بازدید 24997

ویدیو: لحظه به لحظه دومین روز عملیات اطفای حریق پتروشیمی بوعلی

همزمان با گسترش آتش‌سوزی، علاوه بر نیروی زمینی اطفای حریق، از طریق هوایی نیز اطفای حریق در دستور کار قرار گرفته که به کنترل وسعت و دامنه این آتش سوزی کمک موثری کرد و تاکنون مانع از ایجاد یک زنجیره آتش‌سوزی‌های دیگر شده است.
کد خبر: ۶۰۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ 07 July 2016
آتش‌سوزی که در پتروشیمی بوعلی روز گذشته رخ داده و تا صبح امروز با تلاش آتش‌نشان‌های کشورمان مهار شده بود، با سرایت به بخشی دیگر از این پتروشیمی، دوباره اوج گرفت و سر به آسمان کشید؛ آتشی که احتمالاً امکان خاموش کردن آن فراهم نیست و باید تا پایان سوختن محتویات مخازن آتش گرفته، نسبت به مدیریتش و جلوگیری از سرایت به سایر پتروشیمی‌های اطراف کوشید.

به گزارش «تابناک»، آتش‌سوزی در مخزن ۸۰۰۱ پتروشیمی بوعلی سینا ـ که بنا بر اظهارات مسئولان محلی بر اثر نشتی گاز اتفاق افتاده ـ با وسعت قابل توجهی همراه بود؛ اما آن گونه که منصور قمر، فرماندار ماهشهر صبح امروز (پنجشنبه ۱۷ تیر) خبر داده بود، این حریق بزرگ به همت آتش نشان‌ها مهار شده بود و به نظر می‌رسد تا ظهر امروز، شاهد اطفای حریق کامل باشیم.

با این حال در ساعات گذشته، بار دیگر آتش در بخش‌هایی از این مجتمع شعله ور شده و تلاش دوباره آتش نشان‌ها برای کنترل محدوده آتش‌سوزی و جلوگیری از گسترش دامنه حریق استمرار دارد. بعد از مهار شدن آتش در برج پارازایلین، دو مخزن نفتی در این پتروشیمی به دلیل نشتی و حرارت مانده در محیط شعله‌ور شدند که آتش یکی از این مخازن مهار شده و فروکش کرده است؛ اما مخزن دوم بر اساس اعلام مسئولان تا به پایان رسیدن محتویات آن خواهد سوخت.

با گسترش آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی از پارازایلین به نفتا، پس از صدور دستور تخلیه مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا و صدور هشدار احتمال گسترش آتش، تخلیه همزمان چهار مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر تخلیه پتروشیمی بوعلی سینا، واحدهای پتروشیمی فجر، خوزستان، تندگویان و امیرکبیر نیز انجام شد تا اگر بر خلاف شرایط پیش روی، آتش گسترش یافت و به مخازن اصلی گسترش یافت، تلفات انسانی در پی نداشته باشد.

شعله‌های آتش در پتروشیمی بوعلی تا دو روز دیگر پابرجا خواهد بود+ویدیو

همزمان با گسترش آتش‌سوزی، علاوه بر نیروی زمینی اطفای حریق، از طریق هوایی نیز اطفای حریق در دستور کار قرار گرفته و به گفته مسئولان محلی، علاوه بر استفاده از هلی کوپتر آبپاش، هواپیمای آبپاش نیز به منطقه اعزام شده که به کنترل وسعت و دامنه این آتش سوزی کمک موثری کرد و تاکنون مانع از ایجاد یک زنجیره آتش‌سوزی‌های دیگر شده است.

عادل نژادسلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی اظهار داشت: خوشبختانه آتش واحد فرآیندی پارازایلین خاموش شده و فقط مخزن ذخیره در حال سوخت مواد داخل آن است و باید منتظر شویم مواد داخل آن تمام شود. با توجه به محتویات مخزن پیش بینی می‌شود، احتمالا تا دو روز آتش سوزی ادامه داشته باشد.

همچنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این ارتباط گفت: امید داریم در ۱۶ تا ۲۰ ساعت آینده همزمان با تخلیه، اطفا هم پایان یابد؛ ذخیره مخزن ۲۵ هزار تن معادل ۱۸۰ هزار بشکه بوده است.

هم‌اکنون علاوه بر استاندار خوزستان، معاونت عمرانی، معاونت امنیتی و انتظامی و مدیرکل ستاد بحران استانداری خوزستان در محل حادثه حضور دارند. منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در مجموع تولید ۲۵.۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی ایران را به خود اختصاص داده که با بروز آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا و تخلیه ۵ مجتمع پتروشیمی در این منطقه، در روند تولید ۳ میلیون تن محصول پتروشیمی کشور اختلال ایجاد شده است.

شعله‌های آتش در پتروشیمی بوعلی تا دو روز دیگر پابرجا خواهد بود+ویدیو

۲۳:۱۵- مدیرکل مدیریت بحران خوزستان درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا با اشاره به اینکه بحث تخلیه شهرهای بندرامام و ماهشهر اصلا مطرح نیست و اگر نیاز بود در مدت مناسب اعلام و انجام می‌شود، درباره مهار آتش گفت: با توجه به اینکه مخزن دارای مواد نفتا است، برای مهار آتش باید مواد کامل سوزانده و یا تخلیه شود. اکنون علاوه بر سوزاندن مواد از پایین مخزن نیز مواد در حال تخلیه است. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود تا چند ساعت آینده آتش مهار شود.

۰۰:۴۰ بامداد جمعه ۱۸ تیر- بیژن زنگنه وزیر نفت با استفاده از پرواز اختصاصی، در ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه پنجشنبه شب، تهران را به سمت ماهشهر ترک کرد. هدف از این سفر، بررسی آتش سوزی بزرگ و مستمر در واحد پتروشیمی بوعلی ماهشهر در جنوب خوزستان است.

۱:۳۰ بامداد جمعه ۱۸ تیر- رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از اعزام یک فروند هواپیمای اطفای حریق با گنجایش ۴۰ هزار لیتر آب برای پشتیبانی از عملیات خاموش کردن آتش در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر خبرداد.

۲:۵۴ بامداد جمعه ۱۸ تیر-
منابع مسئول محلی، خبرهای منتشره مبنی بر آتش گرفتن مخزن دوم در پتروشیمی بوعلی را تکذیب کردند. تلاش آتش نشان‌ها برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی و اطفای حریق با سوختن منابع سوختی مخزن آتش گرفته، استمرار دارد.

تعداد بازدید : 74
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل