بازدید 4804

جوابیه شرکت مدیریت منابع آب ایران به خبر «تابناک»

کد خبر: ۵۶۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹ 16 February 2016
در پی درج خبری با عنوان «چرا کسی منتظر افتتاح این پروژه ملی و گران قیمت نیست؟!»، شرکت مدیریت منابع آب ایران، از زیرمجموعه های وزارت نیرو، جوابیه ای ارسال کرده که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، در این جوابیه که به امضای عبداله اسکویی شیروان، مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل این شرکت رسیده، آمده:

با توجه به مسائل مطروحه در رابطه با سد شفارود و تاکید سازمان حفاظت محیط زیست ارتفاع سد مذکور به 4/114 متر کاهش یافته است. سطح جنگل‌تراشی متاثر از ارتفاع جدید سد مزبور حدود 93 هکتار است. این در حالی است که در مصاحبه‌‌، وسعت جنگل به میزان 300 و حتی 3000 هکتار ذکر شده است.

جنگل‌های متاثر از مخزن سد شفارود، جنگل‌های بکر هیرکانی نبوده و طی سال‌های 1363 و 1374 قطع گردیده و مجددا تحت جنگل‌کاری توسط گونه‌ها بومی قرار گرفته است. ضمنا از آن تاریخ تاکنون نیز بخش‌هایی از این جنگل قطع و بازرویانی شده است. نظر به تعهدات فیمابین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، اقدام برای بازکاشت و احیای این جنگل‌ها با وسعت زیادی صورت می‌پذیرد. تامین اعتبار این مهم انجام شده و به طور هم‌زمان با اجرای طرح سد شفارود  فعالیت بازکاشت نیز عملیاتی خواهد شد.

شایان ذکر است گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی سد شفارود، طی سه مرحله در سال‌های 1379، 1383 و 1393 توسط مهندسین مشاور ذیصلاح تهیه و برای سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان گیلان ارسال شده و موافقت‌های مشروط و قطعی سازمان و استان در سال‌های قبل صادر شده است. البته گزارش یاد شده بر اساس کاهش ارتفاع سد، مجددا توسط مشاور طرح مورد بازنگری قرار گرفته و تحویل مراجع ذیربط شده است.

در خاتمه لازم به توضیح است احداث سد مذکور دارای اهداف عمده‌ای به شرح ذیل است که نشاندهنده اهمیت اجرای آن برای منطقه گیلان می‌باشد.

- تامین آب شرب و بهداشت مطمئن شهرهای رضوانشهر، پره‌سر و طالش (همانند اغلب شهرهای کشور امکان تامین آب شرب این شهرها از منابع آب زیرزمینی، به دلیل آلودگی‌ها و افت سطح آب و همچنین احتمال پیشروی آب شور در شهرهای ساحلی میسر نخواهد بود.)

- تامین آب صنایع منطقه.

- تامین آب موردنیاز کشاورزی پایین دست از اهداف دیگر است. بدون ذخیره‌سازی مطمئن آوردهای رودخانه شفارود امکان تامین نیازهای آبی اراضی کشاورزی در ماه‌های فروردین تا شهریور میسر نمی‌باشد. رفع کمبود آب برای مصارف کشاورزی در دوره مذکور با ذخیره‌سازی آب در سد شفارود و مدیریت صحیح مخزن امکان‌پذیر خواهد بود.

- کنترل سیلاب نیز از اهداف دیگر سد است. نظر به این که حریم بستر رودخانه‌های استان گیلان توسط مردم منطقه رعایت نشده و حوضه آبریز اکثر رودخانه‌ها نیز از شیب تند کوهستانی به شیب ملایم دشت (مناطق مسکونی) منتهی می‌شود سیلابهای کم با دوره بازگشت زیر 25 ساله نیز موجب وارد شدن خسارت قابل ملاحظه به مردم بومی رضوانشهر و پونل می‌گردد لذا ساخت سد شفارود در کاهش پیک سیلابها بسیار موثر خواهد بود. به عنوان نمونه در آبان ماه سال 1393 سیلابی با دبی حدود 120 متر مکعب در ثانیه بیش از 30 میلیارد ریال به رضوانشهر و زیرساختهای آن خسارت وارد نموده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار