بازدید 10465
مدارس اهواز تعطیل شد؛

باز هم باران بارید و باز هم نفس خوزستانی‌ها گرفت!

بار دیگر بارش باران پاییزی شهرهای ‌استان خوزستان را به وضعیت بحرانی کشاند؛ البته این بار هم اخبار مرتبط با شیوع تنگی نفس به گوش می‌رسد و هم آبگرفتگی و خطر بروز سیلاب. هرچند جای خرسندی دارد که می‌شنویم بالاخره رویدادی در اهواز به وقوع پیوست که پتانسیل تعطیل کردن مدارس را داشت!
کد خبر: ۳۵۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵ 19 November 2013
بار دیگر بارش باران پاییزی شهرهای ‌استان خوزستان را به وضعیت بحرانی کشاند؛ البته این بار هم اخبار مرتبط با شیوع تنگی نفس به گوش می‌رسد و هم آبگرفتگی و خطر بروز سیلاب!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته و پس از بارش باران شدید پاییزی در خوزستان، بار دیگر اورژانس مراکز درمانی شهرهای اهواز، امیدیه و... پر شد از مراجعانی که از تنگی نفس گلایه داشتند؛ رویدادی که شانزده هفده روز پیش، با شدت بیشتری بروز نمود‌ و پنج هزار تن را راهی مراکز درمانی کرده بود.

این در حالی است که این بار شدت بارندگی هم مزید بر علت شد تا خطر بروز سیلاب و طغیان برخی رودخانه‌ها، مسئولان ستاد بحران را مجاب کند که مدارس اهواز را تعطیل کرده و تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ستاد مدیریت بحران در این شهر و دیگر شهرهای استان را به حالت آماده باش در‌آورند.

اما در شرایطی که خبر بارندگی ۳۹ میلی‌متری در آبادان، ۱۹ میلی‌متری در اهواز و... به گوش رسیده و پیش‌بینی می‌شود بارندگی در استان، امروز و فردا به اوج خود رسیده و تا پنجشنبه ادامه داشته باشد، آنچه نگران کننده‌تر به نظر می‌رسد، شیوع دوباره تنگی نفس در خوزستان است که گویا کسی از سرچشمه آن آگاه نیست.

باز هم باران بارید و باز هم نفس خوزستانی‌ها گرفت!

دکتر ساسان موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این باره به وب‌دا گفت: از بعد‌از‌ظهر دیروز و پس از بارندگی در استان، گزارش‌های دریافتی حکایت از مراجعه زیاد مردم با عارضه تنگی نفس به اورژانس‌های بیمارستانی دارد، به گونه‌ای که تنها در شهرستان اهواز از عصر دیروز تا ۸ صبح امروز، بیش از ۲۰۰۰ نفر با چنین نشانه‌هایی مراجعه کردند که از این میزان، ۱۹۴۰ نفر ‌سرپایی درمان و ۷۳ تن هم بستری شدند.

وی افزود: در امیدیه از میان ۴۲۶ مورد مراجعه کننده، دو تن بستری شدند و خبر می‌رسد که در سوسنگرد نیز ۴۰ نفر با علائم تنگی نفس به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. تا این لحظه از شهرهای دیگر استان گزارشی به دست نیامده ‌است که البته به محض دریافت گزارش، اطلاع رسانی خواهد شد.

شیوع دوباره تنگی نفس در خوزستان، هنگامی عجیب‌تر خواهد شد که بدانیم پس از بارش نخستین باران پاییزی استان در یازدهمین روز ماه جاری، حاصل نشست مسئولان استان در بررسی چرایی بروز تنگی نفس گسترده، بارش نوعی باران اسیدی بوده که از روی وجود عامل «نیترات» در آب باران نمونه‌گیری ‌دیده شده و بر اساس سخنان مسئولان، حاصل تأثیر و برهمکنش آلودگی شهر اهواز (چه گرد و غبار وارداتی و چه آلودگی صنعتی) و آتش زدن مزارع، زباله‌ها و... بوده است اما مراجعه ۴۰۰ تن از اهالی امیدیه به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی این شهر، حکایتی است که با این ادله توجیه‌پذیر نمی‌نماید.

این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از تلاش یکی از معاونان وزیر بهداشت برای مراجعه به اهواز و بررسی دقیق‌تر رویداد دارد که به دلیل لغو پرواز انجام نشده است.

اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹
انتشار یافته: ۲۷
مگر مدرسه تعطیل شدن حای خرسندی دارد؟
یعنی اگر همه جا تعطیل بشه مشکل حل میشه؟
راهش این نیست!
راهش پایداری محیط زیست است
راهش ایجاد کمربند سبز در اراضی مرزی و خوزستان است
راهش درک مفهوم محیط زیست و توسعه پایدار است راهش جبران خسارات محیط زیست توسط صاحبان صنایع است
این تنگی نفس ها،و بیماری های چشمی نا شناخته، به دلیل الودگی های شیمیایی در عراق و شاید پراکنده کردن مواد شیمیایی از هواپیما هایی که رادار گریز هستند. این رویداد بسیار مشکوک است.
دیشب اهالی بندر ماهشهر هم همین مشکل را پیدا کردند .
راز باران اسیدی از دستگاه یونیزه کننده هواست که در خوزستان نصب شده
من در شهر اهواز زندگی میکنم ده روز است که در تنفس دچار مشکل شده ام از مسعولان اهواز می خواهم این مشکل را حل کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
منظورتان « مسئولان » بود دیگر نه ؟
عیبی ندارد. سر مسئولین سلامت که بتوانند سریعتر آب کارون را به اصفهان و قم برسانند.
پاسخ ها
محمدرضا
| - |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
چه ربطی داره باید هم آب کارونو برسونند هم یه فکری برا هوای خوزستان بکنند
سازمان آب منطقه ای به وظیفه خودش عمل کنه محیط زیست هم وظیفه خودش
دلیلش اینه که به هوای پاک عادت ندارند!یک ساعت ماشینو تو پارکینگ روشن نگه دارن نفس بکشند خوب میشن. یه تهرانی با تجربه .!یاحق
من ساکن اهوازم فکر نمیکنم این بار به خاطر بارش باران اسیدی تعطیل کرده باشن چون که امروز که اصلا از صبح بارون نیومد
به نظر میرسه به خاطر اعتراض مردم خوزستان به این بوده که تهران رو چند روز تعطیل کردن اما اهواز رو تعطیل نکردن
معمولا همین طور بوده و به جای اینکه اقدام به موقع انجام بشه فقط برای ساکت کردن مردم این کار رو میکنن
با احترام به همه نظرات باید بگم هیچ گوش شنوایی وجود ندارد . گفت از بهر تو فریاد رسی نیست غیر از خود تو هیچ کسی !!!!!! مسئولین سالهاست که ما رو فراموش کردن مخصوصا ما خوزستانی های .
افرادی که بیمارند مشکل تنفسی انها بیشتر میشود. مردم تندرست اسیبی نمی بینند.
راستی 20:30 می گفت اینکه خارجیها گفتن اهواز آلوده ترین شهر دنیاست جوسازیه!!
بنده ديشب براي 20دقيق درهواي آزادترددكردم باز هم سرفهاي خفه كننده به سراغم آمد علت بايدريشه اي بررسي شود درضمن سردردهاي بعد از ظهري هم زيادشده است
هوا و تنگی نفس رابیخیال شوید بیایید عکسی از مناطق مرکزی شهر اهواز در روزهای عادی که باران هم نیست بگیرید و ببینید چگونه در روز آفتابی فاظلاب ها خیابان هارا گرفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!به حال این شهر و مردمش باید گریه کرد!شخصا چندبار به شبکه خبر تلویویزیون هم گفته ام منتهی پخش نکردند!!!!!
تاحالا تابستون ازگرما میمردیم دلخوشیمون این بود رمستون نفس راحتی بکشیم .ایندفعه تنگی نفس شد قوض بالا قوض
خوزستان را دریابید دارد از دست میرود
تابناک دلیل اینکه کامنت های بنده را درج نمیکنی چیه ؟
30 ساله که توی اهوازم ؛ .......... اهواز جای زندگی نیست........... هیچی نداره جز مردمی خونگرم........... خدا خدا میکنم زودتر درسم تموم بشه و از این شهر برم ........... این مشکل اخیر هم شده قوز بالا قوز ............. اگر بتونید به جای بهتری برید و نرید هم به خودتون ظلم کردین و هم به خانواده ........... خود دانید
آلودگی هوا یه طرف

فاضلاب توی اکثر نقاط شهر یه طرف

مرکز شهر ( نادری ) هم با اون اوضاع اسفناکش یه طرف .

خیابان نادری شبیه جاده های 6000 سال پیش شده ..........
و بازهم خوزستان........
دلیلش فقط استفاده از سوخت های غیر استاندارد برای صنایع مختلف مانند استفاده از سوخت مازوت برای نیروگاه ها میباشد. با اینکه روی گاز نشستیم و منابع غنی از نفت و گاز داریم اما گازمون باید صادر بشه و بنزینامون هم باید غنی از بنزن باشه، چرا؟؟؟
چرا جون مردم امر بی ارزش شده؟؟؟؟؟
چرا رسیدگی به این همور را نداشته و فقط شعار میدهید؟؟؟
چرا کاری نمیکنید که تکنولوژی های جدید به ایران وارد بشه و صنایع نو شده و به درستی کار کند؟؟؟؟
چرا کاری نمیکنید که تحریم ها برداشته شود؟؟؟
با سلام
بنده ساکن اهواز هستم، تعطیلی مدارس جای خرسندی نداره ولی مشکل شهروندان اهوازی بی توجهی مسئولین می باشد زیرا بچه های ما از الان مشکلات تنفسی و آلرژی دارند ما از تعطیلی مدارس خوشحال نمی شیم از اینکه بچه ها کمتر در معرض آلودگی باشند خرسند می شیم . مشکل آب آشامیدنی سالهاست حل نشده مشکلات گرد و غبار هم چند سالیست به آن اضافه شده. خوزستانی که 8 سال زیر توپ و تانک دشمن آیا این حقشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سرزمینی که پر از نعمت های فراوان (نفت وگاز وپتروشیمی و ....)دچار این مشکل شده و راه چاره ای برای آن پیدا نمیکنند.از آنطرف اصفهانیها اعلام میکنند آب منطقا،عرفا و شرعا مال اصفهان است، اول آب مال چهار محال بختیاری است دوم اگر اینجور باشه نفت و گاز شرعا حق ما است چرا برای اصفهان پول نفت سرازیر میشود.الان حدود دو هفته است با شروع باران نفس هایم سنگین شده امیدوارم مشکل پیدا و حل شود.
قابل توجه سيماي مركز خوزستان!!!!!!!
حالا فهميدي چرا اهواز آلوده ترين در دنياست يا نه!!!!!!!!!!!!!!
در دزفول پس از بارندگی به صورت ناگهانی چند صد کودک کا اکثرا زیر 4 سال داشتند دچار عفونت شدید ریه، تب و اسهال و استفراغ شدند. میتونید آمار مراجعه به متخصصین و بقیه مراکز درمانی رو چک کنید.
اما متاسفانه هیچ جایی اعلام نشد. تعطیلی مدارس چیه به داد بچه های مردم برسید.
شاید بهتر است کمی علمی و بدون احساسات به این پدیده نگاه کنند. با توجه به اینکه موقع بارندگی این مسئله ایجاد میشود. بدنبال واکنش شیمایی که ترکیب آب و یک ماده دیگر میتواند ایجاد کند بگردند. هوای موجود اهواز هم کاملا قابل نمونه گیری و آزمایش است. وقتی ترکیبات هوا و نیز واکنش شیمیایی مشخص شود میتوان از گمانه زنی دست برداشت و مل همه دنیا علمی نتایج را اعلام کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی