بازدید 51340
بسته خبری «تابناک»؛

نه نماینده قطعی خبرگان/ سؤال از آیت‌الله نمازی درباره معتمد آریا/ خروج ناگهانی کارمند سرافراز از کشور/ فهرست غذاهای میز شام ایتالیایی روحانی

رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند: «زندانی ایرانی عامل تعویق اعلام اجرای برجام»، «حد مجاز هاشمی برای تجسس»، «تعداد اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت شده»؛ «فهرست احتمالی ایرباس‌های جدید ایران» و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۶۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴ 27 January 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


بالاخره مونوریل در یک شهر به افتتاح نزدیک شد

به گزارش فردونیوز، سقاییان‌نژاد، شهردار قم در حاشیه نصب نخستین واگن‌های پروژه منوریل گفته: امروز شاهد نصب واگن‌های پروژه منوریل شهر قم هستیم که دو واگن آن امروز نصب می‌شود و این واگن‌ها باید تست‌های لازم را پشت سر بگذراند تا مشکلات و نواقص بررسی شده و در اواسط سال 95 زمینه بهره‌برداری از این واگن‌ها فراهم خواهد شد. وی با اشاره به اینکه 20 واگن منوریل از سوی پیمانکار در حال آماده سازی است، تصریح کرد: با یک جدول زمان‌بندی به دنبال این هستیم که مسیر اولیه را از محل دپوی پروژه تا میدان شهید مطهری به بهره‌برداری برسانیم.

فقط سه درصد لایحه برنامه ششم به مجلس رفته است

به گزارش نسیم، محمدباقر نوبخت با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه در چارچوب رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20ساله کشور تنظیم شده است، گفت: در برنامه ششم به‌گونه‌ای اهداف را انتخاب کرده‌ایم که در پایان آن ایران کشوری توسعه یافته باشد. وی با اعلام اینکه تاکنون ده برنامه توسعه‌ای پنج‌ساله پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تدوین و اجرا شده است، افزود: برنامه ششم توسعه یازدهمین برنامه توسعه‌ای کشور است که در آن اولویت‌ها مشخص شده و مسائل محوری، زمینه‌های پیشران و مباحث منطقه‌ای دیده شده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با یادآوری تقدیم دو لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 به‌طور همزمان به مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعی است که از نظر ما اولویت در مجلس باید تصویب لایحه بودجه سال آینده باشد هرچند که بر اساس آئین‌نامه مجلس نمایندگان امکان بررسی موازی هر دو لایحه را هم دارند. نوبخت با بیان اینکه 28 موضوع بخشی و فرابخشی به‌تفکیک سالهای اجرای برنامه ششم از 95 تا 99، اهداف کمی، راهبردها و سیاست‌ها به‌طور کامل و شفاف در لایحه تنظیم شده دیده شده است، افزود: دولت در تدوین این لایحه نوآوری کرده و تا سطح اقدامات اساسی هم به‌طور جزئی دیده شده است. وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این برنامه برای اجرا در حیطه اختیارات دولت است و قابلیت اجرا دارد و بخشی دیگر نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با ابراز اینکه تدوین برنامه ششم در اجرای اصل 134 قانون اساسی است، گفت: دولت این برنامه را بر این اساس تدوین کرده و لایحه اجرای احکام آن را به مجلس تقدیم کرده است. نوبخت تأکید کرد: به‌محض تشکیل کمیسیون تخصصی دولت تمام برنامه ششم را که 1200 تا 1300 صفحه است به نمایندگان مجلس تقدیم می‌کند. این حق مجلس است که این اسناد را ببیند و جمع‌بندی کند و نمایندگان به هر تصمیمی برسند برای دولت محترم و قابل اجرا خواهد بود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رد مغایرت تدوین برنامه ششم بر اساس اصول 134 یا 43 قانون اساسی گفت: خروجی تنظیم برنامه ششم بر اساس هر کدام از این اصول مجموعه برنامه‌ای است که مصوبه هیئت وزیران را دارد و به مجلس تقدیم شده است.

ولایتی هم معمای شاه را تائید کرد

فرشید شکیبا مجری تلویزیون پس از اجرای یک برنامه نظر علی اکبر ولایتی وزیر امورخارجۀ پیشین ایران را دربارۀ سریال «معمای شاه» جویا شده و روایت آن را نوشته است. به گزارش خبرآنلاین شکیبا با انتشار تصویری از رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری همایش بین المللی «خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز» نوشته: «بعد از اجراي نشست رسانه‌ای كنگره جهانی جريان‌های افراطی و تكفيری از دكتر ولايتی در مورد سريال معمای شاه پرسيدم كه گفتند: توليد اين سريال اقدام خوبيه و از نظر هنری كارهای خوبی صورت گرفته و انشالله محتوایش هم تقويت بشود. البته در گام هاي اول هستيم ولي باز هم در نشان دادن چهره واقعی شاه به عنوان يک رژيم وابسته به آمريكا تلاش بيشتری بشود. چون كار اول است همين كه يک گروهی اين شجاعت را كردن كه يک كار حساس و پيچيده رو انجام بدهند. اين قابل تقدير است به نظرم به تدريج كه پيش برويم به خصوص در بعد از ٢٨ مرداد از قرائنی كه اطلاع دارم قوت بيشتري خواهد گرفت.»

فهرست احتمالی ایرباس‌های جدید ایران

ایران ایر احتمالا قرارداد خرید ٨ فروند ايرباس ٣٨٠، ١٦ فروند ايرباس ٣٥٠، ٤٥ فروند ايرباس ٣٣٠ و ٤٥ فروند ايرباس ٣٢٠ را با این شرکت هواپیماسازی فرانسوی به امضا می‌رساند. به گزارش مهر، على عابدزاده، رئيس سازمان هواپيمايى كشورى ايران و فرهاد پرورش، مدير عامل هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران «هما» براى عقد قرارداد نهايى خريد هواپيما از شرکت هواپیماسازی ايرباس، وارد پاريس شدند.

نه نماینده خبرگان قطعی شدند

وضعیت انتخابات مجلس خبرگان در استان‌های کشور نشان می‌دهد که در میان داوطلبان، ۹ استان کشور تنها یک داوطلب دارند. به گزارش ایلنا، با اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان، نتایج جالبی به دست آمده است؛ در این دوره از انتخابات نزدیک به هشتاد درصد افرادی که برای انتخابات ثبت‌نام کردند، به دلایل مختلف امکان حضور در رقابت‌ها را پیدا نکردند. جدول ایلنا از وضعیت داوطلبان مجلس خبرگان امکان رقابت نامزد‌ها را در سی استان کشور نشان می‌دهد که البته تا زمان انتخابات ممکن است در این جدول تغییراتی به وجود بیاید؛ از جمله ممکن است بعضی نامزدهایی که صلاحیتشان تایید نشده در مراحل بعدی به عرصه انتخابات بازگردند یا ممکن است برخی نامزد‌ها حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند. طبق اطلاعات این جدول در وضعیت فعلی، تمامی نامزدهای حوزه‌های انتخابیه هرمزگان، سمنان، خراسان شمالی، بوشهر، آذربایجان غربی و اردبیل برای مجلس خبرگان انتخاب شدند بنابراین نتیجه انتخابات در بیست درصد حوزه‌های انتخابیه قبل از برگزاری انتخابات مشخص است. از سویی دیگر بیشترین نامزد تایید شده به نسبت حوزه‌های انتخابیه در استان قم است که چهار نامزد برای یک حوزه انتخابیه رقابت می‌کنند و بعد از آن فشرده‌ترین رقابت در اصفهان است که هر نامزد انتخابات ۳۱درصد برای ورود به انتخابات مجلس شانس دارد.

یک ایرانی زندانی، عامل تعویق 11 ساعته اعلام اجرای برجام

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، مخالفت یک ایرانی از قرار گرفتن نامش در فهرست افرادی که باید بین ایران و آمریکا مبادله می شدند، عامل تاخیر 11 ساعته در اجرای برجام بوده است. به گزارش رویترز، نادر مدانلو، زمانی که با احتمال محکوم شدن به پنج سال حبس در یک زندان فدرال مواجه بود، یک پیشنهاد فوق‌العاده دریافت کرد: باراک اوباما آماده بود تا به عنوان بخشی از توافق ماه جاری با ایران برای تبادل زندانیان، حکم وی را لغو کند. اما وی گفت نه. دولت آمریکا برای مجاب کردن مدانلو، از ادعای 10 میلیون دلاری علیه این مهندس هوافضای متولد ایران که گفته می‌شد به صورت غیرقانونی از ایران به او پرداخت شده بود، صرف نظر کرده است. این موضوع نشان می دهد که دولت اوباما تا چه حد تلاش داشته است مبادله زندانیان به هر قیمت ممکن انجام گیرد، اقدامی که با انتقاد نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری و قانون‌گذاران آمریکایی مواجه شده است. سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا مستقر در واشنگتن از اظهارنظر در خصوص بحث‌ها درباره این 10 میلیون دلار خودداری کرد. بر اساس ادعای یک هیئت منصفه آمریکایی، مدانلو این 10 میلیون دلار را برای کمک به پرتاب اولین ماهواره ایران در سال 2005 دریافت کرده بود. اما مدانلو می‌گوید این پول وامی بود که یک شرکت سوئیسی برای یک قرارداد مخابراتی پرداخت کرده بود.

در میز شام روحانی و نخست وزیر ایتالیا چه غذاهایی سرو شد؟

استقبال از روحانی در ایتالیا به حدی سطح بالا بوده که توجه رسانه های اروپایی را به خود جلب کرده است. به گزارش خبرآنلاین، جیمز پالیتی در فایننشال تایمز گزارشی درباره سفر روحانی به ایتالیا و استقبال با شکوهی که از او و هیئت همراه به عمل آمده نوشته است. در بخشی از این گزارش به ضیافت شامی که دولت ایتالیا به افتخار حضور رئيس جمهوری ایران ترتیب داده، پرداخته شده است: ضیافت شام شب در نزدیکی ترزا کافارلی، که دارای زیباترین چشم انداز از شهر جاودانه رم است، برگزار شد، ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا میزبان آقای روحانی و بیش از ١٠٠ نفر از مدیران اجرایی ایتالیایی و وزرای کابینه بود. به گفته یکی از مقامات بلندپایه ایتالیایی در این ضیافت هیچ شرابی سرمیز شام نبود ولی با سوفله آرتیشو ، همراه با خامه نعنای تازه، نوعی پاستای مالتالیاتی و کدو حلوایی و قارچ، ماهی در لایه ای از سبزی های معطر و دسر بستنی با طعم شاه بلوط پذیرایی شد. این در حالیست که در دولت قبل وقتی غلامعلی حداد عادل به عنوان رئیس مجلس به بروکسل سفر کرد، طرف بلژیکی حاضر نشد سرو مشروب در ضیافت شام را به احترام نماینده ایران کنار بگذارد و به همین علت ضیافت شام روسای دو مجلس کنسل شد. در تشریفات کنسولی نوع سرو غذا، احترام به محدودیت ها و محذوریت های ملی و دینی طرف مقابل، به سطح احترام به طرف مقابل و همچنین میزان ارزش گذاری میزبان برای مهمان مربوط است.

احمدی‌نژاد را بغل کردم، قصد خودکشی داشتم

علیرضا افتخاری در گفت و گو با تماشاگران امروز گفته: *آقای احمدی‌نژاد جوری خودش را به آغوش من انداخت که انگار من یوسف گمگشته ایشان بودم. یک جوری به من چسبید و من را بوسید و پشت‌ سر هم این اتفاقات را شکل دادند که ... بابا بوسیدن یک بار، دو بار ... جمله بعدی‌ام را امیدوارم جرات انتشارش را داشته باشید ولی من طناب خریده بودم خودکشی کنم. فشار بدی روی من و خانواده‌ام بود. فرزند کوچکم فهمید و گریه کرد و گفت‌: «بابا نکن». گفتم نمی‌توانم و واقعا تاب این همه توهین و تهدید را ندارم. در ایران که هیچکس حواسش به من نبود و درد دل من را نمی‌شنید. در خارج از کشور هم یک روز چهره بد بودم و یک روز چهره زشت. منفور شده بودم و این برای یک هنرمند غیرقابل تحمل بود. سوپرمارکت محل به من جنس نمی‌فروخت! آرایشگر محل ما می‌گفت آقا وقتی شما روی این صندلی می‌نشینید دیگر هیچکس به مغازه من نمی‌آید و عذر‌خواهی می‌کرد و مودبانه می‌گفت دیگر نیایم. آژانس به من ماشین نمی‌داد. مردم تا این حد تحت تأثیر قرار گرفته بودند و امیدوارم این صحبت‌ها به درستی به گوش مردم برسد. حرف آخرم هم این است که آقای احمدی‌نژاد خیر نبینید. آقای ضرغامی خیر نبینید و قطعا خیر نخواهند دید. در این موضوع شک ندارم. چون من حقم این نبود. من بعد از 30 سال خواندن با تمام وجود، این حقم بود؟ بعد از سی و خرده‌ای سال این حق من و خانواده‌ام نبود.

تعداد اصلاح‌طلبان تائید صلاحیت شده

روزنامه جوان نوشته: بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم مظلوم‌نمایی اصلاح‌طلبان، حدود 603 نفر از کاندیداهای اختصاصی آنان تایید شده است. این روزنامه ادامه داد: از کل تاییدشدگان، 1922 نفر مستقل هستند که به تعبیر زیباکلام گرایش اکثر آنان اصلاح‌طلبی است. حال اگر 40 درصد مستقل‌ها نیز اصلاح‌طلب باشند، 768 نفر نیز باید به عدد قبلی 603 نفر اضافه شود که روی هم‌رفته اصلاح‌طلبان 1371 کاندیدا در صحنه انتخابات دارند. اگر این عدد بر کرسی‌های مجلس تقسیم شود، حدود پنج نفر به ازای هر کرسی کاندیدا در صحنه دارند.

حد مجاز هاشمی برای تجسس

مشرق نیوز در ادامه بازخوانی خاطرات رئیس مجمع تشخیص نوشته: هاشمی رفسنجانی در آذر ۹۴، در اظهاراتی که در گزارش دیگری نیاز به تحلیل دارد، تهمت‌ها و ادعایی علیه جمهوری اسلامی ایران بیان می‌کند. هاشمی مدعی می‌شود: من فکر می‌کنم حکومت اسلامی باید مردمش را آزاد بگذارد، اجبار نکند، تهدید نکند، محدودشان نکند. یک‌قسمتی از فرمایشات امام را می‌خوانم برای شما که ببینید امام چه جوری توضیح می‌دهند که این مردم را بگذارید کار خودشان را بکنند؛ این شنودها وجود نداشته باشد این افشاگری‌های دروغ این‌ها نشود، آبروی مردم را نبرید، با حیثیت انسان‌ها بدرفتاری نکنید، حق مردم را مراعات کنید، امام مکرر این‌ها گفتند، خیلی وسیع این‌ها را درآوردند، از این نظر من فکر می‌کنم انتخاباتی که در پیش داریم بسیار مهم است. آنچه در عبارات فوق مورد توجه است، اشاره هاشمی به وجود شنودها در کشور است، ادعایی که معلوم نیست بر چه اساسی به زبان جاری شده است و منظور از این عبارت چیست و به کدامین مسئله اشاره می‌کند! اما با مروری بر اظهارات هاشمی در سال ۶۲، متوجه می‌شویم هاشمی رفسنجانی یکی از کسانی که موافق تجسس در زندگی افراد است؛ به‌گونه‌ای که بر اساس مبنایی که هاشمی از آن بهره می‌برده است، گاهی اوقات تجسس در زندگی مردم برای اداره حکومت، نیاز است. هاشمی در سخنرانی میان جمع مسئولین حراست کل کشور و مسئولین حراست وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی، با حمایت از تشکیل سازمانی برای حراست، به بحث تجسس‌ها اشاره‌کرده و می‌گوید: باید مراعات بکنید و تا این حدش که به خاطر حفظ منافع و مصالح انقلاب، کشور و اسلام، آدم ناچار است یک مقدار تجسس بکند و مسائل را بفهمد، این را همه ما قبول داریم و باید بشود، اما وقتی‌که فهمیدیم، ما امین مردم هستیم.

سوال از آیت‌الله نمازی درباره معتمد آریا

پارس نیوز نوشته: اظهارات آیت الله نمازی امام جمعه محترم کاشان درخصوص سفر فاطمه معتمدآریا به این شهر، واکنش های مختلفی را مخصوصا در میان هنرمندان کشور در پی داشته است. ایشان با بیان اینکه بخاطر این سفر، غصه خورده اند و قصد اعلام عزای عمومی دارند (!) گفتند: «مصیبت بزرگی است در این شهر مذهبی کهنسال، با این همه سوابق روشن صلحا و متقین و برخوردار از مردم متدین و بهره‌مند از خانواده‌های شهدا چه جوابی خواهیم داشت.» این واکنش تند به سفر یک هنرپیشه زن به کاشان آنقدر عجیب است که اگر صدر و ذیل خبر مربوطه و اسم فاطمه معتمدآریا را از خبر حذف کنیم، احتمالا مردم و خوانندگان تصور می کنند اتفاق مصیبت باری در جامعه پیش آمده که حالا مسئول محترمی قصد اعلام عزای عمومی را دارند! این نوشته به هیچ وجه قصد دفاع از کسی را ندارد، ما هم به وضعیت حجاب و عفاف و برخی ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی انتقاد داریم، اما سوال ما این است که مگر چه اتفاق تازه و عجیبی رخ داده که امام جمعه یک شهر آن هم شخصیتی مثل آیت الله نمازی که سال ها در مسئولیت های مختلف سرد و گرم روزگار را چشیده اند، همچین اظهارات عجیبی را بیان می کنند؟ سفر یک هنرپیشه خانم آنهم صرفا برای شرکت در جلسه پرسش‌وپاسخ یک فیلم، به کجای ارزش های اخلاقی و دینی مردم کاشان حمله می کند؟ چرا سطح دغدغه ها را تا این حد پایین می آوریم و یک سفر عادی و معمولی را به موضوعی جنجالی تبدیل می کنیم؟ آنهم با این شدت و حدت و تبدیل آن به یک مصیبت و فاجعه اخلاقی؟! آیا به نظر حضرت آیت الله نمازی، در سالهای اخیر، حادثه ای مهمتر و مصیبت بارتر از سفر معتمدآریا به کاشان رخ نداده که لایق عزای عمومی و غصه دار شدن باشند؟!

انتقاد آیت الله سبحانی از تمرکز طلاب در قم

آیت الله العظمی سبحانی از تمرکز طلاب در قم و حوزه علمیه این شهر انتقاد کرد و گفت: درحال حاضر قم ۷۵ هزار طلبه مشغول به تحصیل دارد درحالیکه خیلی از بخشها و مناطق کشور فاقد عالم و روحانی هستند.به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، این مرجع تقلید در انتهای درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) اظهار داشت: در این روایت برای طلاب سه وظیفه بیان شده است؛ اولین وظیفه برای طلاب فراگیری علم است یعنی مغز طلبه ما باید مملو از مسائل علمی باشد نه مسائل جنبی و حاشیه ای.او تصریح کرد: حوزه باید علم را در اولویت قرار دهد؛ اگر حوزه ما حوزه علم شد باید مغز اولش اصول، فقه، کلام و ادبیات باشد.آیت الله سبحانی وظیفه دوم طلاب را عمل به علم ذکر کرد و گفت: این قسمت از حدیث مربوط به اساتید و فضلای ۷۰ ساله و ۸۰ ساله است که حدَ آنها تمام شده و آنچه فرا گرفته اند باید به دیگران بیاموزند.او با انتقاد از تمرکز طلاب در قم بیان داشت: الان خیلی از بخشها فاقد عالم است درحالیکه در قم ۷۵ هزار طلبه داریم.

قطع حقوق نماینده کرد مجلس ترکیه

اسماعیل قهرمان رئیس مجلس ترکیه گفت: حقوق لیلا زانا نماینده کرد که در مراسم سوگند خود عبارت 'ملت بزرگ ترک' در متن سوگند نامه را به 'ملت بزرگ ترکیه' تغییر داد، قطع شده است.به گزارش ایرنا، 'لیلا زانا' نماینده جنجالی کرد مجلس ترکیه از حزب کردی دمکراتیک خلقها می باشد که چندین سال مبارزه سیاسی و مجازات زندان را در پرونده خود دارد.وی پس از انتخابات اخیر ترکیه در مراسم سوگند رسمی در ابتدای تشکیل مجلس جدید این کشور عبارت 'ملت بزرگ ترک' در متن سوگند نامه را به 'ملت بزرگ ترکیه' تغییر داد و دنیز بایکال رییس سنی مجلس سوگند او را رد کرد و خواستار سوگند دوباره او شد.لیلا زانا این در خواست را رد کرد و تاکنون از تغییر سوگند خود، سر باز زده است.به گزارش پایگاه خبری وطن، اسماعیل قهرمان رییس مجلس ترکیه در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره این موضوع اعلام کرد: تاکنون به این نماینده مجلس حقوقی بابت نمایندگی پرداخت نشده، چون سوگند او مورد پذیرش قرار نگرفته است.وی افزود: لیلا زانا به درخواست مجلس برای قرائت دوباره متن سوگند پاسخ مثبت نداده است.

خروج ناگهانی کارمند سرافراز از کشور

شهرزاد میرقلی‌خان که با انتصاب محمد سرافراز به ریاست صداوسیما، همراه وی از امور بین‌الملل شبکه پرس‌تی‌وی به جام جم رفت و عهده‌دار مسئولیت کلیدی بازرس ویژه رئیس صداوسیما شد، نیمه دی‌ماه به صورت ناگهانی با خروج از کشور به مسقط پایتخت عمان رفت.به گزارش ایلنا، شهرزاد میرقلی‌خان که با انتصاب محمد سرافراز به ریاست صداوسیما، به‌همراه وی از امور بین‌الملل شبکه پرس تی‌وی به جام جم رفت و عهده‌دار مسئولیت کلیدی بازرس ویژه رییس صداوسیما بود؛ نیمه دی‌ماه بصورت ناگهانی از کشور خارج و به مسقط پایتخت عمان رفت.با گذشت دوهفته از خروج بازرس ویژه سرافراز از کشور، مدیریت ارشد این سازمان دچار بحرانی جدی شده است. میرقلی‌خان در صفحه فیس‌بوک خود مسقط را به‌عنوان محل اقامت خود معرفی کرده است.گفته می‌شود خروج ناگهانی وی به دنبال جلسه‌ای با برخی نهادها بوده است.

برخی ائمه جماعت به‌دلیل عدم التزام به اسلام ردصلاحیت شده‌اند

پزشکیان نماینده تبریز در مجلس گفته: متاسفانه برای اکثر نامزدهای ردصلاحیت شده بند یک ماده ۲۸ درج شده که به معنای عدم التزام به اسلام است و مسئله اینجاست که در میان این افراد کسانی هستند که سابقه امامت نماز جماعت را داشته، یا کسانی که ۸ سال در جبهه جنگیده‌اند و کسانی که تمام وجودشان اعتقاد به اسلام و انقلاب است. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که چگونه باید این اعتقاد به اسلام را به اثبات رساند؟ از طرفی آیا می‌توان ظرف ۲۰ روز هشت‌هزار صفحه کتاب داستان خواند که بتوان هزاران برگ سند و مدرک مربوط این ۸۰۰۰ هزار نامزد ردصلاحیت‌شده را مطالعه و بررسی کرد؟!

اقداماتی که رئیس جمهور می تواند درباره مساله ردصلاحیت ها انجام دهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا رایزنی روسای قوای مجریه و مقننه با شورای نگهبان می تواند در پروسه اعتراض به رد صلاحیت ها تاثیرگذار باشد یا خیر؟ گفت:رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است.علی مطهری در گفت و گو با جماران در توضیح اینکه رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، اظهار کرد: رئیس جمهور می تواند اقداماتی را در زمینه مساله رد صلاحیت ها انجام دهد. وی پیش بینی اش از ترکیب مجلس آینده را اینگونه بیان کرد: ترکیب مجلس آینده بستگی به نتیجه بررسی رد صلاحیت ها و رسیدگی به اعتراض معترضان دارد.این نماینده مجلس درباره اقدامات احتمالی رئیس جمهور با توجه به وعده او مبنی بر استفاده از اختیارت قانونی در ارتباط با نتیجه صلاحیت کاندیداها نیز افزود: رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و می تواند اقداماتی را در این زمینه انجام دهد.مطهری تاکید کرد: رئیس جمهور با توجه به اختیاراتی که دارد، در ارتباط با رایزنی با شورای نگهبان در مساله رد صلاحیت ها از هر راهی که صلاح می داند، می تواند وارد شود.

تعجب پرستاران از راه افتادن کمپین غیراخلاقی به نام آنها

در یکی، دو روز گذشته گزارشی منتشر شده که هرکس نداند فکر می‌کند جامعه توانای پرستاری کشور در حال سقوط به قهقراست. در این گزارش، سعی شده با کنار هم قراردادن فتوشاپی چند عکس، نشان دهند که پرستاران خانم در کمپینی به نام «چالش روپوش» عضو شده‌اند؛ کمپینی که از پرستاران می‌خواهد یک عکس با روپوش پرستاری و یک عکس بدون حجاب خود را در فضای مجازی با اطلاعات کامل فردی منتشر کنند.این در حالی است که تماس‌های خبرنگار «شرق» با سه بیمارستان در شهرهای مختلف، حکایت از آن دارد که این خبرسازی غیرواقعی است. یکی از پرستاران می‌گوید: ‌«با اینکه در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارم تا به حال اسم چنین چالشی را نشنیده‌ام. می‌توانم با اطمینان بگویم که در فیس‌بوک یا تلگرام چالشی به اسم روپوش نداریم».اما عکس‌هایی که این خبرگزاری کنار هم قرار داده تا «چالش روپوش» را به کمپین «آزادی‌های یواشکی» منتسب کند، تا چه حد می‌توانند بازتاب‌دهنده یک جریان غیراخلاقی باشند و تا چه حد خبرسازی هستند؟

شاهزاده سعودی: ایران عذرخواهی کند

رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی، از ایران خواست به دلیل حمله به مقرهای دیپلماتیک عربستان معذرت‌خواهی کند.به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ترکی الفیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی که در پاریس به سر می‌برد، در آستانه سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، گفت که ایران به دلیل آتش‌ زدن سفارت عربستان در اوایل ژانویه، «باید معذرت‌خواهی کند».الفیصل گفت: «آنها (ایرانی‌ها) اولاً سمت ما بیایند و بگویند که به‌خاطر آتش زدن سفارت و پیامدهای آن معذرت‌خواهی می‌کنند».وی در ادامه اتهام‌ها علیه ایران، گفت:‌ «تهران باید به مداخله در امور داخلی کشورهای عربی پایان دهد.»این شاهزاده سعودی گفت: «راه‌اندازی جنگ به‌نفع هیچ‌یک از این دو کشور نیست.»

پایان ممنوع‌التصویری رییس دولت اصلاحات در تلویزیون؟

بعد از مدت‌ها ممنوع‌التصویر بودن سیدمحمد خاتمی در رسانه‌ها، تلویزیون ایران برای اولین بار شامگاه سه‌شنبه تصویر و سخنرانی او را در برنامه ویژه «پارلمان» شبکه خبر پخش کرد؛ سخنرانی‌ای که مربوط به دوران نمایندگی خاتمی در مجلس شورای اسلامی بود.«ایران آنلاین» با این مقدمه نوشت: برنامه‌سازان تلویزیون حدود 5 دقیقه سخنرانی خاتمی را گزینش و منتشر کردند. عباراتی که از سخنرانی وی انتخاب شده بود مربوط می‌شد به تاکید خاتمی بر تفاوت‌های عمیق و شدید گفتمان ایران اسلامی و آمریکا.اتفاق جالب در پخش سخنرانی خاتمی این بود که تلویزیون این بار اصراری بر دستکاری در تصویر چهره خاتمی یا محو و مبهم نشان دادن او نداشت بلکه چهره رئیس دولت اصلاحات به صورت مکرر نمایان شد و در همان حال تهیه‌کننده برنامه، چکیده سخنان او را نیز به صورت زیرنویس منتشر کرد.در این تصاویر، رئیس‌جمهور اسبق ایران با شمایل جوانی‌اش دیده می‌شد.

تجلیل کیهان از شورای نگهبان

تصویر زیر، صفحه اول روزنامه «کیهان» را نشان می‌دهد.به گزارش ایسنا، کیهان تیتر یک شماره امروز خود را به تجلیل از عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان اختصاص داد.شورای نگهبان با بررسی صلاحیت 373 داوطلب کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان، صلاحیت 207 نفر را رد و صلاحیت 166 نفر را تایید کرد.




پیام عارف به جوانان برای حضور در انتخابات

محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پیامی جوانان را به حضور و فعالیت در انتخابات پیش رو دعوت کرد.به گزارش ایسنا، متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

از جوانان عزیز و متعهد و پرتلاش انتظار دارم با امید و آرامش از حداکثر توان خود برای برگزاری انتخاباتی هر چه باشکوه تر و با مشارکت حداکثری مردم عزیز کشورمان استفاده کنند . امیدوارم خداوند توفیق بیشتر به این آینده سازان کشورمان عطا فرماید.

از حزب الهی نما ها حمایت نکنیم

عضو مجلس خبرگان رهبری بررسی شرایط ورود نفوذی‌ها را به مجلس امری ضروری دانست و گفت: باید ببینیم شرایط برای ورود نفوذی ها به مجلس آماده آماده است یا خیر، البته این مسائل نیاز به دعوا و درگیری ندارد اگر معیار‌ها و ملاک‌ها را به درستی تبلیغ و تعریف کنیم مردم بهترین تصمیم را خواهند گرفت و آگاه می‌شوند.به گزارش ایسنا واعظ طبسی خاطرنشان کرد: چه فضیلتی بالا تر از اینکه نیروی جوان با تمام جذابیت‌های دنیا خداحافظی می‌کند و در جهت دفاع از کشور و اسلام درجبهه حضور می‌یابد و نمی‌رود که برگردد می‌رود که پیروزی را به دست آورد این افراد قبل از انقلاب هم بودند هنوز هم هستند.تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه باید قدر جوانان پاکدل و انقلابی را بدانیم و از آنها در امور اجرایی کشور استفاده کنیم، افزود: باید از آن دسته جوانان حزب‌اللهی واقعی و اهل کرم برای برطرف کردن نیاز‌های سازمان‌ها استفاده کنیم، نمی‌گویم از افرادی که ادعای حزب اللهی بودن را دارند حمایت کنیم اما آن دسته که به معنای واقعی و رابطه معنوی با ولایت دارند را حمایت کنیم و زیر بال و پر آن‌ها را بگیرم تا دشمن نتواند با هزینه‌های بالا افکار جوانان را منحرف کند.

روایت نادران از شرط اول مردم‌سالاری

عضو جمعیت ایثارگران با بیان اینکه عدم تمکین به نهادهای قانونی نوعی دیکتاتوری است، گفت: اعتماد و تمکین به نهادهای قانونی، شرط اول مردم‌سالاری است.الیاس نادران عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لزوم تمکین به رای شورای نگهبان اظهار داشت: اعتماد و تمکین به نهادهای قانونی که وظیفه خود را انجام می‌دهند، شرط اول مردم‌سالاری است و در تمام دنیا نیز این رویه وجود دارد که نهادهای نظارتی وظایف خود را انجام دهند.نادران با بیان اینکه عدم تمکین به نهادهای قانونی نوعی دیکتاتوری محسوب می‌شود، افزود: افراد با خود رایی و اعمال سلیقه می‌خواهند که همه تابع نظر آنها باشند و این مصداق دیکتاتوری است.نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: یک نگرانی که وجود دارد این است که طراحان کودتای رنگی 88 بخواهند دوباره آن کودتای ناموفق را در کشور مدیریت کنند و کلید بزنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار