اکران «رستاخیز» با ممیزی سنگین و حذف چهره حضرت عباس (ع)
این اثر امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد؛ هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.
جشنواره
سی و دوم فیلم فجر با یک بمب خبری همراه بود که ترکشهایش کمکم نمایان
میشود و آن هم نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و فرزندان امام حسین
(ع) بود؛ خبری که در یک هفته اخیر، موجی از واکنشهای علما و مراجع را در پی
داشته تا آن گونه که از جمعبندیهای تصمیمگیران ارشد خبر میرسد، این
فیلم سینمایی نیز سرانجام به سرنوشت «مختارنامه» مبتلا شود.به گزارش «تابناک»، پنجمین روز جشنواره بینالمللی فیلم فجر سیودوم با اکران فیلم «رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بیسابقه با نمایش چهره حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم بنالحسن، حضرت علیاکبر و حضرت علی اصغر فرزندان امام حسین (ع) همراه شد تا بدین ترتیب، گرانترین فیلم تاریخ سینمای ایران که تاکنون رنگ جشنواره فجر را دیده، در شرایط دشواری قرار گیرد.

در یکی از نخستین سکانسهای فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى، یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على (ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ میفرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبهای بیش نمیماند (نقل به مضمون)».
پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر، شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از ترس بر زمین میافتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به دسیسهای میبرند که سرانجام حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به کاخ میرود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی میکند و پس از آن بازگشته و میگوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر درمییابد، چهره حضرت اباالفضل پیش رویش نقش بسته است.
پس از آن نیز، در دهها سکانس در پیش و حین به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت عباس و همچنین نحوه کامل به شهادت رسیدن ایشان به تصویر کشیده میشود و البته در جریان به تصویر کشیدن واقعه عاشورا، چهره حضرت قاسم و حضرت علی اکبر نیز با بیان جملاتی که پیرامون رخصت گرفتن برای جنگیدن یا رجزخوانی برای سپاه یزید به نمایش درمیآید که در نوع خود کار منحصربهفردی است؛ کاری که داود میرباقری در «مختارنامه» در پیاش بود، ولی با نهی شدید مراجع تقلید، صداوسیما سکانس سقای کربلا را از مجموعه «مختارنامه» خارج کرد.
ظاهراً درویش با توجه به حساسیتهایی که پیشبینی میشد، برای به تصویر کشیدن حضرت عباس (ع)، حضرت قاسم و علی اکبر و علی اصغر که به رغم مقام شامخ ایشان، جزو چهارده معصوم به شمار نمیآیند، از یکی از بزرگان و برخی علما کسب مجوز کرده که ایشان نیز تأکید کردهاند، اگر به تصویر کشیدن حضرت عباس و دیگر اولاد ائمه، منجر به توهین به ساحت ایشان نشود، نمایش چهره ایشان اشکالی ندارد؛ اما ظاهراً اعتراضات مراجع، علما و مذهبیون به این اتفاق، باز هم منجر به تجدیدنظر شده و تصویر حضرت عباس (ع) به نمایش عمومی درنخواهد آمد.
مسأله اساسی اما آنجاست که اثر ۱۷۰ دقیقهای احمدرضا درویش به واسطه سکانسهای کلیدی که حضرت عباس (ع) در آن است، امکان ممیزی به شیوه معمول و مشابه مختارنامه را ندارد و در صورتی که درویش حاضر شود، فیلمش با ممیزی اکران شود، ممیزی سنگینی متوجه خواهد شد و چهره حضرت عباس، حضرت قاسم و... نورانی یا حذف خواهد شد. هرچند بعید نیست درویش در این زمینه مقاومت کند و شاید سکوت درویش در جشنواره سی و دوم در خصوص این اتفاق نیز در همین راستا بوده باشد.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۱۶
پاسخ ها
عمی
| ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
مسعود
| ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
محمد
| ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
داش حامد
| ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
ناشناس
| ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
پاسخ ها
شایان
| ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
مصطفی
| ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
ناشناس
| ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
میترا
| ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ولی هر چی هست دیالوگ ها و تصاویر ماندگاری داره. این کارگردان ها به جای اینکه پول صرف پیش تولید و بازیگر و دکور و سیاهی لشکر کنند بیایند کمی به فیلمنامه بپردازند....
پاسخ ها
ناشناس
| ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ناشناس
| ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ناشناس
| ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
مشکل عدم انطباق چهره نمایش داده شده با توصیفات هست.
مثلاً حضرت قاسم 30ساله نشان داده شده ! یا حضرت عباس فقط با زور بازو نشون داده شده
تورک اوغلی
| ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
کارشناس دینی
| ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
سهیل
| ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
سیدعباس موسوی
| ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
بهروز
| ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
حالا خوب متوجه شدی ؟
آشنا
| ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
واما به نظر این دوستی که این سوال را پرسیدن با مبانی دین زیاد!! آشنا نیستند و زاویه نگاهشان صرفا عقلی است!!!!
امام پاسخ شما، به چندین دلیل:
من فقط یکی از انها را عرض می کنم:
برخی از اهالی قریش به پیامبر (ص) گفتند: به چه چیزی بر پیامبران پیشی گرفتی و بر آنان برتری یافتی، حال آنکه تو آخرین و خاتم آنهایی؟ آن حضرت فرمود: زیرا من نخستین کسی هستم که به ربوبیت خدای جلیل اقرار کردم و به هنگامی که خداوند از انبیا پیمان گرفت و آنان را گواه بر خودشان قرار داد، نخستین کسی بودم که اجابت کردم و هنگامی که فرمود: آیا من پروردگار شما نیستم؟ من بلافاصله و پیش از همه به یگانگی و ربوبیت خدا اقرار کردم.
امامان ما جانشینان این پیامبر الهی هستند.
در این موارد ما مسلمانان_فرقی نمی کند شیعه و سنی) باید اهل مراعات احساسات دینی و مکتبی باشیم.
چنانچه زمانی «مصطفی عقاد» فیلمساز مسلمانی که شاهکار الرسالة ـ که در ایران با نام محمد رسول الله معروف است ـ را ساخت؛ به دلیل اهمیت و تقدس جایگاه پیامبر اسلام ـ صلوات الله علیه و آله ـ و امام علی ـ علیه السلام ـ تصاویر این دو بزرگوار را نشان نداد؛
ناشناس
| ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
رحیم
| ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
بحث در اثاری است که این عمل میتواند در جامعه فعلی ایجاد کند. که این اثر در نشان دادن چهره قمربنی هاشم بیشتر است.
ناشناس
| ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
علمای امت رسول اکرم از پیغمبرهای بنی اسرائیل بالاترند حالا کمی فکر کن ببین حضرت عباس چه شخصیتی است .
ناشناس
| ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
مجید
| ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ولی حضرت عباس ع شخصیتی هست که تو زندگی ایرانی ها به عنوان سمبل وفاداری و بزرگمنشی و فرزند حضرت علی(ع) میباشد!
ما به اسم حضرت عباس(ع) قسم میخوریم!
تو روضه ها و شعر ها وقتی اسم ایشون را میارند یک شخص نورانی قدرتمند برامون متصور میشه!
حالا اگه یه بازیگری باشه که تو فیلم های مختلف بازی کنه و انواع چهره ها رو برا خودش ایجاد کنه! بیاد جای حضرت عباس ع تو فیلم بازی کنه جز اینه که وقتی اسم ایشون را میارند یاد اون بازیگره میفتیم؟
مثل الان که اسم حضرت یوسف(ع) را که میاریم یاد بازی مصطفی زمانی میفتیم؟!
خب یه جور قبح شکنی هست که هر کسی همچین کاری رو نمیتونه قبول کنه !
امیر
| ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
ناشناس
| ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
آدمیزاد
| ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
همانطور که مستحضر هستید، باید ها و نبایدهای شرعی چیزی جز مجموعه احکام وضعی یا تکلیفی نمی باشند.
حرام ها و حلال ها در فقه شیعه بر اساس منابعی که خود بهتر می دانید استنباط می شوند.
با توجه به عنوانتان حتماً مثال های گوناگونی از اصل اباحه، اصل صحت و اصل ...را می دانید.
اینکه شما نوشته اید، چهره ایشان نباید نشان داده شود دقیقاً نظر شخصی شماست. آنچه باعث نهی از به تصویر کشیدن چهره معصومین می شود حرمت به تصویر کشیدن نیست و لازم است بدانید این عمل فی نفسه اشکال ندارد بلکه هر آنچه از نظر عرف موجب وهن به معصوم (ع) شود نهی شده است.
حضرت عباس (ع) از نظر شیعه دوازده امامی معصوم نمی باشند فلذا بررسی حکم حرمت به تصویر کشیدن ایشان تخصصاً (و نه تخصیصاً) از موضوع خارج است.(لذا کاری به نیت کارگردان که وهن بوده یا نه نداریم) ولکن آنچه موجب وهن به ایشان و (و هر مسلمان دیگری) شود حرام می باشد.
داش حامد
| ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
شما که خیلی فنی هستی میشه واسه من بوی گل یاس رو توضیح بدی تا من بفهمم که دقیقاً شما که توانایی بویایی داری چه چیزی رو اسشمام می کنی تا منی که این توانایی بصورت مادر زاد نداشتم بفهمم؟
اصولاً میشه بوی یاس رو با توضیح به کسی تحلیل کرد تا توضیح شونده هم بتونه به درک کامل از اون بو برسه؟
آیا کارگردان رستاخیز می تونه بگه اون چهره ای که ایشون در فیلمش نشون داده دقیقاً چهره مبارک ایشونه؟
با این فرض که حضرت برای تمام مردم ایران مقدسه و هر گونه کم کاری در کامل به نمایش دادن ایشون توهین به شعوره مردمه؟
علی
| ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
مهدی
| ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
هل
| ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ناشناس
| ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
ناشناس
| ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
کلاً برخلاف مقتل ها و روایت هاست.
مث نحوه شهادت حضرت علی اصغر ، مسایل مربوط به حر و پیکر حضرت علی اکبر، سن بازیگر حضرت قاسم ، خالکوبی یزید و همجنس باز بودنش (درسته یزید خیلی فاسق بوده ولی هیچ جا دیگه اینو نگفتن) !
خوبه تابناک یه گزارش تحلیلی در این مورد بده
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
دليليش اينه كه هر كس تو ذهنش يه تصوير خاصي از دلاوري ها و دلاور هاي عاشورا دارد و خوب نيست كه اين تصوير را بهم بزنيم
ئر ضمن ما هر سال ايرن ماجرا را به ياد مياريم و جزوي از فرهنگ مان شد است
پس بهتر است نشان داده نشود
کلاً فیلم کم ارزشی بود.
پاسخ ها
مهدی
| ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
علی
| ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟






