بازدید 29930
مرور روزنامه‌های آخرین روز بهار 93؛

غافلگیری در بازار طلا، گرانی در بازار خودرو

به هر حال در جدیدترین جلسه خودروسازان و شورای رقابت که پایان هفته گذشته برگزار شد، دو طرف به توافق نهایی برسر‌ قیمت خودروهای داخلی دست یافتند. در این جلسه اعلام شد قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر عوارض مربوط بوده و این هزینه‌ها به قیمت نهایی اضافه خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸ 21 June 2014
غافلگیری در بازار طلا، گرانی در بازار خودروهرچند توافقات ژنو، مذاکرات مهمی را در دل خود داشت، با یک پیشرفت میلی‌متری همراه بود تا محمدجواد ظریف در توصیف آن بگوید: «تعداد پرانتزها از کلمات بیشتر بود». با این حال عصر روز گذشته، دور پنجم مذاکرات هسته‌ای وین به پایان رسید و تیم هسته‌‎ای به کشور بازگشت.

اما مذاکرات هسته‌ای، تنها موضوع مهم رسانه‌ها نبود؛ پیروزی ایران برابر و ایتالیا در لیگ جهانی والیبال، بازی عصر امروز ایران و آرژانتین در جام‌جهانی، تحولات بهای خودرو و طلا در بازار و یکی دو اظهارنظر سیاسی تند و تیز از مهم‌ترین موضوعات روزنامه‌های صبح امروز بود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه شرق که یکی از رسانه‌هایی داخلی بود که با خبرنگار اعزامی تیم هسته‌ای را در وین همراهی می‌کرد، در گزارش امروز خود در خصوص روز پایانی وین نوشت: «سرانجام «نگارش متن توافق برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد. تصمیم سختی که به خاطرش پنج‌بار هیات دیپلماتیک هفت کشور از پایتخت‌هایشان راهی وین شدند.
روزهای سخت و فشرده پنجمین دور مذاکره در وین طی شد. مذاکره پشت درهای بسته و گمانه‌زنی‌هایی که طیف وسیعی را دربرمی‌گیرد. از یک‌سو از «بن‌بست» مذاکراتی می‌گویند و در دیگر سو، از پیشرفت قابل توجه مذاکره.

عصر جمعه، روز پر رفت‌و‌آمد خبرنگاران بین هتل کوبورگ (محل مذاکره) و سالن خبرنگاران اتریش است. اما حسن‌ختام پنج ‌روز مذاکره، کنفرانس مطبوعاتی محمد‌جواد ظریف در جمع خبرنگاران داخلی است. او خبرنگاران را در جریان چند نکته خبری می‌گذارد. او اگرچه خبر ورود به نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع را ابتدای کنفرانس خبری گفت اما پشت‌بند آن هم یادآوری کرد: «هنوز نمی‌توان گفت که متن مشترک وجود دارد‌».

روز پایانی مذاکرات، در رفت و برگشت جلسه بین ظریف و اشتون و معاونان آنها طی شد. حوالی بعدازظهر که خبرنگاران منتظر حضور ظریف در جمعشان بودند، معاونان ظریف و اشتون، بار دیگر به مذاکره ادامه دادند. مذاکره آنها حتی زمانی‌ که محمدجواد ظریف در نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت هم ادامه داشت.

وین 5، به ‌نوبه خود دور مذاکراتی سخت و پیچیده‌ای است. نگارش متن از چهارشنبه آغاز شد. محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران پیش از ورود به هتل ماریوت که پزشکان ایرانی منتظرش بودند، خبر را اعلام کرده‌ بود. البته تردستی نگارش متن در این‌ دور مذاکرات، اینگونه است: «نگارش نکات مورد توافق و گذاردن نقاط مورد اختلاف در پرانتز‌».

همین موجب شد که تعداد پرانتزهای متن، به شوخی بین خبرنگاران منتظر بیرون در تبدیل شود. جواد ظریف در مورد پرانتزها در نشست خبری پایانی مذاکرات هم گفت: «متن توافق بیش از کلمات، پرانتز دارد‌». قرار است که نکات مورد اختلاف در متن، در پرانتز قرار گیرد تا فعلا متن با نکات مورد اشتراک نوشته شود. «در بعضی موارد ممکن است روی بخش‌هایی توافق وجود داشته باشد اما در بسیاری از موارد، اختلاف از نظر محتوا و نحوه‌نگارش وجود دارد‌».

توافق جدید شورای رقابت و خودروسازان

«خودرو گران‌تر هم می‌شود!»، این تیتر یک روزنامه وطن امروز است که مثل خیلی از روزنامه‌های امروز به جلسه در حاشیه شورای رقابت و خودروسازان پرداخته است. در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: «پس از آنکه شورای رقابت فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را نهایی و اعلام کرد، قیمت پایه طبق این دستورالعمل از 7/3 تا 9/6درصد افزایش پیدا کرد اما از همان زمان مخالفت‌ها آغاز شد و در این میان دبیر انجمن خودروسازان بشدت با این اعداد و ارقام مخالفت کرد. پس از آن نیز خودروسازان قیمت‌های اعلام شده را قیمت پایه و بدون درنظر گرفتن آپشن‌های خودرو دانستند. پس از این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از هر دو طرف خواست در جلسه‌ای با حضور یکدیگر به بگو و مگوهای کلامی پایان داده و به توافق نهایی برسند.

این جلسه برگزار شد و خودروسازان پیروز جلسه بودند. آنها توانستند حرف خود را با روشی جالب به کرسی بنشانند! و قرار شد هر آنچه را که به یک خودرو اضافه می‌کنند در قیمت نهایی بیاورند. باز هم این مصرف‌کننده است که باید حتی برای قالپاق خودرو هم پول بپردازد و چنانچه سازنده خودرویش را بیمه کرد، آن را هم جداگانه حساب کند. با این حساب پس نتیجه این همه جلسه و تعیین فرمول چه بود؟ اگرقرار بود در نهایت قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان ملاک عمل قرار گیرد، پس شورای رقابت در این میان چه‌کاره است؟ جالب است بدانید که این قیمت‌ها برای خودروهای یورو 2 در نظر گرفته شده و اگر خودرویی با تکنولوژی یورو 4 تولید شود، قیمتش بالا می‌رود چراکه این هم جزو آپشن‌های خودرو است.

به هر حال در جدیدترین جلسه خودروسازان و شورای رقابت که پایان هفته گذشته برگزار شد، دو طرف به توافق نهایی برسر‌ قیمت خودروهای داخلی دست یافتند. در این جلسه اعلام شد قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت بدون احتساب هزینه‌هایی چون بیمه، شماره‌گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و دیگر عوارض مربوط بوده و این هزینه‌ها به قیمت نهایی اضافه خواهد شد. همچنین شورای رقابت هزینه مربوط به استاندارد‌های اجباری چون یورو 4 و کیسه هوا را نیز محاسبه و به قیمت‌های اعلامی اضافه خواهد کرد(!) بدین‌ترتیب در صورت اجرای این توافق خودرو حداقل 2 میلیون تومان گران‌تر از اعلام قبلی شورای رقابت خواهد شد چراکه فقط بیمه خودرویی مانند 206 حدود یک میلیون تومان است‌».

اما این تنها خبر اقتصادی روزنامه‌های صبح امروز نبود. دنیای اقتصاد با اشاره به اقدامات داعش از «غافلگیری در بازار طلا» سخن می‌گوید و می‌نویسد: «در حالی ‌که تحلیلگران بازار پیشتر معتقد بودند تصمیم‌های فدرال رزرو آمریکا می‌تواند در جهت خلاف اثرگذاری جریان گروه تروریستی داعش باشد، اما بیانیه متفاوت فدرال رزرو، بازار طلا را غافلگیر کرد. فدرال رزرو پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را از نرخ 9/2 درصد اعلام شده قبلی، به بازه 1/2 تا 3/2 درصد کاهش داد؛ موضوعی که در کنار بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال اقدامات گروه تروریستی «داعش»، بیشترین نگرانی‌ها را از آینده اقتصادی جهان به همراه داشت و موجب شد طلا بیشترین افزایش روزانه خود در 9 هفته گذشته و همچنین، بیشترین افزایش هفتگی خود در سه ماه گذشته را تجربه کند.

این افزایش، عمدتا در ساعات پایانی روز پنجشنبه (به وقت تهران) صورت گرفت و درنتیجه، بازار طلا فرصتی نیافت تا با این افزایش خود را تطبیق دهد. با توجه به این موضوع که بازار طلای داخل، روز پنج‌شنبه را با قیمت نهایتا 1280 دلاری پشت سر گذاشته و امروز (شنبه) را با قیمت حدودا 1310 دلاری آغاز می‌کند، انتظار می‌رود قیمت سکه با فرض ثبات قیمت دلار، به میزان 3/2 درصد رشد یابد که حدود 20 تا 25 هزار تومان افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت؛ البته با توجه به اخبار مثبت دیپلماتیک اخیر، احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد که در این صورت، بخشی از افزایش قیمت سکه جبران خواهد شد‌».

کدهای رئیس‌جمهور در پاسخ به یک خبرنگار

روزنامه رسالت سرمقاله امروز خود را به پاسخ حسن روحانی به پرسش خبرنگار روزنامه اطلاعات در اوایل هفته گذشته اختصاص داده و در مطلب «ارزیابی پاسخ رئیس‌جمهور به یك سؤال» می‌‎نویسد: «رئیس جمهور محترم در گفت‌وگو باخبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سؤال خبرنگار اطلاعات كه پرسید؛ «مسئولان اقتصادی كشور بارها اعلام كردند كه تورم كاهش یافته ولی آنچه بیش از هر چیزی مردم را اذیت می‌كند مسأله گرانی‌هاست. با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت چه زمانی مردم می‌توانند كاهش تورم را لمس كنند؟" پاسخ خوبی در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت داد و گفت:" كاهش تورم را مردم می‌توانند لمس كنند. اسب سركش تورم كه می‌دوید را ما عنانش را كشیدیم و این خیلی آرام دارد راه می‌رود. ما تاكید داریم كه پایه پولی بالا نرود، تصمیمات یك شبه نگیریم، سعی می‌كنیم در روابط خارجی دشمن‌تراشی نكنیم».‌

رئیس‌جمهور محترم پس از این پاسخ بلافاصله می‌گویند:‌ بسیار بسیار به آینده امیدوارم. این‌قدر گذشته را یاد نیاوریم. برخی سرشان را به پشت گرفته‌اند و راه می‌روند. ما می‌ترسیم اینها زمین بخورند. حالا یه وقت كاری شد چیزی بود، بگذریم تمام كنیم. هی می‌خواهیم كش بدهیم و بادش كنیم. در این كشور هركس جرمی كرده قوه قضائیه ببرد محاكمه‌ كند. اگر نگرفت یعنی پاك است ولش كنیم. اگر كسی دستگیر نشده و در خیابان راه می‌رود یعنی گناهی و جرمی نكرده. صبح تا شب متهم  نكنیم.‌ (1)

نگارنده هرچه فكر كردم كه قسمت آخر پاسخ رئیس‌جمهور ناظر به كدام قسمت سؤال خبرنگار روزنامه اطلاعات است، چیزی پیدا نكردم! روزنامه اطلاعات به سرپرستی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی یك روزنامه معتدل است و هیچ‌گاه در مسیر افراط و تفریط نرفته و احتمالا هم نخواهد رفت، سؤال خبرنگار این روزنامه هم ناظر به دغدغه اقتصادی مردم بود و اصلا رنگ و بوی سیاسی نداشت.

پس مخاطب رئیس‌جمهور در این پاسخ كیست؟

چه كسانی سرشان را به پشت گرفته‌اند و راه می‌روند و رئیس‌جمهور را دلواپس كرده‌اند كه مبادا به زمین بخورند؟

رئیس جمهور می‌گوید: حالا یك وقت كاری شد، چیزی بود، بگذریم و تمام شد. هی می‌خواهیم كش بدهیم و بادش كنیم." چه كاری بوده، انجام شده و تمام شده، باید بگذریم و دیگر دنبالش را نگیریم و این امر چه ربطی به موضوع سؤال كه در مورد كاهش تورم و سیاست‌های اقتصادی دولت است، دارد!؟ چه كسی است كه قوه قضائیه او را نگرفته، پس پاك است و كسی حق ندارد او را متهم كند؟!

هدف از این ابهام‌گویی چیست؟ مخاطب رئیس‌جمهور قطعا خبرنگار روزنامه اطلاعات و آقای دعایی نیست! پس كیست؟

هر ‌كه كمترین هوش سیاسی داشته باشد می‌تواند حدس بزند سخنان رئیس‌جمهور محترم ناظر به فتنه سال 88 است، هرچند كمترین اشاره در سؤال خبرنگار اطلاعات در آن وجود ندارد. پاسخ ناظر است به كسی كه دستگیر نشده و در خیابان راه می‌رود، پس گناهی و جرمی نكرده، پس كسی حق ندارد او را متهم كند. حال آن فرد كیست؟ شاید یكی از رهبران  فتنه است كه به هر دلیل قوه قضائیه او را مورد تعقیب قرار نداده اما از سوی رسانه‌های اصولگرا و افكار عمومی مورد تعقیب است.
همچنین پاسخ ناظر است به اینكه فتنه را فراموش كنیم چون "یك وقت كاری شد، چیزی بود، بگذریم،‌تمام كنیم‌».

روحانی استعفا بدهد تا دوباره انتخابات برگزار كنیم

روزنامه اعتماد گفت‌وگویی را با جعفر شجونی انجام داده که به نوبه خود جالب و عجیب است. او در این مصاحبه احمدی‌نژاد را «مرده» قلمداد می‌کند و از روحانی هم می‌خواهد ‌استعفا بدهد تا انتخابات جدید برگزار شود. متن گفت‌وگوی اعتماد با شجونی را در ادامه می‌خوانیم: «
حاج آقا برخی از اصولگرایان مثل آقایان حدادعادل و توكلی این روزها اعلام می‌كنند كه جریان اصولگرایی پاسوز احمدی‌نژاد شده است. شما این موضوع را قبول دارید كه عملكرد آقای احمدی‌نژاد در نگاه جامعه به جریان اصولگرایی موثر بوده است؟

من احساس می‌كنم این بحث درستی نیست چراكه آرشیوی در مورد رفتار اصولگرایی در گذشته وجود ندارد و حالا بهتر است در مورد آینده اصولگرایی بحث شود.
در مورد آقای احمدی‌نژاد چطور؟
به نظر من نباید پشت سر مرده صحبت كرد. آن رئیس‌جمهور مرده و رفته است و باید برود پی كارش.
در مورد عملكردش چطور؟
اینكه عملكردش خوب بوده یا نه باید از سوی قوه قضاییه مورد بررسی قرار بگیرد البته خود قوه قضاییه هم باید در محضر الهی در مورد چنین بررسی پاسخگو باشد. اما خب قوه قضاییه در بررسی‌هایش سهل‌انگاری می‌كند. هنوز تكلیف پسر ‌هاشمی‌رفسنجانی معلوم نیست؛ اما پرونده او در قوه قضاییه در حال بررسی است.

به هر حال دادگستری ما دادگستری نیست و‌ هاشمی‌رفسنجانی انقلاب را فدای خانواده‌اش كرده است. ما این روزها گرفتاری زیاد داریم. رشوه می‌گیرند و كسی برخورد نمی‌كند.

بحث ما در مورد اصولگرایان بود. فكر می‌كنید چه شد كه شش كاندیدای اصولگرا رأی نیاوردند؟
اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر حرف روحانیت را گوش نكردند و به خودشان ضربه زدند. این‌بار باید به روحانیت گوش كنند و خودشان را با جامعتین جلو ببرند وگرنه كشور بازهم به دست اصلاح‌طلبان می‌افتد. من معتقدم دوره روحانی باید پیش از چهار سال به پایان برسد.
چرا اینقدر نسبت به این دولت ناامید هستید؟ هنوز یك سال هم از آمدن دولت یازدهم نگذشته است.

من هیچ امیدی به این دولت ندارم. این رئیس‌جمهور با كلید آمد ولی اطرافیانش با داس آمده‌اند.
اما آقای روحانی به دنبال معتدل كردن فضا هستند.
اعتدال همان لغتی است كه ابوموسی اشعری با آن حضرت علی(ع) را خانه‌نشین كرد. شما بروید سخنرانی اخیر آقای كریمی قدوسی را بخوانید.
سخنرانی‌شان را خوانده‌ام. منظورتان دقیقا كدام بخش است؟
آقای روحانی با گوش كردن به حرف اصلاح‌طلبان مشغول پارتی‌بازی است.
اما بخش زیادی از اصلاح‌طلبان هستند كه نه تمایل داشتند و نه دعوت به همكاری شدند.
به هر حال حضور دارند. آقای روحانی در این یك سال راست نگفته است.
مثالی دارید؟
بله روحانی گفت بعد از 100 روز ارزانی می‌آید پس چرا نیامد؟
خب فكر نمی‌كنید مشكلاتی كه از دولت آقای احمدی‌نژاد به جا مانده بود بیش از این زمان لازم داشته است یا دست دولت را بسته است؟
به هر حال آقای روحانی به عنوان یك آخوند باید راست می‌گفت . او بین‌هاشمی، خاتمی و موسوی گیر كرده است. وزیر كشور این دولت اعلام می‌كند كه اختیاری در انتخاب استانداران نداشته و معاون اول رئیس‌جمهور آنها را انتخاب كرده است اگر این‌گونه است كه انتخابات مجلس را هم از وزارت كشور بگیریم و به اداره جنگلبانی بدهیم.
شما نگران انتخابات مجلس دهم هستید؟
من كلا نسبت به كابینه دولت یازدهم بدبینم. روحانی هم فقط رای نصف مردم را دارد.
اما سایر كاندیدا‌ها كه همگی اصولگرا بودند نتوانستند همین آرا را داشته باشند.
یك مشت زن بدحجاب به امید آنكه بی‌حجابی شود رفتند و به او رای دادند.
خب پیشنهاد شما چیست؟ حالا باید چه كرد؟
روحانی باید استعفا بدهد و به خانه برود.
اینكه امكانپذیر نیست... آن وقت چه كسی جایگزینش شود؟
دوباره انتخابات آزاد برگزار می‌كنیم و یك آدم حسابی می‌آوریم.
به اصولگرایان بازگردیم... اگر آنها با جامعتین همراه شوند جامعه قبول‌شان می‌كند؟
اگر سعی كنند بله، مردم می‌فهمند كه روحانی اصلاح‌طلبان را آورده و تنها تظاهر به دوستی با رهبری می‌كند.
همواره اینقدر به عملكرد آقای روحانی انتقاد داشتید؟
بله؛ 6 سال است كه به جامعه روحانیت مبارز نمی‌آید. به خاطر دشمنی با احمدی‌نژاد.
در یك مقایسه كوچك فكر می‌كنید هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد بیشتر به كشور ضربه زد یا یك سال دولت آقای روحانی؟
البته همه رؤسای‌جمهور خوبی و بدی دارند اما آنچه كه از جامعه برمی‌آید این است كه آقای روحانی راست نمی گوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست