بازدید 5757

سازهاي استاد شجريان در نمايشگاه

سرير شناسايي و معرفي سازها را براي تثبيت جايگاه آنها مهم دانست و گفت: از مهمترين دستاوردهاي اين نمايشگاه اين است كه آهنگسازان موسيقي را تشويق مي‌كند كه به اين سازها و رنگ بندي آنها در موسيقي انديشه كند و به فكر طعم خلق طعم و رنگ‌هاي تازه در نگارش آهنگ باشد.
کد خبر: ۵۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۹ 01 June 2009
نمايشگاه سازهاي ابداعي در خانه هنرمندان آغاز به كار كرد و شجريان هم قرار است در ميزگردي درباره سازهاي خود بحث كند

به گزارش همشهري‌آنلاين در اين نمايشگاه علاوه بر سازهاي محمدرضا شجريان، سازهاي ساير سازسازان چون ژاله، قنبري مهر، حافظ ناظري و برخي ديگر از سازسازان به نمايش گذاشته شد و روز دوشنبه11 خرداد، هم قرار است شجريان در ميزگردي تخصصي درباره سازهاي ابداعي خود بحث كند.

بر اساس همين گزارش ميزگرد و سخنراني در جنب نمايشگاه برگزار شد كه در نشست روز نخست، ابتدا دكتر محمد سرير، رئيس و مديرعامل خانه موسيقي ضمن ابراز خشنودي از برپايي چنين مراسمي و قدرداني از تلاش كانون سازسازان خانه موسيقي گفت:نگاهي به سازهايي كه در طبقه دوم و سوم به تماشا گذاشته شده است، نشان مي‌دهد كه سازندگان از تكنولوژي‌هاي مدرن هم براي ساخت ساز استفاده كرده‌اند.

سرير شناسايي و معرفي سازها را براي تثبيت جايگاه آنها مهم دانست و گفت: از مهمترين دستاوردهاي اين نمايشگاه اين است كه آهنگسازان موسيقي را تشويق مي‌كند كه به اين سازها و رنگ بندي آنها در موسيقي انديشه كند و به فكر طعم خلق طعم و رنگ‌هاي تازه در نگارش آهنگ باشد.

سرير از ابراهيم قنبري مهر، استاد نامدار و مبدع سازسازي نوين، ياد كرد و گفت كه متاسفانه ايشان در مجلس به دليل بيماري حضور ندارند و استاد حسين دهلوي هم در آخرين لحظات تماس گرفتند و به دليل بيماري از حاضران پورش خواستند.

در ادامه امير حسين پورجوادي، پژوهشگر موسيقي و مدرس دانشگاه درباره سير تحول سازسازي در دوره قاجار سخن گفت.

پورجوادي البته سخنان خود را به دوره قاجار محدود نكرد و به سير تحول سازسازي از دوره صفويه تا دوره قاجار پرداخت و خود هم در ابتداي سخنانش گفت كه قصد ندارد تنها درباره سازسازي و تحول‌آن در دوره قاجار سخن بگويد.

وي ورود سازهايي چون تار و كمانچه و سنتور را به دوره پاياني زنديه و ابتدايي قاجار مرتبط دانست و با نشان دادن برخي مينياتورهاي مربوط به آن دوره ها گفت كه اين نقاشي ها گمانه‌هاي ما درباره تحول ساز در اين دوره ها را تقويت مي‌كند.

بعد از آن نوبت به ميزگرد سازسازي و ابداع با حضور حسين عليزاده، كيهان كلهر، جمال سماواتي و رامين جزايري شد كه با مجري گري جواد بشارتي به توضيحاتي درباره سازسازي و ابداع پرداختند.

به گزارش همشهري آنلاين گزارش تكميلي اين ميزگرد به زودي روي سايت قرار مي‌گيرد.

قرار است در ميزگرد روز دوشنبه، محمد رضا شجريان حاضر شود و به همراه محمد رضا درويشي به بحث و بررسي درباره سازهاي ابداعي بپردازند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار