بازدید 10186

ایوبی: برخی شغلشان نگرانی است

ما در برابر اقداماتی که به سینما لطمه بزند؛ قانونی برخورد می‌کنیم و همچنین از حرکت‌های قانونی سینماگران حمایت می‌کنیم. برخی فیلم‌ها طی سال‌های گذشته توقیف شدند که دلیلی برای توقیف آنها وجود نداشته است
کد خبر: ۴۱۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰ 24 June 2014
حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در اولین نشست خبری‌اش در‌ سال ۹۳ درباره بسیاری از مسائل سازمان سینمایی همچون شفاف‌سازی و حمایت دولتی از فیلم‌ها، حضور در عرصه‌های بین‌المللی، مشکلات فیلم‌های توقیفی، طرح مکانیزه‌کردن سالن‌های سینمایی، دیجیتالی شدن سینما‌ها و... با خبرنگاران صحبت کرد.

آیا دولت باید در سینما ورود کند؟

به گزارش شهروند، ایوبی در این نشست یکی از بزرگترین مشکلات موجود را عدم شفافیت در مدیریت سینمای کشور دانست و گفت: «ما تلاش کردیم که به پستوهای تاریک سازمان سینمایی چراغ بیندازیم و در کارهای خود شفاف عمل کنیم.» او با ضروری بودن حمایت دولت از سینما عنوان کرد: «در همه جای دنیا دولت‌ها از سینما حمایت می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه یکی از نگرانی‌ها حمایت از سینما و رابطه هنر و دولت است و همیشه این سوال مطرح است که آیا دولت باید در سینما و هنر ورود کند و از آن حمایت کند یا خیر؟» رئیس سازمان سینمایی درباره این سوال توضیح داد: «دولت باید در سینما ورود کند و از آن حمایت و به آن کمک کند. این حمایت باید هم در پخش، هم در عرضه و هم در نمایش باشد اما باید این حمایت‌ها و کمک‌ها شفاف باشد. نباید به کمک‌های دولتی و حمایت‌های دولت در سینما القاب غلطی چون رانتخواری بدهیم و من از ادبیاتی که بعضی‌ها این روزها استفاده می‌کنند و مباحثی همچون رانتخواری را مطرح می‌کنند؛ ناخشنودم و این حرف‌ها باعث نگرانی است.»

ایوبی با تأکید بر این‌که با هدف شفاف‌سازی؛ شورایی تشکیل دادیم که افراد سرشناس و خوشنام در آن حضور خواهند داشت، بیان داشت: «به همه سینماگران که درخواست حمایت دارند این اسامی اعلام می‌شود. در برنامه‌ریزی انجام شده برای‌ سال آینده حمایت از فیلم‌های بلند سینمایی را در دستورکار داریم. تمام کسانی که فیلمنامه یا طرحی دارند که می‌خواهند از حمایت دولتی برخوردار شوند؛ می‌توانند فیلمنامه یا طرح خود را ارایه کنند تا در این شورا بررسی شود و در صورت امکان به آن کمک خواهد شد. این طرح امسال برای فیلم اولی‌ها اجرا می‌شود و به‌دنبال آن هستیم که برای فیلم‌های دیگر هم آن را اجرا کنیم.» او در ادامه درباره فیلم‌های فاخر افزود: «طبق بودجه مصوب، سازمان سینمایی هر ساله هزینه‌ای را صرف تولید فیلم‌های فاخر می‌کند. از همین‌رو قرار است طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی که در حوزه فیلم‌های فاخر وجود دارد فرستاده شود و به طبع پس از تصویب کمیته مورد نظر، این فیلم‌ها تولید خواهند شد.»

فیلم‌هایی که ناحق مجوز نگرفتند اکران می‌‌شوند

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست با اشاره به این‌که گروهی اخبار نادرستی را درباره فرهنگ کشور منتشر می‌کنند؛ توضیح داد: «متاسفانه کسانی در کشور هستند که فضای بدگمانی در کشور به وجود می‌آورند و خبرهای نادرستی را درباره فرهنگ نشر می‌دهند و خبرهایی را می‌گویند که دروغ است اما این خبرهای دروغ و کذب بسیار پرهزینه است. به‌طور مثال گفتند که ما برای تدفین هنرمندان گروه موسیقی سگ‌های زرد کمک کرده‌ایم که این‌گونه نبوده است و ما حتی برای این خبر و بعضی از خبرهای دیگر به مجلس شورای اسلامی رفتیم.»

او با بیان‌ این‌که سازمان سینمایی سازمانی است که اهدافش را با نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید همسو می‌داند؛ افزود: «ما در برابر اقداماتی که به سینما لطمه بزند؛ قانونی برخورد می‌کنیم و همچنین از حرکت‌های قانونی سینماگران حمایت می‌کنیم. برخی فیلم‌ها طی سال‌های گذشته توقیف شدند که دلیلی برای توقیف آنها وجود نداشته است. ما همین جا اعلام می‌کنیم که سینماگرانی که فیلم‌هایشان توقیف شده است، نگران نباشند. البته برخی شغلشان نگرانی است و کاری نمی‌توان برای آنها کرد. نباید فراموش کنیم که شورای نظارت و ارزشیابی از افراد شناخته شده نظام که همگی معتقد به آرمان‌های نظام و رهبری هستند، تشکیل شده و هرگز به فیلم‌هایی به تعبیر آقایان، فیلم‌های حامیان فتنه مجوز نمی‌دهند. اما فیلم‌هایی که ناحق مجوز نگرفتند و در کمد سازمان سینمایی قرار گرفته‌اند، مجوز اهدا خواهد شد.»

ایوبی درباره مشکل اکران فیلم «خانه پدری» گفت: «درباره فیلم خانه پدری با کیانوش عیاری سه جلسه داشتیم و من ملاحظات خودم را گفتم و اعلام کردم که یکی از صحنه‌های فیلم بسیار خشن است. زیرا نباید ما پای به چنین صحنه‌های خشنی را به سینما باز کنیم و قرار شد که در یک نتیجه مشترک بنشینیم با جمعی از بزرگان جامعه‌شناسان و روانشناسان کشور فیلم را ببینیم و به نظر کارشناسان تراز اول کشور احترام بگذاریم.»

او در ادامه درباره «عصبانی نیستم» بیان داشت: «فیلم عصبانی نیستم نیز پروانه نمایش دارد و قرار نیست تصمیم جدیدی درباره آن گرفته شود. سازنده فیلم، فیلمش را به یک فیلم اجتماعی تبدیل کرده و از نظر ما این فیلم یک فیلم غیرسیاسی و کاملا اجتماعی است.»  رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این‌که باید از کارهای حاشیه‌ای در سینما جلوگیری کرد؛ توضیح داد: «بعضی سینماگران سراغ نمایندگان مجلس می‌روند و از آنها وقت می‌گیرند و با آنها سخن می‌گویند و ما همه باید کمک کنیم تا مشکل سینما حل شود. گروهی واقعا نگران سینما هستند و نگرانی واقعی خود را بیان می‌کنند. برخی دیگر اما شیفته ایجاد نگرانی و تسری این نگرانی به دیگران هستند که نباید این‌گونه باشد.»

۲۳۴ سینما تا امروز دیجیتال شدند

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این‌که از این پس بخش اعظم حمایت‌ها به بعداز تولید فیلم منتقل خواهد شد؛ گفت: «بیشترین بودجه در بخش پس از تولید به موسسه سینما شهر رفته است و ما از‌ سال قبل تلاش داشتیم تا سالن‌های سینمایی را رونق بدهیم. تا امروز ۲۳۴ سینما دیجیتال شده‌اند و تا عید فطر همه سالن‌های سینما دیجیتال می‌شوند و ما می‌توانیم در عید فطر پایان عصر نگاتیو در نمایش را اعلام کنیم.» او با اشاره به این‌که این کار تاکنون ۲‌میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال داشته است؛ ادامه داد: «از سویی این اقدام نوعی عدالت فرهنگی در همه شهر‌های کشور را ایجاد کرد و همه هموطنان در یک زمان مشخص می‌توانند از فیلم‌های درحال اکران بهره ببرند.»

طرح مکانیزه کردن سالن‌های سینما

ایوبی با اعلام این خبر که در نخستین نشست خبری خود طرح «سینما کارت» افتتاح می‌شود، گفت: «خوشحالیم که پس از مدت‌ها امروز و در کنار شما طرح «سینما کارت» را ارایه می‌کنیم و در این طرح مجموع سالن‌ها به کارتخوان مجهز می‌شوند و متقاضیان فیلم‌های سینمایی می‌توانند خرید بلیت‌های خود را از دستگاه کارتخوان انجام دهند.» او با اشاره به این‌که طرح مکانیزه کردن سالن‌های سینما رو به پایان است، افزود: «تاکنون ۱۳۰ سالن جهت مکانیزه شدن باقی مانده است. درواقع صاحبان فیلم در این سیستم می‌توانند در جریان آمار فروشِ آثار خود قرار بگیرند.»

برگزاری هفته‌های فیلم در خارج از کشور

او با اشاره به این‌که در بخش بین‌الملل مشکلی که وجود دارد این است که نگاه علمی و درستی به بخش بین‌الملل نشده، گفت: «درحالی که سینما می‌تواند سفیر خوبی از یک کشور به کشورهای دیگر باشد ولی سینمای ما در بخش بین‌الملل چند سالی با دوران فترت مواجه بود که یکی از دلایل آن، فضای تحریمی بود که بخش بزرگی از آن تحریم روانی بود. امروز راحت‌تر می‌توان فرهنگ ایرانی را به دنیا معرفی کرد و می‌توانیم کرسی‌های از دست رفته فرهنگ ایرانی در دنیا را به دست بیاوریم و باید حضور سینماگران ایرانی را با برگزاری هفته‌های فیلم و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ها در کشورهای دیگر بیشتر کنیم.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار