بازدید 24024
۶
مطرح‌ترین موسیقیدان بین‌المللی ایران در کنار مظلومان؛

فیلم: کیهان کلهر با «سمفونی فلسطین» از مردم غزه حمایت کرد

کلهر با انتشار پیامی با اشاره به اینکه مردم غزه، قربانی یک جنایت سازمان یافته شده‌اند، ضمن اظهار تأسف و همدردی با مردم غزه ـ که روز‌های سختی ‌می‌گذرانند ـ بخشی‌ از کلیپ موسیقی‌ فیلم سینما جنین، ساخته خود را به اشتراک گذاشته و آرزو کرده ‌این کشتار غیر‌انسانی‌ هرچه زود‌تر متوقف شود. دیدن و شنیدن ‌‌ناب‌ترین اثر موسیقیایی درباره مردم فلسطین را از دست ندهید.
کد خبر: ۴۱۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸ 24 July 2014
استاد کیهان کلهر، نوازنده برجسته کمانچه و شاه‌کمان و مطرح‌ترین موسیقیدان ایران در سطح جهان، شب گذشته با اشتراک‌گذاری اثر ماندگارش با نام «سمفونی فلسطین» برگرفته از موسیقی فیلم «سینما جنین» از مردم مظلوم فلسطین و ساکنان نوار غزه ـ که زیر بار بمباران و حملات سنگین رژیم نامشروع صهیونیستی هستند ـ حمایت کرد و خواستار برقراری صلح و آرامش در این نقطه از جغرافیای عالم شد.

به گزارش «تابناک»، مردم غزه تا هجدهمین روز آغاز بمباران سنگین و تهاجم هوابی، دریایی و زمینی ارتش رژیم نامشروع صهیونیستی، بیش از ۷۰۰ کشته داده‌اند که بیشتر آنان غیرنظامیان بوده‌اند. این جنگ در حالی اینچنین با قتل‌عام فلسطینی‌ها همراه شده که نهادهای جهانی نیز نتوانسته‌اند ماشین جنگی اسرائیل غاصب را متوقف سازند.

کشتار همچنان به روال گذشته ادامه دارد و ظاهراً مصونیت آهنین این رژیم به عنوان مظهر تروریسم دولتی خدشه‌ای برنداشته و نهادهای جهانی برنامه‌ای برای تحت فشار گذاشتن صهیونیست‌ها ندارند و همین چشم‌پوشی ابرقدرت‌ها و همچنین سکوت نسبی رسانه‌های بزرگ جهان نسبت به جنایتی که در فلسطین در جریان است، خشم عموم و نخبگان جهان را در پی داشته و بسیاری از ایشان رسماً واکنش نشان داده‌اند.

شب گذشته، استاد کیهان کلهر، موسیقیدان و برجسته‌ترین نوازنده کمانچه و شاه‌کمان معاصر ـ که یک بار در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزه گرمی نیز شده و تقریباً می‌توان گفت مطرح‌ترین موسیقیدان بین‌المللی ایران است ـ با اشتراک‌گذاری کلیپ «سمفونی فلسطین» در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاد و خواستار توقف کشتار و برقراری صلح شد.

فیلم: کیهان کلهر با «سمفونی فلسطین» از مردم غزه حمایت کرد

کلهر با انتشار پیامی با اشاره به اینکه مردم غزه، قربانی ‌جنایتی سازمان یافته شده‌اند، ضمن اظهار تاسف و همدردی با مردم غزه ـ که روز‌های سختی ‌می‌گذرانند ـ بخشی از کلیپ موسیقی‌ فیلم سینما جنین (سمفونی فلسطین) ساخته خود را به اشتراک گذاشته و آرزو کرده ‌هرچه این کشتار غیر انسانی‌ زود‌تر متوقف شود.

ماجرای این کلیپ به فیلم «سینما جنین» بازمی‌گردد که کلهر در سال ۲۰۱۱ موسیقی متنش را ساخت. شهر جنین در کرانه باختری رود اردن سال‌ها محل درگیری اسرائیل و فلسطین بود و در این میان سینمای جنین را خاک گرفت؛ اما مرگ کودکی فلسطینی شهر را صاحب سینمای دیگری کرد و الهام‌بخش سمفونی کیهان کلهر شد که در آلمان اجرا شده است.

در سال ۲۰۰۵ وقوع یک تراژدی در شهر جنین، بار دیگر نگاه‌ها را به خود معطوف کرد؛ حادثه‌ای غم‌انگیز از جنس مرگ اما این بار با چاشنی عطوفت و آزادگی. به دنبال درگیری و تبادل آتش میان گروهی از سربازان اسرائیلی و جنگجویان فلسطینی، احمد خطیب، کودک یازده ساله‌ فلسطینی با شلیک گلوله یک سرباز اسرائیلی جان باخت.
 
احمد همراه با گروهی از دوستانش در حال بازی بود و تفنگی اسباب‌بازی در دست داشت که همین ‌باعث شد تا سرباز اسرائیلی او را به اشتباه یک مبارز تصور کند و با شلیک دو گلوله به زندگی‌اش پایان دهد. پدر و مادر احمد پس از مرگ مغزی فرزندشان تصمیم گرفتند اعضای بدن او را به چند نیازمند به پیوند عضو اهدا کنند؛ حرکتی داوطلبانه که منجر به نجات جان پنج تن از جمله چند کودک شد.

فیلم: کیهان کلهر با «سمفونی فلسطین» از مردم غزه حمایت کرد

نام احمد خطیب پس از این حادثه، سمبلی برای صلح شناخته شد و داستان زندگی‌اش در تصاویر فیلم مستندی با نام «قلب جنین» در سال ۲۰۰۸ جان تازه‌ای گرفت. مارکوس فتر، مستندساز آلمانی تصمیم داشت تا این فیلم را در جنین هم به نمایش بگذارد، اما سینما چیزی نبود که بتوان از آغاز نخستین انتفاضه در سال ۱۹۸۷ سراغ آن را در هیچ کجای این شهر جنگ‌زده گرفت. تنها سینمای این شهر، سالنی متروکه بود که در‌هایش سال‌های زیادی بسته مانده بود.

اسماعیل خطیب‌، پدر احمد به همراه مارکوس فتر بر آن می‌شوند تا سینمایی را در جنین به راه بیندازند و به این ترتیب دو سال بعد «قلب جنین» در جنین به نمایش در‌می‌آید. ساخت یک سینما در جنین کار ساده‌ای نبود و مخالفت‌های فراوانی را حتی از سوی فلسطینیان به همراه داشت. با این حال، سینمای شهر جنین در حرکتی مشترک با همکاری نوجوانان آلمان و فلسطینی بازسازی شد.

سالن این سینما هم‌اینک ظرفیت چهارصد تماشاگر را دارد و تا دو هزار بیننده می‌توانند به هنگام نمایش یک فیلم در فضای باز در این سینما گرد هم آیند. در این مکان، ساحلی شنی با یک استخر هم ساخته شده تا شاید بتواند دل کودکانی که دریا را به چشم ‌می‌بینند اما به دلیل موانع، راهی به ساحلش ندارند، به دست آورد.

در چشم تیزبین یک مستند‌ساز این اعتراضات نسبت به ساخت یک سالن سینما برای مردم جنگ‌زده فلسطین، خود دستمایه‌ ساخت فیلم دیگری با نام «سینما جنین» شدند؛ فیلمی که داستانش به راه انداختن یک سینما در جنین است و طنین موسیقی‌اش از ذهن و ساز نوازنده‌ معروف ایرانی، کیهان کلهر بر‌می‌آید.

پیش از این، کیهان کلهر همراه با نوازندگان ارکستر سمفونی شهر درسدن آلمان و چهار تک‌نواز از کشورهای گوناگون، علی بهرامی (سنتور، ایران)، سعد محمد حسن (ویولون عربی، مصر)، (شین شاناهان، آمریکا) و کامل شجراوی (عود، فلسطین اشغالی) «سینما جنین ـ یک سمفونی» روی صحنه برده بود و حال با ادغام تصاویر این کنسرت با فیلم «سینماجنین»، اثری تأثیرگذار شکل گرفته استثیرگذار شکل گرفته است.

هم‌اینک دیدن و شنیدن ‌«سمفونی فلسطین» ناب‌ترین اثر موسیقیایی را ـ که این روزها می‌توانید درباره مردم فلسطین بشنوید ـ از دست ندهید.

تعداد بازدید : 36
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
عالی بود عالی...
پاسخ ها
غریبه ی آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
من تمام این کلیپای موسیقی سنتیتونو دانلود میکنم ولی هیچ کدوم کیفیت ندارن /
کیهان مایه افتخار ایران زمین
فوق العاده بود. چقدر موسیقی می تونه تاثیرگذار باشه و ناگفته ها رو بگه.
دوست داشتم تا آخر شب این موسیقی ادامه داشت.
رسالت هنرمند و موسیقی همین است ارتباط موسیقی با مسائل اجتماعی در هم تنیده است که به دست هنرمندان توانا داخلی و هنرمندان جامعه جهانی بخوبی قابل تاثیر گزاری است. زنده باد غزه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان