بازدید 3313

مجازات های محیط زیست بازدارنده نیست

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: آمار ارتکاب جرم در حوزه محیط زیست کاهش نیافته است.
کد خبر: ۵۷۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴ 07 March 2016
معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: آمار ارتکاب جرم در حوزه محیط زیست کاهش نیافته است.

به گزارش صدا و سیما؛ محمدباقر الفت در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی حقوق میحط زیست افزود: در حال حاضر قبح اعمال مجرمانه در حوزه محیط زیست از بین رفته است.

وی گفت:‌ بسیاری از احکام حوزه محیط زیست بازدارندگی ندارند و مجازات متهمان، مجرمان‌ و اقدامات تامینی و احتیاطی که به دستور قانونگذار انجام می شود مجرم را از تخریب محیط زیست منع نمی کند.

معاون قوه قضاییه تصریح کرد: از شش سال گذشته تاکنون فعالیت های خوبی در حوزه پیشگیری انجام شده و تصمیمات در کشور از اثربخشی مطلوبی برخودار بوده است.

وی افزود: در حال حاضر کشور دچار انحطاط اخلاقی شده و محور ارزش گرایی نیز تغییر کرده است و ارتزاق از وقوع جرم خیلی قبیح نیست.

الفت ادامه داد: کسانی که از اقدام غیرقانونی روزی می خورند به راحتی بیان می کنند از چه مجراهایی سودهای سرشار به دست می آورند و اینها نشان می دهد که پرده حیا در این حوزه افتاده است اما ما برای اصلاح فرهنگ و احیای آن تلاش هایی انجام می‌دهیم.

وی به سازمان محیط زیست توصیه کرد از امکان، نیروهای خوب و منابع مالی جهت اقدامات پیشگیرانه استفاده کند تا ما را در سطح کشور سریع تر به اهدافمان برساند.

الفت همچنین به اصل 50 قانون اساسی به عنوان مهمترین میثاق در امر محیط زیست اشاره کرد وگفت: ما در دستگاه قضایی به طور جدی به کمک دستگاه های متولی محیط زیست می آییم و اعلام آمادگی می کنیم در حوزه سازمان های مردم نهاد همکاری مشترکی خواهیم داشت و حمایت قضایی از این سازمان ها می شود.

وی گفت: اگر یک کارخانه آلوده را حفظ کنیم یا از آلودگی غیرقابل جبران جلوگیری نکنیم این درست نیست بلکه ما باید قانون اساسی را که به سمت حفظ محیط زیست ما را هدایت می کند، اجرایی کنیم.

الفت ادامه داد: بارها از زبان مقام های عالی کشور صحبت های جدی مطرح است به عنوان مثال کارخانه های آلوده را حفظ کنیم و هیچ اقدامی از سوی آنها جهت حفظ محیط زیست صورت نمی گیرد اما همه بدانند که قانون محیط زیست ما را مکلف به حفظ آن کرده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد:‌ آسیب هایی که به محیط زیست وارد می شود جبران ناپذیر است و همه ما برای حفظ حقوق محیط زیست باید به سمت برنامه های پیشگیرانه حرکت کنیم.

اختتامیه سومین همایش ملی حقوق محیط زیست امروز با حضور معصومه ابتکار  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و جمعی از قضات و دادستان‌های سراسر کشور پس از دو روز، با معرفی برگزیدگان در قوه قضائیه که در خصوص حفظ محیط زیست فعالیت داشتند به کار خود پایان داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار