بازدید 22552
۵
مرور روزنامه‌های دوشنبه نهم تیر؛

شروع آزادسازی قیمت‌ها همزمان با ادامه سقوط بازار بورس

در حالی که سقوط بازار بورس همچنان ادامه دارد، برخی روزنامه‌ها این روند را طبیعی می‌دانند. آزادسازی قیمت‌ها که با شیر شروع شده است، ادامه خواهد یافت. بازار ارز نیز با کاهش قیمت‌ها همراه بوده است. دولت برای در امان ماندن از موج استیضاح نمایندگان مجلس به هیأت‌رئیسه پناه برده است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز به نواصولگرایی حمله کرده‌اند.
کد خبر: ۴۱۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 30 June 2014
شروع آزادسازی قیمت‌ها همزمان با ادامه سقوط بازار بورسدر حالی که سقوط بازار بورس همچنان ادامه دارد، برخی روزنامه‌ها این روند را طبیعی می‌دانند. آزادسازی قیمت‌ها که با شیر شروع شده است، ادامه خواهد یافت. بازار ارز نیز با کاهش قیمت‌ها همراه بوده است. دولت برای در امان ماندن از موج استیضاح نمایندگان مجلس به هیأت‌رئیسه پناه برده است. روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز به نواصولگرایی حمله کرده‌اند.

آغاز آزادسازی قیمت‌ها همزمان با ادامه سقوط بازار بورس

وطن امروز در مطلبی با تیتر «نزول شاخص بازار سرمایه تا کانال ۷۰ هزار: سقوط بورس ادامه دارد!» نوشته است: در جریان معاملات دیروز با ریزش ۶۹۱ واحدی، شاخص بورس به ارتفاع ۷۰ هزار واحد سقوط کرد. به گزارش تسنیم؛ شاخص بورس برای ششمین روز متوالی در حالی معاملات دیروز بازار سهام را با روند کاهشی به پایان رساند که افت ۶۹۱ واحدی، دماسنج بازار سهام را تا ارتفاع ۷۰ هزار و ۹۷۰ واحدی عقب نشاند. تمام شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نیز دیروز منفی بودند به طوری که شاخص‌های صنعت ۵۲۲ واحد، ۵۰ شرکت فعال‌تر ۲۹ واحد، آزادشناور ۹۴۵ واحد، ۳۰ شرک بزرگ ۳۵ واحد، بازار اول ۵۵۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۰۷۹ واحد افت را به خود دیدند.

همچنین تمام نمادهای معاملاتی بازار سرمایه به جز ۴ نماد و صندوق، فجر، کاذر و کترام در روزجاری منفی بودند و شبندر، تاپیکو، وبملت، اخابر و رمپنا بیشترین تأثیر را بر سقوط نماگر بازار سرمایه داشتند. بازگشایی نماد معاملاتی حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها، حق‌تقدم شرکت صنایع شیمیایی فارس، بانک خاورمیانه، کارخانجات داروپخش، حق‌تقدم شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا، اوراق مشارکت شرکت گروه صنعتی بوتان، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و توقف نماد معاملاتی شرکت مجتمع معادن مس تکنار و نوسازی و ساختمان تهران هم از جمله آمد و رفت‌های دیروز بازار سرمایه بود.

بر اساس این گزارش، خالی شدن حباب بورس، تأثیرپذیری معاملات بازار سرمایه از مسائلی چون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت سنگ آهنی‌ها، رفتارهای هیجانی سهامداران حقوقی و حقیقی، تأثیرپذیری معاملات بورس از تحولات عراق و نیز چشم‌انتظاری بورس به نتایج مذاکرات هسته‌ای از جمله بهانه‌های ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص بورس طی ماه‌های گذشته هستند که به نظر می‌رسد عدم حمایت جدی و عملی دولت از بازار سهام و نیز نبود برنامه‌ریزی و دیدی بلندمدت نسبت به بازار سهام را هم باید به این دلایل اضافه کرد.

شهروند روزنامه هوادار دولت نیز در مطلبی با تیتر «آزادسازی قیمت‌ها آغاز شد» نوشته: روز گذشته دبیر انجمن صنایع لبنی کشور از آزادسازی قیمت شیر خبر داد و گفت که از اول تیرماه قیمت این محصول براساس عرضه و تقاضا و بسته به کیفیت و نوع بسته‌بندی تعیین می‌شود.

استناد رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی برای آزاد شدن قیمت شیر به مصوبه‌ای است که ۱۲ تیرماه ‌سال گذشته از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شده است. هرچند به گفته وی، قیمت شیر خام از کیلویی ۱۱۱۰ تا ۱۲۵۰ تومان متغیر است ولی شیری که به دست مصرف‌کننده می‌رسد قیمت مشخصی ندارد و این عرضه و تقاضای بازار است که نرخ آن را تعیین می‌کند. البته در همین روز معاون وزیر جهاد کشاورزی یک‌بار دیگر آزادسازی قیمت شیر را رد کرده و گفته است که قیمت شیر خام از سوی ستاد تنظیم بازار ۱۴۴۰ تومان تعیین شده است.

به گفته حسن رکنی، ستاد تنظیم بازار، این قیمت را برای شرکت‌های تولیدی از دامداری‌ها از اول تیرماه سال‌جاری مصوب کرده است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران مسئول دیگری است که آزادسازی قیمت شیر را رد کرده و گفته است که آزادسازی قیمت شیر ریشه به تیشه دامپروری کشور خواهد زد. به گفته سعید سلطانی، دولت اگر ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری را اجرا کند کمک شایانی به تولید‌کننده خواهد کرد. در این قانون آمده دولت علاوه بر خرید تضمینی موظف است هر ساله قیمت خرید تضمینی را تعیین کند که این قیمت متشکل از سود و هزینه تولید است.

به اعتقاد این مسئول اتحادیه دامداران، قیمت کار‌شناسی خرید تضمینی جهاد کیلویی ۱۵۰۰ تومان، قیمت اتحادیه دامداران ۱۶۵۰ تومان همراه با ۱۰‌درصد سود قانونی و قیمت ستاد تنظیم بازار کیلویی ۱۴۴۰ تومان بود، این درحالی است که مبلغ خرید باید به موقع پرداخت شود و از سوی دیگر قیمت علوفه و مواداولیه پرورش و تولید شیر ثابت بماند. بنابراین درحالی‌که دبیر انجمن صنایع لبنی کشور اعتقاد دارد که آزادسازی قیمت شیر نیاز به مصوبه جدیدی ندارد و ستاد تنظیم بازار تیرماه پارسال تکلیف آن را روشن کرده است، معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران با استناد به مصوبات همین ستاد آزادسازی قیمت شیر را رد می‌کنند.

در طول ۱۰ روز گذشته این دومین ‌بار است که میان مسئولان انجمن صنایع لبنی و وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت شیر در رسانه‌ها علیه یکدیگر موضع می‌گیرند. در این میان تنها اتفاقی که می‌افتد سردرگمی مصرف کنندگان است. بر این اساس به احتمال زیاد تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان شیر به استناد اظهارات دبیر انجمن صنایع لبنی، این محصول را با قیمت‌های دلخواه و متفاوت به فروش می‌رسانند و تنها باعث زیان مردم می‌شوند. بدین‌ترتیب بهتر است برای روشن شدن تکلیف ستاد تنظیم بازار با صدور اطلاعیه‌ای شفاف به این رفت و برگشت رسانه‌ای خاتمه دهد.

هرچند هنوز تکلیف آزادسازی قیمت شیر به ‌عنوان نخستین کالای اساسی و موردنیاز خانوار‌ها روشن نشده است ولی زمزمه‌های آزادسازی سایر کالا‌ها نیز به گوش می‌رسد. براساس شنیده‌ها دولت و ستاد تنظیم بازار، سیاست آزادسازی را درخصوص برخی از کالاهایی که در آن‌ها رقابت وجود دارد را در دستورکار قرار داده است و بر همین اساس در روزهای آینده باید منتظر قیمت‌های آزاد و رقابتی برای سایر کالاهای اساسی بود.

نظر اصلاح‌طلبان درباره تحولات اصولگرایان

شرق در تحلیلی، تحولات اخیر در جریان اصولگرایی را «گام اصولگرایان سنتی به سوی تندرو‌ها» نامیده و نوشته است: جبهه نوپای پایداری توانسته است نبض تحرکات و فعالیت اصولگرایان را به دست گیرد. اکنون این جبهه که با محوریت آیت‌الله مصباح‌یزدی پا به میدان رقابت‌های سیاسی گذاشته است نه ‌تنها در فضای سیاسی کشور که حتی در درون رقابت‌های درون‌طیفی اصولگرایان توانسته نقش ویژه‌ای بر‌ عهده گیرد. آنان این روز‌ها پرچمدار شده‌اند، پرچمدار مخالفت با دولت روحانی و شخص رئیس‌جمهوری. هرازچندی، می‌توانند فضا را به دست گیرند و با اظهارنظراتشان، واکنش‌های بسیاری را ‌برانگیزند. این پرچمداری به اندازه‌ای روشن شده است که حتی حزب قدیمی و شناسنامه‌دار «مؤتلفه» به دیدار پدر معنوی پایداری‌ها می‌رود و این نشان از آن می‌دهد که سنتیان به فکر تجدید قوا هستند اما تجدید قوایی که همراه با جناح نسبتا جدید و تندرو است. شاید در آینده باید شاهد گردش جناح معتدل اصولگرایان به سمت جناح تندرو باشیم هرچند که مشخص نیست آغوش اخلاف برای اسلاف خود باز باشد.

ایسنا در مصاحبه‌ای با محمدنبی‌ حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه گزارش داده است که ‌حبیبی درباره مواضع حزب مؤتلفه درباره انتقادات مصباح‌یزدی از دولت گفته است که «حاضر نیست درباره مواضع مراجع اظهارنظر کند‌». او می‌گوید: «ما در ملاقات خود با مراجع و علمای بزرگی همچون آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهارنظر نکرده و نمی‌کنیم، زیرا آن‌ها صاحب‌اختیارند‌».

چندی پیش، آیت‌الله مصباح‌یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با انتقاد شدید از دولت گفته بود: «برخی مسئولان کم‌کم اسلام را فراموش کردند. وقتی افرادی مبانی دینی خود را سال‌ها در حوزه‌های علمیه شناخته‌اند و با چندسال حضور در آمریکا یا انگلیس، اینچنین تغییر کرده‌اند، چگونه می‌توان انتظار داشت که با چند سخنرانی تفکرشان عوض شود؟».

جبهه نوپای پایداری می‌خواهد سردمدار باشد و به نظر می‌رسد تحرکات جدیدش نیز در راستای همین برنامه باشد. آنان در مردادماه هم مجمع عمومی برگزار می‌کنند و طبق گفته مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری «کمیته‌های این جبهه و به‌ویژه کمیته فرهنگی قرار است به‌صورت منسجم فعالیت کنند‌».

جبهه نوپای پایداری که حمایت‌های بی‌دریغی از محمود احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین جریانات مخالف دولت روحانی شده است و می‌تواند هربار با نیرو و سوژه‌ای تازه به میدان انتقاد و مخالفت با دولت گام بگذارد. آنان در اولین حرکت مذاکرات هسته‌ای را هدف گرفتند. شاید نخستین حرکت رسمی‌ که نشان از اختلاف این جبهه نوپا با سیاست‌های روحانی داشت، برگزاری همایش «دلواپسیم» در تهران بود. این همایش که با حضور جمع قابل‌ملاحظه‌ای از اعضای جبهه برگزار شد، توانست ادبیات تازه‌ای را در فضای سیاسی کشور بگنجاند. هرچند ‌پس از هشدارهای سردار فیروزآبادی به رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح و حمایت سپاه از سیاست‌های هسته‌ای دولت، پایداری‌ها هم از حمایت از دانشجویان جوان دست برداشتند و اندک‌اندک این جوانان دلواپس را به محاق فرستادند اما راه‌های دیگری برای نشان‌دادن مخالفت خود با دولت پیدا کردند. این ‌بار بهشت و جهنم مساله و خود آیت‌الله مصباح‌یزدی شخصا و راسا وارد گود شد و در چند سخنرانی به اظهارات روحانی واکنش نشان داد و با سخن رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه نمی‌توان مردم را به‌زور به بهشت برد مخالفت کرد.

روزی دیگر عضو ارشد پایداری‌ها در مجلس خطاب به روحانی می‌پرسد که زیر لحاف اعتدال چه می‌گذرد؟ یک‌ بار دیگر رئیس‌جمهوری را متهم می‌کند که در رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکو «اطلاعات محرمانه فقهی را به انگلیسی‌ها داده است‌». و روز بعد اتهام براندازی نظام با شعار اعتدال مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد این رویه ادامه‌دار باشد. این‌ بار هم از تاکتیک جدید پایداری‌ها در برابر شخص حسن روحانی و دولت وی پرده‌برداری شد. «براندازی» اسم رمز جبهه پایداری‌ با محوریت آیت‌الله مصباح‌یزدی، برای حمله‌های جدید به دولت روحانی شده است و گویی کریمی‌قدوسی از اعضای ارشد جبهه پایداری با اعلام این اسم رمز، چراغ را برای سایر منتقدان و مخالفان دولت سبز کرده است. این نماینده مجلس در جدید‌ترین اظهارنظرش گفته است که «اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم‌اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده است، هم‌اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌اند‌».

جبهه نوپای پایداری توانسته است در مدت کوتاه از تشکیل خود، محوریت اصولگرا‌ها را به دست بگیرد. سال ۹۰ و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که آیت‌الله مصباح‌یزدی زمان را برای ایفای نقش بیشتر در بین اصولگرا‌ها مناسب دید و خواست حساب خویش را از دو یار قدیمی و هم‌طیفی خود یعنی آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی جدا کند و جبهه‌ای دیگر را با محوریت خود و عضویت شخصیت‌های این طیف، برای بازی مؤثر‌تر در زمین اصولگرایان، راه‌اندازی کرد. حضور مستقل جبهه پایداری در انتخابات مجلس نهم، با تلاش‌های گسترده جبهه متحد اصولگرایی با حضور احزاب و شخصیت‌های سنتی این طیف برای اتحاد اصولگرایان همزمان بود. هرچند ‌آنان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند اما با این حال آنان بنا به دلایلی مانند سهم‌خواهی‌های گسترده جبهه نوپای پایداری، از پذیرش نماینده این جبهه در جلسات خود سر باز زدند و این اتحاد بدون حضور نماینده جبهه پایداری شکل گرفت و البته پایداری‌ها هم توانستند چند نفر از اعضای خود را داخل مجلس کنند. حال تنها با گذشت نزدیک به دو‌سال جبهه پایداری که طیف تندرو اصولگرا‌ها را نمایندگی می‌کند، توانسته است نبض این طیف را در دست گیرد و موج‌های بیشتری درست کند.

هرچند ‌اکنون فصل اعتدال است و بسیاری از شخصیت‌ها در مدح اعتدال و ذم تندرویسم به سخن می‌آیند و می‌خواهند این گفتمان را تئوریزه کنند، با این حال می‌توان به‌ خوبی مشاهده کرد که این رویه در جریان اصولگرایی به صورت عکس پیش می‌رود. البته باید متذکر شد که این رویه از هشت ‌سال پیش آغاز شد و هنوز متوقف نشده است. خبر دیدار حزب مؤتلفه اسلامی با آیت‌الله مصباح‌یزدی می‌تواند یکی از نمونه‌های آن باشد. این دیدار در حالی انجام شد که مؤتلفه اسلامی به‌عنوان حزب سنتی اصولگرا چندسال پیش هم سابقه جذب به احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد.

مؤتلفه و احزاب سنتی اصولگرا از‌‌ همان زمان انتخاب و حمایت از احمدی‌نژاد حیات مصنوعی خود را آغاز کردند و با نادیده گرفتن آنان از سوی طیف احمدی‌نژاد، به کناری رفته و دیگر تأثیری بر معادلات سیاسی نداشتند. به نظر می‌رسد اینک این ریش‌سفیدان و سنتیان باز هم مانند هشت‌سال پیش برای ادامه حیات و فعالیت خود بالاجبار به جبهه‌ای نزدیک می‌شوند که نزدیک به دوسال پیش در پذیرش نماینده آنان در جبهه متحد اصولگرایی و کاندیداهای آنان در فهرست انتخاباتی‌ خود، مخالفت کردند. به نظر می‌رسد آنان اکنون باز هم با نزدیک‌شدن به فصل انتخابات می‌خواهند بازی کنند اما این‌بار جبهه پایداری توانسته است نبض را در دست گیرد و به نظر می‌آید این‌بار جبهه نوپای پایداری بتواند درباره پذیرش یا عدم پذیرش نماینده سنتیان و قدمای اصولگرا تصمیم بگیرد.

امیر محبیان از تئوریسین‌های جناح اصولگرا در سرمقاله روز گذشته روزنامه «رسالت» از لزوم بازسازی و نوسازی این جریان نوشته است. محبیان، ضمن هشدار در نوشتار خود آورده است: «آیا عدم توجه به ایجاد نهضت نواصولگرایی به پیدایش زمینه ظهور جریانات فرصت‌طلب و تندرو، تحت عنوان ارزشمند اصولگرایی نخواهد انجامید؟ نگارنده به‌خوبی از ظرفیت ساختار‌ها و روابط اصولگرایان مطلع است ولی این ساختار‌ها طی تحولات دو دهه اخیر شدیدا تغییر یافته و بازسازی با توجه به شرایط متحول نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای زمانه باشد و تنها راه ممکن نوسازی اصولگرایان است و بس!» او به چند اصل برای ایجاد تحول در این جناح اشاره کرده و از «تغییر اختیاری و نه اجباری»، «مشخص‌شدن مسئول تغییرات»، «روش و مدل ایجاد تغییرات» و «طرح کلان برای ایجاد تغییر» به‌ عنوان اصول تحول در اصولگرایان نام برده است.

پایداری‌ها اکنون با تغییر مهره از احمدی‌نژاد به جلیلی توانسته‌اند نظر برخی از شخصیت‌ها و احزاب اصولگرای باسابقه را جلب کنند؛ احزابی که احمدی‌نژاد باعث کناره‌گیری و در زاویه‌ قرار گرفتن آنان شد اما اینک با توسل به جبهه‌ای نوپا می‌خواهند به عرصه عموم و نقش‌آفرینی بازگردند.

پناه بردن دولت به هیأت رئیسه مجلس

روزنامه‌های هوادار دولت در پرداختن به سخنان مرتضی بانک در مورد تلاش عده‌ای برای ذبح دولت در نوجوانی شریک هستند. از سوی دیگر، این روزنامه‌ها از نقش‌آفرینی بیشتر هیأت رئیسه مجلس در تعامل دولت و مجلس به نفع دولت استقبال کرده‌اند.

اعتماد در گزارش خود با تیتر «قدرت‌نمایی با استیضاح» در این باره نوشته: استیضاح‌ها یکی پس از دیگری پشت هم قرار می‌گیرند. پس از حجم بالا و همزمان طرح استیضاح وزرای علوم، کشاورزی و نیرو حالا نمایندگان منتقد دولت در پی کلید زدن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند تا دولت روحانی بیش از هر زمان دیگری درگیر حجم بالای انتقادات اهالی بهارستان باشد، یک ترافیک از رقابت‌های سیاسی با میدان داری اقلیت پایداری که حالا عزم هیأت‌رئیسه مجلس را می‌طلبد تا در برابر حاشیه‌سازان صحن بایستد؛ حاشیه‌هایی که تاکنون پنج کارت زرد را برای دولت رقم زده و در ادامه بنا دارد تا بستر طرح استیضاح وزرای دولت را فراهم کند؛ چیزی که پیش‌تر نمایندگان اصلاح طلب و همچنین میانه روی مجلس از تحرکات تندرو‌ها در صحن پیش بینی کرده و خواستار آن شدند تا هرچه زود‌تر تصمیم ویژه‌‌ای برای آنان گرفته شود.

تشکیل کمیته نظارت بر طرح سؤالات در هیأت‌رئیسه مجلس و برگزاری جلسات متعدد دولت با نمایندگان از جمله راهکارهایی بود که وزارتخانه‌ها و هیأت‌رئیسه مجلس برای این موضوع در پیش گرفتند؛ تصمیماتی که تا مدتی خیز پایداری‌ها برای تقابل با پاستورنشینان را ناکام گذاشت. اما این توقف پایدار نماند و تنها آرامش قبل از توفان بود و در این میان کارت زرد به وزیر کشور نقش موتور محرکه آن را داشت.

ورود همزمان چند استیضاح و درخواست برای در دستور کار قرار گرفتن استیضاح‌های پیشین از سوی اقلیت پایداری مجلس باعث شد تا پای رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، محمود حجتی وزیر کشاورزی، حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به ماجرای استیضاح باز شود؛ وزرایی که قرابتشان با جریان اصلاح‌طلبی و تقابلشان با روند تخلفات دولت قبل در وزارتخانه‌ها نظیر افشای پرونده تخلف سه هزار بورسیه در وزارت علوم از‌‌ همان ابتدا زمینه را برای اعتراض اصولگرایان تندروی مجلس ایجاد کرد تا وزرای روحانی طی جلسات مکرر با نمایندگان و به مدد میانجیگری رئیس مجلس و نوابش اختلافات و رقابت‌های جناحی را رفع یا حداقل کمرنگ کنند؛ جلساتی که در چند روز اخیر به گفته عباس مقتدایی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش و حامیان استیضاح وزیر علوم، تاکنون چند نوبت با حضور اعضای وزارت علوم در دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شده و قرار است در ادامه با حضور طراحان استیضاح در کمیسیون متبوع آن تشکیل شود.

ضرغام صادقی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در ضمن بیان آخرین وضعیت استیضاح وزیر علوم به جلسات رایزنی این وزارتخانه با نمایندگان اشاره کرده و به ایرنا گفته است: قرار بر این است که ۱۵ تیرماه رئیس مجلس جلسه‌یی با وزیر علوم داشته باشد و مطالبی را با وی در میان بگذارد. او در عین حال رایزنی وزیر علوم با نمایندگان متقاضی استیضاح را دور از ذهن خوانده و در بیان چرایی آن اعتقاد دارد که این نمایندگان در انجام استیضاح جدی هستند و بنای برگزاری جلسه با وزیر را ندارند. جدیتی که با توجه به اظهارات اخیر روح‌الله حسینیان و سخنان پیشین قاسم جعفری درباره وزیر علوم به نظر می‌رسد، مربوط به ماجرای جنجالی پرونده ۳ هزار بورسیه در وزارت علوم دولت قبلی بوده و نوعی تسویه حساب جناحی با آقای وزیر باشد. حسینیان که از جمله حامیان طرح استیضاح به شمار می‌رود اعلام کرده است: «ما منتظر اعلام وصول آن هستیم چراکه قول داده شده است تا ظرف یک هفته و پس از تعطیلات مجلس، این استیضاح اعلام وصول شود‌».

علاوه بر او، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش نیز در دفاع از طرح استیضاح وزیر علوم گفته است: «استیضاح‌کنندگان به‌شدت نگران عملکرد‌ها هستند و احساس می‌کنند ممکن است این عملکرد هزینه‌های سنگینی برای کشور داشته باشد. استیضاح باید در روال قانونی خود انجام شود وحال باید ببینیم چه زمانی استیضاح اعمال وصول شده و اقدامات مربوط به آن انجام خواهد شد‌».

البته در مقابل این تحرکات، هیأت‌رئیسه مجلس بیکار ننشسته و در تلاش است، تعامل بین دولت و مجلس را حفظ کند.

خبر قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش درباره می‌انجیگری ابوترابی‌فرد میان وزیر علوم و نمایندگان استیضاح‌کننده نشان می‌دهد که اگرچه طراحان استیضاح در تکاپوی رسیدن به هدف هرچند جناحی خود برای استیضاح هستند، ولی حضور هیأت‌رئیسه مجلس و مخالفت آنان با حاشیه‌سازی در رابطه مجلس با دولت، مانع محکمی برای اقلیت تندرو در تقابل با دولت است. مساله‌یی که در چند ماه اخیر بار‌ها با اعتراض مخالفان دولت در صحن علنی رو به رو شد تا جایی که برخی هیأت‌رئیسه مجلس را «وکیل الدوله» لقب دادند که با بی‌توجهی اعضای هیأت‌رئیسه مجلس نتوانست تغییری در رویکرد لاریجانی و یارانش ایجاد کند.

به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، هیأت‌رئیسه از برچسب خوردن هراسی ندارد چون اصلا به این حرف‌ها اعتقاد نداشته و سعی می‌کند کار خودش را انجام دهد. با تمامی این اوصاف به نظر می‌رسد که طرح‌های استیضاح اگرچه به گفته نمایندگان جدی عنوان می‌شود ولی حداقل در شرایط کنونی بیش از آنکه برای برکناری یک وزیر انجام شود نوعی آزمون و قدرت نمایی عده‌یی از نمایندگان مجلس است که قصد دارند در ضمن پاسخ به اقدامات اخیر دولت، توانایی خود را در صحن علنی ارزیابی کنند.

مخالفت اعضای هیأت‌رئیسه با ترافیک طرح سؤالات واستیضاح‌های حاشیه‌یی و اعلام نکردن طرح استیضاح وزیر علوم در جلسه علنی چهارشنبه گذشته که با اعتراض الیاس نادران روبه‌رو شد، بیانگر تلاش علی لاریجانی و یارانش جهت حذف اختلافات بین مجلس و دولت بود. جایی که محمدرضا باهنر نمایندگان را قبل از طرح استیضاح و طرح سوال به رایزنی با وزرا و مشورت دعوت کرد تا مشخص شود که احتمال کامیابی اقلیت مجلس در استیضاح‌ها کم و هنوز تردید‌ها در اعلام وصول طرح استیضاح‌ها وجود دارد؛ واقعیتی که اقلیت مجلس را مجاب می‌کند تا فعلا به قدرت‌نمایی و عرض اندام در صحن اکتفا کنند. جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره دلایل مقاومت هیأت‌رئیسه برای اعلام وصول طرح استیضاح به فرارو گفته است: «طرح به هیأت‌رئیسه مجلس تقدیم شده بود و باید توسط هیأت‌رئیسه مجلس اعلام وصول می‌شد اما هیأت‌رئیسه مقاومت می‌کرد تا با میا‌نجی‌گری این مسأله را حل کند».






تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۵
در مورد آزاد سازی قیمتها
با توجه به اینکه مدتها اینطور نبوده
و نظارت ضعیف سیستمها
مثل همه موارد دیگه فکر کنم اینطوری بشه که
قیمتها میره بالا
کیفیت میاد پایین
و هیچ نظارتی باز نیست
کجای دنیای در کمتر 6 ماه و بطور مداوم 50 الی 60 درصد بورس ضرر دهد؟!!
ما سهام داراي خرد سرمايمون از دست رفت
بین بازاربورس ومسکن رابطه الاکلنگی وجوددارد یعنی با سقوط یکی آن دیگری صعودمیکند واین اتفاق هم اکنون باسقوط بورس و رونق گرفتم بازارمسکن بوضوح قابل مشاهده است
حالا حالاها اين بورس درست بشو نيست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار