بازدید 50812
از تلاش برای شناساندن پلنگ به مردم تا «هیاهوی رسانه‌ای»؛

همه گلایه‌های دوست‌داران حیات وحش درباره یک خبر

متاسفانه به شکلی عجیب این خبر در خبرگزاری‌های مختلف دچار انحراف شد تا تلف شدن 44 بز از گله بر اثر حمله پلنگ، دریده شدن این تعداد دام توسط بزرگترین گربه‌سان کشور نقل شود حال آنکه حیدری، راوی ماجرا گفته است پلنگ به چند دامش حمله کرده و باقی تلفات از رم کردن گله و سقوط بزها در دره حاصل شده است!
کد خبر: ۳۵۷۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸ 15 November 2013
نه قصد پذیرش بی چون و چرای شائبه‌ها را داریم و نه می‌خواهیم توضیح یا پاسخی ارائه دهیم؛ آنچه پیش روی شما قرار دارد، واکنش‌های مختلف جمعی از دوست‌داران حیات وحش کشورمان به خبر تلف شدن 44 راس دام دامدار جوان لرستانی بر اثر حمله پلنگ(روی این نام تامل کنید) و استفاده نکردن او از سلاح است؛ واکنش آن دسته از دوست داران محیط زیست که به طور تخصصی در این حوزه می‌نویسند و رسانه‌های دلگرم کننده در این زمینه را می‌گردانند و برخی از ارکان این خبر مورد تاییدشان نیست.

به گزارش «تابناک»، وقتی خبر حمله پلنگ به گله دامدار مسلح و استفاده نکردن دامدار از سلاح را منتشر کردیم، حتم داشتیم در جامعه‌ای که پلنگ کشی حتی در مقابل رئیس محیط زیست یک شهرستانش رقم خورده و بی مجازات می‌ماند، این خبر نه تنها مسرت بخش خواهد بود، بلکه می‌تواند برد زیادی یافته و موجی فرهنگ ساز، ولو کوچک به راه بیاندازد اما انتظار نداشتیم که در زمانی کوتاه و در میان اخبار مختلفی که از متن و حاشیه نشست مسئولان کشورمان با 1+5 در ژنو مخابره می‌شد، حکایت عجیب مهربانی چوپان مسلح با پلنگ مهاجم تا این اندازه بازخورد یافته و واکنش‌های مختلفی به همراه داشته باشد.

بازخوردهای مثبت یکی پس از دیگری از راه می‌رسیدند؛ از بازانتشار گسترده این خبر در رسانه‌های مختلف مکتوب و غیرمکتوب و ابراز تشکر هموطنانمان از دامدار جوان تا فراگیر شدن موج درخواست از مسئولان برای جبران خسارات وارد آمده به این جوان که با دستور رئیس سازمان محیط برای پیگیری ماجرا و در ادامه، وعده پرداخت غرامت، به بهترین فرجام ختم شد و حالا زمان آن رسیده بود که «نوروز حیدری» قهرمان ماجرا -که به رغم سپری شدن حدود ده ماه از حادثه در کوهستان هشتاد پهلو، هنوز خسارتی دریافت نکرده- به رسانه ملی هم راه پیدا کند.

اشتباه عجیب خبرگزاری‌ها به روایت تصویر!

اما اینها همه تنها یک روی ماجرا بودند؛ متاسفانه به شکلی عجیب این خبر در خبرگزاری‌های مختلف دچار انحراف شد تا تلف شدن 44 بز از گله بر اثر حمله پلنگ، دریده شدن این تعداد دام توسط بزرگترین گربه‌سان کشور نقل شود حال آنکه حیدری، راوی ماجرا گفته است پلنگ به چند دامش حمله کرده و باقی تلفات از رم کردن گله و سقوط بزها در دره حاصل شده است؛ دره‌ای در منطقه کوهستانی "کول پیر" که به دلیل صعب العبور بودن، دامداران را ناگزیر می‌کند بدون سگ، گله را به چرا ببرند چراکه این حیوانات اهلی قادر به طی طریق در آنجا نیستند.


البته این روایت از ماجرا (حمله پلنگ به چند بز) نیز مورد وثوق برخی دوست داران حیات وحش نیست چراکه به عقیده ایشان، پلنگ شب شکار و تک شکار بوده و به تعبیری دیگر، در شکار دارای «مرام مردانه» است و نمی‌تواند چند شکار همزمان را به او نسبت داد. لاجرم این اتفاق احتمالا کار گرگ‌هاست؛ شاید هم سگ‌های وحشی، کاراکال و ...

همه گلایه‌های دوست‌داران حیات وحش درباره یک خبر

«از "شیر مرد لر" تقدیر کنید، اما برای نکشتن گرگ‌ها!»

سایت دیده‌بان حقوق حیوانات که از جمله فعال ترین رسانه‌های حوزه محیط زیست به شمار می‌آید، در مطلبی با تیتر فوق، ابتدا پلنگ را از عادت کشتار و گله کشی مبرا دانسته و بعد از انتقاد به تاخیر طولانی در انتشار این خبر (دی ماه گذشته)، به صراحت اتفاق رخ داده را به گرگ‌ها نسبت داده و هشدار داده است: در برخی موارد گله کشی گرگ ها به حساب پلنگ نوشته می شود و رمه دار خود را محق می‌داند با کشتن اولین پلنگی که دید از خسارات بیشتر جلوگیری کند.

در ادامه این مطلب، ضمن قابل ستایش خواندن اقدام دامدار لرستانی در شلیک نکردن به حیوان مهاجم (به زعم نویسنده: گرگ)، هدف اصلی نگارنده، مقابله با القای ترس اشتباه از بزرگترین گربه سان کشورمان خوانده شده و آمده است: القای این ترس منجر به تهدید جمعیت پلنگ خواهد شد چرا که مستند به آمار، بیشرین کشتار پلنگ در غرب کشور رخ می‌دهد؛ در مورد حاضر با توجه به تعداد بالای رمه دریده شده به نظر می رسد اعلام عمومی اینکه کشتار 44 بز توسط پلنگ انجام شده رفتاری منطقی نباشد و شاید بهتر است مسئولان سازمان محیط به صورت مستند و علمی پرده از راز این کشتار بردارند.

نگارنده در ادامه یادآور شده که مواردی از شکار جمعی توسط پلنگ گزارش شده و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان در این زمینه می‌نویسد: در مناطقی که پلنگها در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی زیست می‌کنند، رژیم غذایی‌شان غالبا شامل سگ، گربه و دام اهلی مانند گوسفند، بز، گوساله و خوک می‌شود. مواردی از کشتار بیش از حد گاهی اوقات درمورد دامهای اهلی رخ می‌دهد و در هر بار ممکن است توسط پلنگ‌ها جانوران زیادی کشته شود (مثلا بیش از ۱۰ در یک شب) درحالی‌که تنها معدودی از آنها را واقعا می‌خورد.

دلایل تصویری برای اثبات بی گناهی پلنگ و نقش داشتن گرگ در ماجرا

با استناد به سخنان فوق، به نظر می‌رسد که اگر به سخنان راوی ماجرا تکیه کرده و بپذیریم که پلنگ تنها به چند دام جوان لرستانی حمله ور شده است، اتفاق عجیبی به وقوع نپیوسته است؛ اما این تمام انتقادات و استدلالات این پایگاه خبری فعال در عرصه محیط زیست برای تبرئه پلنگ از این کشتار و نسبت دادن آن به گرگ‌ها نیست.


دیده بان حقوق حیونات در ادامه در مطلبی با تیتر «در ادامه خبر خوشِ نکشتن پلنگ در لرستان؛ آیا پلنگ ۴۴ بز را دریده است؟!» بار دیگر بر خط خبر اشتباه منتشر شده در خبرگزاری‌ها رفته و فرض را بر دریده شدن 44 بز دانسته و پس از آن، تلاش کرده تشکیک خود مبنی بر گرگ بودن عامل هجوم را مبتنی بر استدلال و به روایت تصاویر مطرح نماید.

در این گزارش با استفاده از تصاویر منتشر شده از رویداد که توسط محیط بانان اداره کل محیط زیست استان تهیه شده است، نتیجه‌گیری شده که احتمال اینکه جانور مهاجم پلنگ باشد، «تقریبا محال است»، چراکه رد برجای مانده از دندان حیوان مهاجم بر پوست دام ها، به زعم نگارنده با اسلوب گازگرفتن پلنگ همخوانی نداشته و برعکس، با گاز گرفتن گرگ، مطابقت دارد.

همه گلایه‌های دوست‌داران حیات وحش درباره یک خبر

از طرح گلایه‌های متعدد تا آشکار شدن برخی ابعاد ناگفته ماجرا

پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست ایران (سبزپرس) که از جمله سرشناس ترین فعالان عرصه رسانه در زمینه محیط زیست به شمار می‌آید، با تیتر «هیاهوی رسانه‌ای برای حادثه‌ای که یک سال پیش رخ داده است!» به سراغ این خبر رفته و به مانند همتای خود، گرفتن انگشت اتهام به سمت پلنگ را از این رو اشتباه خوانده که موارد بسیاری از تشخیص و شناسایی غلط گونه‌های مختلف در کشورمان سراغ دارد؛ از اشتباه گرفتن یوز با پلنگ، درنای سیبری با فلامینگو و حتی خرس با گوریل!

نویسنده در ادامه به قطعی نبودن تعداد بزهای تلف شده اشاره کرده که در خبر 44 راس ذکر شده اما دامدار در برنامه تلویزیونی آن را حدود 40 راس عنوان کرده و ضمن وارد کردن این ابهام که «این چوپان طبیعت دوست مدعی است همیشه با خود سلاح حمل می کند و در زمان وقوع حادثه نیز پلنگ را به چشم دیده چرا حتی اقدام به شلیک هوایی نکرده تا پلنگ را فراری دهد ... پس اگر از سلاح استفاده نمی‌کند، پس برای چه کاری آن را همیشه حمل می‌کند؟»

نگارنده در ادامه به سراغ مدیر کل محیط زیست استان لرستان رفته و ضمن آنکه به این نتیجه رسیده که زمان رویداد، زمستان گذشته بوده است، از این مسئول پرسیده چه مدارکی مبنی بر پلنگ بودن حیوان مهاجم در دست است؟ و پاسخ گرفته: ایشان آدم صادقی است و می گوید پلنگ را دیده و جای چنگال پلنگ نیز روی کمر گوسفندان بوده است. اما خودش هم اشتباهاتی داشته و نتوانسته همه گله را همان شب جمع کند و در نتیجه تعدادی دام در کوه می‌ماند و فردا با این حجم تلفات مواجه می‌شود؛ برخی دام ها از کمر دریده شده و برخی از ناحیه گلو و برخی نیز به نظر می‌رسد با یک چیز تیز شکم‌شان پاره شده که شاید در اثر پرتاب شدن و برخورد با صخره بوده است.

از ثبت مستندات توسط ماموران تا مشابه بودن حادثه با حوادث پیشین

نگارنده در ادامه به نقل از بازگیر می‌افزاید: ماموران ما بعد از اطلاع به محل حادثه رفتند و عکس و فیلم تهیه کردند و مراتب توسط پاسگاه انتظامی منطقه نیز صورتجلسه شده است اما درباره تاخیر در انتشار خبر باید گفت وقتی از سایت دیده بان حیات وحش تماس گرفتند و می‌خواستیم یک گزارش کلی از خسارات حیات وحش به مردم که تاکنون پرداخت نشده منتشر کنیم، این موضوع را هم عنوان کردم.

این مسئول ضمن برشمردن برخی موارد مشابه با این رویداد، زمان ارجاع پرونده نوروز حیدری به تهران را حدود سه چهار ماه پیش ذکر کرده و می‌گوید: معمولا گزارش وضعیت‌های اینچنینی را 6 ماه یکبار به تهران می‌فرستیم. در این منطقه موارد دیگری هم از حمله پلنگ داریم: مثلا علی حیدری که او نیز 18 گوسفندش توسط پلنگ در سالهای قبل از بین رفت و خسارتش را هم گرفت. همین طور حاج هادی بختیاری که درباره تعداد گوسفندان تلف شده او حضور ذهن ندارم؛ این نخستین بار نیست که پلنگ به گله‌ای حمله می‌کند.

مدیر کل محیط زیست لرستان خسارت برآورد شده در این رویداد را 11 میلیون تومان ذکر کرده و در پاسخ به انتقاد کارشناسان که وارد آمدن این حجم تلفات توسط پلنگ را نمی‌پذیرند، گفت: توجه داشته باشید رفتاری که پلنگ در قفس دارد با رفتاری که پلنگ در جای دیگر مثلا در مازندران دارد متفاوت بوده و همه جا یکسان نیست. زمستان فصل جفت‌گیری پلنگ هاست و احتمالا به همین دلیل چند پلنگ در این واقعه حضور داشته اند؛ البته همه 44 بز آثار جراحت پلنگ را نداشته و برخی نشانه‌‌های برخورد با صخره داشته‌اند.

بدین ترتیب نگارنده در پایان با تاکید بر اینکه آمار ذکر شده در اخبار با تعداد دقیق دام هایی که در اثر حمله مستقیم حیوان مهاجم کشته شده‌اند، همخوانی نداشته و تحت تاثیر مواردی همچون حضور شبانه برخی دام‌ها در منطقه و پرت شدن از کوه، فزونی یافته، انتشار خبر با تاخیر و پیرو آن، به فکر افتادن مسئولان برای تجلیل از چوپان را از ابهامات پاسخ نیافته دانسته و بار دیگر تاکید دارد که «چرا چوپان از شلیک تیر هوایی خودداری کرده است؟»

همه گلایه‌های دوست‌داران حیات وحش درباره یک خبر

«جفا در حق پلنگان!»

خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران (ایرن) نیز دیگر رسانه محیط زیستی است که با انتشار یادداشتی با تیتر فوق، به این موضوع واکنش نشان داده و ضمن نادرست خواندن محتوای خبر «چوپانی مسلح در لرستان ایران به پلنگی که 44 بز او را دریده بود شلیک نکرد»، کشته شدن 44 بز در یک شکار توسط پلنگ را مردود دانست چرا که به باور نویسنده، «پلنگ حیوانی است شب شکار و تک شکار».

در ادامه این یادداشت -که خبر اشتباه نقل شده در خبرگزاری‌های مختلف (دریده شدن 44 بز توسط پلنگ) بنیان آن را شکل داده،- محدودیت‌های زمانی و توانی، از جمله دیگر استنادات نگارنده برای رد صحت خبر عنوان شده و نتیجه این دلایل به پرسشی ختم شده که با لحنی نه چندان مناسب بیان شده است: کشتن 44 بز مستلزم انرژی و توان بسیار زیادی است که قطعاً از محدوده توان یک پلنگ یا هر درنده دیگری خارج است. علاوه بر آن، اگر پلنگ برای گرفتن و کشتن هر بز به سه تا پنج دقیقه زمان نیاز داشته باشد، به حدود 132 تا 220 دقیقه زمان نیاز داشته تا بتواند اینچنین کشتار وسیعی انجام دهد. در این صورت باید از این چوپان قهرمان پرسید که آیا در این مدت نسبتاً طولانی به تشویق پلنگ نشسته یا خود نیز به کمک آن شتافته بود؟!

نویسنده در ادامه ترس پلنگ از انسان را یادآور شده و کشتن این تعداد دام را بعد از انسان، فقط در توانایی گرگ دانسته است؛ آن  هم نه یک گرگ بلکه دسته گرگ که آزمندی و حریص بودن در شکار و دردیدن، از خصلت‌های آنان است. با این استدلالات، انتشار این خبرِ نادرست (که ممکن است انتشار نادرست یک خبر باشد) به مثابه جفا بر بزرگترین پستاندار کشور بوده و به زعم نگارنده ممکن است، موجب افزوده شدن این جانور به لیست دشمنان دام شود که نتیجه آن بدبینی به این موجود کم یاب و افزایش احتمال کشته شدن پلنگ است.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰۳
انتشار یافته: ۵۵
باز صد رحمت به شما که اطلاع رسانی کردید ما که از رسانه ملی!!!چیزی ندیدیم. حالا اگه تو امریکا یکی تو دبیرستان چنذ نفر رو می کشت میشد تیتر اصلی اخبار و 100 تا خبر و گزارش درباره ی بحران اصلی خانواده های امریکایی و جامعه ی امریکا فرور فته در منجلاب نشنان داده میشد
پاسخ ها
ميثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
كار رسانه ملي قابل ستايش است،رسانه ملي با پوشش گسترده اين خبر(حتي غلظ)با پياده سازي فرهنگ حمايت از گونه هاي در حال انقراض وظيفه خود را به انجام رسانده،اصل عمق خبر و تأثيرگذاري روي مخاطبين،مخصوصأ دامداران بود كه اين سياست به بهترين شكل انجام شد.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
واقعا چرا باید ایقدر واسه این جوان روستایی حاشیه بسازیم
اون بیچاره نگفته 44 دریده شده بلکه گفته تلف شده و تعداد زیادی از بزها از صخره افتادن
اونجا اونقدر صعب العبوره که حتی سگ هم نمی برند
گفتن چرا تیر هوایی شلیک نکرده
خدا رو شکر ما شهرنشینیم وگرنه با این هوش تو روستا دو روز هم زنده نمیموندیم
برادر من اون بیچاره کلاش نداشته که 30 40 تا فشنگ داشته باشه
اون سروصدا کرده ولی تیر برنو رو نگه داشته که اگه پلنگ خر شد و بهش حمله کرد(حدود یک ماه پیش تو سوادکوه مازندران یه چوپان رو تا حد مرگ زخمی کرده) دست خالی نباشه
تو را به جدتون ایقد قضیه رو لوث نکنید
حداقل بخاطر حرفای قشنگش باید بهش جایزه داد....
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
اقا مهدی انصافا گل گفتی
ب خ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
قاتل باید دستگیر و روانه زندان شود. چقدر در دستگیری متهم ضعیف عمل می کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
اصلا خبر دروغ همه هم دروغ گو عمو جان بچسبیم به کار خوبش و بس و تشویق این فرهنگ نگهداری از حیات وحش ، اینقدر کارشناسی نمی خواست که همه فهمیدن و می دونستن اما کارش قشتگ بود و همین
آریابان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
به درستی که گلچینی از همۀ شایستگی های یک ایرانی پاک-نهاد و یک زادۀ-زاگرس سترگ را در این چوپان دلاور ، خوش-اندیش و زیبا-نگر می توان باز شناخت :
- نمکدان-نشکنی و پای-بندی به مام زاگرس ، حتی در زیر تهدید های پلنگانه ؛
- دلاوری کوهنورد که بدون هیچگونه بیم وهراسی از پرت شدن از کوه ، از جا های دشوار-گذربرای دیگران ، می گذرد و خم به ابرو نمی آورد ؛
- به جای ترسیدن ، گریختن و دست-یازیدن به تفنگ و شلیک به پلنگ درندۀ در حال دریدن !!!! ، به ستایش از زیبائی های خدادادی او خیره می شود ، به خوبی و بدون شتابزدگی و آشفتگی از ترسندگی ، بهترین تصمیم را می گیرد و پلنگ را هدیه می کند به مام زاگرس انسان-پرور ؛
- طبیعت-ستائی و دوستدار ماندگاری طبیعت زیبا ؛
اینهمه ذوق و قریحه و ستایشگری جوشان از طبیعت پیرامون در یک چوپان با تحصیلات اندک ، باید درسی باشد برای دانشجویان و دانش آموختگان شهری ، از رشته های کشاورزی و محیط زیست گرفته تا زیست شناسی و..... و حتی ادبیات !!!!!؛
Dar tanha keshvari ke ta hala be cheshmam didam na eb hayate vahsh va na be mohite zist na be chize digari ehteram migzaran in Iran ast o bas
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
و البته این را هم اضافه کنید که به خط خودشون یعنی فارسی هم احترام نمی گذارند و فارسی را با فونت انگلیسی می نویسند.
محمدکاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
لطف کنید لیست کشورهایی که رفتید رو نام ببرید جناب مارکوپولو
جوادج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
شاید روی سیستم زبان فارسی فعال نبود.شما حتما باید کارشناسی کنی؟؟
دفعه بعد برای جلوگیری از تشتت آراء پلنگ رو با تیر بزن تا دیگه کسی شما رو دروغگو تلقی نکنه
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
البته اگه پلنگی در کار باشه!!
تحليل كارشناسانه خوبي بود ، چند روز پيش كه اين خبر رو خوندم تعجب كردم كه پلنگ اين كارو كرده باشه ، ممنون تابناك جان
حداقل چند روز دلمون خوش بود که هموطنمون پلنگ رو با تیر نزده! کاش خبر درست باشه!
ما از همون اول کامنت گذاشتیم برای تابناک که دوست عزیز پلنگ تک شکاره . چد حیوان رو با هم نمی کشه . از این 44 بز اگر 34 تا هم از دره پرت شده باشه پایین ، 10 تاش رو یعنی پلنگ کشته که تقریبا محاله . این حیوان فقط برای رفع گرسگی شکار میکنه نه مثل راسو و یا گرگ از کشتن لذت ببره . لطفا با این خبرای غیر واقعی دامداران و روستاییا رو بیش از گذشته از پلنگ نترسونید .
آفرین بر شما پلنگ شناسان و پلنگ دوستان عزیز! واقعا از شما ممنونم که تیرهای اتهام را از همنوعان ما دفع کردید.
سعدی علیه الرحمه نیز هر چند صدها سال قبل یکبار گفته بود:
ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستمکاری بود بر گوسفندان
اما خود ایشان بعد از اینکه سفری به دور دنیا داشت و دنیا دیده شد در بازگشت به شیراز به اشتباهش پی برد و فهمید که پلنگها دیگر مثل سابق وحشی نیستند و در جبران سروده قبلی فرمود:
چو باز آمدم کشور آسوده دیدم
پلنگان رها کرده خوی پلنگی!
پاسخ ها
پلنگ تیز دندان
| United States |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
خیلی کامنت باحالی بود.
حالا به خاطر ان چهار تومان پولی که ان چوپان گرفته بعضی از هم محلیها نتوانستند تحمل کنند !! چرا مردم ما این طوری هستند
کاش مسئولان اجازه فعالیت رسمی به گروههای طرفدار محیط زیست میدادن اونوقت شرایط خیلی فرق میکرد . اونوقت این جور اتفاقات را خود گروهها پیگیری میکردند
منم تعجب کردم وقتی توی اخبار گفت
اخه ما شنیدیم فقط گرگ که میزنه به گله میکشه ولی نمیبره
حالا یکی یه کار خوبی کرده، اینقدر استدلال و دلیل و برهان بیارید و کارشو بی ارزش کنید که اگه یه بار واسه کسی پیش بیاد بزنه پدر صاحاب هر چی درنده و چرنده و خزندس دربیاره، یارو پلنگ دیده گرگ ندیده که بچه ی کوهستانم بوده فرق گرگ و پلنگ و از من و شماها بهتر میدونه، بس کنید این اخلاق و رفتارو تو رو خدا!!! تابناک طبق معمول منتشر نکن که مایه تعجب بسیار میشه!!!!!!!!!!
بنده بعنوان کوه کمر گشته چنین کاری از پلنگ بر نمیاد ولی تابناک از سر لج نظرات 10 بار ارسالی بنده رو درج نکرد
گیرم که پلنگ بود مجوز حمل سلاح چرا برای این چوپان صادر کردن؟

از فردا تمام حیاط وحش ایران دارای پلنگ میشود.هر سهل انگاری مساوی یست با ادعای خسارت و منت بر محیط زیست و بد نام کردن این جانور زیبا
آقا در نهایت جنازه پلنگ هم کشف میشه...نگران نباش...
از این جمله لذت بردم:
پلنگ شب شکار و تک شکار بوده و به تعبیری دیگر، در شکار دارای «مرام مردانه» است...
چوپان بدبختو برای استفاده تبلیغاتی خام کردن...
ممنون تابی جون
اینکه گله پراکنده شدند و تعدادی از آنها شب در کوه مانده اند وبرخی از صخره پرتاب شدند ممکن است با وجود فراوانی گرگ در این منطقه تعدادی نیز توسط گرگها تلف شده اند(همان شب)
ضمنا سال قبل نیز یک پلنگ در همان نواحی (پیرجد) توسط یک روستایی کشته شد اکنون که این قضیه بار دیگر توسط این چوپان تکرار نشده جای سپاسگزاری و تشویق دارد
چوپان دروغگو یا چوپان راستگو ؟ مساله این است !
مگه ميشه يه نفر يه پلنگ جلوي خودش ببينه و هيچ كاري نكنه؟محاله- بازم چوپان دروغگو پيداش شده
اگر سگ گله در این صخره ها نمی توانسته گله را همراهی کند ، چطور گرگ که یک سگ سان است در این موقعیت حضور داشته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
این هم نشان از یک دروغ است!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
شاید گرگ گرگسان باشد و تو ندانی!
مگه تو وکیل پلنگی؟
لااقل این فیلمهای راز بقا رو نگاه کنین! توی یکیشون که توی روز روشن هم گرفته شده یک پلنگ به یک گله آنتلوپ Wildebeast در حال مهاجرت حمله میکنه و چند تاشون رو ناکار میکنه! هر کدوم از این آنتلوپها اقلا پنج برابر پلنگ وزن داشتن. توی یکی دیگه اول یک آهو رو میکشه و بعد به بچه همون آهو که از دور شاهد کشته شدن مادرش بوده حمله میکنه و اون رو هم میکشه و در نهایت فقط بچه آهو رو میخوره و مادرش رو رها میکنه. حالا ممکنه متخصصین عزیز محیط زیست بگن اون پلنگها خارجی بودن و بی فرهنگ ، پلنگهای ما از این کارها نمیکنن!
فکر کنم پلنگ و گرگ با همکاری هم رفاقتی این همه گوسفندان مهربان را به قتل رساندن..انشاله جوابشو از خدا میگیرن..
حالا اینقدر از گرگا بد بگین که از فردا همه پدر گرگا رو در بیارن.
توخونه نشستیدداریدمقاله مینویسیداین مقاله بدردخودت میخوره کارچوپان وکارصداوسیماهردوخوب بوده شماهم مقاله ننویس خواهشا
شاید شنیده باشید مگن یه نفر شاگردشو فرستاد قصابی گوشت تهیه کنه شاگرده رفت و شب برگشت ، اوستا ازش پرسید کجا بودی گفت قصابی و خیلی هم شلوغ بود حدود 1000 نفر در صف بودن اوستا گفت امکان نداره که این همه آدم با هم برن قصابی گوشت بگیرن که شاگرد گفت اگر 1000 نفر نبودن شاید 500 نفر بودن ، خلاصه از استاد اصرار و از شاگرد انکار تا اینکه بالاخره شاگرد گفت اگر من رو بکشید از خودم و قصاب پائین نمی آیم خلاصه اگر پلنگ نبوده شاید گرگ بوده و اگر گرگ نبوده شاید جوجه تیغی و شاید موش وشاید .... که آقای جوپان با خونسردی تفنگ هم داشته و فاجعه رو تماشا کرده و از صحنه هاش لذت برده
با سلام ، توجیه جالب نویسنده مقاله حکایتی دارد. مثلا حفظ این پلنگ از نظر اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، عرفی و ....چه امتیازی دارد؟آیا آن تعدادی هم که به دره سقوط کرده اند ؟! جزو تلفات بحساب نمی آیند؟
چوپان زیرکی کرده !
اگر چند تا تیر هوایی شلکیک میکرد چه پلنگ یا گرگ اینهمه خسارت ببار نمی اورد.
گله رو به حال خودش رها کرده دچار این مصیبت شده .دستش هم بجای بند نبوده . چه بهتر سنگی به تاریکی بندازه شاید گرفت . هم منت هم دریافت خسارت
دو مسئله :
یکی اینکه چوپان گفته بوده هوا مه آلود بوده و پلنگ را دیده که جای سوال دارد ؟؟؟
دوم اینکه پس چرا تیر هوایی نزده تا فرار کنند
آیا چوپان دروغگو که سالها بود گم شده بود و تو کتاب های درسی نوشته بودند دوباره پیدا شده یا نه ؟
بالاخره کار گرگه بوده یا پلنگه ؟
این وسط کی راست میگه؟
اثبات کنین که پلنگ نبوده و طرف دروغ میگه! زیره سوالش ببرین آفرین! تا پولشو ندین! تا دفه بعد اگه به یه گله ای حمله کرد چوپان بکشدش!
سلام تابناک خیلی باحالی نظرات من دهاتی رو همیشه میذاری تو بخش غیر قابل انتشار شاید-کوببینم الان غیر قابل انتشارهات 3 تا هستند بعدا میام این صفحه رو دوباره نگاه میکنم ببینم 4 تا شدن
من هم چوپان و هم شکارچی بوده ام و الان طرفدار حیات وحش و می دانم که پلنگ در حمله فقط گلوی شکار را میگیرد و بارزترین خصوصیت بز دیوارروی است و گله برای چوپان همچون فرزند است پیدا کنید پرتقال فروش را
لینک سایت ها که باز نمیشود؟
این اخبار از کجا آمده؟امکان دارد جواب بدهیددددددد؟
نیاز به این همه بحث نیست
کافی بود یه کارشناس محیط زیست می رفت لاشه بز ها رو یه بررسی میکرد از روی جای دندونا و بقیه شواهد می فهمید که چه حیوونی بوده
به نظر من پلنگ نبوده
بیا خوبی کن حالا فردا دادگاهی نکنن خیلی خوبه ای کاش پلنگ می کشد تا اینجور ه بنده خدا تهمت نمی زدین
من تو غرب کشور زندگی میکنم
بابام تعریف میکنه اون وقتها پلنگ اینجا خیلی زیادبوده
حتی سال1353بادستهای خودش پوست یه پلنگو که سگهاکشته بودن کنده اما حالامتاسفانه تو کل استانمون ایلام شاید یه قلاده پلنگم وجودنداره...بجز استان همسایمون لرستان که امیدوارم هموطنامون تواین استان بیشتر قدرشونو بدونن..ضمنا من از کسایی که بارها به چشم خودشون دیدن دارم نقل میکنم:پلنگ روز هم شکار میکنه امافقط یکی الاغیر...یعنی واقعا تک شکار است
همین جا چقدر عکس هست روز پلنگ به یک عده ای حمله کرده.(8 ابان 91 همین سایت) یک نفرم که نکشته همه می خوان بکوبنش واقعا فرق پلنگ وگرگ یک چوپان محلی نمی دونسته. اگر اینا واقعا دوست دار محیط زیستن باید از همچین حرکتایی حمایت کنن نه اینکه تمم تلاششون رو کنه تا بنده خدا رو دروغگو معرفی کنن.
حالا خواه یک بز با دندان پلنگ کشته شده باشد و یا از ترس پلنگ، فرقی تو اصل موضوع میکنه؟ ما باید این روحیه تفکر در بین افرادی که با محیط زیست در ارتباطند رو تحسین کنیم. یادمان نرود خیلی ها به خاطر خوش گذرانی و لذت شکار، این حیوانات نادر رو از بزرگ تا کوچکش سلاخی می کنن.
اسمایلی چهره معصوم پلنگ لرستان:
هرچی شه ره میندازن گردن مو
خواین ازی به بعد سبزیجات خوریم خیالتون راحت شع؟ ها؟
اي خنديدم از دست شماااااااا
ول كندي بدبختو يه جي كفت حالا......
اينهمه دروغ همتون ميكين اين هم از اين بيجاره
تا جایی که من میدونم عادت گرگ اینه که وقتی به گله حمله میکنه تا میتونه از گوسفندا میکشه ولی پلنگ اینطور نیست یه شکار میگیره و با خودش میبره. به همین خاطر تو قتل عامها از کلماتی مانند گرگ صفت و ... استفاده میکنن.
شرط میبندم این یارو تو خونش تاکسونومی یوز و پلنگ داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها