بازدید 35221

تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها + عکس

کد خبر: ۳۴۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۳:۳۱ 27 August 2013
تابلوهایی با عنوان مسیر عبور یوزپلنگ در شهرستان شاهرود جاده میامی- مشهد و حوالی جاده ورودی به بیارجمند نصب می گردد.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، با توجه به قرار گرفتن مجموعه حفاظت شده توران به عنوان بزرگترین ذخیره گاه زیست کره کشور در جوار جاده اصلی سمنان –  مشهد و جاده اصلی شاهرود – بردسکن به منظور آموزش و ترغیب مردم به ویژه مسافرین و رانندگان به رعایت سرعت مناسب در این محل ها، تابلو هایی با مضمون محل عبور حیوانات وحشی، البته با اندازه ای بزرگتر و با نماد یوزپلنگ آسیایی تهیه و به زودی در گذرگاه های عبور این گونه نادر نصب می گردد.

تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها + عکس

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در این باره گفت: ذخیره گاه زیست کره توران یکی از زیستگاه های مهم یوزپلنگ آسیایی بوده و وجود جاده ترانزیتی در حاشیه این ذخیره گاه که در کریدور مهاجرتی یوزپلنگ آسیایی به مناطق آزاد و قسمت شمالی جاده قرار دارد، نه تنها موجب برهم خوردن امنیت زیستگاه می گردد، بلکه باعث اخلال در رفت و آمد و بعضا تصادفات جاده ای برای این گونه نادر و ارزشمند می گردد.

تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها + عکس
دو توله یوزپلنگ کشته شده در برخورد با خودروهای عبوری در شمال پارک ملی توران / ۸ مرداد ۱۳۸۹
 
یکی از غم انگیزترین وقایع در شمال پارک ملی توران، در تاریخ ۸ و ۹ مرداد ۱۳۸۹ اتفاق افتاد، زمانیکه تصادف و مرگ دو توله یوزپلنگ در ۸ کیلومتری غرب روستای عباس آباد توسط پلیس راه به محیط بانان گزارش داده شد، محلی که ایستگاه محیط بانی شمالی توران در آن واقع شده است.

تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها + عکس
مرگ یوزپلنگ مادر در برخورد با خودروهای عبوری در توران یک روز پس از مرگ توله ها / ۹ مرداد ۱۳۸۹


محیط بانان که می دانستند یوزپلنگ مادر در محدوده تصادف به جستجوی توله هایش می پردازد، به گشت زنی در اطراف محل حادثه پرداختند اما موفق به یافتن یوز ماده نشدند. متاسفانه یک روز بعد از حادثه، یوزپلنگ مادر را در حالیکه بشدت مجروح شده بود در یک کیلومتری محل تصادف توله ها پیدا کردند و یوز مادر در مسیر دانشکده دامپزشکی گرمسار از بین رفت.

تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها + عکس
کشته شدن یوزپلنگ در تصادف جاده ای در منطقه حفاظت شده کالمند، فروردین ۱۳۸۷


یوزهای ایرانی جانورانی هستند که مسافت های طولانی را طی نموده و برای جابجایی میان مناطق مختلف، گاهی صدها کیلومتر را می پیمایند. از همین رو عبور از جاده های مختلف برای آنها اجتناب ناپذیر است.

طی یک دهه اخیر در ایران ۲۷ یوزپلنگ به صورت مستند توسط عوامل انسانی مختلف از پای در آمده اند که حداقل ۱۱ مورد آن بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بوده است.

تابلوهای عبور یوزپلنگ در جاده ها + عکس
کشته شدن یوزپلنگ نر در تصادف جاده ای در پناهگاه وحش دربند راور


البته این آمار یوزپلنگ های کشته شده ای است که توسط افراد مشاهده و گزارش شده و مرگ آنها مستند شده است و احتمالا موارد بیشتری از مرگ یوزپلنگ ها در جاده های ایران رخ داده که گزارش یا مشاهده نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۱
لطفا بداد یوزپلنگهای راور برسید اگه همینطور پیش بره تا چند ساله دیگه همه آنها با برخورد با وسایل نقلیه از بین خواهند رفت
خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
مطمئنم تعدادی از این راننده های عزیز علی رغم دیدن یوزها اون ها رو زیر گرفتن
مردمی که تنها شعار را یاد گرفته و عمل آن را از دیگران توقع دارند به همراه قانونی که هر کسی با پارتی بازی آن را دور میزند برای خود انسانها نیز حریمی باقی نگذاشته چه برسد به حیوانات
خیلی غم انگیز است باید از همان زمان که این منطقه حیات وحش شناخته می شد از تابلوهای زیادی استفاده می شده وقتی این حیوانات را می بینم از هر چی خودرو متنفر می شوم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اشتبا منفی دادم
خيلي كار خوبيه ، شما به خدا زودت نصب كنيد اين تابلوها رو.
وقتی صحبت از پارک ملی می شود بایستی مراقبت ملی صورت پذیرد کاستی در انجام مسولیت خود را به پای ضعف فرهنگ مردم عنوان نکنید ، گیریم که من نوعی با تابلوی شما فرهنگم توسعه یافت آیا این قضیه روی غریزه مهاجمانه یوزپلنگ هم تأثیر گذار خواهد بود که مراعات حال بنده را در زمانیکه ماشینم شب در جاده پنچر شده باشد.
شاید ایجاد زیر گذرها ، فنس کشی در میط های مستعد تردد یوزپلنها تا جای ممکن ، افزایش گشت زنی ها در ایام پر تردد و... ور در کنار آنها نصب تابلو هم بخشی از پیشگیریها می تواند باشد .
متاسفانه ساخت و توسعه جاده از وسط زيستگاههاي اين جانور بعنوان نمونه ساخت جاده بيارجمن - طرود در زيستگاه خارتوران واقعا جاي تاسف است فكر نمي كنم ديگر جايي براي زيست اين جانوران زيبا باقي مانده باشد .
انسان !!!! آیا مطابق شرع حیوانات 70حـق بر گردنت ندارند؟
کشورهای متمدن دنیا برای حفظ جان قورباغه ها اقدام به حصار کشی میکنند اونوقت ما برای باارزشترین گربه سان کشور تابلو میزنیم واقعا تاسف داره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل