلی ندارد و جای نگرانی وجود ندارد. نظر تمام کارشناسان گاز و نفت این بود که تمام مخزن باید سوزانده شود تا امکان مهار آتش وجود داشته باشد و با بیش از 24ساعت سوزاندن بسیار طبیعی است که قسمتی از مخزن ذوب شود. اکنون تمام مواد این مخزن در حال تخلیه و سوزانده شدن است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. امیدواریم تا ساعاتی دیگر بتوانیم آتش این مخزن را به طور کامل مهار کنیم.

14:59- غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در خصوص خم شدن قسمتی از مخزن و احتمال روان شدن مواد و آتش گفت: احتمال روان شدن مواد و آتش صحت ندارد و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اکنون سطح مواد در مخزن بسیار پایین آمده است.

شریعتی با اشاره به این که تمهیدات در نظر گرفته شده است، افزود: در محل حادثه بیمارستان صحرایی تشکیل شده است و برای تمام پیش‌بینی‌ها، تمهیداتی در نظر گرفته شده است. هیچ مشکل خاصی در روند مهار آتش وجود ندارد و شرایط تحت کنترل است. تمام تجهیزات مورد نیاز برای آغاز عملیات تامین شده است؛ زمینه‌های عملیات مهار آتش فراهم شده است و هیچ مشکل یا کمبودی در انجام عملیات وجود ندارد.

15:34- هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بالگردهای آب پاش اکنون در حال فعالیت هستند و سعی می‌کنیم آتش تا امشب خاموش شود. این مخزن حاوی 25 هزار تن مواد نفتا بوده و این حجم زیاد مواد، نیازمند تلاش بسیاری برای خاموش شدن است. ما جلوی توسعه آتش به دیگر تاسیسات را گرفته‌ایم و در این زمینه از سیستم‌های خنک کننده و کلیه تجهیزات و امکانات استفاده می‌شود. با این وجود خاموش کردن این مخزن با این حجم مواد سوختنی به راحتی امکانپذیر نیست.


16:58- بیژن زنگنه وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر عملیات ضربتی به منظور خاموش شدن آتش در حال انجام است که این عملیات موفق نبود. البته برخی از برآوردها بیان می کرد که احتمال موفقیت کم است، با این حال تصمیم گرفته شد که این کار انجام شود. هم اکنون عملیات خنک کردن مخازن جنبی ( ال پی جی، بنزن، لایتنت) در حال انجام است تا از این جهت خطری ایجاد نشود که این عملیات در وضع خوبی قرار دارد.

وی با بیان این که باید تا  پایان سوختن مواد سوختی در مخزن صبر کرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد، درباره مدت زمان سوختن مواد درون مخزن اظهار کرد: طبق اعلام تیم عملیات، حدود ١٠ تا ١٥ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد، اما نگرانی از این بابت وجود ندارد و باید روال طبیعی آن طی شود. در حال حاضر تیم‌هایی از سوی وزارت نفت، شهرداریها، هلال احمر، استانداری و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با مدیریت فرماندهی عملیات از سوی وزارت نفت، در منطقه مستقر و همه با همدلی و هماهنگی مشغول اطفای حریق هستند.

19:33- هاشم بالدی مدیرکل بحران استانداری خوزستان گفت: یکی از عملیات‌های اصلی که در ستاد مدیریت بحران پتروشیمی پیگیری شد، عملیات اضطراری اطفاء حریق در پتروشیمی بوعلی بود که از ساعت 14 و 15 دقیقه امروز از طریق هوایی و زمینی انجام شد اما به‌دلیل حجم نفتای منطقه و شعله آتش، عملیات به سرانجام نرسید. به همین دلیل 2 راهکاری که از ابتدا آغاز شده بود یعنی خروج مواد از زیر مخزن و عملیات خنک‌‌سازی مخازن جنبی در حال انجام است. به‌دلیل گرمای بیش از حد و با وجود مهار دیواره به وسیله آب، دقایقی پیش مخزن دچار نشتی شد و مقداری از مواد به خارج و محیط اطراف سرایت کرد و در سطح محوطه پخش شد.

وی افزود: این اتفاق، مزیت و معایبی دارد، فرصت از این بابت که این مواد پخش شده و ماشین‌های آتش‌نشانی راحت‌تر می‌توانند آتش را مهار کنند و تهدید از این بابت که ممکن است این اتفاق سبب شود به برخی تاسیسات مجاور مخزن آسیب رسانده شود. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شد مواد داخل مخزن به محوطه و بیرون از مخزن نشت کند، تمامی تدابیر از جمله آمادگی کامل ماشین‌های آتش‌نشانی و اورژانس دیده شده است.

بالدی ضمن ابراز امیدواری از اطفاء حریق تا ساعاتی دیگر خاطرنشان کرد: عملیات اطفاء حریق در حال انجام است؛ همچنین گزارشی مبنی بر تلفات جانی نداشته‌ایم و با اعزام و بسیج همه نیرو‌ها و امکانات، درحال خاموش کردن آتش محوطه پتروشیمی هستیم. براساس آخرین آمار نیز تمامی مخازن گاز مایع و ال‌پی‌جی تخلیه شده و هیچ‌یک از مخازن دارای گاز فشرده نیست.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان در بخش پایانی سخنانش با تکذیب انفجار جدید در محوطه پتروشیمی بوعلی تاکید کرد: به‌دلیل اینکه این مواد به‌صورت ناگهانی در محوطه پخش شد، حجم شعله آتش تا دو، سه برابر افزایش یافت و این مسئله سبب شد که به‌نظر برسد انفجار رخ داده است درحالی که چنین مسئله‌ای از اساس کذب بوده و هیچ‌گونه انفجاری رخ‌ نداده است.

20:06- از دقایقی پیش صدای آژیر خطر در محوطه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در ماهشهر شنیده می‌شود و براساس گفته مدیرکل بحران استانداری خوزستان دلیل روشن شدن آژیرها جاری شدن مواد پتروشیمی در اثر نشت مخزن 2001 بوده است. آژیر تنها برای نیروهای حاضر در صحنه حادثه به صدا در آمده است و خطری مردم در مناطق مسکونی را تهدید نمی‌کند.

20:17- عادل نژادسلیم، مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس به خبرنگار اعزامی شانا به ماهشهر گفت: مخزن پتروشیمی بوعلی سینا در حال سوختن باز شده و محتویات اطراف آن به حوضچه اطمینان سرازیر شده است. این اقدام سبب بالا رفتن سرعت سوخت می شود. تصمیم بر این است که محتویات مخزن ٢٠٠١C بسوزد و آتش به پایان برسد. در آروماتیک اصفهان هم که چندسال پیش این اتفاق رخ داده بود، تنها راه ممکن این بود که اتش مهار شود تا سوزانده شود. این خبر تکمیل می‌شود.

21:25- بیژن زنگنه شامگاه جمعه (١٨ تیرماه) با اشاره به این که مقداری از موجودی هیدروکربور داخل مخزن به دلیل شکافتن بخشی از مخزن ٢٠٠١C به حوضچه اطمینان سرازیر شد، اظهار کرد: همانطور که ملاحظه می کنید آتشی که ناشی از ورود هیدروکربور به دیواره حفاظتی دور مخزن است را با فوم خاموش کردند.


وزیر نفت با بیان این که کار خنک نگهداشتن مخازن اطراف همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: باید منتظر پایان یافتن هیدروکربور داخل مخزن بود. با ورود هیدروکربور به حوضچه اطمینان و با یک حمله ضربتی با فوم می توان آتش را خاموش کرد. باید تا زمان تخلیه مخزن صبر کرد. پیش بینی می شود این اتفاق آخر امشب یا فردا بیفتید.

21:50- غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان درباره متلاشی شدن مخزن آتش گرفته گفت: شرایط در اطراف مخزن C ٢٠٠١  تحت کنترل است. خنک سازی مخزن و محوطه نیز در حال انجام است تا به تاسیسات مجاور این مخزن آسیب وارد نشود.
آتش به مخازن و تاسیسات مجاور مخزن C ٢٠٠١ سرایت نکرده و عملیات اطفا و کنترل حریق در حال انجام است.

شریعتی با اشاره به استقرار امکانات درمانی جهت رسیدگی به وضعیت مصدومان عملیات اطفای حریق در محل سایت حادثه دیده، ادامه داد: اقدامات و پیش بینی های لازم برای عملیات درمانی در سطح این حادثه فراهم شده است. تعدادی از افراد که از نزدیک در عملیات خاموش کردن آتش کار می کنند، با توجه به حجم آتش سوزی دچار گرمازدگی شدند که با توجه به شرایط آتش سوزی طبیعی است.

وی گفت: ظهر امروز از بالگردهای آب پاش جهت خاموش کردن مخزن در حال سوختن استفاده شد و در صورتی که لازم باشد، دوباره از این بالگردها در عملیات استفاده خواهد شد. موادی که از مخزن خمیده به بیرون ریخته شده، با استفاده از دایک هایی که در محل ایجاد شده اکنون کنترل شده است. با توجه به ادامه سوختن مواد درون مخزن و همچنین تخلیه مواد از مخزن، پیش بینی می شود که تا ساعاتی دیگر آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا پایان یابد.

23:16-
بنا به اعلام روابط عمومی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا فردا شیفتهای نوبتکاری طبق روال عادی در مجتمع حضور پیدا می کنند. مرضیه شاهدایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز اعلام کرد: لزومی بر تعطیلی روز شنبه مجتمعهای پتروشیمی وجود ندارد.

23:45- عادل نژادسلیم مدیرعامل شرکت هلدینگ خلیج فارس با تشریح آخرین وضع و اقدامهای صورت گرفته در آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا گفت: آتش مخزن ٢٠٠١c در مقایسه با صبح نصف شده است.

وی با تکذیب اخباری مبنی بر تخلیه شهر و یا مسموم بودن دود ناشی از آتش سوزی، گفت: این شایعات جای تاسف دارد.

00:30 بامداد شنبه 19 تیر- عملیات ضربتی اطفای حریق مخزن ٢٠٠١c پتروشیمی بوعلی سینا دقایقی پیش (بامداد شنبه، ١٩ تیرماه) با حضور وزیر نفت در محل حادثه از سر گرفته شد.

سومین روز اطفای حریق پتروشیمی بوعلی را از بامداد تا شامگاه روز جمعه 18 تیرماه در ویدیوی سه دقیقه‌ای «تابناک» تماشا کنید:

تعداد بازدید : 154
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی