بازدید 10977
ساخت‌وساز شهرک مسکونی و اسکان 53 هزار نفر منتفی شد، ولی؛

این بار قرار است در بوستان ولایت هتل، بیمارستان و «سیتی هال» ساخته شود!

همه اینها در حالی است که نه خبری از تصویب این طرح ها در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح می‌شود و نه حتی از طرح تدارک دیده شده، برای آگاهی عموم رونمایی شده تا مشخص شود، ساختمان های طراحی شده، محل جاگذاری شان در بوستان و مواردی از این دست کجاست و دقیق تر درباره آشی که مسئولان شهرداری برای این زمین چندصدهکتاری پخته‌اند اظهار نظر کرد!
کد خبر: ۵۲۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 18 August 2015
حدود یک سال پیش بود که «تابناک» از طرح عجیب مسئولان شهرداری برای اسکان بیش از ۵۳ هزار تن در بوستان ولایت به روایت اسناد پرده برداشت تا تکاپویی برای پیگیری منویات رهبری در روز کلنگ زنی این پروژه بزرگ شکل بگیرد و مسئولان را مجاب کند، مصوباتی که ساخت و ساز در این پهنه وسیع را مجاز دانسته بود، مهر ابطال بزنند، ولی ظاهرا همه چیز آن گونه که تصور می‌کردیم خوب هم پیش نرفته است!

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند سال از خروج نهادهای مستقر در قلعه مرغی و تحویل زمین چند صد هکتاری این پادگان قدیمی به شهرداری تهران برای ساخت بزرگ ترین بوستان کشورمان و در حالی که هنوز تنها بخش کوچکی از این پروژه بزرگ که بوستان ولایت نام دارد، افتتاح شده، حکایت های بسیار متفاوتی درباره ادامه پروژه مطرح می‌شود که گاه نگرانی های جدی به دنبال داشته است.

نخستین بار سال گذشته بود که خبردار شدیم مسئولان شهرداری برای 120 هکتار از زمین های این مجموعه خواب ساخت و ساز دیده اند و قرار است در آن 53 هزار تن را سکونت دهند. البته با افشاگری «تابناک» در این باره خوشبختانه نهادهای نظارتی به میدان آمدند و مانع از رقم خوردن این اتفاق شوم شدند.

نکته جالب توجه در آن ماجرا این بود که مسئولان برای ساخت و ساز در این بوستان حتی مجوز کمیسیون ماده 5 را نیز دریافت کرده‌ بودند و این مهم زمانی رسانه‌ای شد که شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام کرد، این مصوبه را ابطال کرده و اجرای هرگونه طرحی در این محدوده منوط به دریافت مجوز از این شوراست.

در ادامه در حالی که واکنش مسئولان مختلف، به ویژه اعضای شورای شهر تهران به این انحراف آشکار از اهداف خروج پادگان قلعه مرغی از تهران و تبدیل آن به فضای سبز، وفق فرمان رهبر انقلاب ادامه داشت، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری خود سخنانی درباره بوستان ولایت بیان کرد که لابه لایشان پرده از حقایق تلخ دیگری درباره این بوستان برداشته شد؛ از جمله اینکه نیروی انتظامی سهم زمین خود از پادگان قلعه مرغی را واگذار نکرده و اختلاف بر سر نرخ، مانع از تداوم کار این پروژه بعد از چهار سال شده است!

البته رئیس شورای شهر موارد عجیب دیگری هم درباره این بوستان مطرح کرد که همه در نوع خود پر ابهام و سؤال برانگیز بودند. مثل این مورد که هنوز طرحی برای این بوستان تهیه نشده و معلوم نیست چه نقشه ای در آنجا به درآید، یا اینکه سازمان هواپیمایی سهم خود را فروخته اما اعتراض دارد!

بدین ترتیب با طرح موارد ابهام آور فراوان، همه چیز برای مدتی به محاق رفت تا اینکه روز گذشته سخنانی درباره این پروژه توسط مسئول آن مطرح شد که بر اساس آن هم می‌توان خرسند شد و هم ناراحت.

مدیر پروژه بوستان ولایت در حالی سطح زیر اشغال ابنیه این پروژه را 10 درصد و فضای سبز آن را 90 درصد اعلام می‌کند که پیشتر، مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از تبدیل 85 درصد فضای این پروژه به فضای سبز و اختصاص 15 درصد دیگر آن به ابنیه سخن گفته بود!
علیرضا نادری، مدیر پروژه بوستان ولایت با اشاره به تدوین کلیات طرح جامع این بوستان به مهر گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج، ۷۰ درصد این زمین‌ها فضای سبز و ۳۰ درصد ابنیه بود ولی با پیگیری‌های شهردار تهران، فضای سبز این زمین‌ها به ۹۰ درصد افزایش یافت و تنها ۱۰ درصد سطح اشغال پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه درباره سهم ناجا گفت: بر اساس مصوبه مجلس ۳۰ درصد زمین‌های پادگان‌ها به ناجا و ۷۰ درصد به شهرداری برای ایجاد فضای سبز منتقل خواهد شد. بر اساس تفاهمی که اسفندماه سال گذشته انجام شده قرار است ناجا در برابر این ۳۰ درصد مبالغی دریافت و آن را به شهرداری واگذار کند. همچنین آنها با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اصراری به کاربری مسکونی، اداری و تجاری در این زمین‌ها ندارند.

اما جالب ترین بخش سخنان نادری آنجاست که به طراحی های صورت گرفته برای 10 درصد سطح اشغال پروژه با ابنیه سخن گفته است. وی در این باره گفت: قرار است در این فضا بزرگترین مرکز درمانی خاورمیانه که مرکزی تحقیقاتی و درمانی است، ساخته شود که امکان جذب توریست بیمار نیز وجود دارد. کشور ایران مرکز جهان تشیع است، بنابراین پیش بینی شده بزرگترین مرکز تشیع در این مکان ساخته شود. همچنین سالن همایش‌های ۵ هزارنفره نیز به همراه ساختمان‌های جانبی و احتمالا هتل نیز در این زمین‌ها احداث خواهد شد. همچنین قرار است در این زمین‌ها یک سیتی هال نیز احداث شود که در این ساختمان شیشه‌ای برنامه ریزی شده اعضای شورای شهر و شهرداری نیز حضور داشته باشند. این موضوع در بسیاری از جاهای دنیا رواج دارد و... .

بدین ترتیب مشخص می‌شود که نه تنها هنوز مشکلات تملک بخشی که در اختیار ناجاست، رفع نشده و پیوستن این بخش بزرگ از زمین پادگان سابق قلعه مرغی به بوستان ولایت با تردیدهای فراوان روبروست، بلکه قرار است باز قسمتی از این بوستان به ساخت بیمارستان، سالن همایش، هتل و ساختمان مرکزی شهر (همان چیزی که نادری از آن با عنوان "سیتی هال" یاد می‌کند) و چه بسا ابنیه دیگر اختصاص بیابد!

با این گزاره، می‌توان حدس زد که بخش های دیگری از بوستان به ساخت راه های دسترسی، ابنیه حراستی و حفاظتی و امور مشابه اختصاص یابد، در حالی که در مجاورت این بوستان و این مجموعه ابنیه شهری، زمینی به وسعت حدود یک دوم بوستان در اختیار ناجا مانده و احتمالا این نهاد نیز برنامه های خود را در آن به اجرا درخواهد آورد!

همه اینها در حالی است که نه خبری از تصویب این طرح ها در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح می‌شود و نه حتی از طرح تدارک دیده شده، برای آگاهی عموم رونمایی شده تا مشخص شود که ساختمان های طراحی شده، محل جاگذاری شان در بوستان و مواردی از این دست کجاست و دقیق تر درباره آشی که مسئولان شهرداری برای این زمین چندصدهکتاری پخته‌اند اظهار نظر کرد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۲
توی پارک جنت شیراز هم قراره مجتمع مذهبی ساخته بشه.
ظاهرا این ....................... این فرودگاه را بعنوان موزه هوائی و هوانوردی حفظ کنید و از چرتکه انداختن جهت منافع ناشی از انواع روشهای .... دست بردارید .
همه این نقشه های غیرضروری در حالیست که هنوز استانهای کشور دارای مراکز کامل درمان سرطان نیستن و بسیاری از بیماران بخت برگشته باید آواره تهران و یکی دو شهر دیگه بشن! بابا اگر فکری بحال ملت نمیکنین. لااقل رحمی بکنین.
خجالت اوره حرص و طمع پایانی نداره نمیشه دیگه تو تهران نفس کشید.
سلام
واقعا اين محل براي ساخت مركز درماني با توصيف صورت گرفته ( توريست و...) با در نظر گرفتن ترافيك شهر تهران و آلودگي هوا و ...در سالهاي آتي مناسب است؟
چنين بنايي مي تواند در فضايي در حاشيه شهر نظير مرقد امام ره يا فرودگاه بين المللي احداث شود.
در بابل هم در پارک نوشیروانی ساخت و ساز فراونی اتفاق میفتد و زمینهای پارک سیمان میکنند که بعضا متروکه شده یا شروع به یک ساختمان جدید در محوطه پارک شده با این که این پارک کوچک است
شهرهای دیگه یک بیمارستان حسابی ندارن حالا اومدن تهران مجددا بهترین بیمارستان خاورمیانه راه انداختن!
حداقل این بزرگترین بیمارستان رو تو چند شهر تقسیم کنید مردم اواره تهران نشن
به داد بوستان مادر در منطقه 5 برسید، ساخت و ساز در آنجا متوقف نشده!!!!!!!!
یکی از مشکلات بزرگ شهر تهران وجود انبوه ادارات دولتی وزارت خانه ها و مراکز اصلی قوه قضاییه و مجریه و مجلس در بافت بازار ، و تجاری ومسکونی و لزوم حضور و تردد روزانه میلیونها ارباب رجوع به این مکانها در محدوده ای که خود شامل طرح ترافیک و انواع محدودیت ها می باشد ، است بطوری که این موضوع در شان چهره پایتخت کشوری به بزرگی وقدمت ایران نمی باشد
پیشنهاد می گردد با وجود اهمیت فضای سبز ، ابتدا با احداث یک مجموعه ابر ساختمان و آسمان خراش مدرن و مجهز با راه های دسارسی و پارکینگ های چند هکتاری به مانند بسیاری از کشورها نظیر مالزی و اتریش ابتدا این محدوده چند هزار هکتاری را به یک شهر اداری تبدیل و کل شهر تهران را از این معزل سر در گم ترافیک و استرس و پارکینگ و شلوغی رها کنند و سپس با خلوت شدن مابقی شهر مکان فعلی ادارات ، سازمانها و وزارت خانه ها را به فضای سبز اختصاص دهند .
آقا ما که دیگه بچه نیستیم چندین ساله بازی اینها را می شناسیم اولین کلنگ و لودر که بیاد تو اون پارک دیگه بیرون نمی ره
من نمی فهمم کدام ..... این اجازه فعالیت اقتصادی داشتن را به سازمان ها و نهاد های حکومتی داده......
نیروی انتظامی یعنی نیرویی که امورات امنیتی و انتظامی کشور را انجام می دهد.بودجه اش را هم از دولت می گیرد.
کجای دنیا پلیس در کار شرکت داری و بانک داری و بساز و بفروشی است ؟!!! یعنی ........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
ورپاسخ به 16:09 باید گفت که پلیس ایران استثناء است.
بزرگترین مرکز تشیع هم برای توجيه حرص و طمع
پرسنل بدبخت ارتش رو آواره آبیک وشهرای دیگه کردین حالانمیدونید چطوری ...
.........................
حداقل اجازه میدادن این پروژه برای ارتش باشه
سپاه ونیرو انتظامی ......
.....
تجمع همه امکانات فرهنگی علمی تفریحی تجاری شغلی سیاسی مسکونی و ....در تهران برای من بسیار تعجب انگیزه
تابناک جان
سری هم به بوستان جوانمردان حد فاصل دهکده المپیک و استادیوم بزنید تا ببینید چه مجتمعهایی را به صورت شبانه روزی می سازند و می گویند دست .... است.
واقعا چه نوابغی تو این شهرداری جمع شدن،اون پل جوادیه که رسما جوادیه رو تبدیل به جزیره کرد اینم از پادگان قلعه مرغی
با سلام
كارهاي شهرداري و رزومه اي كه تاريخچه اش كاملا مشخص است نشان از بي .............................................................................................................................................
جنوب شهر نیاز به فضاي سبز داره چرا شهرداری نمی فهمه نیاز به کتابخانه و سینما و سالنهای تفریحی برای جوانان و خانواده ها داره نه سیتی هتل
تو این کشور فرمایش مقام رهبری رو هم وقعی نمی گذارند
شهرداری میتواند این کارهارا در بافت فرسوده انجام بدهد
.... این ابنیه را کنار مرقد امام بسازید تا انجا ابدی مدنیت مدرن را در کنار داشته باشد با یک تیر چند نشان بزنید و هم به فرودگاه امام نزدیک باشد هم استان های قم و سمنان و البرز دسترسی بزرگ راهی داشته باشند ..........................................
من بچه جوادیه ایم به جز این که جوادیه رو دارن نابود میکنن چیزی دیگه ای نیست انقد ساختمان سازی کردن تو محله های باریک انگار داریم تو یه زندان راه میریم اینم از پارک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار