بازدید 27500

جزئیات عملیات اطفای کامل حریق در پتروشیمی بوعلی سینا

در عملیات بامداد شنبه، فوم ریزی گسترده ای در مخزن ۲۰۰۱C بدنه انجام گرفت و همزمان مخزن نیز به صورت ویژه با آبپاشی در حال خنک سازی است تا دیواره آن فرو نریزد و ابعاد این آتش‌سوزی بیش از آنچه تاکنون بوده، گسترش نیابد. فوم‌های مورد نیاز برای این عملیات گسترده از پتروشیمی‌های منطقه، اصفهان، شهرداری اهواز، پخش فرآورده‌های نفتی و سایر بخش‌ها تأمین شده بود.
کد خبر: ۶۰۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰ 09 July 2016
پس از عملیات وسیع فوم‌ریزی در مخزن ۲۰۰۱C و اطراف این مخزن و همزمان پمپاژ عظیم آب به منطقه شعله‌ور، آتش خاموش شد و حریقی که سه روز پیاپی سر به آسمان کشیده بود، به پایان رسید؛ عملیاتی که وزیر نفت از آن با تعبیر یک کار ملی یاد کرد و به همه دست اندرکاران در این اقدام تبریک گفت.

به گزارش «تابناک»، پس از نافرجام بودن عملیات اطفای حریق پتروشمی بوعلی سینا در ظهر روز جمعه ۱۸ تیرماه، از نیمه شب به وقت ماهشهر، عملیات تازه‌ای برای خاموش کردن مخزن ۲۰۰۱C با مدیریت شخص بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت آغاز شد و در ‌‌نهایت پس از چندین ساعت حمله به قلب آتش و همت بلند آتش نشانان دلاور و کارکنان زحمت‌کش پتروشیمی، شعله‌های عظیم در قلب پتروشیمی بوعلی سینما فروخفت.

در عملیات بامداد شنبه، فوم ریزی گسترده ای در مخزن ۲۰۰۱C بدنه انجام گرفت و همزمان مخزن نیز به صورت ویژه با آبپاشی در حال خنک سازی است تا دیواره آن فرو نریزد و ابعاد این آتش‌سوزی بیش از آنچه تاکنون بوده، گسترش نیابد. فوم‌های مورد نیاز برای این عملیات گسترده از پتروشیمی‌های منطقه، اصفهان، شهرداری اهواز، پخش فرآورده‌های نفتی و سایر بخش‌ها تأمین شده بود. ضلع شمالی مخزن از بخش‌های دیگر مشتعل‌تر بود که در این بخش فوم ریزی گسترده تری انجام شد.

آتش در پتروشیمی بوعلی سینا بالاخره خاموش شد

با پایان عملیات فوم پاشی گسترده بر روی مخزن ۲۰۰۱C، آتش از این مخزن به صفر رسید و مراحل پایانی و خنک سازی مخزن پیگیری شد تا دوباره اشتعال تازه‌ای بر سر حرارت رقم نخورد. بیژن زنگنه، وزیر نفت، بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و سایر نیروهای عملیاتی هم اکنون در محل عملیات حضور دارند.

بیژن زنگنه پس از خاموش شدن این آتش اظهار کرد: برای انجام این کار ملی از همه سپاسگزارم. با تلاش سرسختانه، مجاهدانه و فرماندهی عملیات و همچنین تلاش همه آتش نشان‌ها و همکاری شرکتهای پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام و همه دست اندرکاران استان خوزستان، آتش مهار شد.

وی با تأکید بر اینکه آتش این مخزن هم اکنون مهار شده و در حال تثبیت وضع آن با فوم پاشی داخل مخزن هستند، تصریح کرد: همچنین عملیات خنک کردن مخزن در حال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود. کار مهم و دشواری انجام شد و از همه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم.

آتش در پتروشیمی بوعلی سینا بالاخره خاموش شد

پیش از انجام این عملیات، فرهاد کلانتری، رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفته بود: حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا از صبح امروز تاکنون ۳۳ مصدوم داشته است. از این تعداد مصدوم، ۲۵ نفر مداوا و ترخیص، سه نفر دچار سوختگی سطحی و پنج نفر نیز بر اثر ضربه به مچ پا به بیمارستان اعزام شدند.

مطابق با اعلام مسئولان محلی، فعالیت کارکنان پتروشیمی بوعلی سینما از امروز (شنبه) از سر گرفته می‌شود و این مجموعه عظیم پتروشیمی کشور تعطیل نخواهد شد. محمدرضا صاحب نسق، مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا نیز پس از خاموش شدن آتش مخزن ۲۰۰۱C اعلام کرد: با توکل به خدا و تکیه بر توانمندی نیروهای خود ظرف سه تا چهار روز آینده تولیدات این مجتمع از سر گرفته می‌شود.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) به عنوان شرکت وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۷۷ تأسیس شد. خوراک مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز است که از کارخانجات NGL ۱۰۰۰/۹۰۰ پازنان و پتروشیمی امیرکبیر تأمین می‌شود و طی فرآیندهای موجود در واحدهای عملیاتی مختلف به محصولات با ارزش و سودآور آروماتیکی نظیر پارازایلین و ارتوزایلین و بنزن تبدیل می‌شود.

تعداد بازدید : 58
دانلود ویدیوی لحظه اطفای کامل حریق
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۱۲
می تونست خیلی فاجعه بار باشه
خداروشکر که خاموش شد.
میتوان به چشم یک هشدار جدی بهش نگاه کرد چه به دلیل عدم ایمنی این آتش سوزی اتفاق افتاده باشد چه به هر دلیل دیگه
دست همه زحمت کشان درد نکنه
خسته نباشید
خدا رو شکر
ملوانان خلبانان پیروز باشید
خداقوت به همه دست اندرکاران و علی الخصوص قهرمانان اتش نشان. دمتون گرم
خداقوت
خدا رو شکر. دست همه آتش نشانان غیور درد نکنه
همه عزیزان خسته نباشند . ما سه شب با وحشت ودلهره گذروندیم. خدایا شکر.تشکر از وزیر محترم
خیلی خوشحالم.
خدا را هزاران هزار بار شکر.
دست همه را از دور می بوسم.
دست همه برادران آتش نشان و متخصصین و عوامل اتفاء حریق درد نکنه.خدا قوت
سلام
من آتش نشانم تازه برگشتم محل کارم کمی استراحت کنم چند روز گیر حریق بودیم
لطفا" بغیر از نیروهایی جان بر کف آتش نشانی از کسی تشکر نکنید
اینا تا زمانی که آتیش شعله داشت جرات نزدیک شدن نداشتن تا خاموش شد سر و کله کت و شلواریا پیدا شد
ماییم و نوای بی نوایی بسمه الله اگر حریف مایی
ای کاش بجای مستند های اونور آبی که همش یه جور قهرمان پروری واسه خودشونه همین عنلیات ملی رو باز سازی و مستند کنند تا ملت بهتر با رشادت های بچه های اتش نشانی و حفاظتی آشنا شوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر