بازدید 5641

نزول ۳۴ میلیارد دلاری بورس در زمستان و بهار

بازار مسكن هم در ركود به سر مي‌برد اين به‌معناي اين است كه جريان نقدينگي به خوبي به وسيله سياست‌هاي پولي مالي از سوي دولت براي كنترل تورم اجرا شده است.
کد خبر: ۴۰۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴ 20 June 2014
زیان بورس روزبه‌روز بیشتر می‌شود، آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ۱۵ دی‌ماه پارسال تاکنون ۱۸.۵ درصد زیان کرده‌اند و بیشتر از ۳۴ میلیارد دلار هم از ارزش بازار سهام کاسته شده است.

به گزارش همشهري آنلاین، بورس تنها نيست، حجم سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي رقيب بورس هم كاهش يافته است، به‌نظر مي‌رسد دولت به خواسته‌اش براي كنترل تورم از طريق اجراي سياست‌هاي پولي مالي دست يافته است. اما كارشناسان هشدار مي‌دهند ادامه چنين روندي به بحران ركود در اقتصاد ايران دامن مي‌زند. اين روز‌ها با اعمال سياست‌هاي انقباضي از سوي دولت همه بازار‌ها در ركود هستند.

در كنار بورس تهران كه با نزول زيادي مواجه شده است بازده بازارهاي طلا و ارز هم به‌طور ميانگين تا 4درصد نزول كرده‌اند. بازار مسكن هم در ركود به سر مي‌برد اين به‌معناي اين است كه جريان نقدينگي به خوبي به وسيله سياست‌هاي پولي مالي از سوي دولت براي كنترل تورم اجرا شده است. اما هنوز مشخص نيست چه ميزان از نقدنيگي به سمت بانك‌ها حركت كرده است. تصميم‌هاي جديد دولت براي عبور از گردنه تورم بيشتر بازار‌ها را وارد دوره ركود كرده است. كارشناسان معتقدند دولت بايد از حجم سياست‌هاي انقباضي‌اش تا چند‌ماه آينده بكاهد وگرنه بحران ركود در اقتصاد ايران عميق‌تر مي‌شود.

نزول 34ميليارد دلاري بورس

در چنين شرايطي آمار‌ها نشان مي‌دهد از 15دي‌ماه تاكنون 110هزار ميليارد تومان معادل34ميليارد دلار از ارزش بازار سهام (بورس و فرابورس) كاسته است و جمع ارزش بورس تهران و فرابورس از 536هزار ميليارد تومان در 10دي‌ماه سال گذشته به 426هزار ميليارد تومان در پايان خرداد‌ماه امسال رسيده است.

اين آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد سهامداران بورس تهران در اين مدت به‌طور ميانگين 18.5درصد زيان كرده‌اند. براساس آمار موجود شاخص بورس تهران در اين مدت از 89هزارو500 واحد به 72هزارو873 واحد رسيده است. شاخص كل بورس تهران كه با محاسبه بازده نقدي و افزايش قيمت سهام شركت‌هاي بورس محاسبه مي‌شود بيانگر ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس است.
آمار‌ها همچنين مي‌گويند ميانگين زيان سرمايه‌گذاران در 3‌ماه نخست سال به 7.8درصد رسيده است. شاخص كل بورس تهران در فروردين‌ماه امسال در محدوده 79هزار واحد بود.

نشانه‌هاي اميد بخش

با وجود نزول‌هاي سنگين شاخص بورس تهران، حجم و ارزش معاملات بورس تهران نشانه‌هاي مثبتي از خود به جا گذاشته است. همچنين ميزان مشاركت سرمايه‌گذاران در 3‌ماه نخست سال رشد بسيار اميدوار كننده‌اي داشته است. آمار‌ها نشان مي‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتداي سال تاكنون 23هزارو677 ميليارد تومان معادل 7ميليارد دلار سهام خريده‌اند.

مقايسه اين آمار 3ماهه بورس با معاملات 96هزار ميليارد توماني سال گذشته (12ماهه) نشان مي‌دهد كه با وجود نزول شاخص آمار معاملات از سطح مطلوبي برخوردار بوده است. در عين حال اين آمار‌ها نشان مي‌دهد ميزان مشاركت سهامداران در 3‌ماه نخست سال نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر بوده و در مجموع به يك ميليون و 128هزار نفر رسيده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست