بازدید 18328
اقدام نیک جامانده از همایش اخیر یوزپلنگ آسیایی؛

تقدیر از دو دامداری که به یوزهای مهاجم آسیب نزدند

حکایت دامدار جوان لرستانی که به رغم همراه داشتن سلاح، پلنگی که به گله‌اش زده بود را به حال خود رها کرد، با همه زیبایی‌هایی که در بر می‌گرفت، خوش‌بختانه تنها روایت از این دست نبوده و پیشتر در نقاط دیگر کشورمان نیز به وقوع پیوسته است منتها از چشم رسانه‌ها دور مانده و شنیده نشده است.
کد خبر: ۳۵۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷ 22 November 2013
حکایت «نوروز حیدری»، دامدار جوان لرستانی که به رغم همراه داشتن سلاح، پلنگی که به گله‌اش زده بود را به حال خود رها کرد، در عین حال که زیبا و منحصر به فرد می‌نمود، ولی خوش‌بختانه تنها روایت از این دست نیست.

به گزارش «تابناک»، در میان افراد تقدیر شده در همایشی که اخیرا توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی برای پیشبرد حفاظت از این گونه منحصر به فرد در کشور برگزار شد، دو میهمان ویژه نیز حضور داشتند که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند؛ دو بزرگ‌مردی که قطعا اسوه هستند ولی در سایه بی‌توجهی رسانه‌ها، به ویژه رسانه فراگیر و بزرگ ملی معرفی نشده‌اند.

تقدیر از دو دامداری که به یوزهای مهاجم آسیب نزدند
دو دامداری که به دلیل آسیب نرساندن به یوزپلنگ های مهاجم، مورد تقدیر قرار گرفتند


انجمن یوزپلنگ ایرانی در این باره می‌نویسد: این دو نفر، «پوردل نژاد راوری» از شهرستان راور کرمان و «مجتبی ایلخانی» از منطقه حفاظت شده درونه خراسان رضوی بودند که طی سال‌های اخیر، گوسفند و شترهای خود را در اثر حمله گربه سانانی مانند یوز و پلنگ از دست دادند، با این حال هیچ‌گاه دست به اسلحه نبرده و به رغم خسارت جدی که دیده بودند، این گونه‌های ارزشمند را از بین نبرده و به آنها آسیبی وارد نکرده‌اند.

بز اهلی کشته شده توسط یوزپلنگ در منطقه حفاظت شده درونه در خراسان رضوی

این گزارش می‌افزاید: سازمان محیط زیست تلاش نمود تا با گزارش رسمی این وقایع، بخشی از خسارت آنها را جبران نماید ولی کمبود منابع مالی و طولانی بودن روند کارهای اداری باعث شد تا این پروسه با دشواری و کندی روبرو گردد. از همین رو به واسطه احساس مسئولیت و قانون‌مداری این افراد و همچنین خودداری از آسیب رساندن به این گربه‌سانان نادر، در همایش یوزپلنگ ایرانی جوایزی به صورت نقدی و همچنین لوح یادبودی به امضای خانم دکتر ابتکار، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به ایشان تقدیم شد.

ماده یوزپلنگی که در منطقه حفاظت شده درونه به دام های اهلی روستاییان حمله کرد

بدین ترتیب در حالی که صحت ادعای ای دو دامدار مورد بررسی و تأیید دقیق گرفته و آشکار شده بود که ایشان از جمله افراد بسیار علاقمند به طبیعت بوده و درعین حال تجربه و دانش بالایی به سبب حضور مستمر در عرصه‌های طبیعی دارند، جلب مشارکت آنها برای حفاظت از یوزپلنگ ضروزت یافت چراکه چنین افرادی می‌توانند کارشناسانی خبره برای انجام بررسی و ارزیابی وضعیت جانوران در این مناطق بوده و مشارکت ایشان لازمه هرگونه تلاش و برنامه حفاظتی است.

همکاری دامدار راوری با محیط بانان برای مکان یابی جهت کارگذاری دوربین‌های تله‌ای


البته باید به خاطر داشت که نمی‌توان از همه دامداران توقع داشت در صورت مواجهه با چنین شرایطی، چنین رفتاری بروز داده و منتظر بمانند که آیا خسارت وارد شده به ایشان روزی جبران خواهد شد یا خیر؛ همانگونه که می‌دانیم متأسفانه طی سال‌های اخیر حدود ۵ یوزپلنگ آسیایی در مناطق مختلف کشور قربانی این‌گونه تعارضات شده‌اند.

بدین ترتیب باید از یکسو پرداخت خسارت به افرادی از این دست را سرعت بخشیده و متحول کنیم و از سوی دیگر، تلاش کنمی تا با معرفی افراد بزرگواری مانند «پوردل نژاد راوری» و «مجتبی ایلخانی»، الگویی بسازیم که شاید مشارکت مردمی در مراقبت از گونه‌های مختلف، کمترین تاثیر مثبت آن باشد.


برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۶
دوستان یوز پلنگ به گوسفندان حمله نمیکنه اصلا فراریه از جیوانات اهلی و جزو غذاهاش نیست
هم کار اونا واقعا قابل تقدیر و با ارزش بوده و هم کار شما تابناک
بسیار زیبا
با تشكر فراوان از اين دو هموطن و مسوولان محيط زيست
خیلی زیباست
دم جفتشون گرم. اگه من بودم حتما تو اون لحظه از تفنگم استفاده می کردم.
افرين به اين همه شعور بازم از اين خبر ها بگذاريد.!
خدا حفظش کنه . کارش قابل ستودن هست ...
چقدر خوش قیافه هست انصافا یوزر ایرانی ...
من هم از اين دو هم وطن ايرانى با فرهنگ متشكر هستم
مگه اینها سگ گله ندارند؟ یا بلد نیستند تیر هوایی در کنند؟
جوانمرد لرستانی کجاست!!!!؟
ايشالا خدا بيشتر روزيشونو زياد كنه
افرین افرین افرین جای تقدیروتشکرفراوان دارد
باسلام
این طرز خبررسانی که هم دلسوزانه هم دارای راهکار مناسب و نیز همراه با مستندات دسته بندی شده بصورت تصویر بود بسیار نیکو و دلپذیر بود
از شما متشکریم
حيوان موذي رو بايد نابود كرد حتي نسلش را
به این می گویند فرهنگ سازی. مرحبا
واقعا جای تقدیر داره
ایشالا فرهنگ حفاظت از محیط زیست جا بیوفته
راستی سامان گلریز اونجا چی میخاد
نکنه اون هم دنبال پست میگرده؟
امان از دست اين رسانه ميلي(صدا و سيما).
میتوان با در اختیار گذاشتن تجهیزات شلیک برای بیهوش کردن به دامداران هم از جان و آنها و هم این جانوران کمیاب حفاظت کرد
جالب که حتی صندلی در ردیف اول برای ایشان در نظر نگرفتند !!؟؟

در حالی شاید جزو معدود کسانی باشند که به شعارها عمل کردند
لوح تقدیر می خوان چی کار؟ پولشونو بدین!
بسيار عالي
احسنت به این دو جوانمرد.بنظرم سازمان محیط زیست باید به همه اطمینان خاطر بدهد که در صورت حمله اینچنینی دامها را بیمه کرده و جبران خسارت میکند. فکر میکنم هیچ کس دیگر دست به اسلحه نبرد.
کار پسندیده ای بود.ولی تبیض قائل شدن در نشاندن این دو بزرگوار درانتهای سالن هم کار بسیار بسیار زشتی بود.
حمایت معنوی کافی نیست بایستی حمایت مالی هم کرد
جالب است که احساسات خودبرتربینی و طبقاتی مسئولان چنان است که موضوعات اصلی مجلس - که همان دامداران هستند - را در ردیف های عقب تر از خودشان نشانده و خود مسئولان که در این حمایت از محیط زیست (و شاید دیگر موارد دفاع از طبیعت) نقشی نداشته اند در صندلی های جلو جلوس کرده اند.
به این میگن یک کار اصولی و درست و حسابی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل