بازدید 33048
از ۳۷۷۲ نفری که در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بورس گرفته بودند؛

۸۸۹ بورسیه لغو شد و ۱۶۸۹ بورسیه در آستانه لغو است+ داده‌نما

عجیب‌تر آنکه می‌بینیم بنا به‌ گزارش وزارت علوم، تبدیل بورس‌های خارج به داخل اینقدر قوانین را به سخره گرفته که حتی تحقیقات مقدماتی برای درستی‌سنجی گفته‌های این دانشجویان غیرقانونی نیز نشده، تا جایی که به تازگی روشن شده برخی از ایشان در اظهارات خود، موارد کذب نیز درج کرده و ‌مثلا، معدل کمتر از یازده خود در دوران کار‌شناسی را بیش از ۱۴ ذکر کرده‌اند!
کد خبر: ۴۴۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶ 26 October 2014
هرچند برخی تلاش دارند ‌این گونه نشان دهند که گزارش وزارت علوم از تخلفات رقم خورده در بورسیه‌ها، حاکی از رقم خوردن فاجعه نیست، آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، داستان تخلفات رقم خورده در چگونگی جذب دانشجویان دکترا در سال‌های گذشته ـ که به نوعی با ماجرای اعطای بورس به برخی دانشجویان و اجحاف در حق دانشجویان واجد شرایط گره خورده بود ـ پس از آنکه‌ خواسته یا ناخواسته‌ با استیضاح وزیر علوم دولت فعلی گره خورد، به شکل‌گیری پرونده‌ای رسید که اکنون نخستین گزارش پیرامون آن منتشر شده و آمار عجیب و غریبی از تخلفات رخ داده آشکار کرده است.

آن گونه که در گزارش روزهای گذشته وزارت علوم از تخلفات رقم خورده در اعطای بورس در حد فاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۲ آمده، در این مدت، ۳۷۷۲ تن در حالی به چهار روش بورس دکترا دریافت کرده‌اند که هیچ یک بنا بر ‌قانون مصوب مجلس نبوده، بلکه بر پایه دستورالعملی جذب شده‌اند که اگر نگوییم من‌در‌آوردی و بر خلاف روح اعطای بورسیه بوده، به نظر حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

از این روی می‌گوییم بر خلاف قانون که می‌بینیم بر پایه «قانون اعزام دانشجو» (مصوب سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی)، اعطای بورس باید از طریق آزمون سراسری گیرد، حال آنکه این گونه نبوده، بلکه طی فراخوان و به کمک مصوبه‌ای انجام شده که برای جذب رتبه‌های ممتاز دانشگاهی و برگزیدگان المپیادی تدارک دیده شده بود؛ مصوبه‌ای که اگر به آن عمل می‌شد، چه بسا باز جای امیدواری داشت، ولی این اتفاق هم روی نداد و با افزوده شدن یک بند خاص ـ که اعطای بورس را شامل افراد «دارای خدمات و سوابق برجسته در زمینه‌های ایثارگری، فرهنگی و اجتماعی» هم می‌کرد و به غایت گنگ بود و جای تفسیر داشت ـ به حاشیه رفت.

۳۷۷۲ تن بورس گرفتند، بیش از ۳۰۰۰ تن جایی نرفتند!


البته مسیر بدعت‌گذاری در اعطای بورس به این اندازه محدود نماند، بلکه در ادامه با اختراع شیوه «تبدیل بورس خارج به داخل» و چند نوآوری دیگر دستخوش انحرافات بیشتری از قانون شد تا سرانجام ببینیم، از ۳۷۷۲ نفری که بورس دریافت کرده بودند،‌ ۷۲۹ تن راهی ادامه        تحصیل در خارج از کشور شدند که البته در این جمع نیز افرادی بودند که مستحق دریافت این امتیاز نبودند!

بر پایه گزارش رسمی تازه منتشر شده وزارت علوم، ۱۸۶۷ تن با تبدیل بورس خارج به داخل به ادامه تحصیل مشغول شدند، ۱۰۱۱ تن از مربیان دانشگاه‌ها به صف دانشجویان دکترا پیوستند و ۱۶۵ تن از ایثارگران شاغل در وزارتخانه و دانشگاه‌ها نیز بورسیه شدند؛ اما بررسی‌ها نشان داد در اعطای بورس به هر سه دسته مشکلات فراوانی وجود دارد.

یکی از عمده‌ترین اشکالات آنجا بود که شرط‌های حداقلی مانند داشتن حداقل معدل در دوره کار‌شناسی ۱۴ و در دوره کار‌شناسی ارشد ۱۶ در کنار شرط سنی برای بسیاری از دریافت‌کنندگان بورس رعایت نشده بود و افزون بر آن، شرط ارائه معرفی‌نامه از سوی یکی از دانشگاه‌ها، وزارت علوم یا سایر دستگاه‌ها به هیأت اعطای بورس ـ که وفق قانون فقدان آن، ولو متقاضی صلاحیت علمی لازم را داشته باشد‌، مساوی با مردود دانستن وی است ـ برای برخی ندید گرفته شده بود.

همه این اشکالات در حالی بروز کرده بود که دریافت کنندگان بورس، هم‌عرض دریافت این موهبت، از امتیاز استخدام به عنوان هیأت علمی هم برخوردار شده بودند و البته هنوز تصمیمی درباره تداوم‌ داشتن این امتیاز یا لغو آن برای آن دسته از ایشان که اشکالاتی متوجه بورسیه‌شان شده اما لغو بورس برایشان در نظر گرفته نشده، اعلام نشده است.

نیمی از دریافت کنندگان بورس، از نوع «تبدیلی» هستند!


اشکال بزرگ بعدی آنجا رخ داده که می‌بینیم نیمی از دریافت کنندگان بورس تحصیلی با استفاده از مسیر انحرافی «تبدیل بورس خارج به داخل»، به این بهانه که «تبدیل برخی بورس‌های خارج به داخل کشور می‌تواند از صرف منابع ارزی کشور جلوگیری کند» بدون آنکه پا از کشور بیرون بگذارند، یا پذیرش دانشگاه‌های خارجی (ولو انواع دانشگاه‌های کمتر معتبر یا غیر معتبر) را دریافت کنند و یا ملزم به شرکت در آزمون سراسری دکترا برای محک خوردن سطح علمی شوند، بورس خود بدون هیچ دردسری به بورس تحصیلی داخل تبدیل می‌کرده‌ و به مانند دانشجویان زحمت‌کش داخلی که از چند فیلتر گذشته بودند، در بهترین دانشگاه‌های کشور به ادامه تحصیل همراه با امتیازات خاص مشغول می‌شدند.

در سایه چنین روشی بود که به اینجا رسیدیم، ‌وفق گزارش‌های رسمی، می‌بینیم برخی توانسته‌اند بورس خارج زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و... را دریافت کرده و با تبدیل آن به داخل، دانشجو‌ دکترا شوند!

بدین ترتیب آنچنان و بارها این شیوه غیرقانونی و البته مخالف با روح اعطای بورسیه ‌مورد استفاده قرار گرفت که دیگر کسی نمی‌دانست اگر نیازی به اعزام دانشجو به خارج برای فراگرفتن تخصصی خاص نیست، چرا بساط اعطای بورس خارج برچیده نمی‌شود؟! آیا غیر از این است که این بساط جمع نشده، چون بهترین راه برای دور زدن قانون بوده و تنها با این شیوه من‌رآوردی می‌شد شروط اساسی برای حضور در دوره دکترا، سختی‌های کنکور و مصاحبه ورودی این مقطع و دیگر قیود قانونی را دور زد؟!

برای دیدن داده‌نما در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

ظرفیت دانشگاه‌ها را بورسیه‌ها تعیین می‌کردند، نه هیچ عامل دیگری

از جمله عارضه‌های این شیوه، ‌رعایت نکردن ظرفیت پذیرش توسط دانشگاه‌ها در موارد متعدد بود که از یک سو عدالت آموزشی را با جذب بورس‌های تبدیل شده در بهترین دانشگاه‌های کشور، بدون احراز شرایط علمی افراد سود برده از این روش رقم زد و از سوی دیگر، اجحاف در حق دانشجویانی موجب شد که ماحصل تلاش‌های مستمرشان، قبولی در دانشگاهی با ظرفیت محدود شده بود؛ اما مجبور شدند امکانات محدود دانشگاه را با این دانشجویان غیرقانونی شریک شوند!

عجیب‌تر آنکه می‌بینیم بنا به‌ گزارش وزارت علوم، تبدیل بورس‌های خارج به داخل اینقدر قوانین را به سخره گرفته که حتی تحقیقات مقدماتی برای درستی‌سنجی گفته‌های این دانشجویان غیرقانونی نیز نشده، تا جایی که به تازگی روشن شده برخی از ایشان در اظهارات خود، موارد کذب نیز درج کرده و ‌مثلا، معدل کمتر از یازده خود در دوران کار‌شناسی را بیش از ۱۴ ذکر کرده‌اند!

بماند این شیوه دور زدن قانون اینقدر به مذاق آقایان خوش آمده بود، هیچ کسی از خودش نپرسید چگونه است سهم رشته‌های علوم انسانی در اعطای بورس خارج به ۶۰ درصد رسید تا از این مسیر بسیاری دکترای خود را تبدیل بورس در ‌کشور، در بر‌ترین دانشگاه‌های دریافت کرده و تضمین استخدام در هیأت علمی را هم به عنوان هدیه‌ای بی‌نظیر دریافت کنند؟ آیا واقعا در این رشته‌ها نیازی به اعطای بورس خارج، آن هم به این اندازه و در این حجم داشته‌ایم؟!

برخی در زمان طرح سربازی خود بورس گرفتند و دانشجو‌ دکترا شدند!


این اشکالات در تبدیل بورس خارج به داخل در حالی مطرح است که با دقت در گزارش وزارت علوم درخواهیم یافت اعطای بورس به مربیان دانشگاه‌ها نیز دارای اشکالات عجیب و غریبی است؛ به این صورت که نخست دستورالعمل ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها در سال ۸۹ با حذف شرایط علمی، به صرف داشتن شرط سنی و یک سال سابقه کار تقلیل یافته تا بر خلاف گذشته، حتی مربیان پیمانی و طرح سربازی هم مشمول دریافت بورس شوند و بعد همین شروط نیم‌دار نیز ‌گاه رعایت نشده تا در نتیجه شاهد مواردی باشیم که در آن مربی تنها با کمتر از شش ماه حضور به صورت پیمانی در دانشگاه، به صف دریافت کنندگان بورس پیوسته است!

البته تخلف در این نوع دریافت بورسیه، به این موارد محدود نمانده و در مقیاس بزرگ‌تر نیز رخ داده است؛ آنجا که می‌بینیم در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ نزدیک به نیمی از مربیان معرفی شده و شاغل به تحصیل از این راه، دارای حکم استخدام پیمانی بوده‌اند که عملاً صدور حکم مأموریت تحصیلی آنان ـ بنا بر قانون ـ تنها با تأیید هیأت امنای دانشگاه محل خدمت امکان‌پذیر بوده، ولی متأسفانه این روند قانونی در بیشتر موارد طی نشده تا اشتغال ایشان به تحصیل، پرداخت شهریه و ادامه تحصیل کنونی آن‌ها مغایرت قانونی داشته باشد.

بدین ترتیب می‌بینیم که بورس ۴۴۸ تن از ایشان به همین دلیل در آستانه لغو قرار گرفته است؛ به این صورت که وزارت علوم اسامی ایشان را به دانشگاه‌ها اعلام کرده تا در اولین جلسه هیأت امنا برای آنان تصمیم‌گیری کنند؛ یعنی این افراد تا کنون غیرقانونی مشغول تحصیل هستند و اگر نتوانند مصوبه هیأت امنا را کسب کرده و نظر وزارت علوم را جلب کنند، دست کم با لغو بورس و بازگرداندن هزینه‌های پرداختی روبه‌رو خواهند شد.

چه کسی می‌داند سرنوشت این دو گروه چه خواهد شد؟


جدای دو دسته یاد شده، اشکالاتی به بورس اعطا شده به آنهایی که برای ادامه تحصیل از کشور خارج شده‌اند و همچنین بورس اعطا شده به ۱۶۵ تن از ایثارگران شاغل در وزات و دانشگاه‌ها نیز وارد است که نشان می‌دهد به کل روند اعطای بورس در دولت سابق حتی یک نقطه بی‌عیب و نقص ندارد!

آن گونه که گزارش وزارت علوم نشان می‌دهد، ایثارگرانی که در دانشگاه‌ها و وزارت خانه مشغول به کار بوده و در فاصله زمانی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ بر پایه دستورالعملی خاص، بدون آزمون برای ادامه تحصیل در دوره دکترا معرفی شده‌اند، از این روی، بورس دریافتی‌شان تعیین تکلیف نشده مانده که اصل دستورالعمل اتکا شده برای ورود ایشان به دکترا مورد ابهام قرار گرفته و دیوان محاسبات، اشتغال همزمان با تحصیل را برای ایشان مغایر قانون اعلام کرده و ادامه پرداخت شهریه ایشان را خلاف قانون دانسته است.

جدای این دسته، همان گونه که پیشتر اشاره شد، برخی از شمار آن دسته از دریافت کنندگان بورس که برای ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند نیز برخی شرایط لازم را دارا نبوده‌اند که وزارت علوم ترجیح داده چون نیمی از ایشان دوره بورسشان به پایان رسیده و قطع بورس مابقی هم می‌تواند پیامدهای اجتماعی و سیاسی نامطلوبی  داشته باشد، تنها با به‌کارگیری سازو کارهای دیگر به کنترل کیفیت تحصیل ایشان همت گمادره و قطع بورس ایشان را از دستور کار خارج کند.

بورس ۸۸۹ تن لغو شد و بورس ۱۶۸۹ تن در آستانه لغو قرار گرفت


بدین ترتیب همان گونه که در داده‌نمای پیوستی دیده می‌شود، درخواهیم یافت از ۳۷۷۲ بورسیه شده در حد فاصل ساهای ۸۸ تا ۹۲، بورس ۸۸۹ تن (۸۴۰ تن از کسانی که از روش تبدیل خارج به داخل بورس شده بودند + [به اضافه] ۲۳ تن از ایثارگرانی که شرایط مندرج در بخشنامه صادر شده برای این قشر را نداشتند + ۲۶ تن که به علل گوناگون از جمله عدم شروع تحصیل، انصراف و... پرونده‌شان مختومه شده) لغو شده و باید هزینه‌های پرداخت شده را به وزارت علوم بازگردانند و بورس ۱۶۸۹ تن دیگر در آستانه لغو است، چون تا این لحظه واجد شرایط دریافت بورس نیستند.

از این روی می‌گوییم این جمع بزرگ در آستانه لغو بورس هستند که می‌بینیم این افراد (۱۲۴۱ تنی که تاکنون نتوانسته‌اند اعلام نیاز از دانشگاه‌ها بگیرند +۴۴۸ تن از مربیان شاغل به تحصیل که مصوبه هیأت امنا را کسب نکرده‌اند) شرط لازم برای دریافت این موهبت را نداشته‌اند، ولی مسئولان وزارت علوم، این فرصت و شانس را در اختیار ایشان گذارده‌اند که حداقل‌های لازم برای دریافت بورس را، پس از آنکه شروع به تحصیل ایشان به صورت غیرقانونی در دوره دکترا آغاز شده، کسب کنند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶۵
انتشار یافته: ۹۴
ای کاش تمام بورسیه ها از زمان دولت سازندگی تا الان مورد بررسی قرار می گرقت تا واقعیت امر مشخص بشه و شبهه سیاسی بودن مسائل به کنار می رفت ... باید قوه قضایه با هر خطا کاری در هر دوره هم برخورد قاطع کنه و اونهایی هم که سوء استفاده کردند از مدارک دادگاهی بشن ...
من هم دوست دارم بورسیه بشن ولی پارتی ندارم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
چرا منفی می زنید یه واقعیت امره .. باید تمام بورسیه ها از زمان دولت سازندگی بررسی بشه ... دیگه من از این منفی ها تعجب می کنم اگه می گن بورسیه ها از اول خارج از مشکل بوده چرا می ترسن و نمی ذارن از دولت سازندگی بررسی بشه !!!!!
بعد معلوم میشه کی طلبکار میشه !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
کجای دنیا برای بر خورد با متخلفین اینچنین با اعصاب وروان توده های مردم بازی میکنند !؟ مگر اینکه فقط جنگ قدرت باشد . مگر قانون نداریم؟ مگر هر قانونی صاحب حق ومدعی را تعیین نکرده ؟ مگر مدعی العموم نداریم ؟ و.....الهم عجل لولیک الفرج بحق خون بناحق ریخته شده جوانمردان این مملکت برای دفاع از ناموس وشرف این ملت .
جگوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
انایی که منفی دادن بورس گرفتن؟ یا دادن؟
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
دوست عزیزی که میگی همه بورسیه ها بررسی بشه! در زمان دولت سازندگی کمتر دانشگاهی در داخل مقطع ارشد داشت، چه برسد به دکتری. لذا همه اساتید بزرگواری که امروز در دانشگاه هستند می بایست برای ادامه تحصیل به خارج می رفتند. اما امروزه کمتر دانشگاهیست که دکتری نداشته باشد. حتی دانشگاه زابل هم که در مرزی ترین نقاط ایران است دارای مقطع دکتری است لذا دلیلی ندارد بجز برای رشته هایی که نیاز هست، به خارج دانشجو بورس کنیم (خداییش شما دلیلش را بگو تا ما قبول کنیم!!!!). شما خود یا متخلفی و یا از کسانی هستی که بورس شامل خود یا خانواده ات شده. (البته نوش جونت چون شما میتونید و ما نمیتونیم) حضرت عباسی اینطور نیست؟؟؟
میثم
| Canada |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
استدلالی کودکانه است که به جای دفاع از عملکرد خود فرافکنی کرده و می گویند فلان دولت هم بورسیه غیر قانونی داشته. اشاره ام صحبت مسئولین قبلی می باشد و منظورم با این کاربر محترم نیست که نظرش را داده و قابل احترام و بررسی است.
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
ممنون از دولت تدبیر و امید که تصمیم جدی برای از میان برداشتن فساد گرفته و مشخص هست که نمی خواد حق الناس در این مملکت پایمال بشه. درود بر تو ای روحانی عالی قدر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
بررسی بورس از آغاز دولت ها عملا ممکن نیست. شما مطمئن باشید در آن دوران هم تخلفاتی بوده منتها موضوعی که در ارتباط با دولت نهم و دهم بوده حجم زیاد بورسیه بوده که احتمالا همین موضوع شک برانگیز شده. احتمالا هزینه اینها هم زیاد می شده و دولت نمی تونسته هزینه ها را پرداخت کند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
بله کسی منکر بورسیه های غیر قانونی در دولت قبل نیست وچه بهتر به آنها هم رسیدگی شود . اما در هیچ کدام از دولتهای قبل از نهم ودهم اعطای بورس غیر قانونی در این سطح وبه شکل سازماندهی شده با برنامه و گسترده نبوده !!!
soltani
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
تخلف هاي عمده بورسيه توهشت سال اخربوده چكاربه دولت سازندگي داره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
افرین به دولت تدبیر و امید :))))) احسنت D:
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
بازم بگم بگم بورسیه ای ها!
درود به شرفتون. حداقل کسانی که امسال در بورس 93 پذیرفته شدند همگی رتبه هایی بین 1 تا 5 داشته اند تو رشته هاشون. در ضمن روال گرفتن بورس کاملا شفاف شده.
پاسخ ها
arash
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
فکر کنم کمتر از صد نفر امسال قبول شدن ، اونم توی آزمون دکترا شرکت کردن...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
به همین خیال باش!!!!!!!!!
برای توقف این گونه رانت خواری ها باید به شدت و دقت هر کسی که کوچکترین مشکلی در دریافت بورسیه دارد چه داخل و چه خارج از بورسیه حذف شود. اگر چنین قاطعیتی دیده شود هیچ گاه افراد رانت خوار به این فکر نمی افتند که از موقعیت خود سوء استفاده کنند.
سلام
خدا وکیلی این که گذاشتید اسمش اینفوگرافیک نیست...
پاسخ ها
میثم
| Canada |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اون عکسه بود دیگه!
فقط نمیدونم اشتراکات اعداد رو چه جوری محاسبه کردند. چون در متن بیانیه هم گفته شده که بعضی از عددها با گروه های دیگه اشتراک دارند.
به امام حسین قسم در سال 82 در یک سازمان با معدل خلاف واقع قبول شدم پس از مشخص شدن اینکه معدلم بیست وپنچ صدم کم داشت اخراج شدم وبسیار هم راضیم چون این کار باعث شد پول حرام وارد زندگیم نشه امیدوارم همه به حق خودشون قانع باشند.
ماشاالله به دولت پاککککککککککککک
دولت پاک دست +حمایت کنندگان باید پاسخگو باشند.
پاسخ ها
میثم
| Canada |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
طلبکار نباشند پاسخگویی پیش کش!
منم سالهاست با درس خوندن میرسم به مصاحبه دکترا و اونا هم براحتی میگن از مصاحبه افتادی!!!
تابناک تو دیگه بیشتر از همه تر و خشک را با هم سوزندی!!! مرد هستی و غیرت داری این متن را منتشر کن!
دلیل دادن این بورس ها در واقع ایجاد مسیری غیر مستقیم و خارج از ضوابط پذیرش دکترا به دانشگاه های داخل بود تا افرادی به فیلتر های خاصی و بدون توجه به معیارهای علمی و فضای سالم رقابتی را وارد دانشگاه نموده و بعدا از آن ها در برنامه های دراز مدت استفاده نمایند.
خودتون می فهمید چی نوشتید!یه نفر بخواد بورس بشه باید چه شرایطی داشته باشه احتمالا نظرات شما این موارد است!!!(قهرمانی دوی 100 متر با مانع زیر 3 ثانیه...برداشتن وزنه 500 کیلوگرمی ...منچ با نردبان 2 متری.....غواصی بدون اکسیژن بالای 2 ساعت فرزند ... بودن!!اون هایی که توخار ج درس خواندن پس توانایی علمی داشتن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!با ابروی مردم بازی نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
تو خودت فهمیدی چی گفتی و با کی هستی الان!؟
ناشناس
| Turkey |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
نه عزیزم
من خیلی ها رو میشناسم که عمرا میتونستن تو ایران تو دانشگاه دولتی درس بخونن.

اما از یه دانشگاه درپیتی پذیرش گرفتن و بعد برگشتن ایران تو بهترین دانشگاه مدرکشون رو گرفتن
صدا وسیمای جناب ضرغامی در خبر 21دیشب تعدادمتخلفین 36 نفر اعلام کرد . چرا ؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
احتمالا متن خبرشون مربوط به سال 1301 هجری شمسی بوده
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
و همچنین در خبر بیست و سی دیشب هم ۳۷ نفر اعلام کرد. خیلی عجیبه واقعاً
ناشناس
| United Kingdom |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اگر متن کامل رو بخونین میبینین که 36 نفر بطور کامل قطع از تحصیل شدن! چون معدلشون کم بوده! بقیه بورسشون قطع شده و لی میتونن درس رو بخونن! یعنی عملا از هیات علمی شدن باز موندن!!!
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
منظورش هر دقیقه 37 نفر هست!
ادمی رو میشناسم که تحصیل کرده داشنگاه ازاد بود و یک فوق از دانشگاه دولتی داشت به زور تو دانشگاه ازاد استخدام شد یک دفعه بورس خارج گرفت و حالا برگشته به ریش من و امثال بنده که سالها عمرمان رو تو بهترین دانشگاههای دولتی بعنوان دانشجوی کارشناسی و ارشد و دکترا حروم کردیم می خنده و قراره ایشون همین ترم استخدام یک دانشگاه معروف تهران بشه!!!!
جالبه که ایشون در زمانی که در دانشگاه ازاد تدریس می کرد در طول یک ترم 6 هفته هم سر کلاس نمی رفت !

لعنت به این زندگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
بهتر اول فکر کنید بعد نظر بدید در همین دانشگاه ازاد افرادی به مراتب قوی هستند. پس کمی فهمیده تر باشید و با نام دانشگاه افراد را بررسی نکنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
چاخانننننن!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
داشنگاه آزاد کجاست؟
خدایا امثال من زحمت کشیدن و به هیچ جا نرسیدن و تو فشار مالی به سر میبرن ولی هنوزم زحمت میکشن!

خدایا این اگه ظلم نیست اسمش چیه! چرا مملکت ما داره به اینجوریه! چرا انقد قوانین ...باید ساده دور زده بشه...

هی خدااااااااا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
داره به اینجوریه دیگه؟!!
دیشب 20:30 یه برنامه کامل گذاشت که بگه بورسیه غیر قانونی 37 نفر بوده..ای خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
امشب اصلاحش میکنه میشه 39 نفر
تا بوده همین بوده ...وضعیت را در دولت قبلی هم بررسی کنید....
این کوه بورسیه که بوفالو زاییده، کیهان صحبت موش و ایناور می کرد ...
پس چرا صدا وسیما تو همه بخش های خبری میگه فقط 37 نفر مشکل داشتن، چرا واقعیت رو به من نمیگن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
په نه په مي خواستي چه جور گزارشي ارايه بده؟؟؟!!!!!!!!11
ناشناس
| United Kingdom |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
برای اینکه بقیه میتونن درس بخونن ولی از جیبشون! این 37 تا نمی تونن اصلا تحصیل کنند !!
معین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
جدا مگه اخبار صداو سیما رو نگاه می کنید!؟
تمام اینها حتی یک کلمه انگلیسی نمی توانند حرف بزنند چطور در کلاس استاتید خارجی خاضر می شوند خدا می داند ... که عصو هییت علمی می شوند...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
کجای کاری؟...
همین فارسی را اگه درست حرف بزنن خیلیه!
خدا کنه این دروغ ها راست باشه!
پاسخ ها
اصغر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
چ حرف ها
دولت احمدي نژاد واقعا بايد پاسخگو باشه
کاه باشه کوه باشه یا موش باشه فرقی نمیکنه تخم مرغ دزدی شتر دزدیه - و خلاف آیه شریفه فمن یعمل مثقا ....
بالاخره کی راست میگه
دولت
مجلس
کیهان
20 و 30
یعنی حقیقت آنقدر مبهم است چرا سیاسی بازی می کنید آیا اگر ثابت شود در دوره های قبل هم تخلف بوده این یعنی مجوز تخلف در این دوره
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
گزارش رو بخون. گزارش واضح همه چیز رو گفته.
تابناک تو ... از اونی که جوابتو بدم خدا می داند چه شده و قبلا چه ها شده حالا تو برو جلو تا روزی رسوا بشی اون روز دیر نیست فعلا اطلاعات دست شماست و هر جوری دوست دارین امار میدین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
اره اونروز دیر نیست .اندکی صبر سحر نزدیک است .اونروز روزیه که خورشید از پس ابر بیرون میاد .چکار تابناک داری...
جالب اینجاست که بنده در سال ۹۰ برای مصاحبه دکترا رفتم دانشگاه تهران و در انجا مشگلشان این بود که چرا در سال ۷۹تو یه درس شدم یازده منه ساده هم با حالتی مغموم پذیرفتم که لیاقت خواندن دکترا را ندارم، البته همان سال هم از امریکا، فرانسه و یک دانشگاه ایرانی در پذیرش گرفتم و بی منت دارم درسمو می خونم ...
اين شايد بالاي دهمين نظري است كه در تابناك نوشتم و دريغ از چاپ يك نظر .
شما چرا به جاي فرافكني يكبار قانون مصوب مجلس را در سايت نمي گذاري . دليل معلومه . چون در فصل دوم براي بخش آزمون هيچ اشاره اي به كتبي و يا شفاهي و يا سراسري بودن آن نكرده است.
فصل دوم- امتحان اعزام و نحوه گزينش
ماده 7- انتخاب داوطلبان بصورت زير انجام می گيرد:
الف- صلاحيت علمی افراد براساس سوابق دانشگاهی متقاضی و آزمون علمی تعيين می شود .
چنانچه تعداد داوطلب بيش از تعداد مورد نياز باشد اولويت افراد برحسب صلاحيت علمی خواهد بود.
ب- صلاحيت اخلاقی داوطلبان با توجه به مقررات ماده 2 توسط يک هيات بررسی صلاحيت اخلاقی مورد بررسی قرار می گيرد.

ماده 8- وزارت موظف است کلاسهايی جهت تقويت زبانهايی که تدريس آن در ايران امکان پذير است و آموزش مسائل اخلاقی و اجتماعی برای دانشجويانی که برای اعزام قبول شده اند داير نمايد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
حالا ما هم فهمیدیم چرا نظراتت چاپ نمیشه!
سهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
تو عالی هستی. چرا تورو بورس نکردن؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
در قوانین وزارت علوم به آزمون شفاهی می گویند مصاحبه و منظور از آزمون همون کتبی است
ناشناس
| Ireland |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
دوستانی که بدون منطق منفی میدن و رد میکنن لطفا با ادله جواب بدید. قانون مند باشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
برو بابا با اون اصل اصول .قصه حسین کرد میگی
آقا مهدی دوست عزیز چطوره بررسی بورسیه ها رو از زمان اقا محمد خان قاجار شروع کنیم که این کار معادل با نبش قبر است این فرمایش شما عادی جلوه دادن تخلف دست به نقد فعلی و به نوعی فرا فکنی است.
این یک سر قضیه است چقدر توصیه و پول دادند از کی و به کی دادند تا پذیرفته شدند.
پس چرا صدا و سیما جوره دیگه ای داره قضیه رو جلوه میده..احسنت به تابناک که تو این بازی شرکت نکرد....
یه سوال! اگه اینا حذف بشن کسانی که با اختلاف یکی دو نفر از گردونه حذف شده بودن ایا پذیرفته می شن؟ من که دو بار در دوران وزارت وزیر سابق دکترا دادم یه بار رتبه ام 6 شد یه بار 7 هر دو بار رد شدم و دیگه ناامیدانه کنکور ندادم. بار دوم با یکی اختلاف با اخرین نفر پذیرفته نهایی حذف شده ایا حق ماها رو برمی گردونن؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
آره عزیزم. شما بقچه تو آماده کن. دعوتنامه میاد دنبالت...
قابل توجه نمايندگان محترم
این سایت منبع خبری خیلی از مردم ایرانه. یعنی به نظر من از منابع خارجی هم قابل اتکا تره. ممنون از زحماتتون.
من خودم از این روش بورس گرفتم ولی چون دولت عوض شد دانشگاه ها پذیرش ندادن بهم . کل کاری که کردم این بود که تو یک مصاحبه شرکت کردم که رزومه علمی ارائه کنم و رسما انتظار نداشتم قبول بشم ولی خب مسوول....استاد ما بود و قبول شدم .خیلی از دوستان من با همین روش دکتری گرفتن و چندتاشون الان هیات علمی هستن یکی از دوستام هیات علمی دانشگاه ....شد یکی هم هیات علمی ..... همه این داستان ها هم از جناب دکتر.... نشات میگیره که سر کلاس به ما میگفت باید امکان ارتقای علمی دانشجویان شایسته را فراهم کنیم و استدلالش هم این بود که دولت اصلاحات هم با شدت و حدت تمام قبلا نیروهاش را برای تحصیل فرستاده به اروپا و آمریکا. ولی هر دولتی هم که قبلا این کار را کرده باشه یا بعدا بخواد بکنه نامردی کرده چون حق اونایی که لیاقتش را دارن ضایع میشه
هیچ کدومشون نمی تونن خودشونو به انگلیسی معرفی کنن تا چه برسه به تحقیق. فقطما مجبوریم امکاناتی رو که برای رسیدن بهش زحمت کشیدیم با اینا شریک بشیم. بهتر یه سری به نمرات آنها در زمان حال حاضر بزنید تا ببینید با زبان فارسی چه نمراتی بدست آورده اند (چقدر درخشان)!!!!!!!!!!!فقطادعا دارند و دانشگاه ها رو پر کردند تا کسانی که با کنکور قبول شدند نتوانند جایی جذب شوند
اینفوگرافی خیلی مبتدیه
من موندم بیست و سی چطوری اخبار میگه ، هنوزم باورم نمی شه که بیشتر از 36!! نفر بورسیه غیر قانونی بوده..:))))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
باید ریاضی قوی باشه واین معما را طوری حساب کنی درنهایت جواب بشه 36 نفر
ناشناس
| Austria |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
ما هم توقعی نداریم که شما چیزی باورتون بشه! چون حقیقت چیزی است که کسی نمی خواد بشنوه من جمله همین تابناک نون به نرخ روز خور
اقا چرا پس از استخدام آنها در دانشگاههای تراز اول ممانعت نمی شود. لااقل در دانشگاههای مناطق محروم استخدام شوند نه تهران- تبریز - اصفهان...
من دانشجوی دکترا هستم و قبلاً در کنار آن کار علمی! می کردم(پول می گرفتم و پایان نامه می نوشتم یا پایان نامه را از فارسی به انگلیسی ترجمه می کردم). باور کنید هیچکدام از دانشجوهایی که من با آنها کار کرده ام در حد کارشناسی هم سواد نداشتند. یکی از دانشجویان دکتری که بورسیه یکی از دانشگاههای علوم پزشکی بود و در خارج درس می خواند معادل انگلیسی واژه کلیدی پایان نامه خود را بلد نبود. من مونده ام اینها چطور سر امتحان ورقه می نویسند.
اینگونه مسائل بشدت ناراحتم می کرد تا اینکه از خرداد ماه سالجاری تصمیم گرفته ام دیگه برای کسی کار علمی (!) انجام ندهم. بهتر است بروند پایان نامه هایشان را بدهند انقلاب بنویسند!!!
تابناک جان دوست داری آمارت بالا بره
چرا اون ۱۲۴۱ نفر رو که هنوز جایی پذیرش نگرفتند رو جز لغو بورس حساب می کنی .
به قول برنامه شکرستان باید بورس این متخلفین قطع بشه برن دانشگاه شکرمرکز درس بخونن البته با پول خودشون.
اینم یه دلیل دیگه فرارمغزها!!!
اگر راست می گویند دولتهای قبلی هم مورد برسی قرار بگیرد بعد معلم می شود کدام دولت سالم تر بوده و کمتر خطا کرده است با تشکر
تابناک جان کاش واسه این پاسخ ها هم یه + و - هم میذاشتی. خداییش بعضیهاشون خوب باحالن!!
امان از صدا و سیما بعد توقع دارن مردم نرن سراغ رسانه های بیگانه
من سر کلاس دکتری بودم و می دیدم همکلاسی های کارشناسی و بیسواد من از این راه می آیندو خودشان را دانشجوی دکتری می بینند و تازه اسم بورس هم دارند بسیار افسرده می شدم. لعنت به ظلم
با سلام
اخبار منتشر شده از صدا وسیما کاملا با این مطالب متفاوت است صدا و سیما چرا ین کار را با ملت ایران میکند؟
بر همگان که در محیط دانشگاه های مادر هستند کاملا حضور بی قید و شرط این بورس ها در سال های اخیر واضح بود لذا ما دانشگاهی ها این اخبار 20:30 نمی پزیریم و امیدواریم دلیل پخش نادرست آن اعلام شود.
ای بابا چه وظعیه عجب چه کنیم!
خدايا اونقدر به من روزي بده كه چشمم بدست دولت نباشه كه بورس بگيرم يا بخوام خداي ناكرده حق بهتر ازخودمو زايل كنم
کی باید پاسخگو باشه؟ چند سال هروقت منتظر جواب کنکور دکتری بودیم یا اصلا کارنامه ای نیومد یا هم جمله معروف نقض در پرونده رو دیدیم. بعد از روی کار اومدن دولت آقای روحانی رتبه 4 خودم رو دیدم (و قبولی در یکی از بهترین دانشگاههای ایران)که چطور چهار سال بیخود امسال دانشجوها حق من رو خوردن. واقعا این چهار سال عمر من رو کی باید جواب بده
صدا و سیمای ما عشق هست که می گه فقط یک درصد گیر دارن
آیا کسی نباید محاکمه شود یا پاسخگو باشد کجایند تایید کنندگان آن آقای رییس جمهور
جالب اینجاست که صدا و سیما قضیه بورسیه ها رو خیلی کوچیک جلوه داد؟؟؟!!!
خدا شاهده این که دانشگاه آزادی بیاد کنار دانشجوی 3 دانشگاه اول کشور درس بخونه و ... ناعدالتیه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار