بازدید 21667
به مناسبت روز ملی یوز؛

در رثای یک ثروت تجدید‌ناپذیر و ملی با نرخ پایه ۱.‌۷ میلیارد تومان!

تلاش برای مراقبت از یوزهای باقی مانده در فلات ایران، دچار ‌تناقض شده و نوعی بی‌اهمیتی و تشتت در آن آشکار می‌شود که نگران کننده است، زیرا این گونه به نظر می‌رسد که بنیانگذاران این روز ملی، به رغم ثبت شدن این مناسبت در تقویم، شکست خورده و یا دست‌کم موفقیت درخوری به دست نیاورده‌اند، مگر این که در خلال گذر زمان، اتفاقی بر خلاف آنچه جریان دارد، روی دهد.
کد خبر: ۳۴۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۹ 31 August 2013
یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان به ظاهر عدد درشتی است؛ اما نه هنگامی که صحبت از ثروتی تجدید‌ناپذیر در میان باشد؛ ثروت ملی بی‌نظیری که معادل نرخ یک ساختمان فکسنی چند طبقه در جنوب شهر تهران، نرخ چند خودروی لوکس یا یک ویلای نه چندان لوکس در حوالی دماوند، بسیار کمتر از هزینه مورد نیاز برای بنای یک سوله و حتی خیلی کمتر از نرخ سرقفلی یک مغازه کوچک در میانه‌های تهران ارزش‌گذاری شده است!

به گزارش «تابناک»، نهم شهریور سال ۷۳، درست نوزده سال پیش در چنین روزی، هنگامی که گرمای شدید در کوران خشک‌سالی آن روز‌ها، یوز مادر را مجبور کرد که بر ترس مواجهه با دیگر موجودات و به ویژه انسان فائق آمده و به همراه سه توله‌اش به آبشخوری در نزدیکی شهر بافق نزدیک شود، شاید کسی گمان نمی‌کرد که قرار است این خانواده به دقیقه نکشیده، به ضرب سنگ و چوب چند نادان نابود شده و سرنوشتی چنان تلخ رقم بخورد که از باب تقبیح، مثال زدنی است.

در رثای یک ثروت تجدید ناپذیر و ملی با نرخ پایه 1.7 میلیارد تومان!
خواهران مارتیا: شهریور 73
(تصاویر: پایگاه خبری دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران)


آن روز دو توله یوز نادر کشته شدند و مادر زخمی‌شان هم گریخت و دیگر هرگز دیده نشد تا از آن خانواده چهار نفره، «ماریتا» زنده ‌مانده و تا نه سال بعد، در تنهایی و غربت، زندگی (بخوانید اسارت) در پارک پردیسان را تجربه کند.

اما این همه ماجرا نبود، چراکه داستان دردناک کشته شدن بازماندگان گونه منقرض شده در بسیاری از کشورهای همسایه کشورمان، با ابتکار شماری از هم‌وطنانمان روز ملی یوز را خلق کرد؛ روزی که سال‌ها غیر رسمی ماند تا سرانجام از سال ۸۶ به تقویم رسمی کشور راه یافت تا شاید در سایه یادآوری خاطره تلخ رقم خورده در این روز، بازماندگان یوز ایرانی از عرصه گیتی محو نشوند.

بدین ترتیب از درون یک اتفاق شوم و دردناک، به یازی دوست‌داران محیط زیست در کشورمان، یک رویداد ملی با نگرش محافظت از آخرین بازماندگان یوز آسیایی،‌‌ همان جانور بی‌نظیری که تنها در فلات ایران باقی مانده و بحق ایرانی است، رقم خورد تا مسائل مرتبط با پاسداشت این گونه جدی‌تر از پیش پیگیری شود.

در رثای یک ثروت تجدید ناپذیر و ملی با نرخ پایه 1.7 میلیارد تومان!
مارتیا در پارک پردیسان تهران

ماحصل این رخداد در سال‌های بعد، کنترل شدید‌تر مناطق زیست این گونه نادر بود تا به مرور شش میلیون هکتار از سطح کشور، شامل ۳۹ درصد از مناطق تحت حفاظت، به واسطه مراقبت از بازماندگان یوز، تحت حفاظت ویژه قرار بگیرد تا در سایه این کار، تنوع زیستی این مناطق هم از موهبت پاسداشت بهره‌مند شوند.

این در حالی است که حفاظت از گونه در خطر انقراض یوز چندان جدی انگاشته نشد تا حتی آمار دقیقی از یوز ایرانی در دست نباشد و سرانجام سال گذشته برای نخستین بار طرح پایشی آغاز ‌و با استفاده از دوربین‌های تله‌ای، شمار بازماندگان این پستاندار خوش نقش و چابک در مناطق مختلف شمارش ‌و در پایان برآورد‌ شود که‌ یوزهای باقی مانده بسیار کمتر از آنچه تصور می‌شد، نزدیک هفتاد قلاده است؛ شماری بسیار اندک که درصد پایینی از آن‌ها را مادگان تشکیل داده‌اند تا قدرت زاد و ولد و تکثیر آن خیلی کم ارزیابی شود.

اما همه این آمار ناامید کننده در کنار خطرات بسیاری که نسل این گونه را تهدید می‌کنند (مانند خطر دریده شدن توسط سگ‌های گله به ویژه در نزدیکی آبشخور‌ها، خطر تصادف با خودروهایی که از جاده‌های واقع شده در مناطق حفاظت شده می‌گذرند و...)، دست به دست هم داده‌اند تا دورنمای خوبی از سرنوشت این ثروت باقی مانده ترسیم نشود.

در رثای یک ثروت تجدید ناپذیر و ملی با نرخ پایه 1.7 میلیارد تومان!

اگر به این موارد، به دست نیامدن موفقیت در تکثیر یوز تا کنون (طرح دلبر و کوشکی)، خطر شکار شدن و مواردی از این دست را بیفزاییم، بی شک آینده نگران کننده ای در حفاظت از این میراث گرانبها متصور خواهیم شد، به ویژه که در آخرین جدول نرخ جریمه برای شکار گونه‌های گوناگون جانوری در کشورمان، هرچند گران‌ترین جریمه برای یوز در نظر گرفته شده، ولی به لحاظ این نکته که آمار یوزهای ایرانی باقی مانده کمتر از هفتاد قلاده برآورد می‌شود، ارزش تمامی بازماندگان این گونه در خطر انقراض در کشورمان کمتر از دو میلیارد تومان خواهد بود (۷۰ قلاده ضرب در ۲۵ میلیون تومان جریمه برای کشتار هر یوز)!

اینجاست که تلاش برای مراقبت از یوزهای باقی مانده در فلات ایران، دچار نوعی تناقض شده و نوعی بی‌اهمیتی و تشتت در آن آشکار می‌شود که نگران کننده است؛ نگران کننده است، چون این گونه به نظر می‌رسد که بنیانگذاران روز ملی یوز، به رغم ثبت شدن این مناسبت در تقویم، شکست خورده و یا دست‌کم موفقیت درخوری به دست نیاورده‌اند مگر این که در خلال گذر زمان، اتفاقی بر خلاف آنچه جریان دارد روی دهد..

در رثای یک ثروت تجدید ناپذیر و ملی با نرخ پایه 1.7 میلیارد تومان!

نگران کننده است چون وقتی بدانیم سرنوشت یوز، تنها غیرانسانی که در سرزمین‌مان روزی در تقویم به آن اختصاص یافته، روز خوشی نیافته، نمی‌توانیم امیدوار باشیم که امثال گور، جبیر، گوزن زرد، خرس سیاه و قهوه‌ای و ... از انقراض در امان بمانند.

نگران کننده است، چون ثروتی در پس آن نهفته است که به تنهایی می‌تواند معرف کشورمان در سراسر جهان باشد اما روز به روز تحلیل رفته و به نابودی نزدیک می‌شود، ولی برای مراقبت از آن هنوز نتوانسته‌ایم به ساکنان اطراف مناطق زیست آن آموزش دهیم که چگونه این گوهر را پاس داشته و در حفظ آن سهم ایفا کنند.

نگران کننده است چون روز ملی یوز هر ساله می‌آید و می‌رود اما هنوز حتی نتوانسته‌ایم مستندی در خور از مناسبت این روز تقویم‌مان تهیه کرده و به مردم نشان دهیم تا بدانند تنها بی‌بی‌سی برای نشان دادن زیبایی‌های خدا روی زمین هزینه نکرده و دوربینش را نشانه نمی‌رود.

در رثای یک ثروت تجدید ناپذیر و ملی با نرخ پایه 1.7 میلیارد تومان!

نگران کننده است چون می‌دانیم ‌بسیاری از تلفات جمعیت این حیوان در سال‌های اخیر در تصادفات جاده‌ای رقم خورده، ولی هنوز جاده از زیست‌گاهشان عبور می‌دهیم و مخالفان آسفالت شدن آن را، مخالفان تأمین آسایش زندگی روستاییان می‌نامیم.

شاید بد نیست به بهانه روز ملی یوز، طرح‌های تعریف شده برای حفاظت از این میراث ملی را بازنگری کنیم تا سیر نزولی جمعیت یوز ایرانی را که سال‌ها پیش کلید خورده و با شدت و ضعف تداوم یافته است، متوقف کنیم؛ برای شروع چه بسا بد نباشد ارزش واقعی هر یوز را محاسبه کرده و اعلام کنیم تا معلوم شود که قصدمان حفاظت از میراثی تجدید ناپذیر و به غایت گران‌بهاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
خاک بر سر هر چی آدم بیسواده که این یوزهای زیبا را می کشند.
پاسخ ها
حسام
| Australia |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
لطفا در الفاظ کاربردی دقت کنید
اتفاقا مردم محترم مناطق محروم و بیسواد از نظر شمای فرهیخته به عنوان عوامل اصلی حفظ حیات وحش تا حال حاضر هستند
محیط زیست بیشترین زخم را از به ظاهر عاقلان و باسوادان کره خاکی خورده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
گمونم منظور دوستمون از سواد، مفهوم واژه بوده؛ یعنی هستند کسانی که مدرک دارند ولی بی سوادند و البته وجود دارند افرادی که مدرک نداشته و درس نخوانده اند ولی با سواد محسوب می‌شوند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
منظور از بی سواد افراد جاهلی هستند که اهمیت این سرمایه ملی را نمی شناسند وگرنه مردم محلی و روستایی بسیارفهیم و قدرشناس و البته بسیاری از انها مدارک تحصیلی بالایی دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
اینجا نظر میدم تابناک بزن همه ببینن
یه کمپینی چیزی تشکیل بدیم به صورت عمومی
نیار های عمده نوشته شه و هرکی هرکاری از دستش بر میاد انجام بده
تبلیغات کمپین هم با خوت تابناک چون پر بیننده ای
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
پس عمه من اون یوزها را کشته ؟ خب معلومه مردم همون منطقه این حیوانات بی گناه را کشته اند من 2 تا گربه دارم بخدا اگر دلم بیاد از برگ گل نازکتر بهشون بگم اینها دیگه چه موجوداتی هستند وقتی حیوون میره دم روستا یعنی یه نیازی داره یه آبی غذایی چیزی بهش بدن می خوره می ره چرا بی شرفها می کشنش
از تابناک ممنونیم که به این معقوله اهمیت میده!!!
امیدواریم این اطلاع رسانی ها ادامه پیدا کنه چون هیچ چیزی مثل آگاهی عمومی سرمایه های ملی مارو نمیتونه حفظ کنه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
منظورت مقوله بود؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
تابناك عزيز
خواهش ميكنم در رابطه با دو توله خرس و مادرشون كه فكر كنم در سميرم به دست دو شكارچي كشته شدن و فيلمش هم پخش شد يه پيگيري بكن.آيا به سزاي اعمالشون رسيدن يا اين هم فراموش شد. ممنون.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
شکارچیان از خدا بی خبر!!!در قیامت حتما جواب خواهند داد.
تو رو خدا نزارید این حیوان زیبا و دوست داشتنی منقرض بشه
پاسخ ها
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
چشم
رود بر شرفت نویسنده .ممنون تابناک.
با تشکر از اطلاع رسانی شما.امیدوارم رسانه هایی مثل شما که مخاطب زیاد دارن بیشتر اخبار زیست محیطی رو پوشش بدن.
ارزش بعضی چیزا به زندگی انسان ها بر می گرده بنابراین کسانی که زندگی انسانها را تهدید می کنند بایستی به گونه ای مجازات شوند که دیگر این کار را نکنند مثلا دستشون و قطع کنند که نتونند تیر اندازی کنند یا اصلا دارشون بزنند.اگه توجیه شرعی هم بخواهیم می توانیم حکم مفسد فی الارض براشون قائل بشیم چون واقعا مفسد فی الارض هستند.
پیشنهاد بسیار جالبی که یکی از فعالان محیط زیست داده است:
معرفی یوز ایرانی برروی وسایل ولباسهای تیم ملی فوتبال در جام جهانی. شاید میلیونها ایرانی شامل روستاییان وشهرنشینانی که نسبت به این موجود زیبا آشنایی کافی ندارند، آگاه شوند.
همچنین در پیش گرفتن روش حفظ پاندا در چین به عنوان تنهاترین روش موثر درحفظ یوزایرانی.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
واقعا گل گفتي
به جاي تبليغ چيپس مزمز .و چييي تووووووووووووز مسخره و مضر يك بار در بيلبوردهاي اتوبانهاي تهران هم كه شده تصوير يوز ايراني را بگذارند.
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
واقعا عالیه ها !!!! همه روستایی هایی که نزدیک به محل زندگی این حیوان هستند فوتبال رو از دست نمیدن. از همدیگه می پرسن که اون عکس برای چیه ؟ بعد سریع فردوسی پور میگه: بله ! همونطور از تصویر روی پیراهن تیم ملی معلومه، این کار برای شناسایی یوز آسیایی هست که در اطراف کشور به دست برخی افراد کشته شده ..... خلاصه خوبه واااا
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
درود بر شما دوست عزیز
پیشنهاد بسیار خوبی دادید.
خدایا این ..........؟؟ هر روز اخبار تاسف برانگیز
در وحشی بودن و احمق بودن بعضی ها شکی نیست - جالبه این زبون بسته ها اصلا به ادم کاری ندارن و ذاتا از انسان گریزان هستن -
متاسفانه یک مشت وحشی هستن بعضی ها-
همین الان هم گربه بدبخت از فاصله چند ده متری رد میشه ملت سنگ برمیدارن به طرفش پرت میکنن -
خدایش سوال دارم ؟ اسم این مریضی چیه؟ بعضی ها چه مرگشونه؟
پاسخ ها
سبحان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
وقتي تو رسانه ملي پلنگ رو نشون ميدن بعد ميگن يوز پلنگ همينه ديگه.!!!
maye taasofe masoulane mast
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۲
ناصر جان تو که اسمت عربیه و خودت فارسی چرا انگلیسی (فینگلیشی ) تایپ میکنی؟ اینقدر سختته؟
دمت گرم تابناک عالی نوشتی به امید اینکه دیگه شاهد این اتفاقات نباشیم
با وجود این همه سفارشات دین مبین اسلام به مهربانی و احترام به حقوق جانداران و با توجه به فرهنگ غنی ما ایرانیان، با کمی یادآوری و بستر سازی فرهنگی، همانند بسیاری از مقوله های دیگر نظیر بستن کمربند که در اروپا 10سال برای همه گیر شدنش طول کشید ولی در ایران کمتر از 2 سال، میتوان به حفظ و حراست از این سرمایه های ملی امیدورا بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
وقتی گشت به سگها گیر میده ؟
با حیوانات مهربان باشیم. این خیلی سخت نیست. کره زمین فقط محل زندگی انسان نیست. خداوند ما را نخواهد بخشید.
مشکل از مردم اون مناطق نیست مشکل از اهمیت ندادن مسئولان مربوطست که اطلاع رسانی کافی نمیکنن و طرح خاصی ندارن که اتفاق کشتار توسط اهالی که در حیطه یوزها هستند دیگه تکرار نشه.چون بهرحال اونام دام هایی که دارنو از دست میدن ایا اداره محیط زیست امنیت برای اهالی برقرار کرده واهمیت یوزهای نادر ایرانی رو اطلاع داده و در صورت خسارت به اون اهالی خسارت میده؟ و همچنین برخورد نامناسب با شکارچیا که هر کاری دوست دارن انجام میدن.وقتی رئیس یه محیط زیست میره بدون هیچ برنامه ای یه یوزو میکشه از بقیه چه انتظاری میشه داشت اخه شما بدون تجهیزات چیرو رفته بودید ببینید!!متاسفانه کاش فقط یکی بود و بیشتر میراث فرهنگی و محیط زیست ما داره از بین میره که اگه در کشور دیگری بود در حد ایران انچنان بهش بها میدادن و ازش استفاده میکردن که گوش فلک رو کر میکرد.یه تشکر هم از نویسنده این مطلب باید کرد که تلگری بجا زدن که شاید از خواب بیدار بشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
حرفات درسته دوست عزیز ولی رئیس محیط زیستی که گفتی (تو دماوند) پلنگ رو کشته بود نه یوز. لینک خبر اون فاجعه رو اینجا میذارم
http://www.tabnak.ir/fa/news/281792
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
ممنون که گفتی من اشتباه تایپ کردم چون در مورد یوز بود مطلب و نویسده خوب نوشته بود و فکرم مشغول یوز ولی در کل منظورمو میخواستم برسونم
سازمانی که دریاچه را خشک میکند ، زاینده رود را بی آب و هوا را آلوده ، پارک پردیسان را نه تنها محافظت نمیکند بلکه واگذار میکند ، حتب عاجر ا ز پرداخت حقوق کارکنانش است میتواند برای حفظ این گونه در معرض خطر ( البته اگر درست گفته باشم) قدم مثبتی بردارد؟
به نظرم نقش رسانه ملی اینجا خیلی نمود پیدا میکنه، آقای ضرغامی باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشه. اگه یوز ایرانی بالاتر از جزایر سه گانه ایرانی نباشه کمتر هم نیست
اون عکس چهارمی, چقدر ناز و گوگولی مگولی! هست... خیلی قشنگه....

امیدوارم مسئولین فقط اهل "حرف" نباشند و "عمل" هم بکنند...

مثلا بگویند که اگه پلنگ یا حیوان دیگری گاو و گوسفندشون رو کشت پولش رو سریع میدن...
یا جاده از وسط مناطق حفاظت شده رد نکنن!
یا فرهنگ سازی و مواردی که دوستان دیگه اشاره کردن...

حیف این مخلوقات خداوند....
یک کلام ختم کلام: همه چیزمان به همه چیزمان می آید!
سلام دوستان تابناک من معمولا هر روز سری به سایتهای ایرانی‌ میزنم ولی‌ شما تنها سایتی‌ هستید که در مورد حمایت از حیوانات و طبیعت مینویسید از شما نهایت قدردانی را دارم لطفا اگر ممکن باشد بیشتر در این مورد مقاله یا خبر بنویسید من یکی‌ حاضرم در صورت اعلام شماره حساب برای حمایت از حیوانات در حد امکان پول واریز کنم از دور دست شما را به گرمی‌ میفشارم (علی‌ از آلمان)
خداوند این بی خردان را نابود کند.اشکمان را درآوردند.
سلام اون دوستمون راست گفته سواد به جایی که درش زندگی میکنی بستگی نداره
کسانی که ساخت جاده و سدو غیره رو درهرجایی تصویب میکنن پشت سر القابشون همه دکتر ومهندسه .
واقعا شرم باد بر اون مردم بيفكر و عقب مونده ايي كه با سنگ و چوب به جان همچين موجودات زيبا و كم يابي افتادن و اونا رو كشتن . صد البته كه اين عمل ناشي از فقر فرهنگي شديد صورت گرفته . به نظر من مسئولين بايد در مناطق يوز خيز ايران بيشتر فرهنگ سازي كنن .
بايد بگم وقتي پاي حمايت از حيوانات وسط مي‌آيد همه ياد نداشته ها و فقر و گراني و .... مي افتند و به اين نتيجه مي رسند كه نگهداري از حيوانات خرج و برج اضافي است!!!!! البته كه اين جز يك فكر عاميانه و غير منطقي چيز ديگري نيست!!!! كدام چشمي پس از اين كوير خشك لم يزرع خالي از مخلوقات خداوند را تحمل خواهد كرد!!! ما فقط عادت كرده ايم خود را در چرخه هستي ركن اصلي و قابل اعتنا بدانيم و ببينيم!!! در صورتيكه اگر آيات خداوند را حراست نكنيم به يمن حضور و وجودشان شاكر خالق يكتا نباشيم و آن را سبك و سخيف و ناچيز بشماريم جز قهري از طبيعت و نابودي آن به دست خودمان چيزي نصيبمان نخواهد شد. و اين جز ناشكري نعمات خداوند نيست و ناشكري دليل ضعف در ايمان ماست!!!
خداوند به مسئولینی که در قبال روشنگری مسئول هستند، روشنی عطا کند تا اینگونه فجایع که گناهش کمتر از کشتن انسانها نیست، رخ ندهد. چرا صدا و سیما برنامه ای ندارد؟ در تلویزیون هند، معروفترین هنر پیشه هندی در یک برنامه تبلیغاتی ظاهر می شود و مردم را به مهربانی با حیوانان و محیط زیست دعوت می کند. در مملکت ما صدا و سیما هیچ کار فرهنگی که به درد جامعه بخورد انجام نمی دهد و فقط و فقط در جهت مقاصد خاصی حرکت می کند که در دنیای امروز جایگاهی ندارند. با این حال درود بر تابناک که واقعا مدتهاست که وظیفه سنگین روشنگری را در حد توانش انجام می دهد. ان شالله که سالم باشید و روشنگری کنید.
ممنون از تابناک . ولی باید تاسف خورد قضیه دو ببر روسی هنوز یادمان نرفته که در چه شرایطی از بین رفتند. واقعا مسئولان آن طور که باید به محیط زیست اهمیت نمی دهند.
روزی نیست که در خبرها نخوانیم که فلان تالاب خصوصی شد، فلان جنگل به دست جاده سرده شد و ...
مجموعه اي از عوامل مختلف سبب ضربه زدن به محيط زيست كشور شده.دليل اصلي آن به دولت و طرز فكر حاكم بر ميگردد.هميشه ما به مسائلي ميپردازيم كه اصل نيست.اما اصل را فراموش ميكنيم.چقدر هزينه ميكنيم براي مواردي كه اينجا جاش نيست از آن نام ببريم؟
مديرت ضعيف حاكم بر محيط زيست.هركدام از وابستگان سياسي كه نتونن براش پستي تعريف كنند به اين سمت فرستاده ميشن.مگر آموزش يك تعداد انسان چقدر هزينه داره؟24 ساعت اين تلويزيون رو نگاه كنين همش يا يك طيف خاص برنامه دارن و همش هم حرف تكراري ميزنن ويا داره پفك نمكي تبليغ ميكنه اما سنگينه براشون به محيط زيست هم بپردازن.
گشت ارشاد استخدام ميكنند اما دلشون نمياد جند نفر بيشتر استخدام كنند براي حفظ محيط زيست.كشور عزيز ما با اينهمه تنوع زيست محيطي بايد ارتش سبز داشته باشد،
خود ما مردم هم مقصريم.هرجا پاي ما باز ميشه خرابي و اجحاف به محيط زيست بوضوح ديده ميشه. بايد دولت ارزش بيشتري قائل بشه و حفاظت از محيط زيست را بايد بياريم تو مدارسمون به بچه هامون آموزش بديم خيلي زود به نتيجه مي رسيم.شما به بچتون ياد بدين كه نبايد زباله بريزيم تو خيابون بعد خودتون در حضور اون بچه زباله بريزين.ببينين اگر بتون تذكر نداد ،اگر دعواتون نكرد،اگر باتون قهر نكرد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
عالي بود. مرسي
کی به کیه تو جامعه ما حداقل یک نفرو من میشناسم که راحت تو شمال کشور تو منطقه ترکمن صحرا با بعضی از بومی های اونجا پرنده های شکاری مثل باز ، قرقی ، عقاب و امثال این پرنده ها رو میگیرن وبه کشورهای همسایه میفروشن تازه اونقدر پول در میارن که اگه یک وقتی اونارو بگیرن با دادن باج رشوه راحتتر به کارشون ادامه میدن
در ضمن تو مملکت ما آدما ارزش ندارن وای به حال حیوانات ؟؟!!!... .
درود بر استاد همدانیان عزیز، اولین مدیر دلسوز پروژه حفاظت از یوزهای آسیایی
از مستند سازانی که از حیات وحش آفریقا فیلم تهیه می کنند دعوت کنید بیایند و در مورد یوزپلنگ وپلنگ ایرانی هم مستند بسازند
مسئولين !!!!!! لطف كنند اين تعداد باقي مانده را به ديگر كشورها صادر كنند ،هم درآمدي هست براي ايشان و هم كمكي براي حفظ اين گونه ها در ديگر نقاط دنيا
باید پیگیری شود
سلام

ممنون از تابناک که خبر اصلی در صفحه را به این موضوع اختصاص دادید.
بنظرم جریمه هر حیوان در معرض خطر باید تجدید نظر بشود و با تورم بالاتر برود که بعد از چند سال قانون نیاز به اصلاح نداشته باشد و در گیر و دار اداری گیر بیافتد.
با سلام و تشكر از تهيه كننده اين گزارش التماس ميكنم وضعيت يوز آسيايي در استان كرمان و شهرستان راور كه گزارش اعتراضات مردمي آن نيز به اداره كل محيط زيست استان نيز منعكس شده گزارشي تهيه كنيد هر ساله چندين قلاده در اين شهرستان تلف می شودخواهش ميكنم گزارش مبسوطي از اين موضع تهيه كنيد
تابناك عزيز
خواهش ميكنم در رابطه با دو توله خرس و مادرشون كه فكر كنم در سميرم به دست دو شكارچي پست فطرت و........ كشته شدن و فيلمش هم پخش شد يه پيگيري بكن.آيا به سزاي اعمالشون رسيدن يا اين هم فراموش شد. ممنون.
با سلام و تشكر
خبر تكان دهندي ديشب از شبكه دوم سيما پخش كرديد كه از زبان معاونت محيط زيست يزد در مورد ابنكه كوههاي بافق كه قلب يوز پلنگ آسيايي و ديگر گربستان وحشي ديگر است در حال احداث جاده مي باشد كه در صورت آسفالت آن بايد با حيات وحش اين شهرستان خداحافظي كرد با جستجو در مورد اين اتفاق در اينترنت به مطالب زيادي بر خوردم از جمله اينكه اين جاده فقط براي تردد اهالي چند روستا مي باشد كه جاده فعلي بافق كوهبنان جوابگوي اين مسئله است به گفت بعضي از مسئولين محلي استان مي شود با كمترين هزينه نقاط حادثه ساز را بر طرف نمود تا جان اين گونه نادر آسيايي را با كار هاي غير كارشناسي به خطر نياندازند از طرفي احداث جاده مذكور چند كيلومتر راه روستا هاي منطقه را كوتاه مي نمايد .
كوههاي بافق يزد زيستگاه حيوانات وجانواران نائب در كشور از جمله يوز آسيايي - پلنگ -بز كوهي - كبك و پرندگان و حيوانات ديگر مي باشد
با سلام
اینجانب آماده مشارکت و همکاری در راه حفظ گونه های نادر ایران هستم.
با سلام
درست است مطالب احسان، متاسفانه طي در خواست تعداد از روستائيان منطقه سبزدشت بافق از بخشدار وقت شهرستان و نماينده قبلي شهرستان در مجلس شوراي اسلامي و پيگيريهاي بعمل آمد مسئولين موافق نابودي منطقه محيط زيست بافق ( گزوئيه ) متاسفانه پروژه تخريب اين محيط بكر و طبيعي كه زيست گاه يوز پلنگ آسيايي و ديگر گربستانان نائب است كليد خورد و هم اكنون با بيل هاي مكانيكي و بلدوزر به جان اين طبيعت زيبا افتادند و مسئولين فعلي شهر ستان نيز حمايت هاي كافي را بعمل مي آورند با شروع بكار اين ماشين آلات تعدادي از اهالي روستاي منطقه مشاهده كردند يوزها از ترس در منطقه پراكنده شده اند از دوستداران طبيعت تقاضا مي شود با بازديد از اين منطقه زيبا و پيگيري لازم جلوي اين كار غير كارشناسي را بگيرند تا بيشتر از اين باعث نابودي محيط زيست و انقراض اين گونه نادر نشويم .
به نظر من اگر بخواهیم نسل این حیوانات را از خطر انقراض نجات دهیم دولت باید سرمایه گذاری و هزینه کند مخصوصا در آموزش وسیع روستاییان و عشایر و سکنه شهرهایی که در مجاورت زیستگاه این گونه های جانوری قرار دارند.آموزش و اطلاع رسانی آگاهی دادن از ارزش این گونه ها خیلی مهم است که متاسفانه تا کنون کاری در این زمینه نشده و امیدی هم نیست که کاری انجام شود.همینطور در بحث جرایم مبالغ باید حد اقل 100 برابر شود.تا اثر بازدارندگی قابل قبول داشته باشد.
ما ديگر داريم عادت مي كنيم حيات وحش را از تلويزيون ببينيم .آفريقا هر كشورش و هر منطقه حفاظت شده اش كلي براي آن كشور درآمد زايي ميكنه اما ما اينجا حيوانات كمياب و نادر خود را مي كشيم
سلام حیات وحش منطقه بافق را دریابید
متاسفانه همه چیز در حد شعار است
به گوش مسئولین ارشد محیط زیست برسانید
این یوزها در حال انقراضند

به دادشان برسید
یعنی قاتل اینا آدمها هستن؟!!
با سپاس از تابناک به گفته دوستمون ماهمه چيزمون به همه چيزمون مياد اقا جان ما کسانى که با اراذل و اوباش درگير شدن قصاص کرديم ما شکاربانى رو که با عشق به کارش عمل کرد قصاص کرديم حرفاى زيادى که نميشه گفت چون گوش شنواى دلسوزى درميان مسولين نميبينم
با سلام وتشکر از تابناک که به این موضوع پرداخته است. تاکنون در کوهستانهای منطقه کلاته سهراب در خراسان شمالی دفعات زیادی یوز پلنگ و پلنگ همراه با توله هایشان توسط روستائیان مشاهده شده است. متاسفانه طی دو مرحله یکبار دو توله و یکبار یک یوز مادر توسط برخی افراد نادان و بیسواد منطقه به هلاکت رسیده اند. تاسفناک تر اینکه گزارش این موضوع به اداره محیط زیست بجنورد چندین بار داده شده است و ازآنها برای توجیه کردن اهالی منطقه برای ازبین نبردن این حیوانات درخواست کمک شده است که هیچ اقدامی دراین خصوص صورت نگرفته است. به نظر می رسد نمایندگان محیط زیست باید قبل از هر چیز در اینگونه مناطق کار فرهنگی بکنند. خلاصه سه عامل کار فرهنگی، جریمه پولی و تامین مالی خسارت دیدگان می تواند موثر باشد. مثلا طبق اظهار کسی که یوز را کشته است چون به گمان وی یوز گوسفند او را خورده بود او نیز اقدام به کشتن یوز نموده است. ادارات محیط زیست می توانند اعلام کنند در صورتی که دام روستائیان خوراک یوز شود آماده است هزینه آن را به روستائیان بپردازد. خلاصه " گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است"
HAMEYE HASTI GHASHANGE ANKE ZIBA MIANDISHAD ZESHT NABINAD SHEKS
مجلس قانون تصویب می کند وبه هزاران سلاح قاچاق وبی قانون جواز حمل قانونی می دهند!!!با این وضعیت کنچشگ درطبیعت نخواهدماندچه برسدبه حیوانات بزرگ.
من كه روز قيامت هر كسى كه اونارو مىكشه جلوشونو مي كيرم
خداااااا چقدر جیگرنننننننننن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار