بازدید 35669
وقتی رسانه ملی، مخالفت خود با شفاف‌سازی را فریاد می‌زند؛

آیا خبرنگار ۲۰:‌۳۰ تفاوت قطع بورس با اخراج را نمی‌داند؟! +فیلم

با دیدن این گزارش درخواهیم یافت که گویی هدف تهیه‌کنندگان این برنامه، ارائه نتایج بورسیه‌ها به مردم نبوده است که اگر بود، به این وضوح در پایان آیتم تدارک دیده به صف‌بندی روزنامه‌ها ‌به گزارش وزارت علوم نمی‌پرداخت و آشکارا خود را در یک سوی صف قرار نمی‌داد!
کد خبر: ۴۴۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸ 26 October 2014
«از سه هزار تن تا ۳۶ تن؛ نگاهی به پنج ماه جنجال به پرونده بورسیه‌های غیرقانونی که صفرهای آن حسابی آب رفت!»؛ این مقدمه‌ای است که مجری بخش خبری پیش از پخش اعلام نتایج گزارش وزارت علوم می‌گوید؛ گزارشی که قرار است وارونه روایت شود تا به نتیجه دلخواه عوامل این برنامه برسد.

به گزارش «تابناک»، هر چه پیش از اعلام گزارش وزارت علوم به نظر می‌رسید، ماجرای بورس‌های غیر قانونی اعطا شده در طول عمر دولت دهم با انتشار این گزارش به فرجام خواهد رسید، رقم خوردن این رویداد نشان داد که برخی اینقدر در مواضع خود لجوج هستند که جوهر نگارش گزارش خشک نشده، آن را به سود خود تفسیر کرده و حتی از وارونه نشان دادن حقایق موجود در آن نیز نگرانی ندارند.

البته این اتفاق به خودی خود بد نیست و حتی می‌تواند به جهاتی خوب هم توصیف شود، زیرا در پس مانورهای صورت گرفته روی اعداد و ارقام و تفسیرهایی که از گزارش ارائه شده منتشر می‌شود، افکار عمومی به خوبی می‌توانند درباره جهت‌گیری‌های مسئولان، ارگان‌ها و رسانه‌های جهت‌دار قضاوت کرده و حتی در صورت تشخیص، برآوردهای خود را از صداقت ایشان به سایر مسائل مرتبط سوق دهند؛ اما آیا می‌توان پذیرفت که با پول بیت‌المال هم تفسیرهای جهت‌دار به خورد مردم داده شود؟

کافی است گزارش شب گذشته بخش خبری پر بازدید ۲۰:‌۳۰ سیما را مرور کنید تا دریابید منظورمان از گزارش جهت‌دار چیست و پیرو آن حدس بزنید، چه اتفاقی در پس پرده موجب تنظیم ‌چنین گزارش آمیخته با «ناراستی»‌هایی شده است.


دانلود

شاید اگر چند ثانیه مقدمه مجری برنامه را به دقت گوش دهیم، نیازی به شنیدن اصل گزارش تدارک دیده شده نباشد؛ اما به جهت آنکه روایت مستدلی از ماجرا داشته باشیم، بد نیست هم سه دقیقه اختصاص داده شده به قرائت تفسیرهای جهت‌دار از گزارش رسمی دولت درباره بورس‌های اعطا شده در سال‌های گذشته در این بخش خبری را گوش دهیم و هم سری به اصل گزارش ارائه شده توسط وزارت علوم (اینجا) بزنیم و میزان انطباق این دو را ارزیابی کنیم!

آن گونه که خبرنگار ۲۰:‌۳۰ می‌گوید، پس از پنج ماه از مطرح شدن تخلفات گسترده رخ داده در اعطای بورس، بررسی «بسیار گسترده» وزارت علوم، ماجرا را وارد فاز جدیدی کرد و نشان داد تنها ۳۶ تن‌ (حدود یک درصد ارقام اعلام شده) کلا واجد شرایط بورس نبوده‌اند و نمی‌توانند به صورت بورس ادامه تحصیل دهند و باید همه هزینه‌ها را برگردانند تا این قرینه ذهنی در مخاطبان شکل گیرد که مابقی بورس‌های داده شده مشکلی ندارند؛ حال آنکه به هیچ عنوان این گونه نیست.

نخستین اشکال گزارش خبری در همین جملات دیده می‌شود: جایی که خبرنگار سهوا یا به تعمد، از اخراج ۳۶ تن به دلیل تخلفات گسترده از دانشگاه با نام قطع بورس تنها ۳۶ تن یاد می‌کند و بخش نتیجه‌گیری گزارش وزارت علوم، که به صراحت در آن اعلام شده، بورس ۸۴۰ تن از کسانی که با روش «تبدیل بورس خارج به داخل» بورسیه شده بودند را به کل ندید می‌گیرد.

البته این ساده‌انگاری است که بگوییم تهیه‌کنندگان این بسته خبری، گزارش رسمی دولتمردان درباره موضوعی تا این اندازه مهم را بر اساس یک اشتباه سهوی ریشخند کنند؛ اما هرچه در چرایی رقم خوردن اشتباهی چنین فاحش در‌بمانیم، کافی است ادامه گزارش را بشنویم تا ابهاماتمان برطرف شود.

هر چه مسئولان وزارت علوم تلاش داشته‌اند تا شیوه‌های اعطای بورس را شرح داده و ثابت کنند، نه تنها هیچ آزمونی برای اعطای بورس برگزار نشده (تخلف بزرگی که احتمالا برای خبرنگار این بخش خبری و دیگر مخالفان شفاف سازی درباره بورس‌ها ‌هیچ اهمیتی ‌ندارد!) بلکه با ابداع روش‌های عجیب و غریبی مانند تبدیل بورس خارج به داخل، دور زدن قانون تا آنجا رونق گرفته بود، که نیمی از بورسیه‌ها با همین شیوه غیرقانونی به تحصیل در ‌کشور مشغول شده‌اند، در رسانه ملی ندید گرفته شد.

این در حالی است که می‌بینیم نه تنها در این روش اشکالات بسیاری به چشم می‌خورد و حدود نیمی از ایشان لغو بورس شده و باید هزینه‌های پرداخت شده را بپردازند، بلکه در بورس شدن مربیان هم اشکالاتی است که علی القاعده باید مانع حضور ایشان در دوره دکترا شود؛ اما وزارت علوم ترجیح داده مهلتی برای رفع این اشکالات قائل شود تا بلکه از پیامدهای ماجرا بکاهد.

اما هر چه در این باره بگوییم و برای استناد به گزارش رسمی وزارت علوم مراجعه کنیم، با دیدن گزارش ۲۰:‌۳۰ درخواهیم یافت که گویی هدف تهیه کنندگان این برنامه، ارائه نتایج بورسیه‌ها به مردم نبوده است که اگر بود، به این وضوح در پایان گزارش تصویری‌اش، به صف‌بندی روزنامه‌ها ‌در واکنش به انتشار گزارش وزارت علوم نمی‌پرداخت و آشکارا خود را در یک سوی صف قرار نمی‌داد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۷۷
انتشار یافته: ۴۵
برادر! شک نکنید میداند و خیلی خوب هم میداند. شک نکنید
اگر تیتر های تابناک رو هم ببینی نیازی به خواندن متن خبر نیست !
باید تلویزیون خصوصی و غیر صدا و سیمایی راه اندازی شوند و گرنه هر گروه و حزبی که صدا و سیما را اشغال کنه نتیجه اش می شود همین که می بینیم.
20 و 30 واقعا بعضی وقت ها نفرت انگیز می شه. مشخصه به خاطر ضربه زدن به روحانی حتی حاضرن روز روشن رو شب نشون بدن. هیچ کس هم نمی تونه بهشون چیزی بگی و ازشون انتقاد کنه. از همه چی بدتر هم اینه که خودشون فکر می کنن خیلی بانمک و باحال هستن!
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
فقظ بعضی وقتا!!!!!!
محمدتقی
| United Kingdom |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
کاملا درسته اصلا جدیدا خوشم نمیاد ازشون
این 20:30 شده عین فاکس نیوز

از این گوش بشنو
از اون گوش رد کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
فاکس نیوز رو ندیدم ولی 20:30 همینطوره که میگی
خیلی وقت که رسانه ملی برا ما رسانه ..... شده تازه فهمیدین. .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
رسانه بوووووووق.........
واقعا این خبرنگار مفهوم "رسالت خبری" رو می دونه؟؟؟"
من که داشتم به اخبار گوش می دادم تاسف خوردم
که با این بی رحمی حقایق رو وارونه جلوه می داد.شخصا براشون متاسفم
ای آقا !! گیر دادین ها !
همه دیگه 20:30 رو میشناسن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
همه دیگه 20:30 رو میشناسن دیگه چه صیغه ای از جیب ملت ایران ارتزاق میکنن که ....و .... تحویل ما بدن؟ ...............................................
20و30 نسخه تصویری ..................! ایا این برنامه و این نوع خبر رسانی فریبکاری سیاسی نیست؟؟؟؟
این 20:30 و رسانه .... خیلی وقت هست که " ....." شده اند...
یعنی هیچ بورسیه ای تو تهیه این گزارش نقش نداشته؟
چیزی نمونده بود بیست و سی طلبکار بشه از مردم. به خدا ...
صدا و سيماي ..... ابرو خبر و خبرنگار را برده، من سالها است كه تلويزيون ايران را نگاه نمي كنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
من كه خبرارو از اينترنت دنبال مي كنم. خيلي راحت هم مي توني همه ديدگاه ها و نظرهارو از هر سايتي و با تحليل هاي متفاوت بخوني و خودت قضاوت كني
به نظرم میشه نتیجه گرفت که هر کسی در این قضیه سعی می کنه مسئله رو کوچیک و بی اهمیت جلوه بده...یه دستی تو ماجرا داشته
اگر يه سري. به .... روز شنبه بزنيد موضوع روشن مي شود!
فکر می کنین مردم چرا ماهواره نگاه می کنن؟!
اون وقت می گن چرا مردم می رن سراغ ماهواره؟ خوب از بس که ...... تی وی اخبارهای حرفه ای و بی طرفانه پخش می کنه!
جا داره از تابناک به خاطر اینکه بی تفاوت نیست و روشنگری میکنه تشکر کرد
این بخش خبری با صراحت بیشتر و بقیه بخش ها کمتر به دنبال دادن خبر صحیح نیستند بلکه آنها خبر را آنگونه که می خواهند می بینند و معیار و مقیاس و خط کش هم خودشان هستند. یعنی هم دادستان و هم قاضی و هم مامور تحقیق یکی شده و طبیعی است اگر بخواهند کاه را کوه و کوه را کاه می کنند. کافی بود بخواهند از این موضوع علمی هوا کنند، روز نمی شد که سراغ دانشجویان می رفتند و می پرسیدند که نظر آن در مورد بورسیه های خلاف چیست؟ سراغ دانشجویان دکتری می رفتند و خوابگاه و درس خواندشان که بله اینها با چه دود چراغی به این مرحله رسیده اند و این و آن نه، سراغ دادستان می رفتند که شما می خواهید چه کنید، سراغ دیوان عدالت اداری و ... هر جا که می شد می رفتند اما حالا می بینیم که با چه صراحتی موضوع را کوچک و خفیف می کنند، امری که برای مردم عادت شده! آنها منتظرند تا یک سیاه پوست در امریکا عطسه کند یا فلان بقال انگلیسی چرتش پاره شود و بعد عالم غرب را یک کاسه جهنم نشان دهند!
ابروی نظام رو بردن ، و ابروی او اشخاص رو بردن لازم بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
آبروی نظام با مبارزه علنی با فساد حفظ می شه عزیزم نه با لاپوشانی حقیقت و نگه داشتن لیست افراد فاسد در جیب و تهدیدهایی از نوع بگم بگم؟
تابناک جون من وقتی دیشب 20:30 دیدم به عقلم شک کردم نصف متکای نیر سرمو هم گاز زدم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
یک کمی دیر شک نکردی؟
راوی صادق !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
آقا من دیشب یه حساب سر انگشتی کردم دیدم هنوز 2500 نفر مشکلدارناین 20:30 نمیدونم چطور تجزیه تحلیل کرد شد نزدیک 400 نفر
اشکال از محافظه کاری وزارت علوم است اگر همه آنهایی که کوچکترین ایرادی داشتند را رد می کرد اینها پررو نمی شدند!
از آقای ضرغامی خواهش می کنیم که زودتر برای استراحت تشریف ببرند!
حالم از این شیوه گزارش دهی بهم می خورد. توانایی تحلیل و ارزیابی مردم را هم در حد خودشون در نظزر میگیرند
برنامه خبری ملی اپوزیسیون دولت منتخب!
بنده مربی پیمانی یکی از دانشگاه های دولتی بودم. برای کنکور دکتری شرکت کردم و بدون استفاده از هیچ سهمیه خاصی پذیرفته شدم. دانشگاه محل خدمت بنده را مامور نکرد و برای اینکه دکتری بخوانم قطع همکاری کردم. بله بنده به دلیل پارتی نداشتن بیکار شدم اون وقت یه عده بورسیه غیر قانونی گرفتند و حالشو می برند. خدایا چقدر تبعیض؟
انچه بگندد نمكش ميزنند واي به روزي كه بگندد نمك واقعا"برا صدا وسيما تاءسف خوردم
ای آقا مگه کسی 20:30 رو نگاه می کنه؟؟؟؟
جا داره از تابناک به خاطر اینکه بی تفاوت نیست و روشنگری میکنه تشکر کرد
رسانه محترم بووووووووق ........
میترسم اینقدر تو حرفاشون بوووق میزنن شیپورچی بشن البته از نوع د.ر.و.غ.گ.وش..........
فکر نکنم تابناک هم بخواد حقیقت رو بگه....هر چی من نظر دادم رو نذاشته و نشون می ده که فقط نظراتی رو می ذاره که به نفعش باشه و با سیاستی که داره همخونی داشته باشه....لطفا نظرات کسانی رو که به این اعلامیه وزارت علوم اعتراض دارند رو هم بذارین تا شفافیت به اصطلاح خودتون معلوم بشه....یک طرفه به قاضی نرین خواهشا.....یک سری دانشجو دارن به پای سیاست بازی شماها می سوزند. فکر کردین فردا روز قیامت چه جوری باید به خانواده این دانشجویان و استرس ها و آبروریزی هایی که ایجاد شده پاسخ بدین؟!...سیاسی بازی رو بذارین کنار و فکر و ذهنتون رو صاف و ساده کنید. خودتون رو بذارین جای تک تک این دانشجویانی که دارن به پای تقابل سیاسی دولت ها می سوزند..
سلام ، ممنون از مطلبتون . ولی در کل این داستان برای جامعه دانشگاهی مهم بود که کاملا فهمیدن چه اتفاقهایی افتاده و چه حق هایی تضییع شده.
مگر کسی هنوز 20 30 نگاه میکند
اسم این برنامه 20 خبر وارونه و 30 روایت جهت دار است
اصلا شما بگو یک نفر. چرا یک نفر هم باید بورس غیرقانونی بگیره؟
خوشبختانه این موضوع مخاطبش افراد تحصیل کرده جامعه هستش و اونا خوب میدونن که 20:30 کیه و از کجا خط میگیره!
بعد می گن چرا مردم اخبارهای ماهواره ای را نگاه می کنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر