بازدید 9951

به جای تحریم شبکه‌های اجتماعی، یلدایتان را اجتماعی کنید!

هرچه زندگی روزمره‌مان به انواع و اقسام ابزارهای مدرن گره خورده و در این میان، اینترنت سهمی غیر قابل انکار در روابط اجتماعی‌مان یافته، گویی این باور هم در درونمان بوجود آمده و رشد یافته که همه مشکلاتمان زیر سر این ابزارهاست!
کد خبر: ۵۵۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۸ 21 December 2015
هرچه زندگی روزمره‌مان به انواع و اقسام ابزارهای مدرن گره خورده و در این میان، اینترنت سهمی غیر قابل انکار در روابط اجتماعی‌مان یافته، گویی این باور هم در درونمان بوجود آمده و رشد یافته که همه مشکلاتمان زیر سر این ابزارهاست!

به گزارش «تابناک»، از چند روز پیشتر، کمپینی اعلام وجود کرد که می‌خواست به مردم توصیه کند شب یلدا را به خانواده بپیوندند اما دایر کنندگان آن، برای کمپین شعاری برگزیده بودند که گویی آنچه موجب کم رنگ شدن یلدا و برهم زننده جمع های خانوادگی‌ست، اینترنت است.

این کمپین که «شب چله بی اینترنت، با خانواده» نام گرفته بود، البته تا حدودی هم با اقبال مواجه شد و توانست برخی را مجاب به ترویج این ایده کند اما براستی اینترنت برهم زننده جمع های خانوادگی است و آنقدر مضر است که نمی‌توان کنترلش کرد؟ آیا تنها راه پیوستن به خانواده و حضور در جمع ایشان تحریم نمودن اینترنت است؟

در پاسخ به این سوال به دو رویکرد قابل برخواهیم خورد. نخست آنکه برخی با طراحان این کمپین هم عقیده هستند و اصرار دارند که اینترنت بلایی‌ست که بر جامعه نازل آمده و توجه ها را از مسائل حقیقی به سوی دنیای مجازی معطوف کرده است. رویکردی که ممکن است تا حدودی درست هم به نظر برسد اما وقتی می‌بینیم بسیاری از طرفداران آن از کاربران اینترنت هستند، جایگاه منطقی‌اش متزلزل می‌شود.

به جای تحریم شبکه‌های اجتماعی، یلدایتان را اجتماعی کنید!

اما در سوی دیگر آنهایی قرار دارند که اینترنت را ابزاری مفید و ضروری برای زندگی امروزی می‌دانند و بر این باورند که استفاده غیر مفید و گاه افراطی ما از آن، دلیل بر بد بودن اینترنت نمی‌شود. رویکردی که به واقعیت نزدیک تر به نظر می‌رسد، به شرطی که از افراط و تفریط به دور بماند و ترک اینترنت برای چند ساعت در این شب، سنگ محک خوبی برای اثبات این موضوع است.

با این تفاسیر برایند این دو دیدگاه، نسخه‌ای به دست می‌دهد که عاری از اشکالات دو طرف و همپوشانی کننده در امتیازات این دیدگاه هاست؛ یعنی نه اینترنت را آنقدر بد بدانیم که راه رسیدن به خانواده از ترک آن می‌گذرد و نه آنقدر بر مفید بودن آن اصرار کنیم که حاضر نباشیم ساعاتی را بی آن سر کنیم. چیزی شبیه توصیه همیشگی به پرهیز از افراط و تفریط.

درک این موضوع زمانی ساده ت می‌شود که می‌بینیم جز اینترنت و دنیای مشغول کننده مجازی، خیلی چیزهای دیگر هم می‌تواند منجر به دور کردنمان از جمع خانواده در شب یلدا شود؛ چه فوتبال و تماشای تلویزیون باشد و چه خوردن خوردنی های فراوان و مشغول شدن به امور دیگر.

اکنون اگر از این زاویه به ماجرا بنگریم، درخواهیم یافت که نه تنها اینترنت منافاتی با شب یلدا ندارد، که حتی می‌تواند تقویت کننده این آیین باستانی هم باشد چراکه به کمک آن می‌توان افراد بیشتری را به برگزاری این جشن ترغیب کرد، با انتشار تصاویر یلدایی گرایش به آداب ایرانی را تقویت نمود و کاری کرد که طرفداران کمپین تحریم اینترنت در شب چله هم خواستارش هستند.

از سوی دیگر، جا دارد که از کاربران پرشمار دنیای مجازی بخواهیم که فراموش نکنند در سرکشی به دنیای مجازی، دست کم در ساعات پیش رو، زیاده روی نکرده و جز برای سهیم کردن آشنایان دور و نزدیک در شب نشینی و خوبی های یلدا، بیشتر برای آن وقت نگذارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی